Ikutlah Resam Padi

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…..

Zaman kanak-kanak kita sering dengar orang tua berkata, ikutlah resan padi makin tunduk makin berisi. Tapi bila dewasa adakah kita praktikkannya? Adakah kita?

Ramai rasanya antara kita yang tidak ikut resam itu. Ramai yang akan makin tinggi ego seiring dengan tingginya pangkat mereka. Tidak kurang juga masyarakat kita yang terlalu bangga dengan title. Bangga dengan pangkat anugerah duniawi yang rasanya tak perlu saya senarai di sini.

Tidak kurang juga yang bangga jadi kenalan, saudara, anak, menantu kepada somebody. Bangga dengan kabel senang cerita, walaupun diri sendiri tidak segah manapun. Kalau dilihat mmemang ada kes kenaikan pangkat bukan kerana mutu kerja tapi kerana kabel.

Ini adalah lumrah dunia hari ini, makin ramai manusia yang bangga dengan apa yang mereka ada. Sehingga lupa semuanya adalah pinjaman semata.

Adat lama jangan kita lupa, pesan orang tua jangan kita ketepikan, ikutlah resam padi makin tunduk makin berisi. Makin tinggi ilmu, pangkat, darjat dan harta makin kita rendah diri. Tidak akan  sekali rugi tapi membawa seribu satu kebaikan.

Posted from WordPress for Android

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam
(Visited 20 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

2 thoughts on “Ikutlah Resam Padi”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge