Apa Tujuan Kita Berkawan?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Gelapnya dunia ini jika hidup di dunia ini hanya kita. Hanya kita sendirian tanpa seorang kawan tanpa seorang teman. Pasti sunyi dan membosankan hidup ini, tiada pelbagai rencah kehidupan dan warna warni ragam manusia pasti tidak akan wujud. Betul kan?

Kita berkawan
Kita berkawan

Persoalan hari ini, Apa tujuan kita berkawan? Pilihan jawapan

  1. Sebab orang lain berkawan
  2. Sebab aku nak gunakan mereka
  3. Sebab aku nak hancurkan dia
  4. Sebab dia kaya dan popular

Jawapan ada pada kalian semua. Dan bukan hanya yang disenaraikan di atas sahaja pasti banyak lagi. Kalian semua pun mesti ada tujuan bila berkawan kan? Ada sebab yang tersendiri bila berkawan. Pasti kita punya banyak kalangan kawan, kawan satu sekolah, kawan satu pejabat, kawan satu hobi dan kawan alam maya.

Saya juga begitu, saya paling suka berkawan dengan seseorang yang boleh memberi bimbingan kepada saya, yang suka berkongsi ilmu, yang suka membantu tidak kita susah atau senang, dan yang paling penting saya akan berkawan dengan orang yang membuat saya selesa.

Dalam kita berkawan, jangan kita menanam perasaan busuk hati, hasad dengki terhadap kawan. Dan paling saya tidak suka adalah bila berkawan dengan sang psiko. Itu paling memeningkan kepala, dan bagi saya, saya tidak perlukan kawan yang psiko. Sang psiko boleh nyah dari hidup saya.

Dalam berkawan biar lah kita saling memahami dan menghormati hak seorang kawan tanpa kira siapa mereka. Setiap orang ada hak mereka tersendiri, jadi hormatilah orang lain sebagaimana anda mahu dihormati.

Berkawan biar ikhlas, kawan selamanya. Blogger semua adalah kawan saya.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam
(Visited 68 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.