5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Hari Malaysia. Buat yang sambut Hari Lahir hari ini 16 September, Selamat Hari Lahir dan semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.

Hari ini hari cuti tapi saya tetap di Pejabat. Siap kerja untuk mesyuarat pagi esok. Siapkan kertas kerja untuk dibentangkan kepada Ahli Mesyuarat.

5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan
5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Letih juga mata memerhatikan setiap tulisan dalam dokumen yang dihantar kepada saya. Tulisan memang bermacam lenggok nya. Hahahaha… Ada yang boleh saya baca dan ada yang tak boleh.

Tulisan boss saya pun saya tak boleh baca. Hahahaha…

5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Hari ini saya nak kongsikan sedikit tips, 5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan. Ini bukan berdasarkan pembacaan saya tapi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya.

Kenapa saya kongsikan di sini? Hasrat saya satu. Membantu kontraktor di luar sana untuk menang kontrak kerajaan. Sebenarnya nak menang kontrak/sebutharga bukan susah kalau kena caranya.

Sedih saya bila melihat ramai kontraktor masih mengisi sebutharga/kontrak secara acuh tak acuh. Sedih… terpaksa tolak sebab kesalahan yang kecil.

Tak mengapalah lupakan yang lalu, hari ini saya kongsikan 5 Rahsia, iaitu:

  1. Tepati Masa – Perhatikan iklan sebutharga, dan catatkan setiap masa yang ditulis. Bila jual dokumen, bila lawatan tapak dan bila tutup? Setiap deadline ini kena tepati. Lambat minta maaf, khas buat siapa cepat sahaja.
  2. Hormati Pegawai Kerajaan – Hormatilah pegawai yang anda berurusan tak kiralah masa nak beli dokumen ke, lawatan tapak ke, masa nak pulang dokumen. Hormati pegawai tersebut walaupun dia lebih muda. Bukan hormat sampai bersujud, cukup sekadar berikan senyuman manis dan bicara yang sopan.
  3. Beri Perhatian Semasa Lawatan Tapak – Mungkin dalam dokumen kontrak atau sebutharga itu penerangan nya terlalu ringkas dan nampak mudah. Dan saya tahu kontraktor lagi pakar dan sebab itu ramai yang tak ambil endah semasa lawatan tapak. Nasihat saya satu je, Beri Perhatian, dan ikut ke setiap pelusuk yang pegawai tersebut bawa sebab mungkin ada arahan semasa lawatan tapak yang tidak tertulis dalam dokumen. Lagi satu, pegawai yang datang memerhatikan, bukan peluk tubuh saja.
  4. Isi setiap Mukasurat dalam Dokumen – saya tahu anda dah penat isi beratus sebut harga dalam setahun dan maklumat sama yang mahu di isi. Tapi itulah tugas anda, isi sebaiknya maklumat yang diperlukan. Tertinggal atau terlupa isi boleh menyebabkan dokumen anda ditolak.
  5. Tunjuk Minat – ini pun sama dengan item no 3. Sebelum, semasa dan selepas jangan malu-malu jumpa dan bertanya pegawai yang memberi kerja, tanyalah hal yang berkaitan. Tunjukkan yang kita minat nak dapatkan kerja. Biar orang menyampah dengan kita, mana tahu bila dah menyampah dapat kerja kecil. Jadilah kan?

Sebenarnya bukan susah nak menang kontrak kerajaan. Tak perlu ada kabel tak perlu ada kroni pun. Janji ada usaha dan minat pasti boleh berjaya.

Usaha teruskan usaha. Bagi yang berminat boleh Dapatkan Rahsia Memenangi Perolehan Kerajaan. Panduan yang amat saya syorkan. 

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Menjadi kontraktor bukan suatu yang mudah, apa yang
2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
(Visited 22 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

1 thought on “5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge