Monthly Archives: May 2012

Tunang : Menuntut Kesabaran

‘Bila mau ajak makan nasi minyak ni, bro? Tak sabar ni?’ Tanya pada sorang kawan lama, Usop semasa dia menelefon.

‘Ada rezki nanti aku jemput’ jawab Usop dengan nada macam kecewa.

‘Huh, nape plak, bro. Gaduh ke? Ke dah bertukar angin?’ Tanya saya pada Usop.

‘Ehh… Mana kau tahu ni? Sape cerita?’ Tanya Usop yang agak terkejut bila saya bagai tahu hal yang terjadi antara dia dan tunang.

‘Aku tak tahu. Tiada siapa pun cerita. Aku agak je. Aku dah lalu semua tu’ jawab saya dan meminta Usop menceritakan hal sebenar yang terjadi.

Ok, cukup setakat itu perbualan saya dan Usop.

Sememangnya dugaan bertunang agak berat. Lagi lama tempoh bertunang lagi lah teruk dugaannya. Itulah sebab orang tua cukup marah kalau tunang lama.

Bertunang tidak seperti bercinta yang selalu nya indah. Dialah segalanya bunga, madu dan racun. Masa bercinta kentut pun wangi.

Tapi bila bertunang, sikit-sikit kita nampak perangai tunang yang kita tidak berkenan di hati. Senang kata perangai sebenar.

Kekadang kita nampak orang lain lagi bagus dari tunang kita. Dan kemungkinan juga lah masa ini akan datang lah bekas-bekas skandal merujuk kembali.

Kalau berjauhan lagi banyak masalah, perasaan cemburu dan curiga akan makin menebal. Kadangkala dek kerana tidak balas SMS pun boleh jadi punca gaduh.

Itulah yang dikatakan ‘Darah Manis’

Untuk yang berjauhan, daddydee nak share satu tips iaitu sibukkan diri dengan kerja atau kawan (kawan sejenis). Bila sibuk kita kurang fikir pasal pasangan dan rasa cemburu insyallah kurang. Sibukkan dengan kawan sejenis bukan apa nanti tidaklah terjatuh cinta dengan kawan pula nanti. Opss… Jangan terjebak dengan gejala songsang.

Dugaan semasa bertunang memang lah sikit kalau dibanding dugaan lepas kahwin. Kalau dugaan bertunang pun kita dah tak boleh sabar. Macamana kita nak berdepan dengan dugaan lepas kahwin.

Pada yang sedang bertunang, banyakkan berSABAR.

Beringat Sebelum Kena

28 May – Kelam kabut penduduk flat daddydee dek kerana satu kebakaran yang terjadi pada malam itu.

Pukul 9malam, dalam semua orang tengah bersantai, kami dikejutkan dengan ketibaan sebuah kereta Bomba. Rupanya terdapat kebakaran di tingkat 3.

Kebakaran bermula di awning tambahan sebuah rumah. Tuan rumah pula bercuti di kampung.

Untuk memadamkan api pihak bomba terpaksa memecah masuk ke dalam rumah tersebut. Alhamdulillah, kecekapan pihak bomba telah berjaya mengawal keadaan dan api berjaya dipadamkan. Tiada kemalangan nyawa dan kehilangan harta.

 

 

PUNCA
Kebakaran dikatakan bermula disebabkan oleh putung rokok yang dibuang dari tingkat atas. Kebetulan pula diatas awning tu terdapat banyak sampah kering yang menyebabkan mudah terbakar.

 

 

PENGAJARAN

  • Jangan membuang sampah merata-rata. Jangan buang sampah dari tingkap rumah. Buang lah sampah di tong sampah yang disediakan.
  • Para perokok – Putung rokok jangan dibuang merata. Pastikan api rokok benar-benar mati sebelum dibuang. Sebaiknya, gunakan astray.

 

 

Terima Kasih pada anggota BOMBA kita yang cekap.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Bila Dah Kelam Kabut

Satu hari daddydee ke Pejabat POS PJ SS14, untuk urusan ASB anak. Saja tambah sikit tabungan untuk si kecik kat rumah tu. Semasa di kaunter tunggu urusan ASB tu selesai, masuk sorang lagi pelanggan lelaki.

Terus menuju ke kaunter. Agak kelam kabut gayanya. Pengjaga kaunter tu seorang perempuan (akak) yang agak berisi sikit.

“Ya, encik. Boleh saya bantu?” tanya akak comel dengan senyuman manis.

“Wang hantaran berapa?” tanya abang tu pada akak tu.

“Apa encik? Wang hantaran?” tanya akak tu mahukan kepastian.

Saya di sebelah dah perasan muka akak tu dah lain bila di tanya wang hantaran. Tak tahulah mukanya merah kerana malu atau merah kerana tahan nak gelak. Saya kat sebelah pun rasa nak tergelak tapi tak berani nak tegur takut karang makan penumbuk. Jadi senyum sinis je la. Hehehehehe

“Aah…. Wang Hantaran.”

“Ehh….. Silap wang pos. Wang hantaran pula”.

Cepat abang tu betulkan kesilapan dia bila sedar dia dah tersalah cakap. Tersenyum simpul agak kaunter tu. Abang tu buat muka steady je. Kontrol macho.

Saya rasa mungkinlah abang tu tengah berkira-kira untuk wang hantaran, tu yang tersasul nak wang pos tersebut wang hantaran tu.

 

 

 

Saya pun selalu macam tu. Bila fikiran kelain dan mulut kelain. Mula la tersasul benda yang bebukan. Tapi tak pernah lagi tersasul nama perempuan lain depan isteri, karang makan parang daddydee. Heheheh

Kalian penah jadi macam ni tak?

 

Photography Tips : DSLR Manual Mode

Photography, so many of us interested in it. Some made photography as career, hobby or part time jobs. Because of this, so many manufacture has been compete each to provide the best camera even DSLR, compact camera or compact system camera.

Whatever model your got in hand (DSLR or CSC), using Manual Mode is the way to show up your creativity in photography. Here daddydee.net wanna share the basic tips in using this Manual Mode.

Source : dslrkingdom.com

1. Set the ISO
The ISO setting to decides how sensitive your camera to light. The higher number of ISO, the more sensitive the sensor to the light. If your place has good lightning such as sunny or bright, its the best to try ISO 200. If the lighting drops, cloudy or dark, try to bring up the ISO to 400 or 800. This will make your camera more sensitive to light.

 

2. Select the Aperture
The aperture control the quantity of light that passes through the lens. The lowest number of f it is mean your lens (aperture) are widest open. Lowest f number mean the aperture are large. Lowest f number also will gives us swallow depth of field as result.

Bigger f number (closing the aperture) will increase DOF. Bigger f number usually use to capture the landscape or group of people.

aperture

Source : Wikipedia

 

 

3. Decide the Shutter Speed


This is final exposure variable. Adjusting shutter speed is alike adjusting aperture. Each time you increase the shutter speed, will decrease amount of light can get to the sensor.

Fast shutter speed means short exposure time and give frozen motion. However, slow shutter speed means long exposure time and give blurred motion as result.

 

 

Master this three major + creative will make u master in photography.

That’s all for now. Hopefully this will help us. Thanks.

DikirZikir: Amanah

Amanah seperti yang kita semua tahu amanah adalah salah satu sifat wajib bagi rasul.

Hari ni daddydee.net nak share pasal amanah. Hari Sabtu (kalau tak silap) hari tu saya secara tak tersengaja tertengok DikirZikir di TV AlHijrah. First time tengok terus sangkut.

Pendekatan DikirZikir ni memang menarik. Program ni dikendalikan oleh UNIC. Dan ada panel jemputan serta artis. Apa yang menarik cara penyampaian program ini adalah secara santai. Dialog santai. Bukan seperti forum yang biasa kita lihat.

Selain topik yang dibincangkan adalah suatu yang menarik. Pendekatan muzik dan lagu juga digunakan dalam program ini. Suatu yang bagus dan lain dari yang lain. Cara yang mampu menarik jiwa anak muda untuk melihat program ini.

Berbalik pada tajuk yang di bincangkan amanah. Amanah suatu yang mudah tapi sukar dilakukan.

Amanah adalah berpucuk pangkal dari hati. Dari hati ia mengawal minda dan tindak tanduk kita supaya amanah. Sekiranya hati kita bersih dan jujur insyallah amanah akan dapat dilaksanakan dalam kehidupan kita.

Amanah bukan sahaja dalam kerja seharian. Kerja yang kita terima gaji untuk melakukan kerja tersebut. Setiap sen yang kita terima biarlah berpadanan dengan keringat yang kita keluarkan. Usah harapkan lebih, bersyukur adalah lebih baik.

Teringat kata-kata Ustaz dalam program DikirZikir “Kerja adalah amanah. Hidup adalah amanah. Masa adalah amanah. Anak adalah amanah.”

Kesimpulanya kehidupan kita didunia ini adalah satu amanah dari Allah swt.

Seperti yang kita tahu. Tugas kita di muka bumi ini sebagai Khalifah adalah terlalu berat dan penuh dengan amanah yang perlu dilaksanakan.

Lepas lihat program ini, terlintas dalam hati ini.

“Amanahkah aku sebagai seorang pekerja. Amanahkah aku sebagai seorang anak. Amanahkah aku sebgai seorang suami. Amanahkah aku sebagai seorang ayah.”

Aku berharap aku menjalankan tanggungjawab aku sebaiknya.

Semoga Allah swt sentiasa memberikan hidayah kepada kita semua bagi menjalankan amanah kita sebagai Khalifah di muka bumi ini. Amin.

Rumah Tangga : Runtuh Dek Kerana Laman Sosial

Salam buat semua,

Semalam, saya ada terbaca mengenai satu keluarga di Selayang bergaduh dek kerana facebook. Sang isteri dihentak, dipukul si suami dek kerana sangkakan si isteri curang. Ini berpunca disebabkan keasyikan sang isteri yang suka ber’facebook’.

Sudah banyak kes begini terjadi di negara kita. Bergaduh atau bercerai kerana facebook.

Hari ini, daddydee.net ingin berkongsikan satu dua tips yang mungkin berguna dalam kita berumah tangga. Tips ini untuk saya juga yang masih baru dalam dunia rumah tangga.

Sebaiknya kita dalam berumah tangga ini selalu melakukan aktiviti bersama.Banyakkan masa bersama. Dengan cara ini kita akan lebih mengenali pasangan kita. Jangan kata bercinta setahun kita sudah kenal hati pasangan. Itu belum tentu.

Kerana ada kes bercinta 5 tahun, merasakan sudah serasi dan sehati lalu mengambil keputusan berkahwin tetapi perkahwinan hanya kekal 1 tahun. Bila ditanya kenapa kerana tidak serasi. Bercinta selalunya memang manis, tapi berumah tangga ada pasang surut manisnya, kekadang terlebih masam, terkurang masin ataupun terlebih manis. Semua ada, kita tentukan.

Walaupun aktiviti luar seperti sukan pejabat, bawalah pasangan anda bersama. Dengan ini dapat mengeratkan hubungan anda dan secara tidak langsung pasangan anda boleh mengenali kawan pejabat anda. Ini boleh mengurangkan perasaan cemburu dan curiga pasangan.

Sebaiknya kenalkan kawan anda kepada pasangan. Kita sudah berkahwin. Kawan anda adalah kawan keluarga. Jadi sepatunya kenal dan ini memudahkan kita untuk berkawan tanpa ada perasaan cemburu oleh pasangan.

Kenal kawan pasangan untuk berkawan saja. Jangan ada lebih pula. Jangan sampai kawan pasangan jadi kekasih gelap sudah. Lagi kacau nanti. Awas ya.

Dan yang paling penting adalah sentiasa memaafkan pasangan kita. Sifat memaafkan ini adalah suatu sifat yang amat mulia. Sebolehnya sentiasa lah kita memaafkan semua orang disekeliling kita juga. Agar kita lebih tenang dan selamat dari berdendam.

Teringat satu cerita zaman Rasulullah saw, ketika sedang berjemaah di masjid. Rasulullah saw berkata ‘Sekejap lagi akan masuk seorang ahli syurga ke dalam masjid ini’. Tidak lama selepas itu masuk seorang lelaki. Rasulullah mengulangi 3kali kata-kata tersebut pada hari yang lain.

Para sahabat ingin tahu apakah amalan lelaki tersebut. Bila diselidiki amalannya adalah amat biasa sama dengan mereka.

Oleh kerana ingin tahu, sahabat bertanya pada lelaki itu ‘Apakah amalan kau sebenarnya? Sehingga Rasulullah saw mengatakan engkau bakal ahli syurga’

Lalu lelaki itu menjawab’Sebelum tidur, aku memaafkan semua orang yang disekeliling aku’

Jadi amalan lelaki itu memaafkan orang lain pada setiap malam. Jadi kita dalam kehidupan berumah tangga sememangnya perlu saling bermaafan. Tidak berbaloi rumah tangga runtuh dek kerana laman sosial, mengejar cinta yang belum pasti halalnya.

Semoga perkongsian ini bermakna buat semua.


Janganlah terlalu asyik di laman maya atau laman sosial sehingga menimbulkan curiga dan lupa akan tanggungjawab kita di alam nyata.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...