Lempeng Pisang Cinta Hasil Air Tangan Isteri Tersayang

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami Bukan Susah Pikatlah Perutnya. Sebab dek terpikat dengan masakan isterilah badan saya makin memontel selepas kahwin, kalau tengok gambar sebelum dan selepas memang jauh sangat bezanya dari 60kg memecut ke 95kg dalam masa 3 tahun. Hahahha

Tapi alhamdulillah sekarang ini sejak menjadi weekend husband, dan sejak mengamalkan Diet Atkins. Diet-diet jugak, makan tetap makan. Belasah tetap belasah tapi dengan cara yang betul yang ada dalam Diet Atkins tak risau lagi badan mengembang sebab alhamdulillah sekarang berat dari 95kg dah jadi 83kg. Akan cuba kekalkan diet Atkins ni sehingga capai berat 80kg. Target.

Masakan isteri bagi saya memang heaven walaupun tidak se-heaven masakan ma saya tapi air tangan isteri tetap ada bisanya. 

Hari itu saja merengek manja dengan isteri saya, minta dia buatkan lempeng. Bukan tak boleh nak makan lempeng kat kedai tapi air tangan isteri lagi sedap kan?

Isteri yang baik, saya hanya minta lempeng tapi dimasaknya Lempeng Pisang. Memula ingatkan dia ingin masakkan ‘cekodok pisang’, saja saya bertanya pada isteri

‘Masak cekodok pisang ke?’

‘Masak lempeng la ni’

‘Guna pisang?’

‘Ini Lempeng Pisang Cinta Kasih, abang’

Perghhh… Memang melting I bila isteri saya buat manja gitu.

Inilah rupa Lempeng Pisang Cinta hasil tangan isteri saya yang sangat yummy.

20150506_212707
Lempeng Pisang Cinta Hasil Air Tangan Isteri
Lempeng Pisang Cinta Berintikan Kelapa
Lempeng Pisang Cinta Berintikan Kelapa

Sepetang mengenakan Lempeng Pisang dan air kopi panas memang nikmat tak terkata. Sesekali mengenakan kuih tradisional ni memang best. Asyik dengan McDonal’s KFC Domino’s je bosan juga. Ya tak?

Ada yang nak ke resipi Lempeng Pisang Cinta ni? Kalau ada yang nak nanti saya share kan ya.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hari terbaca satu post di laman sosial yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di

Mesej Cinta Yang Awesome

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Seperti yang saya kongsikan dalam entri sebelum ini 5 Tips Cinta Suami Isteri, rasa cinta itu perlu diluahkan agar orang yang kita tujukan akan tahu. Mesej cinta perlu sampai biarlah sampai menusuk kalbu jiwa.

Mesej Cinta
Mesej Cinta

Mungkin jika dekat kita boleh luahkan menggunakan mulut – Luahan Melalui Kata-Kata. Kalau jauh antara negara atau negeri boleh buat panggillan telefon, SMS, whatapps, e-mel dan lain lain lagi.

Tapi bagaimana angkasa memisahkan kita? Lihat video satu Mesej Cinta yang Awesome dari seorang anak buat bapanya yang juga seorang angkasawan yang sedang bertugas di angkasa. Memang sangat rare.

Mesej Cinta Yang Awesome

Kalau inilah mesej cinta dari seorang lelaki buat seorang wanita, saya rasa memana perempuan akan melting down. heheehe…


Dari video ini, saya boleh katakan tiada alasan. Tiada alasan untuk kita melakukan sesuatu. Jangan beralasan. Gerak hari ini untuk mencapai gemilang hari esok.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Lama sudah saya tak menulis di sini, disebabkan
Dimanakah letaknya nilai sebuah perkahwinan?? Adakah nilai hantaran yang tinggi itu adalah nilai sebuah perkahwinan.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hari terbaca satu post di laman sosial yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Isu Bauksit Di Kuantan kini telah menjadi isu

Elemen Kejutan Untuk Eratkan Cinta Kekasih Halal

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Cinta itu memang indah dan membahgiakan terutama mencintai kekasih halal. Kekasih yang halal dicintai, ditatap dan halal segalanya selepas sahnya akad. Memang indah. Tak percaya tanyalah yang dah ada kekasih halal.

Elemen Kejutan - Semua sukakan kejutan
Elemen Kejutan – Semua sukakan kejutan

Pokok yang tumbuh perlu juga dibajai sesekali perlu juga gemburkan tanahnya, siram jangan sesekali dilupa dan pancaran matahari juga. Kesemua elemen perlu dalam memastikan pokok yang ditanam itu subur segar dan mengeluarkan bunga yang cantik dan berseri.

Begitu juga dengan pokok cinta, benih cinta yang telah tersemai perlu dibajai dan disiram dengan kepercayaan, kasih sayang dan rasa hormat barulah ia bertambah mekar harum. Sesekali elemen kejutan juga diperlukan dalam menyemai benih cinta.

Dalam musim perang gadjet yang tengah menggila sekarang ini, mungkin boleh dijadikan gadjet sebagai hadiah. Pembelian gadjet dalam talian seperti dari laman Lazada mungkin boleh dipilih untuk tambahkan elemen kejutan.

Kenapa beli dalam talian? Kenapa tak beli dari kedai dan bungkus serta berikan saja?

Bagi saya, pembelian secara dalam talian menambahkan lagi rasa suspen dan terharu terhadap penerimannya. Sebagai contoh, orang perempuan biasanya pentingkan tarikh, setiap tarikh satu-satu detik indah mereka akan ingat. Cuba bila sampai tarikh itu jangan ucapkan apa-apa dan hadiahkan apa-apa, tetapi menggunakan perkhimatan belian dalam talian seperti Lazada untuk menghantarkan hadiah gadjet yang dibeli ke pejabat pasangan kita. Pasti pasangan kita akan lebih terharu.

Lagi pula, dari apa yang saya perhatikan sesetengah gadjet yang dijual di laman Lazada adalah lebih murah dari harga di kedai. Jadi kenapa nak habiskan minyak kereta di saat harga minyak petrol tengah mahal dan terperangkap dalam kesesakan, kan mudah kalau beli dari dalam talian saja? Bukan gitu?

elemen kejutan - ada ke yang nak hadiahkan saya iPhone5s
elemen kejutan – ada ke yang nak hadiahkan saya iPhone5s

Bayangkan tengah sibuk dengan tugasan di pejabat, tetiba terima bungkusan hadiah gadjet impian yang dikirimkan oleh kekasih halal anda. Pasti akan tersenyum lebar seharian. Kerana terima gadjet impian tidak terduga dengan cara tak terduga.

Harapnya adalah yang sudi untuk hadiahkan iPhone5s untuk saya. Ada tak?

Bagi pasangan suami isteri bersama adalah sebahagian dari aktiviti mereka, tapi sedarkah kita walaupun sering
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hari terbaca satu post di laman sosial yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di

Hari Kekasih Buat Kekasihku

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Hari kekasih adalah hari untuk kita terapkan rasa cinta dan kasih sayang terhadap pasangan kekasih halal kita. Bila saja hari kekasih, hari menghargai kekasih pasti tidak lari dari hadiah. Ya, hadiah yang tulus ikhlas dari hati.

Hari Kekasih - Kukuhkan ikatan cinta
Hari Kekasih – Kukuhkan ikatan cinta

Hari kekasih di bulan Februari? Hari kekasih a.k.a Hari Velentine Day itu haram disambut bagi kita umat Islam. Ulama seluruh dunia telah sependapat bahawa ianya haram disambut.

Usah kita berbangga menjadi sebahagian dari angka statistik tangkapan khalwat sempena hari bermusim ini seperti hari kekasih, malam tahun baru dan malam merdeka. Tapi berbangga jika kita menjadi statistik angka ahli masjid.

Hari kekasih yang saya maksudkan adalah hari-hari. Hari-hari kita mesti semai dan bajai hubungan kita suami isteri dengan cinta dan kasih sayang. Biar cinta kita mekar harum selamanya.

Bosan juga jika hadiah hanya akan diterima secara bermusim sahaja. Buah durian pun dah tiada musim, tak akan hadiah masih mahu bermusim. Elemen kejutan dalam hubungan suami isteri perlu bagi menimbulkan keasyikan dalam hubungan cinta suami isteri.

Tidak percaya? Cubalah hantarkan jambangan bunga beserta sekeping kad ucapan terima kasih ke pejabat isteri atau suami keesokannya apabila mereka berkorban berjaga malam untuk menjaga anak kecil kita yang tidak sihat. Lihatlah betapa berbunganya hati pasangan kita di saat menerima bunga tersebut. Bukan nilai hadiah yang menjadi ukuran tapi keikhlasan.

Sentiasalah ciptakan kejutan dan kelainan dalam menghargai pasangan anda dalam memastikan keharmonian rumah tangga yang kita bina. Kejutan itu pasti menjadi detik indah dalam perhubungan kita. Apa yang penting kita mesti kreatif.

Mencintai kekasih halal itu sangat indah. Tak percaya, cubalah?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Alhamdulillah. Badan makin sihat. Walaupun kepala masih stim
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua. Tinggal bersama mertua selepas berkahwin?? Pasti ramai akan berkata
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua... Bila isteri membebel Hari ini,

Kisah Teladan : Antara Harta atau Keluarga

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Terlebih dahulu saya ingin nyatakan di sini, kisah yang saya ingin kongsikan pada hari ini adalah kisah tentang harta atau keluarga, cerita ini tiada kena mengena dengan yang hidup atau pun yang telah meninggal dunia, nama watak hanyalah rekaan semata-mata berdasarkan satu kejadian sebenar yang diceritakan oleh seorang kawan (ralat). Kisah antara harta atau keluarga saya kongsikan hanyalah sebagai pengajaran buat semua. Semoga kita besama memperoleh manafaat dari kisah antara harta atau keluarga ini.

Antara Harta atau Keluarga : mana lebih bermakna?
Antara Harta atau Keluarga : mana lebih bermakna?

Antara Harta atau Keluarga

Aziz dan Fizah adalah satu pasangan suami isteri yang bersemangat tinggi. Mereka menyewa di sebuah apartment di tengah ibu kota. Kedua-duanya merupakan lulusan universiti luar negara. Mereka berdua sentiasa mendapat pujian dan anugerah pekerja cemerlang kerana berdua amat komited dalam kerja yang dilakukan.

Walaupun telah pelbagai kejayaan yang dikecapi mereka masih lagi tidak puas. Mereka berusaha dan terus berusaha. Ternyata mereka mencapai apa yang mereka inginkan selama ini, hasil usaha mereka memegang jawatan pengurus di syarikat tempat mereka bekerja dan menerima gaji lima angka.

Di kemuncak kejayaan juga, sinar kebahgiaan hadir dalam hidup mereka. Fizah disahkan mengandung. Aziz dan Fizah amat gembira dengan berita yang mereka terima, rumah yang sunyi selama ini akan mula di serikan lagi dengan kehadiran cahaya mata. Selepas 15 tahun berkahwin inilah cahaya mata pertama mereka.

Setelah genap 9 bulan, Fizah telah selamat melahirkan seorang cahaya mata lelaki yang amat comel. Kegembiraan Fizah dan Aziz memang tidak tergambar ketika itu. Putera ini telah dinamakan Adam. Putera ini amat lincah dan pintar. Putera ini telah ditinggalkan di rumah pengasuh kerana Fizah dan Aziz terlalu sibuk dengan kerja mereka.

Rezeki anak, mereka di naikkan pangkat dan gaji lagi. Tuah ayam nampak di kaki tuah manusia siapa yang tahu. Usaha mereka membuahkan hasil lagi.

Mereka telah membuat keputusan untuk berpindah ke rumah yang lebih selesa demi masa depan anak mereka. Mereka telah memilih untuk membeli sebuah rumah di puncak bukit. Mereka fikirkan suasana yang tenang dan sunyi mampu mengubat kepenatan mereka bekerja seharian. Pengasuh Adam kini tidak lagi mengasuh Adam. Mereka menghantar Adam ke Taska.

Hari-hari Fizah dan Aziz semakin sibuk. Mesyuarat sana sini tidak kira hujung minggu atau hari cuti. Kejayaan demi kejayaan mereka kecapi.

Hari-hari Adam pula makin kesepian dan kesunyian. Kesibukan Fizah dan Aziz menyebabkan mereka dahagakan belaian kasih sayang ibu dan bapa. Kekadang seharian Adam tidak akan bertemu dengan ibu bapa mereka, mereka pergi bekerja saat Adam masih lena dan pulang saat Adam telah dibuai mimpi nan indah. Begitulah seharian Adam, itu belum lagi ketika Aziz dan Fizah di tugaskan di luar kawasan.

Ternyata kejayaan itu juga satu dugaan buat mereka. Adam yang dahulunya lincah dan aktif kini telah menjadi pendiam. Fizikal mereka kelihatan baik saja. Tapi mungkin emosi dan batin mereka telah tercalar.

Fizah dan Aziz telah membawa Adam berjumpa Doktor Pakar Kanak-Kanak bagi mendapat jawapan bagi perubahan yang telah berlaku pada Adam.

‘Maaf puan, anak puan kami syaki mengidap Autism’

Meraung Fizah tatakala mendengar jawapan dari Doktor Pakar Kanak-Kanak itu. Bagaikan jantungnya direntap, kesedihanya tidak tergambar lagi. Wang ringgit yang mereka kumpulkan selama ini untuk masa depan Adam tiada bermakna lagi. Wang ringgit tidak dapat mengembalikan Adam yang dulu lagi.

Tuan Kecik - anugerah yang paling berharga dalam hidup saya.
Tuan Kecik – anugerah yang paling berharga dalam hidup saya.

Pengajaran : Antara harta atau keluarga kedua-duanya adalah penting. Tapi bagi saya keluarga lebih utama. Sesibuk manapun kita, cubalah luangkan masa untuk bersama keluarga. Anak adalah anugerah terindah dari Allah swt, hargai mereka.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Hidup Berjauahan dengan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki