Belajar untuk A

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar semua? Harap semuanya sihat sihat belaka serta berbahgia disisi yang tersayang. Belajar untuk A atau untuk ilmu? Mana satu pilihan kita?

Belajar untuk A
Belajar untuk A

Saya pasti ramai yang akan memilih belajar untuk A . Belajar untuk menjadi pelajar yang cemerlang, dapat menjejakkan kaki ke universiti yang terbaik dan bekerja makan gaji besar. Ini yang banyak diterapkan kepada anak-anak dalam masyarakat kita.

Ramai ibu bapa juga sanggup berhabisan ratusan malah ribuan ringgit untuk menghantar anak ke kelas tuisyen terbaik bagi memastikan anak mereka belajar untuk A, berjaya mendapat A. Kekadang jadual anak menjadi begitu padat sekali, pagi sekolah disambung dengan kelas agama sebelah petang dan tuisyen sebelah malam. Sampaikan masa untuk riadah langsung tiada. Aktiviti kokurikulum juga kosong.

Soalan pertama yang akan ditanya oleh kenalan, saudara atau jiran setiap kali keputusan peperiksaan baik UPSR, PMR atau SPM adalah ‘Dapat berapa A?’ Bukannya ‘Bagaimana keputuasan peperiksaan?’. Betul kan? Ramai yang bertanyakan sebegitu. Dab lagi teruk jika diperbanding-bandingkan dengan orang lain. Membuat perbandingan dengan orang lain bukan satu langkah bijak sebenarnya. Tindakan ini hanya lebih kepada menjatuhkan moral.

Yang lepas biarkan berlalu, tiada yang dapat diubah. Lebih baik kita memberikan semangat baru untuk mereka lebih fokus untuk membina masa depan bukannya mengenang kegagalan kecil. Ramai orang yang berjaya sebenarnya bermula dengan kegagalan. Ingat ‘Berapa kali kita terjatuh tidak penting tapi yang penting adalah bagaimana kita bangun semula setiap kali terjatuh’.

Bukan ingin mengata sesiapa tapi sekadar berkongsi rasa, saya rasa ada baiknya kita ubah sikit matlamat menghantar anak ke sekolah dari belajar untuk A kepada belajar untuk berjaya dalam hidup.

Belajar untuk berjaya itu skopnya lebih luas kerana tidak mendapat A bukan bermakna tidak berjaya. A bukan simbol kejayaan. Kejayaan adalah bagaimana kita untuk survival dalam arus dunia kemodenan yang serba mencabar ini.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Keputusan UPSR Tahniah pada semua adik-adik yang telah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Saya bodoh? Ya, saya bodoh sebab itu pada
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku..... Tempoh bulan madu saya dah tamat, pengembaraan dunia
Assalamulaikum dan salam Inspirasi buat semua saudaraku... Zaman yang makin canggih dan maju ini di
(Visited 24 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

10 thoughts on “Belajar untuk A”

  1. jika kita ada ank2 msh belajar jgn ckp cmatu depan mrka depa degar skt hti..depa kan cuba sebaik blh..

    sy patang org membezakan kebolehan seseorng sn bg sy setiap org punya kemahiran dan jiwa berbeza2 satu sama lain. maka yg itu harus ikut kayu pengukurnya..

    wahualam..

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.