Category Archives: community

Gian Bakat Muda Dari Filipina

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Lagu ‘Ed Sheeran – Thinking Out Louds’ adalah antara lagu kegilaan remaja masa kini. Ramai yang suka dengan bait bait indah dalam lagu ni. Saya sendiri pun suka akan melodi lagunya.

Siapa sangka, kanak-kanak comel berusia 9 tahun iaitu, Gian Ale mampu menggoda juri The Voice Kids Philippine Seasons 2 dengan lagu ‘Thinking Out Louds’ ini.

Dengan yakin Gian melangkah ke pentas dengan gitar di tangan. Memulakan petikan gitar dan di iringi alunan suaranya yang lunak. Kanak-kanak dari Tagbilaran City, Bohol telah berjaya memukau audien dan juri dengan persembahannya.

Gian Bakat Muda Dari Filipina – Baru berusia 9 tahun

Saksikan aksi Gian Ale

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu – Nyawa Lagi Berharga Bro….8 Pesanan Memandu Musim Raya

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Mamandu Musim Raya - Pandulah Dengan Selamat

Selamat Memandu Musim Raya – Pandulah Dengan Selamat

Hari Raya Aidilfitri sudah semakin hampir kurang dari 10 hari, sekarang ini sudah tiba 10 malam terakhir Ramadhan – peluang mengejar ganjaran bonus 1000 bulan telah terbuka. Kejar yob kejar sebab tahun depan belum tentu kita akan bertemu lagi dengan Ramadhan.

Kerja 25 tahun belum tentu jumpa syarikat yang nak bagi bonus 1000 bulan, ini memang satu janji yang pasti dari Allah swt untuk ganjaran 1000 bulan. Semoga kita bertemu dengan malam Lailatulqadar.

1 Syawal bakal menjelma lagi, Ramadhan akan meninggalkan kita, sudah pasti ramai yang sudah merancang untuk pulang ke kampung halaman masing-masing. Mungkin ramai yang akan menaiki public transport tapi rasanya lagi ramai yang memandu.

8 Pesanan Memandu Musim Raya

Buat yang memandu musim raya ni, ada sedikit pesanan (termasuk buat diri saya)

  1. Sabar dan tenang semasa memandu –  jangan marah-marah, marah bukan boleh buat kita laju cam F1 pun kalau dah kat depan penuh dengan kenderaan.
  2. Fokus pada pemanduan – Cuba fokus semasa memandu dan elakkan sebarang gangguan.
  3. Rehat Jika Penat – Kalau dah letih sangat rehat lah sekejap tak perlu tergesa-gesa. Kita mahu pulang ke kampung sebagai manusia bernyawa bukan sebaliknya.
  4. Tak Laju Tak Apa Janji Selamat – Jalan raya yang dibuat bukan di rekabentuk untuk kereta-kereta F1, bagi yang rasa mereka memandu kereta lumba atau F1, jalan raya bukan untuk anda. Pandu steady janji selamat
  5. Rancang Perjalanan – Rancang perjalanan sebaiknya, buat jadual perjalanan. Kalau agak kena bawa bekal tu bawa la bekal untuk berbuka atau sahur. Sekurang boleh elak bersesak di R&R. Biasa musim raya R&R memang penuh.
  6. Ikut Peraturan Jalan Raya – Saya tahu ramai yang suka memotong sebelah kiri, dan tukar lorong tanpa bagi signal. Mungkin itu habit mereka, tapi ingat musim perayaan kereta banyak. Jangan fikir diri sendiri je fikir pemandu lain juga.
  7. Jangan Terlalu Santai – biasa bila dah lama tak pulang ke kampung akan ramai mula memandu secara santai untuk melihat suasana permai di kampung. Nak santai tak salah tapi jangan sampai 10-20km/j. Ingat bukan semua orang nak makan angin kak oi…
  8. Tak Payah Nak Tunjuk Samseng – sekarang ini dengar banyak sangat yang suka tunjuk jari tengah kalau tak puas hati dengan pemandu lain, pastu lari. Hurmm… Kalau benar samseng masuk la MMA ya bang. Jalan raya bukan gelanggan MMA.

 

Elakkan Guna Handphone Masa Memandu

Ingat Filem Animasi UP? Ini versi realiti

Tiada orang yang akan menolak untuk menjual tanah rumah kita pada harga jutaan kan? Kalau kita tengok apa yang jadi di Kg Baru Kuala Lumpur, sudah makin banyak bangunan tinggi naik di sana. Majoriti adalah pejabat koperat dan kondominium mewah yang mana tidak mampu kita miliki. Mampu tengok saja kalau saya lah.

Dulu tanah itu ada yang milik orang Melayu kita kini sudah tiada lagi.

Movie UP versi Realiti

Movie UP versi Realiti

Tapi berbeza dengan seorang nenek berusia 84 tahun, Edith Macefield pada tahun 2006. Pemaju telah menawarkan beliau dengan Jutaan Dollar untuk tapak rumah nya. Tapi beliau menolak.

Dan pemaju tetap menerukan projek mereka dengan megecualikan bahagian rumah Edith. Tindakan berani Edith yang berani Menentang Demi Hak Yang Benar telah menjadi inspirasi ramai orang.

Untuk pengetahuan semua, animasi UP adalah inspirasi dari kisah Edith.

Edith telah meninggal dunia pada 2008 pada usia 87 tahun. Beliau telah mengamanahkan rumahnya kepada Barry Martin yang banyak membantunya semasa sedang tenat melawan sakit kanser.

UP

UP

Dan sehingga kini rumah itu masih lagi dilelong pada harga $170,000 dengan cukai sebanya $300,000.

Ingat Filem Animasi UP? Ini versi realiti…

Tidak semua orang tahan dengan godaan wang.

Yang penting kita mesti tahu Rahsia Jutawan Hartanah.

Tahniah Adik Adik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Tahniah adik adik yang telah berjaya mendapat keputusan yang cemerlang dalam UPSR tahun 2014. Tahniah juga buat ibu bapa dan para guru-guru yang berjaya mendidik adik adik ini sehingga berjaya.

Tahniah adik adik

UPSR Tahniah Buat Semua

Kejayaan ini adalah kejayaan bersama. Kejayaan adik adik yang belajar bersungguh sungguh tanpa jemu. Kejayaan ibu bapa yang membesarkan anak mereka dengan penuh kasih sayang. Kejayaan guru yang tanpa jemu memberikan ilmu.

Yang paling tersenyum riang sudah pasti ibu bapa kan? Melihat anak mereka berjaya. Begitu juga saya sebagai seorang ayah, ingin sekali melihat anak saya berjaya suatu hari nanti. Ini bukan harapan saya seorang tapi semua ayah di dunia mahukannya.

iklan: Anak Pintar Cerdas

Tahniah adik adik yang telah menduduki UPSR 2014. Yang tidak mendapat keputusan cemerlang, jangan kecewa ini bukan pengahir cerita tapi permulaan. Teruskan langkah jangan layu, pasti ada kejayaan buat adik adik nanti. Hari ini mungkin bukan rezeki kita tapi esok siapa tahu?

Ingat tuntut ilmu jangan pernah jemu.

Petanda Anak Sudah Besar

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat semua saudaraku…

Agak sunyi blog daddydee.net kebelakangan ini, minta ampun minta maaf tuan tanah kedaung ini memang sibuk dengan tugas offline dan paling banyak buat-buat sibuk sebenarnya. Banyak yang melanda dalam hidup saya kebelakangan ini tapi Alhamdulillah syukur kehadrat ilahi semua terubat apabila pulang kerumah bersama keluarga terutama anak-anak. Sedar tidak sedar anak sulung saya pun sudah besar.

#1 Petanda Anak Sudah Besar

Suatu malam sedang kami suami isteri sedang rancak berbual, Haiqal anak sulung kami masuk menyapa.

‘Hi, papa hi, mama’ sapa Haiqal.

‘Sayang mama sayang papa’ sambung Haiqal lagi. Kami berpandangan sesama sendiri. Pelik kelakuan Haiqal pada malam ini.

‘Haiqal nak apa? Mari sini’ tanya saya pada Haiqal. Haiqal datang.

Suatu haruman menusuk melalui rongg hidung terus ke jantung hati – ada bau asyemmm. Rupanya Haiqal dah melepas.

#2 Petanda Anak Sudah Besar

Seperti biasa, Haiqal malam itu sibuk bermain dengan kereta Hotwheel dia. Main kejar-kejar, ntah apalah imiginasi di dalam kepalanya. Saya berjalan sedikit terhencut-hencut kesakitan kerana baru lepas tersepak kerusi.

‘Papa kenapa?’ Tanya Haiqal.

‘Sakit kaki. Papa tersepak kerusi’ Jawab saya pada Haiqal.

‘Tu la, jalan tengok elok-elok. Kan dah sakit.’ tegur Haiqal – ada gaya opah dan mama nya di situ.

‘Hehehehehe’ saya hanya tergelak mendengar muut becoknya.

‘Orang cakap betul-betul. Gelak pula’ bidas Haiqal. Dah gaya orang dewasa. Hanya mampu tersenyum dengan bebelan anak saya yang sudah besar itu.

Petanda anak sudah besar

Hero Tepong Komak

Sungguh cepat masa berlalu, dulu masa mula-mula blog ini dibuat Haiqal masih kecil. Kini Haiqal sudah menjadi abang dan makin betah berbicara. Semoga abang dan adik akan membesar menjadi anak-anak yang taat pada agama Islam dan hormat kepada orang tua. Amin.

Banjir Lumpur Di Cameron Highland

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Pertamanya saya ingin memohon maaf kepada semua pembaca entri kali ini terutama bagi mereka yang berkaitan dengan tragedi Banjir Lumpur Di Cameron Highland. Entri kali ini bukan untuk menunjuk pandai dan bukan mahu berlagak ini hanya pandangan peribadi saya seorang rakyat marhain.

Banjir Lumpur di Cameron Highland

Pembinaan di Cameron Highland

Pada keluarga yang terlibat dalam di dalam tragedi ini saya ucapkan takziah dan sabar dalam menghadapi dugaan ini. Semoga mereka akan dapat mengharungi dugaan ini.

Kejadian Banjir Lumpur di Cameron Highland berulang buat kali kedua. Bukan pertama kali. Tapi dua kali dalam satu jangka masa yang amat singkat sekali. Mungkin ini satu petanda kepada kita umat manusia agar tidak begitu rakus menceroboh alam semulajadi.

Banjir Lumpur di Cameron Highland

Pertanian di Cameron Highland

Bukan saya ingin menunding jari tapi itu hakikat yang terjadi di Cameron Highland sekarang ini, terlalu banyak tanah baru diteroka dan diceroboh untuk dijadikan kawasan pertanian. Kawasan pertanian ini pula dilakukan tanpa mengikut peraturan yang tersedia oleh pihak berkuasa, kawasan pertanian yang dibina dilakukan secara hentam keromo. Tanpa mengambil kira kesan keatas alam sekitar kelak. Tiada langkah pengawalan untuk kawasan yang dibina – cerun dipotong tidak mengikut speksifikasi, tiada kawalan lumpur (silt trap), banyak lagi isu sebenarnya.

Isu pendatang asing menceroboh tanah untuk dijadikan kawasan pertanian pun satu isu juga. Mereka melakukan kerja pembersihan tanah tanpa mengikut peraturan tersedia. Kalau di masuk ke kawasan kebun kecil di sana banyak yang mula di usahakan oleh pendatang asing.

Sedikit saranan saya bagi mengelakkan kejadian ini berulang:

  • Penguatkusaan yang telus ke atas isu pencerobohan tanah
  • Penwujudan kawasan pertanian/perumahan baru perlu dikawal – agar alam hijau semulajadi dapat dikekalkan
  • Penwujudan kawasan pertanian perlu mengikut standard yang ditetapkan
  • Pembersihan lumpur di sungai-sungai di puncak Cameron Highland – lumpur dikeluarkan
  • Mendidik masyarakat setempat tentang pentingnya pemuliharaan alam semulajadi
  • Mendidik masyarakat setempat untuk sentiasa siap siaga menghadapi situasi cemas seperti banjir lumpur dan tanah runtuh

Diharapkan kehijauan kawasan perlancongan ini dapat dikekalkan dan tiada lagi kejadian banjir lumpur di Cameron Highland kelak.