Daily Archives: July 3, 2012

Yang Lalu Biarkan Berlalu

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat saudaraku

‘Yang lalu biarlah berlalu. Biarkan ia pergi bersama angin semalam.’

Pasti akan ada yang cakap. ‘Daddydee cakap je senang lah. Daddydee tak melalui apa yang kami lalui.

Ya betul, bercakap memang senang tapi hati yang menanggung siapa tahu. Daddydee tak nafikan semua itu. Dan Daddydee juga pernah lalui nya. Kerana Daddydee juga manusia sama seperti saudara semua.

Hidup dalam masa lalu adalah suatu yang bodoh. Kerana ia akan membantutkan segala usaha kita. Pepatah Melayu juga ada berkata Yang baik jadikan tauladan, Yang buruk jadikan sempadan maknanya ambil pegajaran dari setiap yang kita lalui agar mematangkan kita bukannya Hidup dalam masa lalu.

Setiap yang kita lalui pasti ada sebab disebaliknya. Cuma antara kita mahu berfikir ataupun tidak untuk menilai kembali setiap yang berlaku itu.

Allah swt menguji hambanya kerana Allah swt tahu kita mampu menghadapinya.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Tinggallah daku dengan sebuah memori,
Terpahat abadi di jiwa nan sepi,
Tersemat mati dalam hati yang suci.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Tinggallah daku terus di sini,
Pergi dikau terbanglah tinggi,
Doaku bahgialah dikau nanti.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Hanya disini aku terus berdiri,
Bukan mengharap pada pengganti,
Kerna Allah swt sentiasa di hati.

Sekian. Terima kasih banyak-banyak. Semoga kita semua redha dan yang lalu biarkan berlalu.

Port Makan : Puncak Mutiara Cafe

Asslamualaikum dan salam 1 inspirasi buat semua saudaraku…

Kalian semua pernah pergi tak ke Puncak Mutiara Cafe di Kg. Pelet, Bukit Mertajam Penang??

Ya, saya berkesempatan menyinggah ke situ ketika berkursus di Hotel Summit, Bukit Mertajam tempoh hari. Terima kasih buat Tuan Fazly kerana sudi menjadi pemandu pelancong kami. Kami menerjah ke sana berlima saya (tuan blog), Tuan Fendi (tuan kereta), Tuan Fazly (tuan pemandu pelancong), Tuan Irwan dan Tuan Awang.

Memang kalau pergi sendiri memang kami tak jumpa tempat ni yang agak ke dalam kawasan kampung. Memang tak berani nak masuk pun takut kena kejar dengan orang kampung tapi sebab ada pemandu pelancong berani lah kami.

Pintu Masuk….Puncak Mutiara Cafe, Kg Pelet

Sampai saja kesini, lepas parking kereta, bau kambing mula menusuk hidung. Busuk?? Saya dah biasa bau kambing sebab saya pun orang kampung. (Tetiba rasa nak nyanyi lagu Orang Kampung) Bau kambing ni membuatkan kita berasa yang kita lepas dari kota.

Tempatnya memang best sangat. Aman. Dan nyaman.

Lauk Segar untuk Di Pilih

Pondok Makan yang santai

Tempat makan nya yang konsep pondok yang santai dan privacy. Kedudukan pondok tu memang jauh dan susah nak panggil waiternya. Tapi jangan risau ada butang untu kita panggil waiter yang sedia membantu dan mesra.

Kawan – kawan yang turut sama.

Antara menu best yang ada kat sana (sumber: www.puncakmutiara.com)

Air Kelapa Krital Blender (susu kambing + kelapa) (RM 7.80)
Memang best, saya order dan minum hari tu. Susu kambing segar. Terbaik.

Puncak Mutiara Special (RM 19.90)
Ini Tuan Irwan dan Tuan Awang order. Diorang kata best.

Kambing Masalla (RM 7.50)
Nanti kalau singgah nak cuba ini pula.

Ostrich Masak Pedas (RM27.90)
Insyallah..Nanti ini sasaran utama. hehehe

Saya memang suka makan di tempat ni. Insyallah nanti nak menyinggah ke sini bersama Madam Besar Saya dan Tuan Kecik.

 

Kalau berminat boleh lah menyinggah di Puncak Mutiara Cafe

Peta Puncak Mutiara Cafe

GPS Coordinate :N5.41517° E100.45613°
Address: 

Lot 179, MK 3, Kampung Pelet,
14400 Bukit Mertajam,
Pulau Pinang.
HotLine No :     1-700-81-9595
Tel No     :     604 – 522 8502 / 522 8503
Fax No     :     604 – 5228501
H/P No     :  
012 – 5175503 / 012 – 206 5003 /
012 – 286 5363
Email     :     query@puncakmutiara.com
Website     :     www.puncakmutiara.com