10 Cara Menjimatkan Petrol Di Musim Perayaan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Cuti Musim Perayaan Tahun Baru Cina ini pasti ramai yang ambil peluang untuk pulang ke kampung kan?

Ya lah cuti 4 hari dari Sabtu sampai Selasa. Saya sendiri ambil cuti terus seminggu sebab ada urusan yang perlu diselesaikan pada minggu tersebut. Harapnya semua berjalan lancar.

Hari ini saya nak kongsikan tips untuk menjimatkan petrol walaupun harga minyak turun pada 1 Februari 2016.

Cara menjimatkan petrol
Cara menjimatkan petrol

10 Cara Menjimatkan Petrol Di Musim Perayaan

  • Memandu mengikut had laju. Memandu mengikut had laju yang di tetapkan sebenarnya dapat menjimatkan minyak kerana setiap kali kita memecut penggunaan minyak adalah meningkat. Mengikut kajian memandu dengan kelajuan 100km/h dan 120km/h pada jarak yang sama memberi perbezaan sehingga 15% penggunaan petrol.
  • Elakkan memecut secara mendadak dan brek mengejut, mengikut kajian tindakan ini dapat meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 20%.
  • Periksa keadaan tayar. Keadaan tayar yang kurang angin akan meningkatkan penggunaan petrol. Kekurangan 2 psi tekanan angin tayar akan meningkatkan pengunaan petro sebanyak 1%.
  • Gunakan penyaman udara secara berhemah. Dalam keadaan sejuk elakkan menggunakan penyaman udara, penggunaan penyaman udara juga akan meningkatkan penggunaan petrol sebanyak 10-20%.
  • Pastikan tingkap tertutup.  Memandu dengan tingkap terbuka pada ketika kelajuan tinggi akan meningkatkan pengunaan petrol sebanyak 10%.
  • Servis kereta secara tetap secara berkala. Pastikan kereta kita diservis mengikut jadual yang ditetapkan bagi memastikan kecekapan enjin berada di dalam keadaan terbaik.
  • Gunakan Cruise Control. Memandu dengan halaju yang tetap adalah menjimatkan minyak.
  • Buang beban yang berlebihan. Pastikan tiada barangan yang tidak diperlukan terutama ketika memandu jauh. Kereta yang mempunyai bebanan yang tinggi akan meningkatkan pengunaan petrol.
  • Elakkan kereta dalam idle terlalu lama, lebih baik mematikan enjin dari membiarkan kereta dalam keadaan idle terutama di lampu isyarat.
  • Pilih kereta yang menjimatkan petrol berdasarkan fuel comsumption setiap kenderaan.

Semoga entri ini dapat memberi manafaat pada semua pembaca diluar sana.

Selamat memandu dan hati hati memandu. Semoga perjalanan anda selamat pergi dan balik.

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Alhamdulillah saya telah selamat berada di Ipoh, tahun
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Bulan Ramadhan ini saya lihat jalan semakin sesak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Dunia Smartphone? Smartphone bagi saya sudah menjadi satu
Kenyataan yang memang sukar lagi diubah terutamanya dalam mentaliti orang kita, iaitu: Menang Disanjung Kalah
(Visited 35 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

4 thoughts on “10 Cara Menjimatkan Petrol Di Musim Perayaan”

    1. Isi masa tank kosong saya tak pernah pula dengar. Tapi bahaya tank kosong ni meletup dia lagi kuat dari tank penuh. Yang tu memang ada tengok diorang buat eksperimen

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge