Cara mendapatkan pendapatan tambahan : Kenapa Saya Pilih Jobdirumah?

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula melangkah ke alam pekerjaan. Saya mencari peluang untuk mencari pendapatan tambahan kerana gaji saya pada masa itu tidak mencukupi. Gaji yang diterima tidak sebesar mana cukup untuk makan pakai saja untuk mewah memang taknlepas. Gaji yang diterima juga digunakan untuk buat kerja semula. Kewangan memang tunggang langgang pada masa itu.

Fikirkan cara untuk jana pendapatan tambahan
Fikirkan cara untuk jana pendapatan tambahan

Duit hutang dari PTPTN masih ada bersisa, tapi bukan untuk berjoli sakan. Duit itu adalah untuk waktu kecemasan yang tidak menentu. Kerja di tapak bina dan hidup membujang di tempat orang banyak dugaan, jadi duit waktu kecemasan itu perlu.

Waktu saya pada masa mula-mula kerja banyak masa lapang kerana kerja, tidur, makan, pakai dan mandi semuanya di pejabat. Pejabat adalah rumah saya. Jadi pada waktu malam banyak masa terluang saya luangkan dengan mengadap komputer dan mencari infomasi di internet.

Mencari maklumat tentang peluang-peluang untuk mencari pendapatan tambahan, selain untuk kocek sendiri untuk membeli pakaian baru dan makan sedap, saya juga berniat untuk membantu keluarga.

Duit internet pada masa itu memang ada. Peluang untuk menjana pendapatan dari internet memang ada pada masa itu. Tapi banyak juga kekangan yang tidak dapat saya tangani dan menyulitkan saya. Antara kekangan saya pada masa itu adalah:

    • Syarikat yang menyediakan perkhidmatan ini kebanyakan adalah dari luar negara bukan dari Malaysia. Bahasa English bukan masalah tapi bagaimana tahap keberkesanan? Sihat ragu-ragu yang amat menebal dalam diri.
    • Paypal memerlukan kad kredit pada masa itu. Kad debit masih tidak boleh diguna pakai kerana masih baru. Saya memang tiada kad kredit sehingga sekarang pun. Sekarang Paypal sudah ada di Malaysia dan kad debit juga diterima. Memang mudah nak berurusan.
    • Buat duit dengan blog? Saya masih buta ilmu SEO pada masa ini. Blog saya ketika ini adalah amat carca marba sekali kerana saya bangunkan blog dengan ilmu blog dan SEO yang kosong. Tiada guru tiada petunjuk.
jana duit internet
jana duit internet

Memang agak sukar untuk saya sertai sebarang program jana duit internet untuk pendapatan tambahan saya. Masalah utama adalah kerana kebanyakan produk pada masa itu adalah dari luar negara. Antara yang menarik minat saya pada masa itu adalah VemmaBuilders. Apa itu Vemma silalah google. Tapi saya tidak sertainya apabila tahu Vemma adalah MLM.

Semasa itu peluang untuk dapatkan pendapatan tambahan seperti jobsdirumah juga tiada. Sekarang ini sudah ada jobsdirumah yang dihasilkan oleh anak tempatan. Satu platform yang menyediakan kita satu peluang untuk menjana duit sampingan. Duit tambahan untuk menampung kos sara hidup kita seharian. Nilai duit dijana adalah bergantung kepada kerajinan kita. Sejujur saya katakan kalau tika itu ada jobsdirumah pasti saya antara pelanggan pertama.

Jangan tunggu sehingga orang lain mendahului kita, mulakan sekarang dengan jobsdirumah.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk
Seminar Duit Pantas oleh Jootawan.com pasti suatu yang ditunggu oleh semua. Siapakah jootawan.com? Jootawan adalah
(Visited 60 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

18 thoughts on “Cara mendapatkan pendapatan tambahan : Kenapa Saya Pilih Jobdirumah?”

  1. Salam DaddyDee..

    Terima kasih tuk perkongsian..
    Jika Ada minat & tiada kekangan waktu pasti boleh πŸ™‚
    nnti cma pegi ke pautan tu.

    Selamat Hari Raya jg πŸ™‚

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge