Tips Blogging : Komen Blog Lain

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar semua? Kuala Lumpur telah dilanda jerebu yang agak teruk ketika ini. Rasanya Johor dan Melaka mungkin lagi teruk. Apa pun dalam keadaan sekarang ini jangan abaikan kesihatan kita semua, banyakkan minum air dan kurangkan aktiviti luar. Dalam opis saya pun dah macam berjerebu sekarang ini.

Komen blog lain
Komen blog lain

Dalam entri sebelum ini saya ada kongsikan panduan menulis entri, dalam entri kali ini saya ingin kongsikan panduan untuk komen blog lain. Komen blog lain memang bagus sebenarnya bagi saya kerana ia adalah salah satu cara kita untuk meningkatkan trafik dan membuka jaringan blog kita. Saya masih sukakan cara yang lapuk dan berguna ini berbanding dengan kaedah ‘ping’ blog walaupun itu lagi berkesan sebenarnya.

Beberapa cadangan saya untuk tinggalkan komen blog lain:

  • Maklumat yang tepat – Isikan makluman seperti nama blog dan url yang betul. Ini penting bagi memastikan pemilik blog itu boleh buat kunjungan balik.
  • Komen yang berkatian – Bacalah blog entri dulu sebelum meninggalkan komen. Kalau sepintas lalu baca pun okey. Jangan tinggalkan komen yang tak berkaitan.
  • Pendapat atau kritik yang bernas – Sebaiknya kemukan pendapat atau kritikan yang tepat sesuai dengan entri tersebut. Komen yang baik kita tinggalkan baik untuk trafik blog kita juga. Biasanya pengunjung lain akan baca juga komen-komen di entri sebelum meninggalkan komen. Jika komen kita menarik mungkin mereka akan berkunjung ke blog kita pula.
  • Blog Popular atau Tak –  ada sesetengah orang memilih untuk komen di blog popular saja sebab mereka ingin dapat tempias trafik yang tinggi. Kalau saya,
    blog popular atau tak tidak penting, yang penting blog itu best dan seronok di baca. Komen di blog baru pun bagu juga sekurangnya kita boleh buka jaringan baru.
  • Komen secara berhemah – Hormati blog lain itu, komenlah secara berhemah. Sebab bahasa melambangkan jiwa kita. Jadi guna lah bahasa yanbg baik.

Itulah saja perkongsian yang dapat saya kongsikan. Kalau ada sebarang penambahan boleh kita kongsikan bersama. Terima kasih.

 

Assalamualaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Blogger sebagai kerjaya? Bolehkah kita jadikan blogger sebagai
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Anda kenal Sop Nama Saya? Ok Sop tengah
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Lama sudah saya tak menulis di sini, disebabkan
(Visited 23 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

23 thoughts on “Tips Blogging : Komen Blog Lain”

    1. saya pun camtu tuan…tapi biar kena ngan tajuk…

      ni kita dok cite ular dia gi cite pasal helikopter…hahahha

  1. saya juga begitu. memang lembat balas itu curi-curi masa. yang penting balas setakat mana yang kita mampu .tpi sy yakin klu blogger dh kwin mmg kena “hebat” bagikan masa untuk semua itukan
    suri recently posted..Pusaran Bunga CintaMy Profile

    1. Sekarang ni tengah cuti tu yang boleh lepak lelama di blog orang lain… kalau tak dok kalut dengan assignment je. heheheh

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge