Bangunkan Blog Tanpa Ilmu SEO

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

‘Wah, dah jadi blogger sekarang?’ Tegur seorang kawan lama di laman muka buku. Seorang kawan dari zaman belajar sampai ke zaman universiti. Memang tidak dinafikan tidak ramai orang sekeliling saya tahu saya menulis blog. Saya menulis blog sudah lama, saya bangunkan blog tanpa ilmu SEO, terkial-kial satu demi satu saya pelajari.

bangunkan blog tanpa ilmu SEO
bangunkan blog tanpa ilmu SEO

Saya bangunkan blog Daddydee.net tanpa ilmu SEO, saya buta ilmu SEO. Pada mula saya membangunkan blog ini saya hanya nekad sahaja, saya tidak pernah kenal dan tahu apa-apa ilmu tentang CPanel, WordPress dan SEO. Ya, saya tidak tahu.

Sebelum ini saya hanya menggunakan laman blogspot, menggunakan domain berbayar. Selepas bertahun dengan blog lama, saya nekad untuk bertukar arus menggunakan WordPress. Walaupun tanpa ilmu wordpress dan tanpa ilmu SEO tetap nekad untuk melangkah. Kalau tak mula sekarang bila lagi.

Selama setahun saya buat banyak kesilapan yang tanpa saya sedari. Banyak ilmu wordpress yang saya tidak ketahui, sikit-sikit saya pelajari dan alhamdulillah selepas setahun saya mula lihat hasil yang positif.

Dengan bantuan Teknik SEO Merah Jambu banyak membantu blog saya untuk capai ranking yang lebih baik. Banyak tips yang dikongsikan didalamnya membantu blog saya. Kalau ada yang perasan ranking MY blog ini banya menurun dari 2000++ ke ranking bawah 1000. Syukur alhamdulillah.

Apa yang saya ingin kongsikan disini, untuk bangunkan blog hari ini lebih mudah tak seperti zaman saya mula menulis blog dulu. Banyak tips yang dikongsikan secara percuma dan berbayar. Nak atau tidak sahaja.

Yang penting adalah sifat keterbukaan untuk menerima kesilapan dan kesalah yang akan kita lakukan, sedia untuk belajar dan terima kritikan. Itu lumrah. Pengalaman adalah cikgu terbaik dalam hidup ini. Belajar dan terus belajar itu perlu. Kalau berminat untuk belajar cara yang betul untuk bangunkan blog dan teknik hebat blogger otai boleh sertai kursus anjuran team Denaihati.

Mulakan eksperimentasi sekarang, mana tahu dari sekadar eksperimen mampu jadikan satu empayar.

Assalamualaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Blogger sebagai kerjaya? Bolehkah kita jadikan blogger sebagai
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Apa khabar semua? Kuala Lumpur telah dilanda jerebu
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Anda kenal Sop Nama Saya? Ok Sop tengah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
(Visited 385 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

21 thoughts on “Bangunkan Blog Tanpa Ilmu SEO”

  1. Usaha tanpa jemu tentu terbuka jalan. Saya juga sedang berusaha ni!, nak belajar menulis dab berblog.

    Orang kata kalau minat tak perlu kisah pasal SEO atau apa-apa lagi, tapi kalau nak buat kebaikan dengan menulis, kena lah letak matlamat ramai yang boleh membacanya, lebih banyak faedahnya dalam kubur nanti…
    Mohd Shubhi recently posted..Suka cari masalah – baik untuk andaMy Profile

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge