Bonus ASB Sikit, Apa Perlu Buat?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pendapatan ASB Sikit
Pendapatan ASB Sikit

Apa khabar semua? Layan monday blues lagi ke? Hehehehe… Kerja-kerja ya.

Bonus ASB dah diagihkan, kalian semua macamana? Sudah semak berapa bonus ASB yang dapat tahun ni? Pakcik punya malas nak pergi beratur dekat pejabat Pos yang tentunya no giliran beratus sebab ramai yang nak kemaskini buku. Lagipun pakcik tau dah berapa bonus pakcik dengan simpanan yang pakcik kayo tu. Almaklum lah duit simpanan sejoota setengah rupiah tu memang tak pakcik usik. Jadi tak perlu tergesa-gesa, duit pakcik ado sejoota setengah rupiah.

Sekarang ini ramai yang sibuk beratur kat pejabat Pos sebab nak keluarkan duit bonus ASB, yalah awal tahun banyaklah perbelanjaan nak pakai. Nak bayar yuran anak sekolah, beli baju anak sekolah lah. Macam-macam lah.

Ramai juga kawan-kawan pakcik yang mengeluh sebab bonus ASB sikit. Yang buat simpanan tetap setiap bulan tu mungkin tak mengeluh tapi yang buat ASB loan pasti terkesan. Ya lah ada yang kata bonus ASB sikit tak cover montly yang kena bayar kat bank.

Berapa Bonus ASB 2014?

Bonus ASB 2014
Bonus ASB 2014 (sumber Astro Awani)

Mungkin disebabkan oleh ekonomi yang agak goyah sekarang ini, bonus ASB 2014 juga menurun berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Kalau dilihat dari jadual di sebelah pendapatan dari 1990 sehingga 2014 terdapat penurunan yang mana pada tahun 2014 dividen ASB adalah 7.50 dan bonus sebanyak 1.00.

Dividen ASB 7.50 adalah sama seperti tahun 2010 dulu tapi pada 2010 bonus adalah lebih tinggi dari tahun ini.

Bagi yang masih tidak tahu cara pengiraan pendapatan ASB boleh baca disini.

Secara ringkas pengiraan pendapatan ASB adalah dividen dikira dari purata minima simpanan ASB selama setahun. Manakala bonus adalah purata minima terendah bagi tempoh 10 tahun.

Konsep ASB tetap sama dengan unit amanah saham (unit trust) yang lain diluar sana. Jumlah pendapatan simpanan adalah berkadaran dengan masa. Makin lama kita simpan makin meningkatlah pendapatan simpanan tersebut.

Pelbagaikan Simpanan

Pada pandangan pakcik, sebaiknya pelbagaikan simpanan kita. Jangan bergantung pada satu sumber. Betul orang kata kalau ekonomi jatuh semua akan terkesan tapi bila simpan di banyak tempat kesan dia akan berbeza.

Contoh: ASB mungkin melabur dalam kompeni A,B dan C yang mana pendapatan dia adalah D, manakala Unit Trust P mungkin melabur dalam kompen V, W, X dan Y yang pendapatannya Z.

Jadi kalau kita melabur dalam ASB saja pendapatan kita akan dapat D, manakala kalau melabur dalam Unit Trust P saja pendapatan akan kita dapat Z. Dan kalau kita melabur keduanya kita akan merasa D & Z sekali gus. Mana pilihan kalian? Pakcik akan pilih dua-dua sebab pakcik tamak.

Sebenarnya banyak skim simpanan yang menawarkan pulangan lumayan diluar sana, sama ada kita punyai keberanian atau tidak saja. Tapi jangan pula terpelosok dalam skim cepat kaya, itu pakcik tak campur tau.

PS: Kalau ada yang berminat nak tau pasal Unit Trust boleh contact pakcik kat contact form. Nanti kita PM-PM ya.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk
Seminar Duit Pantas oleh Jootawan.com pasti suatu yang ditunggu oleh semua. Siapakah jootawan.com? Jootawan adalah
(Visited 52 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

9 thoughts on “Bonus ASB Sikit, Apa Perlu Buat?”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge