Siapa Nak Bantu Aku?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pagi tadi sementara menunggu isteri saya membeli sarapan pagi, saya terlihat satu makcik ini dengan wajah yang sangat sedih. Seperti kecewa. Sedang saya memerhatikan keadaan sekeliling, saya terdengar makcik tu berkata pada kawannya ‘Siapa Nak Bantu Aku Sekarang Ini?’. Kenapa dengan makcik ni ada masalah yang kritikal ke? Saya yang masih belum memahami masalah beliau, fikir sejenak. Dari perbualan mereka baru saya faham, rupanya makcik itu sedih kerana calon wakil rakyat yang beliau sokong telah kalah. Ya, saya tahu calon itu memang calon feveret di kawasan ini, tapi beliau tetap kalah.

Siapa nak bantu aku? hanya diri aku
Siapa nak bantu aku? hanya diri aku

Ok, saya tidak ingin mengupas pasal politik dan berbalik kepada topik asal iaitu ‘Siapa Nak Bantu Aku?’ seperti soalan makcik tadi. Jika soalan itu ditanya pada diri saya jawapan saya adalah ‘diri saya sendiri’. Bagi saya tiada siapa yang dapat membantu kita mengubah nasib kita kecuali diri kita sendiri. Diri kita saja yang mampu mengubahnya.

Firman Allah dalam Surah Ar-Rad, ayat 11 yang bermaksud,“Sesungguhnya Allah tidak akan mengubah nasib suatu kaum kecuali kaum itu sendiri yang mengubah apa apa yang pada diri mereka”.

Seperti yang dinyatakan dalam ayat diatas tiada siapa yang mampu mengubah nasib diri kita kecuali diri kita sendiri. Untuk kita membantu diri kita ke arah yang lebih senang dan selesa, ada beberapa perkara yang kita perlukan iaitu:

  • Ilmu – dengan ilmu yang kita ada kita dapat kongsikan dengan orang lain. Semakin banyak ilmu yang dikongsikan semakin banyak ilmu kita. Dengan ada ilmu mungkin kita boleh menulis e-Book.
  • Kemahiran – tidak semua orang berkemahiran sekarang ini, dengan kemahiran contohnya menjahit baju kita mampu mengambil upah menjahit baju.
  • Keberanian – keberanian untuk mencuba sesuatu yang baru. Contohnya untuk melabur dalam stock market kita perlu memahami permainan stock market dan mempunyai keberanian.
  • Pengalaman – pengalaman adalah guru yang paling mahal. Dengan pengalaman kita mampu untuk menjadi lebih baik.
  • Persahabatan – persahabatan yang tulus ikhlas akan dapat membantu diri kita.

Bagi saya, ini adalah 5 perkara penting yang perlu ada dalam diri setiap orang yang ingin mengubah diri mereka. Ada lagi ke saudaraku? Silalah tambah.

Bagi saya ILMU adalah elemen paling utama yang kita perlukan untuk mengubah nasib diri kita. Dengan ILMU saja kita mampu untuk pergi lebih jauh. Walaupun pada masa kini ramai yang percaya kita perlukan “WHO YOU KNOW?” saya masih lagi pegang pada falsafah lama iaitu “WHAT YOU KNOW?”. Bagi saya WHO tidak banyak membantu kerana orang yang kita kenal tidak akan selamanya membawa kita keatas tapi dengan WHAT iaitu ilmu yang kita tahu membuatkan kita mampu untuk bertahan terus di atas. Betul tak?

Dan yang paling penting jangan lupa pada Allah swt. Berdoalah pada Allah swt insyallah akan termakbul. Tapi jangan lupa USAHA.

Kisah ini tidak ada kena mengena dengan makcik tadi, ianya hanya perkongsian pendapat saya. Bagi saya untuk mengubah nasib kita perlu berusaha bukan hanya mengeluh dan mengeluh kerana ia tidak akan mengubah apa-apa.

Bagi yang belum mencuba JOB DI RUMAH. Boleh lah mencubanya, mana tahu ia mampu mengubah hidup anda semua nanti.

2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah
(Visited 24 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

13 thoughts on “Siapa Nak Bantu Aku?”

  1. poin terakhir yaitu persahabatan, kalau dalam dunia bisnis itu dinamakan relasi, semakin banyak relasi maka akan semakin banyak bantuan yang akan didapat. sebagian orang yang sudah merasa sukses akan banyak meninggalkan teman padahal relasi/persahabatan tetap dibutuhkan. semoga kita bukan orang yang termasuk di dalamnya
    Rina recently posted..List of Free Dofollow Blogs and Web 2.0 SitesMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.