Takut Hantu Atau Tuhan ???

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Takut Hantu atau Tuhan - Hantu Cina lompat-lompat
Takut Hantu atau Tuhan – Hantu Cina lompat-lompat

Apa khabar semua? Sihat lah semuanya saya harapkan disisi keluarga yang ceria, bahagia dan harmoni.

Seringkali, kita mendengar ayat-ayat begini seperti ‘Jom masuk, takut hantu’, ‘Main lah kat luar tu, nanti hantu datang makan’ atau ‘Hantu ambillah budak degil’. Dari kecil kita ditakutkan dengan hantu. Mana satu patut kita takut hantu atau tuhan? Sudah tentu tuhan, Allah swt. Tapi pendedahan awal pada anak kita adalah untuk takut hantu bukannya takut tuhan. Dari kecil ditakutkan dengan hantu sampai ke besar pun takut hantu, sampai yang ada kena berteman untuk kencing malam.

Pesepsi ini patut kita ubah, dari takut hantu kepada takut tuhan. Huruf yang sama kita gunakan cuma bezanya mana dahulu HanTu atau TuHan. Tu dan Han itu yang perlu kita susun dengan betul.

Paradigma kita perlu diubah, ayat-ayat takut hantu patut diubah kepada takut tuhan. Sekiranya kita didedahkan pada umur yang kecil untuk takut tuhan, Allah swt yang esa. Insyallah, satu ummah yang berkualiti akan lahir. Jika dari kecil kita didedahkan takut tuhan, insyallah akan tersemat hingga dewasa. Dengan ini, pemikiran tahyul ini dapat dibuang dari pemikiran masyarakat kita.

Takut Hantu atau Tuhan - Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.
Takut Hantu atau Tuhan – Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.

Kita sebagai ibu bapa perlu bijak mendidik. Didik dan asuhlah anak kita sebaiknya. Didik mereka supaya takutkan Tuhan bukannya hantu.

Pilihan ditangan kita mahu anak-anak takut hantu atau tuhan. Fikirkanlah?

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam
(Visited 32 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

11 thoughts on “Takut Hantu Atau Tuhan ???”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge