Daily Archives: July 16, 2012

Buku Jutawan – Untuk Jutawan Saja Ke??

Assalamualaikum dan Salam 1Inspirasi buat semua sahabat….

Hal ini terjadi dua tiga minggu lepas, di MPH Bookstore, Mid Valley. Ketika itu saya sedang membelek buku-buku di bahagian pengurusan, dan adalah buku-buku jutawan di bahagian tersebut. Masa saya menyelak satu buku berkenaan pelaburan saham, datang dua orang perempuan Melayu. Dan saya dengan perbualan mereka :

“Ini buku-buku jutawan saja ni. Dah kita kesebelah sana, sini untuk orang yang nak jadi jutawan saja. Kita nak cari buku exam kan?”

Lalu mereka bergerak ke bahagian sebelah, dan saya lihat mereka membelek buku Tips Lulus Ujian kalau tak silap. Mungkin mereka ni nak ambil ujian untuk kemasukan ke sektor awam.

Sentap hati daddydee bila dengar mereka kata buku tu untuk jutawan je, pasal daddydee pun orang makan gaji je. 

Tamat disitu.

Menangi pelbagai hadiah menarik dari Ambank.

Jadilah yang pertama memiliki iPhone5. 

————————————————————————————

Jutawan menurut definisi dari Kamus Dewan adalah bermaksud orang yang mempunyai wang (harta benda) yang jumlahnya (nilainya) berjuta-juta ringgit.

Dalam dunia ini, semua orang mahu jadi jutawan. Daddydee pun mahu jadi jutawan. (Kalau rezeki, insyallah) Semua orang mahukan wang yang banyak, yang berjuta-juta. Hidup mewah dan kaya raya mesti impian semua orang. Ramai sangat orang yang suka kalau dapat jadi kaya, dapat jadi jutawan.

jutawan,

Mungkin beginilah rupa wang yang berjuta-juta.

Siapa tak mahu jadi jutawan angkat tangan? Mesti kalian tipu kan.

Jom kita buat duit tabung.

HyppeTV….Memang hype.

Internet terlaju di Malaysia

Kalau tak ramai yang mahu jadi jutawan tiadalah orang yang kena tipu dek skim cepat kaya, tiadalah orang yang kena tipu dek saham internet, tiadalah orang yang kena tipu dek MLM dan bermacam-macam skim lagilah. Sebab ramai yang nak jadi jutawan lah, banyak skim penipu yang di buat.

Dan bila pasal skim ini biasanya kita akan dibutakan mata dek kereta mewah seperti BMW mata setan, Mercedes mata belalang, AUDI R3, Nissan Skyline dan pelbagai lagi. Dan gambar wajib dalah berdiri depan kereta mewah tersebut ataupun berdiri tepi pintu kereta mewah terbut. Dan biasanya no pendaftaran akan di hitamkan. (Kenapa?? Wallahualam…) Mungkin itu kereta mereka dan mungkin juga bukan. Kalau pun kereta mereka, dah habis loan ke? Kalau beli cash daddydee, tabik mereka. Terutama yang MLM ni.

Kalau tak ramai nak jadi jutawan, tiadalah buku-buku, ebook-ebook dan seminar panduan jutawan begitu banyak ditulis. Saya pun ada membeli beberapa buah buku jutawan dan juga ebook AbangEnsem.

Sebenarnya buku, ebook atau seminar jutawan ini bukan untuk jutawan tapi untuk kita semua yang ingin berubah. Membaca buku, ebook dan seminar itu tidak akan membuat kita menjadi jutawan. Buku itu tidak mengajar kita secara A to Z tentang cara untuk menjadi jutawan. Tetapi buku tersebut ditulis untuk panduan kita, sebagai panduan kita. Memberikan kita idea untuk berfikir dengan lebih jauh dan lebih positif. Bukan hanya terperap dalam minda yang sama kelompok yang sama.

Sebenarnya bila kita duduk dalam keadaan yang terlalu selesa dan tidak ingin berubah, itulah menyebabkan diri kita tidak maju. Orang yang berjaya selalu merancang apa yang mereka akan lakukan dan lakukan apa yang mereka rancang. Walk the Talk and Never talk, wait and see.

Tapi ingat, tiada jalan mudah untuk menjadi jutawan.

 Samsung S3 Murah…Murah…

PS: Teringin masuk kelas seminar hebat seperti Dr Azizan.

I try… I will try until I die…

Assalamualaikum….

Dare To Fails…. Since I was teen I heard that quote, how freaking that quote? When I saw the book on tv, I says “I’ll never read that book. This book not to me”

On that time, failure is the nightmare for me. Even my parent never push me to study or to success, but i never wanna to fail. And I never wanna try something new because i don’t wanna fails. I never ever wanna to fails.

But when i grown up. I realize that failure is the part of success. We will learn greatest manner and feel the sweetest moment from the failure, that never being teach in whatever institution in this world. Only from our failure. But this only happen if we have a good spirit to get up from the fall.

I’m not the best student, i’m not the bookworm. I’m not the good guy, i’m not the bad guy too. I’m just average, likes most people in this world. I just wanna be the best I can. Be the best, beat the rest.

Today, failure not the nightmare anymore for me. I don’t care if fails. Even 1000 times I fails. I will never regret. I will never give up to try and try until I feel the climax and satisfaction.

Fed up? Put this bad ass aways. Kick away this bad feeling. Fed up is made for loser not for the winner like us.

Love whatever we do. Never regret what has happen. Whatever result we got, that’s the best. And keep on trying until end of our breath.

Live happy forever.