Mulakan Sekarang

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Petang Jumaat lalu, tika bersantai bersama Isteri dan anak saya di Pantai Teluk Cempedak sempat jua saya mendengar sedikit kupasan hujah Perhimpunan Agung UMNO tentang isu pembiayaan pelajaran oleh PTPTN. Mereka menyatakan ‘isu tentang pembiayaan PTPTN tidak timbul’. Mereka menyatakan sepatutnya semua pelajar membayar mengikut jadual dan merancang kewangan untuk disimpan sedikit untuk masa depan.

Pelaburan
Simpanan

Pendapat saya kenyataan mereka adalah benar. Memang benar kita sebenarnya harus mula merancang kewangan kita seawal kita melangkah ke alam pekerjaan. Tetapi berapa ramaikah graduan baru di luar sana mempunyai kesedaran tentang pentingnya perancangan kewangan?

Hakikatnya, yang dapat kita perhatikan pada hari ini adalah ramai graduan baru yang terlalu ghairah apabila melangkah ke alam pekerjaan. Ghairah untuk memenuhi kehendak mereka. Kebanyakan graduan baru tanpa ragu membuat pinjaman pembiayaan kenderaan sebaik sahaja layak.

Ada juga yang mengambil pinjaman peribadi untuk memenuhi kehendak mereka. Terutamanya kakitangan kerajaan. Sehingga ada yang membuat pinjaman pada paras maksimum dan lagi menyedihkan apabila wang sepatutnya digunakan sebaiknya, habis tanpa hala.

Bukan ingin mengata tapi sekadar mengingatkan. Saya sendiri dulu juga tidak merancang kewangan saya. Tahun pertama saya juga nyaris mejerat diri saya ke dalam masalah pinjaman peribadi dan kad kredit. Tapi, alhamdulillah, saya membatalkan kedua-dua niat tersebut di saat akhir. Saya hanya membuat satu hutang iaitu pijaman pembiayaan ASB kerana saya sedar saya tidak mempunyai disiplin menyimpan yang tinggi.

Pelaburan
Pelaburan

Andainya kesedaran saya terhadap pentingnya menabung ini awal lagi kan lagi bagus. Sebenarnya menabung bukan memerlukan modal yang besar pun.Yang penting adalah disiplin kita bukanya alasan.

Sedikit tips untuk melabur yang boleh saya kongsikan:

  • Tetapkan matlamat pelaburan kita untuk jangka pendek atau jangka panjang. Contohnya, untuk hantaran kahwin, untuk perbelanjaan anak-anak masuk universiti.
  • Cari dana yang tepat dan sesuai dengan matlamat kita. Kalau boleh baca prospektuf dengan teliti dan dapatkan nasihat pakar.
  • Mulakan pelaburan dengan modal yang ada. Modal kecil pada permulaan tidak mengapa yang penting setiap bulan kita kosistenkan pelaburan kita. Mulakan Sekarang.

Simpanan atau pelaburan lebih baik kita bermula sekarang dan bermula dari dengan apa yang kita ada. Jangan sesekali meminjam untuk melabur. Tapi bagus sekiranya lebihan wang pinjaman yang ada dilaburkan dari dihabiskan tanpa hala. Bukan begitu?

Ingat masa depan kita bermula hari ini. Ayuh, mulakan sekarang.

PS: Jika tuan-tuan/cik puan-cik puan, ingin berkongsi lagi tentang pelaburan boleh emelkan kepada saya, daddydee.net@gmail.com. Insyallah kita akan berkongsi dan bantu setakat termampu.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Apabila menyebut unit amanah atau unit trust ramai
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Inflasi adalah bermaksud kenaikan tingkat dalam tingkat harga
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk
(Visited 13 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

10 thoughts on “Mulakan Sekarang”

  1. Menabung tue sangat la penting. Begitu juga melabur.
    Dulu sorang kawan sy time kt universiti dulu suke menabung, bukan apa. Matlamat dy menabung coz nak pg Hong Kong. So, tiap hari dy simpan RM10. As usual, byk la member gelakkan dy, but, time cuti semester dy tag gambor dy kat hong kong ngan sume classmate. Haha, tercapai jugak matlamat dy.
    Andre Joe recently posted..Berbaloikah Join MLMMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge