Pentingnya Disiplin Kerja

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Disiplin kerja amat penting sekali, tidak kira berkerja makan gaji mahupun berniaga sendiri. Jika makan gaji, pasti ada peraturan yang perlu kita patuhi dan ikuti seperti peraturan masa kerja, peraturan berpakaian dan peraturan penggunaan telefon. Manakala, untuk kerja sendiri pula disiplin kerja yang tinggi adalah suatu yang paling penting, walaupun kerja pakai jeans dan t-shirt disiplin tetap perlu.

rotan
rotan

Zaman sekolah dahulu, kita sering ditekankan tentang pentingnya disiplin. Kalau langgar peraturan sekolah pasti denda akan menunggu dan yang paling popular adalah rotan. Tapi sekarang rotan dah tidak dibenarkan? Betul ke? Saya dulu cukup takut dan anti dengan guru disiplin. Almaklumlah, budak nakal memang begini.

Sekarang ini, apabila sudah melalui dunia alam pekerjaan baru saya mengerti betapa pentingnya disiplin yang cuba cikgu saya terapkan dulu. Bukan sahaja dalam pekerjaan tapi juga dalam kehidupan seharian. Hidup tiada disiplin umpama lalang, kesana-sini mengikut saja arah tiupan angin, tiada tujuan.

Saya akui saya juga bukan manusia yang sempurna. Bukan baik sangat pun. Tapi saya tetap cuba sehabis baik untuk mendisiplinkan diri. Peraturan kerja saya cuba ikut, walaupun kadangkala berasa cukup rimas. Ya lah, Setelah 3 tahun bekerja hanya dengan memakai jeans dan t-shirt, saya bertukar arah dengan bekerja yang lebih ketat disiplinnya dan memerlukan saya memakai kemeja dan slack. Pada awalnya, agar sukar untuk mengubah semuanya tapi lama-kelamaan sudah menjadi biasa.

Rupanya pekerjaan saya dahulu banyak mendisiplinkan saya tanpa sedar. Ya, sebab saya berkerja dahulu dengan masa. Walaupun kerja tiada punch card, tiada boss yang nak tegur pasal rambut panjang, pakaian yang lusuh dan selekeh, Jadual pembinaan tetap kena saya patuhi. Masa itu, jadual adalah musuh saya. Saya perlu mendahului musuh saya itu. Mengejar masa adalah tugasan utama saya, memastikan setiap item siap mengikut masa, ekonomi, kualiti dan kuantiti yang ditetapkan. Oleh itu, disiplin kerja yang tinggi amat diperlukan. Mengular tetap mengular tapi kerja tetap kerja. Kini, amalan itu juga yang saya bawa.

Kekadang sedih juga bila melihat staff tempat saya kerja sekarang yang kurang disiplin nya. Masa di pejabat sama banyak dengan masa di kedai mamak. Masuk kerja balik kerja sesuka hati sahaja. Mereka sebenarnya amat bertuah kerana ramai lagi diluar sana yang inginkan pekerjaan. Mereka sepatutnya menghargai peluang yang sudah mereka genggam. Bukan berada dalam zon selesa.

Lagipun, kita mencari rezeki biarlah berkat. Jadi kita dibayar gaji untuk bekerja, buatlah kerja semampu boleh. Cubalah memberi sumbangan terbaik.

Bagi saya, walaupun kita tiada kerja, tolong lah kawan-kawan yang memerlukan bantuan menyiapkan tugasan mereka. Jika malas juga, duduk lah di tempat masing-masing atau dalam pejabat, supaya senang kita dicari sekiranya diperlukan. Kita dibayar gaji untuk berkerja bukan untuk melepak. Kita mungkin bukan pemimpin di pejabat, tapi kita tetap pemimpin keluarga.

Semua kerja dalam dunia ini memerlukan disiplin dan komitmen. Untuk jadi 10 Blogger Terbaik Malaysia pun memerlukan disiplin. Bukan begitu? Azam tahun ini adalah untuk menjadi 10 Blogger Terbaik Malaysia, kena lebih disiplin dan komited selepas ini.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam
(Visited 52 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

24 thoughts on “Pentingnya Disiplin Kerja”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge