Mana Lagi Mudah Kerja Sambilan atau Belajar Sambilan?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Belajar Sambilan perlu bijak
Belajar Sambilan perlu bijak

Kerja Sambilan atau Belajar Sambilan keduanya saya pernah alami situasi ini. Memang kedua-dua nya ada kelebihan dan kekurangan nya yang tersendiri. Dan saya rasa setiap orang ada pendapat dan pandangan tersendiri tentang isu ini.

Saya pernah lalui kedua dua situasi ini, pernah menjadi pelajar dengan kerja sambilan dan pernah kerja dan belajar sambilan. Dua dua nya ada lebih dan kurang yang tersendiri.

Jika saya diberi pilihan saya akan memilih belajar dan kerja sambilan yang bagi saya lebih mudah dari kerja dan belajar sambilan. Belajar sambil kerja sambilan memberikan peluang untuk lebih fokus kepada belajar. Kerja sambilan biasanya bebanan kita tidak seberat pekerja tetap, dan komitmen diletakkan kepada kita adalah kurang berbanding kita kerja tetap. Tapi amanah dalam pekerjaan tetap perlu ada, amanah dalam diri kena ada.

Masa saya belajar dulu saya belum terpengaruh dengan dunia blog dan hasilkan duit secara online, jobdirumah juga belum ada. Jika ada jobdirumah memang saya tidak perlu kerja di restoren McDonald dan KFC dulu. Tapi semua ini pengalaman berharga dalam hidup saya.

Susah kah Belajar Sambilan?

Jawapan saya ya, memang susah tapi tidak ada yang mustahil jika ada kemahuan. Kerana kita perlu bahagikan masa sebaiknya, bila masa untuk kerja, untuk belajar dan untuk keluarga. Setiap satu perlukan perhatian yang khusus, pengorbanan yang besar diperlukan dari diri kita dan juga keluarga.

Belajar Sambilan pengurusan masa perlu bijak
Belajar Sambilan pengurusan masa perlu bijak

Semestinya jika kita belajar sambilan kita tidak boleh hilang fokus kepada kerja dan belajar. Jika hilang fokus mungkin kita akan dibuang kerja dan mungkin juga gagal dalam pelajaran. Perhatian keduanya diperlukan.

Kadang kala sedang bekerja tapi kepala memikirkan soal assignment yang belum disiapkan, begitulah sebaliknya. Pening memang pening tapi perlu bijak menanganinya.

Ianya bukanlah satu yang mustahil, saya mempunyai seorang sahabat yang sanggup datang ke Kota Metropolitan ini setiap hujung minggu untuk menuntut ilmu dari Penang. Dan seorang lagi terbang dari Bandung setiap minggu demi untuk ilmu. Hari Isnin hingga Jumaat mereka adalah pekerja, Sabtu dan Ahad adalah pelajar. Semuanya tidak mustahil, ada kemahuan dan pengorbanan pasti ada kejayaan.

Knowledge Is Power

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... TIPS EXAM Tips ini adalah pengalaman peribadi sepanjang
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Buat duit dengan blog bukan suatu mitos, ia
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Syukur alhamdulillah rezeki di bulan Ramadhan, betul kata
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Keputusan UPSR Tahniah pada semua adik-adik yang telah
(Visited 53 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

10 thoughts on “Mana Lagi Mudah Kerja Sambilan atau Belajar Sambilan?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.