Panduan Cari Jodoh Yang Terbaik

Sekarang ni aku tengok banyak yang berkongsi status dan juga gambar kegembiraan mereka di media sosial. Alhamdulillah. Seronok melihat kegembiraan semua.

Yang suami isteri berkongsi tentang status kegembiraan suami isteri bertanda pagar (hashtag) #tilljannah aku boleh la terima. Tapi yang budak budak wechat umur 14-15 tahun berkongsi status mama papa till jannah, apa jadah nya?

SPM pun tak habis lagi dik. Spender pun mak basuh lagi. Nak till jannah, gi belajar rajin rajin, patuh pada ibu bapa. Tu baru till jannah.

Hari ni dapat pula status camni.

Isteri solehah taat pada suami… Yang isap rokok daun yang kerja kampung tak payah nak cross line… Semak aje… Ada lambang H di alu-alukan… kancil turbo viva elite saga keta kebal tak pandang… abang abang H di beri keutamaan…

Jodoh Tu Kerja Tuhan

Aku tak tahulah kalau itu kriteria untuk jadi seorang suami sekarang ini. Dan ini juga cara cari jodoh sekarang ini.

Aku jumpa jodoh dari alam maya juga dulu. Alhamdulillah… sampai sekarang masih bersama, dan tolong doakan kami kekal selamanya.

Aku dulu diterima oleh isteri aku dengan kosong. Ya, kosong. Aku tiada sebarang logo pun, H ke, T ke, P ke. Haram tak ada. Masa kenal aku pakai moto Suzuki RG sport abang aku punya, asap fogging dan ekzos bising. Fuhh… Legend moto RG tu.

Masa aku tunang aku, moto RG tu dah bagi balik abang aku. Aku pakai motosikal LC 135 je. Dan masa kahwin pun aku masih pakai motosikal yang sama.

Ma aku sendiri pernah tanya aku ‘Bila nak beli kereta nya? Tak akan nak pakai kereta bini je?’. Lalu aku jawab ‘Biarlah ma, gi kerja pun pakai motosikal je. Tak ada keperluan’.

Aku tau soalan ma aku tu datang dek kerana mulut saudara mara aku juga. Tapi aku ni jenis tak kisah. Lantak orang nak cakap apa. Kalau aku rasa betul aku buat, aku tak peduli orang cakap.

Panduan Cari Jodoh Yang Terbaik
Panduan Cari Jodoh Yang Terbaik

Sampai sekarang pun, anak dah dua aku masih belum beli kereta. Pakai je kereta bini aku. Apa ada hal.

Bagi aku kereta tu memang penting, tapi lagi banyak yang lebih penting seperti rumah, makanan, pakaian dan simpanan. Kereta tak ada aku masih lagi boleh pakai motosikal sebagai transport. Tak ada masalah pun.

Panduan Cari Jodoh Yang Terbaik

Sebagai seorang muslim, tentunya kita ingin mendapatkan seorang jodoh yang terbaik dan bisa memberikan kita kebahagiaan. Kebahagiaan tersebut tidak hanya di dunia namun juga menyelamatkan kita ketika di akhirat. Untuk itu, islam sendiri memberikan panduan agar mendapatkan jodoh yang terbaik.

Di dalam Ayat berikut Allah menjelaskan bahwa, “Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji, dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga) “(QS An-Nur : 26)

Artinya, wanita yang baik-baik akan mendapatkan laki-laki yang baik. Begitupun sebaliknya. Untuk itu, walaupun Allah sudah Mengetahui dan Menguasai jodoh kita, tentunya semua itu bergantung dari siapa diri kita, sebaik apa kita, dan bagaimana kita dalam mengusahakan jodoh itu bertemu dengan kita. Berikut adalah jalan atau cara agar kita bisa mendapatkan jodoh sesuai dengan islam.

  1. Memilih Jodoh Atas Dasar Keimanan

Dalam sebuah hadist Rasulullah menyebutkan bahwa agama adalah hal utama dalam memilih jodoh atau pasangan. Untuk itu, sebagai muslim hendaknya kita melihat seseorang berdasarkan atas agamanya bukan atas harta, ketampanan atau kecantikan, keluarga terlebih dahulu. Agama adalah tiang dari keluarga, untuk itu, tiang ini tidak boleh dinomer duakan atau dikesampingkan.

Harta, ketampanan kecantikan, dan kedudukan sifatnya fana namun keimanan sifatnya membawakan kebahagiaan hingga akhirat. Tentu kita menginginkan jodoh yang dapat membawakan kita selamat kelak di akhirat.

  1. Selalu Memperbaiki Diri

Agar bisa mendatangkan jodoh yang terbaik, maka kita harus selalu memperbaiki diri kita. Tidak mungkin seseorang yang baik mau mendapatkan jodoh yang jauh kebaikannya dari dia. Seorang yang shaleh akan selalu mencari pasangan yang shalehah dan begitu sebaliknya. Sehingga, apapun yang terjadi jodoh kita akan selalu berawal dari diri kita. Jodoh yang baik tentu akan datang sesuai dengan kebaikan dan keshalihan diri kita.

  1. Berkumpul dan Bergabung Bersama Orang-Orang Shaleh

Jodoh dari Allah tentunya harus di usahakan atau dilakukan ikhtiat agar ditemukan. Biasanya pertemuan jodoh kita tergantung dari dengan siapa kita berkumpul, siapa saja teman-teman dan sahabat kita. Semuanya bergantung kepada lingkungan mana kita berkumpul.

Untuk itu jika kita menginginkan jodoh yang shaleh dan taat kepada Allah maka kita pun harus bergabung dan berkumpul bersama orang-orang yang shaleh. Dari situlah kita bisa menemukan orang-orang yang tentunya memiliki keimanan dan kekuatan taqwa.

  1. Berdoa dan Tawakal Kepada Allah

Selain berikhitar, tentu saja berdoa dan tawakal kepada Allah adalah hal yang harus dilakukan. Ikhtiar kita tentu akan menyombongkan diri kita jika kita tidak berdoa dan bertawakal kepada Allah. Tentu saja Allah tau yang terbaik dan menguasai persoalan hidup kita. Sehingga, kita serahkan segala urusan hanya kepada Allah SWT.

(Sumber: dalamislam)

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Seperti yang saya kongsikan dalam entri sebelum ini
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Perkenalan dalam tempoh yang lama, berkawan dalam masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Isteri atau ibu atau wanita memang tinggi martabatnya
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
(Visited 21 times, 1 visits today)

Author: DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

CommentLuv badge