Andai Ku Tahu

Assalamulaikum dan salam inpirasi buat semua saudaraku…

andai ku tahu
Adakah kita tahu?

Andai ku tahu hari ini ku begini kerana tidak sia-siakan masa lalu, bersungguh semasa belajar dahulu. Jika tidak pasti aku dulu pelajar yang tekun dan gigih.

Kalau ku tahu betapa susahnya mahu mencari duit, sungguh aku telah belajar rajin rajin. Mungkin hari ini aku seorang graduan kelas pertama. Pasti mudah aku mencari kerja sekarang ini.

Kalau ku tahu bila ajal ku menjemput, pasti aku tidak akan mempersiakan hari ku dengan sesuatu yang sia sia. Akan ku penuhi hari ku dengan amal ibadah. Hanya kepada Mu, aku bersujud tuhan Ku yang maha esa.

Tapi itu semua andai ku tahu, kalau ku tahu, ternyata kita tidak tahu apa yang terjadi pada diri kita. Bukan saja esok atau masa depan malah seminit lagi pun kita tidak tahu apa yang akan jadi pada diri kita. Mungkin juga ajal akan menjemput kita seminit lagi? Siapa tahu? Hanya Allah swt yang tahu, kita tidak akan tahu.

Kita bisa merancang sejuta perancangan tapi hanya Allah swt yang menentukan.

Putus asa? Jangan putus asa. Biarpun kita tidak menentukan tapi biarlah kita berusaha sehabisnya kemudian doa dan tawakal. Biarpun kita tidak berjaya hari ini tapi esok mungkin akan berjaya dan Allah swt suka orang yang berusaha.

Andai ku tahu memang tidak akan kita tahu apa yang jadi esok. Jadi bekerjalah mengejar dunia bagai esok sudah tiada dan beramal ibadahlah bagai esok ajal kita.

Seorang nelayan di botnya sedang menjala ikan di sungai terlihat seorang lelaki di tepi sungai
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Bagaimanakan diri kita hari ini? Adakah hari ini
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian... Sebelum ini, saya ada membicarakan tentang angan-angan.
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah
(Visited 21 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

2 thoughts on “Andai Ku Tahu”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.