Author Archives: DaddyDee

About DaddyDee

Penulisan untuk perkongsian ilmu dan memberi inspirasi kepada diri dan pembaca sekalian. Blog kecil ini hanyalah salah satu sumber perkongsian dari penulis.

12 Kebaikan Ginseng Untuk Lelaki

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Ginseng Untuk Lelaki

Ginseng Untuk Lelaki

Sebut saja supplement untuk lelaki dewasa pasti kita akan temui Ginseng antara bahan asas dalam produk tersebut – antara kegemaran saya adalah produk PowerRoot (Gantikan Red Bull terutama semasa memandu). Dan boleh tengok banyak lagi produk lain seperti Nu-Prep, Proviton dan lain-lain.

Ginseng adalah antara herba yang amat kuat pengaruh dalam masyarakat Cina. Kalau tengok filem pahlawan Cina lama siap boleh gaduh lagi sebab Ginseng. Kenapa?

Kandungan Ginseng Untuk Lelaki

  • Saponin
  • Minyak vaporising
  • Asam organik
  • Ester
  • Sterols
  • Asam folat
  • Ginsenosides
  • Glikosida
  • Phytosterol
  • Resin
  • Fenolase
  • Neoclaven
  • Minyak atsiri
  • Vitamin B1
  • Vitamin B2
  • Vitamin B12
  • Vitamin C
  • Zat besi
  • Mineral
  • Enzim
  • Kamfer
  • Pansenoside
  • Geomisin N
  • Geomisin A
  • Gula

12 Kebaikan Ginseng Untuk Lelaki

  1. Memulihkan dan Meningkatkan Stamina
  2. Menghilangkan stress
  3. Melancarkan aliran darah dan mengubat prostat
  4. Mencegah sakit jantung
  5. Mengubat susah tidur
  6. Meningkatkan memori otak
  7. Meningkatkan hemoglobin
  8. Meningkatkan sistem Imun
  9. Mengelakkan gangguan sistem pencernaan
  10. Mengelakkan ejaksi pramatang
  11. Tahan lama atas ranjang
  12. Membantu membesarkan dan memanjangkan penis

Hal ini juga diakui oleh Ahli Farmasi, En. Mohd Farik

“Selain tongkat ali, ginseng adalah alternatif terbaik kerana sejak dulu lagi ujian klinikal membuktikan kemampuannya memulihkan tenaga dan menjadi amalan kebanyakan ahli sukan di negara kita sendiri,” (Sumber: Harian Kosmo)

Sememangnya, stamina adalah amat penting bagi seorang lelaki. Kelesuan memang meanggangu aktiviti seharian – bukan aktiviti di bilik tidur saja, nak bersuka ria dengan anak pun terganggu kalau badan dah penat dah letih. Bersukan memang tak lah bila badan dah letih.

Pengambilan supplement yang bersesuaian mungkin dapat membantu dengan amalakan kehidupan yang sihat.

Raya Raya Raya: Perjalanan Balik Kampung Yang Penuh Dugaan Tambah Dengan Kereta Meragam

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pertamanya, saya mengucapkan Selamat Hari Raya Aidilfitri buat semua pembaca DaddyDee.net, dikesempatan ini saya memohon ampun dan maaf jika ada salah silap sepanjang saya menulis di sini.

Perjalanan Balik Kampung

Perjalanan Balik Kampung

Perjalanan Balik Kampung Yang Penuh Dugaan

Tahun ni kami beraya di Kelantan, nak mengelakkan kesesakan kononnya cadang bergerak jam 4.00 pagi dari rumah. Tapi siapa sangka sampai di Batu Caves nak bersahur sudah penuh orang beratur. Stesen minyak dan fast food semua pun sudah penuh. Fuhh… Tapau makan roti saja.

Sampai di Tol Gombak ok lagi, tapi setiap kali sampai saja di tempat perhentian pasti penuh orang. Memang penuh dengan kereta nak pulang beraya di kampung halaman masing-masing. Kereta berjengkek la kereta merayap cam semut.

Jalan Jam, Perayaan Dan Orang Kelate

Jalam Jam musim perayaan dah jadi cam makanan orang Kelate. Setiap kali nak balik raya memang penuh la kereta dari Bentong sampai Raub sampai Bukit Tujuh dan kalau saya tambah lagi la sebab nak kena tempuh jam sampai ke hujung Kelantan, Tumpat.

Tahun ni memang perjalanan balik kampung yang penuh dugaan, sampai di Padang Tengku, Kuala Lipis, kereta overheated – asap dah kelihatan keluar dari hood kereta. Cepat-cepat kami berhentikan kereta dan suruh isteri, anak dan adik saya keluar dari kereta.

Buka hood kereta, asap dah semakin kurang. Air kelihatan okey. Cukup. Tapi temperature kereta masih tinggi. Terpaksa stop dan sejukkan enjin.

Melihat kami tersadai tepi jalan dengan hood terbuka, ada beberapa buah kereta dan lori berhenti tawarkan pertolongan. Tawarkan air. Syukur Alhamdulillah, mereka sangat prihatin. Terima kasih buat semua.

Kami terpaksa berjalan perlahan dan hentikan kereta apabila temperatur mula naik hingga sampai ke sebuah bengkel di Padang Tengku. Apabila diperiksa oleh pomen rupanya motor kipas tidak berfungsi. Malang juga nasib apabila tiada spare part.

Terpaksa kami drive perlahan-lahan sampai ke Bandar Gua Musang, alhamdulillah ada bengkel yang ada spare part. Siap kereta baru lah lancar perjalanan ke Tumpat.

Pejalanan dari 4.00 pagi dan sampai di Tumpat jam 9.00 malam, memang perit tulang belikat. Perjalanan yang panjang dan penuh dugaan.

Tapi perit tak mengapa, bila lihat wajah ma abah tersenyum melihat kami sampai memang hilang semua penat. Tiada yang lebih gembira melihat ma abah gembira.

Penat tapi puas hati.

Selamat Hari Raya Aidilfitri
Maaf Zahir Batin

Di Mana Zakat Fitrah Perlu Dibayar?

Di mana zakat fitrah perlu dibayar ?

Antara ulama Mazhab Syafie yang menyentuh tentang ‘di mana zakat fitrah perlu dibayar’, ialah Imam Asy-Syirazi dan Imam Nawawi r.a. Masing-masing dalam kitab al-Muhazzab dan kitab al-Majmuk.

Dalam al-Majmuk, Imam Nawawi r.a menyatakan :

إذا كان في وقت وجوب زكاة الفطر…في بلد ومالُه في آخر فأيّهما يُعتبر؟ فيه وجهان : (أحدهما) بلد المال كزكاة المال (وأصحهما) بلد ربِّ المال. ممّنْ صحّحه المصنّف في التنبيه والجرجاني في التحرير والغزالي والبغوى والرافعي وآخرون.

Terjemahan : Jika seseorang itu-sewaktu zakat fitrah wajib [ke atasnya]-[berada] di [sebuah] negeri, manakala hartanya [berada] di [negeri] lain, maka [negeri] mana satukah yang diambil kira [ketika membayar zakat fitrah]?

Di Mana Zakat Fitrah Perlu Dibayar?

Di Mana Zakat Fitrah Perlu Dibayar?

Terdapat dua pandangan; salah satunya : [yang diambil kira ialah] negeri [tempat di mana] harta [itu berada] sama seperti zakat harta [yang perlu dikeluarkan di tempat di mana harta itu berada].

[Pendapat] yang paling sahih [daripada kedua-dua pandangan ini] ialah [yang diambil kira ialah] negeri [tempat di mana] empunya harta [berada].

Antara mereka yang mentashihkannya (pendapat yang paling sahih), ialah pengarang (Imam Asy-Syirazi) dalam [kitabnya] at-Tanbih, al-Jurjani dalam [kitabnya] at-Tahrir, al-Ghazali, al-Baghawi, al-Rafi’e dan lain-lain.

Huraian:

Kenyataan Imam Nawawi di atas, berkaitan dengan seseorang yang mana tempatnya bekerja (بلد المال), berbeza dengan tempat zakat fitrah wajib ke atasnya.

Dalam Mazhab Syafie, zakat fitrah wajib ke atas seseorang bila bermulanya malam raya. Waktu ‘wajib zakat fitrah’ ini berakhir sebelum Maghrib hari raya pertama.

Justeru-dalam erti kata lain-kenyataan Imam Nawawi r.a di atas, berkaitan dengan seseorang yang mana tempatnya bekerja (tempat di mana hartanya berada), berbeza dengan tempatnya menyambut Hari Raya Aidil Fitri.

Dalam keadaan ini, yang diambil kira ketika mengeluarkan zakat fitrah-menurut pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie-ialah tempat di mana seseorang itu berada pada waktu zakat fitrah wajib ke atasnya (iaitu malam raya sehingga sebelum Maghrib Hari Raya pertama).

Justeru, seseorang yang bekerja di Kuala Lumpur, tetapi menyambut Hari Raya di Terengganu sebagai contoh, zakat fitrah hendaklah dibayar di Terengganu.

Inilah pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie, dan ditashihkan ramai ulama besar Mazhab Syafie seperti yang dinyatakan Imam Nawawi di atas.

Ittifaq ulama

Senada dengan pendapat yang paling sahih ini, ialah pendapat ulama besar Mazhab Hambali, Ibn Qudamah dalam kitabnya, al-Mughni. Beliau mencatatkan :

فأما زكاة الفطر فإنه يفرّقها في البلد الذي وجبتْ عليه فيه سواء كان ماله فيه أو لم يكن؛ لأنه سبب وجوب الزكاة ففرّقتْ في البلد
الذي سببها فيه

Terjemahan : Adapun zakat fitrah, ia diagihkan (dibayar) di negeri yang wajib ke atasnya [zakat fitrah], samada hartanya (sumber pendapatannya) [berada] di situ (di negeri di mana zakat fitrah wajib ke atasnya) atau tidak. Ini kerana ia (keberadaannya di negeri di mana zakat fitrah wajib ke atasnya) adalah sebab zakat fitrah wajib [ke atasnya], maka dibayar [zakat fitrah] di negeri yang [terdapat] sebab [wajibnya zakat fitrah ke atas] nya.

Sebenarnya, ulama-ulama empat mazhab (Hanafi, Maliki, Syafie dan Hambali) bersepakat dalam soal ini. Iaitu, zakat fitrah dikeluarkan di tempat di mana seseorang mukallaf itu berada pada malam atau Hari Raya pertama. Bukannya ditempat di mana seseorang itu bekerja, atau mencari rezeki.

Sebab mengapa zakat fitrah dibayar di tempat di mana seseorang itu berhari raya, turut dinyatakan oleh Syaikh al-Qaradhawi. Beliau menyatakan :

فيخرج المسلم زكاة فطره في البلد الذي يدركه فيه أول ليلة من شوال (ليلة العيد) ؛ لأن هذه الزكاة ليس سببها الصيام وإنما سببها الفطر ولهذا أضيفت إليه وسميت زكاة الفطر
Terjemahan : Maka [setiap] muslim [perlu] membayar zakat fitrah di negeri yang dia menemui malam pertama [bulan] Syawal (malam raya). Ini kerana, sebab zakat [fitrah] ini [menjadi wajib], bukannya puasa. Sebab [ia menjadi wajib] ialah [munculnya Hari Raya] Aidil Fitri. Dengan sebab itu, disandarkan [zakat ini] kepadanya (Hari Raya Aidil Fitri) dan dinamakan
‘zakat al-fitr’ (zakat Hari Raya Aidil Fitri).

Keliru 2 zakat :

Adapun ‘pendapat’ yang mengatakan zakat fitrah perlu dibayar di tempat seseorang mencari rezeki (jika bekerja di Kuala Lumpur, zakat fitrah hendaklah dibayar di Kuala Lumpur walaupun Hari Raya disambut di Terengganu, sebagai contoh), ia adalah pendapat yang bercanggah dengan pendapat paling sahih dalam Mazhab Syafie. Juga bertentangan dengan kesepakatan (ittifaq) para ulama mazhab empat.

Percanggahan dan pertentangan ini berlaku disebabkan kekeliruan antara zakat harta dan zakat fitrah.

Dalam zakat harta, memang zakat perlu dibayar atau dikeluarkan ditempat harta itu dijana dan diusahakan (perniagaan, penternakan atau pertanian yang dilakukan di Terengganu sebagai contoh, mesti dikeluarkan di Terengganu). Ini adalah pendapat jumhur ulama, termasuk ulama Mazhab Syafie.

Adapun dalam bab zakat fitrah, ia dikeluarkan di tempat di mana seseorang itu menyambut Hari Raya Aidilfitri, tanpa mengira lokasi sambutan Hari Raya Aidilfitri itu adalah tempatnya bekerja (seperti di bandar), atau tidak (seperti kampung kelahiran).

Wallahu a’lam.

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu – Nyawa Lagi Berharga Bro….8 Pesanan Memandu Musim Raya

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Mamandu Musim Raya - Pandulah Dengan Selamat

Selamat Memandu Musim Raya – Pandulah Dengan Selamat

Hari Raya Aidilfitri sudah semakin hampir kurang dari 10 hari, sekarang ini sudah tiba 10 malam terakhir Ramadhan – peluang mengejar ganjaran bonus 1000 bulan telah terbuka. Kejar yob kejar sebab tahun depan belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan.

Kerja 25 tahun belum tentu jumpa syarikat yang nak bagi bonus 1000 bulan, ini memang satu janji yang pasti dari Allah swt untuk ganjaran 1000 bulan. Semoga kita bertemu dengan malam Lailatulqadar.

1 Syawal bakal menjelma lagi, Ramadhan akan meninggalkan kita, sudah pasti ramai yang sudah merancang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Mungkin ramai yang akan menaiki public transport tapi rasanya lagi ramai yang memandu.

8 Pesanan Memandu Musim Raya

Buat yang memandu musim raya ni, ada sedikit pesanan (termasuk buat diri saya)

  1. Sabar dan tenang semasa memandu –  jangan marah-marah, marah bukan boleh buat kita laju cam F1 pun kalau dah kat depan penuh dengan kenderaan.
  2. Fokus pada pemanduan – Cuba fokus semasa memandu dan elakkan sebarang gangguan.
  3. Rehat Jika Penat – Kalau dah letih sangat rehat lah sekejap tak perlu tergesa-gesa. Kita mahu pulang ke kampung sebagai manusia bernyawa bukan sebaliknya.
  4. Tak Laju Tak Apa Janji Selamat – Jalan raya yang dibuat bukan di rekabentuk untuk kereta-kereta F1, bagi yang rasa mereka memandu kereta lumba atau F1, jalan raya bukan untuk anda. Pandu steady janji selamat
  5. Rancang Perjalanan – Rancang perjalanan sebaiknya, buat jadual perjalanan. Kalau agak kena bawa bekal tu bawa la bekal untuk berbuka atau sahur. Sekurang boleh elak bersesak di R&R. Biasa musim raya R&R memang penuh.
  6. Ikut Peraturan Jalan Raya – Saya tahu ramai yang suka memotong sebelah kiri, dan tukar lorong tanpa bagi signal. Mungkin itu habit mereka, tapi ingat musim perayaan kereta banyak. Jangan fikir diri sendiri je fikir pemandu lain juga.
  7. Jangan Terlalu Santai – biasa bila dah lama tak pulang ke kampung akan ramai mula memandu secara santai untuk melihat suasana permai di kampung. Nak santai tak salah tapi jangan sampai 10-20km/j. Ingat bukan semua orang nak makan angin kak oi…
  8. Tak Payah Nak Tunjuk Samseng – sekarang ini dengar banyak sangat yang suka tunjuk jari tengah kalau tak puas hati dengan pemandu lain, pastu lari. Hurmm… Kalau benar samseng masuk la MMA ya bang. Jalan raya bukan gelanggan MMA.

 

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu

Berciuman dan Bermesra Di Bulan Ramadhan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Sedikit perkongsian yang saya ambil dari page Dr.MAZA mengenai bercium dan bermesra di bulan Ramadhan.

Bercium dan Bermesra Di Bulan Ramadhan

Bercium dan Bermesra Di Bulan Ramadhan

Soalan: Bolehkah seseorang yang berpuasa berciuman dan bermesra dengan isterinya yang biasanya dilakukan sebelum persetubuhan tetapi tidak sampai bersetubuh?

Jawapan:
1. Seorang yang berpuasa boleh untuk mencium dan bermesraan dengan isterinya selagi dia tidak melakukan persetubuhan. Jika dia tahu dia bahawa dia tidak mampu mengawal diri maka hendaklah dia mengelakkan cium dan ‘kemesraan yang lain’.
2. Kata ‘Aishah:
يُقَبِّلُ وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَكَانَ أَمْلَكَكُمْ لِإِرْبِهِ
“Nabi s.a.w mencium dan bermesraan dengan isteri sedangkan baginda berpuasa. Baginda itu paling dapat mengawal kemaluannya” (Riwayat al-Bukhari)
3. Kata Masruq:
سَأَلْتُ عَائِشَةَ مَا يَحِلُّ لِلرَّجُلِ مِنَ امْرَأَتِهِ صَائِمًا؟ قَالَتْ: كُلُّ شَيْءٍ إِلَّا الْجِمَاعَ
Aku pernah bertanya A’ishah: “Apakah yang halal untuk lelaki lakukan kepada isterinya semasa berpuasa?”. Jawab ‘Aishah: “Semua perkara kecuali persetubuhan” (Riwayat ‘Abd al-Razzaq dengan sanad yang sahih).

Semoga kita bersama mendapat manafaat dari nya.

Bestnya Dapat Berterawikh Bersama Anak-Anak

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Seronok apabila melihat anak-anak kecil turut sama dalam solat terawikh. Ada yang diam mengikut setiap pergerakan imam, dan ayah mereka di sebelah. Tidak kurang yang berlari-lari sana sini bagaikan di sebuah taman permainan, ya lah anak kecil bila jumpa kawan-kawan, macam kita jumpa kawan di kedai kopi lah kan?

Berterawikh Bersama Anak Kecil

Berterawikh Bersama Anak Anak

Untung mereka yang dapat berterawikh dengan anak-anak. Dapat bersama keluarga untuk melakukan amal ibadah bersama. Sejujurnya saya cemburu kerana saya tak boleh buat begitu kerana status sebagai ‘weekend husband’.

Walaupun ada yang bising tak bagi bawa anak kecil ke surau atau masjid, bagi saya masa kecillah kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Peringkat awal mereka mungkin mengganggu kita solat, tapi bila sudah biasa mereka akan mula mengikuti dan mungkin suatu masa mereka akan mendalami. Indah bukan? Anak kecil mula mendekati rumah Allah swt.

Tahniah buat para ibu bapa yang berbuat begini.

Semasa di Seremban, di Masjid Negeri selepas solat Zohor, saya sempat memerhatikan gelagat dua anak kecil yang memanjat badan ayah mereka ketika solat. Saat ayahnya sujud, dua anak kecil ini bergilir memanjat ayah mereka. Ayah mereka hanya membiarkan saja.

Hebat saudara ini, ayah yang hebat. Saya tabik pada beliau. Bila melihat hal ini teringat akan peristiwa Rasulullah dengan cucunya ketika solat.

Teladan sudah ada di situ, dari umur yang kecil kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Dari kecil kita bina asasnya, biar kukuh biar teguh berdiri sampai dewasa.

Hidup ini mungkin singkat mungkin lanjut, tapi kita tidak mengetahuinya. Jadi jangan bertangguh didik anak se-awal mungkin.