Ukur Baju Di Badan Sendiri

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Sudaraku…

Hari Raya Aidilfitri sudah menghampiri, Ramadhan pula sudah dekat penghujung bakal meninggalkan kita lagi.

Pasti ramai yang sibuk membeli belah untuk persiapan raya pada saat akhir. Ya lah semua kalau boleh mahu ditukar kepada yang baru. Selain pakaian baru yang sedondon dan berkodi-kodi itu. Pasti ada juga yang nak tukar langsir, tukar perabot, tukar cat, tukar itu tukar ini. Sebolehnya semua mahu baru.

Tapi dalam tukar semuanya baru. Jangan lupa juga untuk servis kereta bagi yang memandu sendiri ke kempung. Memastikan kereta dalam keadaan baik sebelum meneruskan perjalanan adalah amat penting. Membuat persediaan perjalanan yang selamat.

hutang
Terbeban dek Hutang

Yang muda pula pasti sibuk mahu bergaya sakan, sibuk tukar aksesori kereta. Pasang itu pasang ini. Macam macam lagi. Ya lah, nak bergaya sakan dengan sahabat di kampung.

Tapi ingatlah,dalam sibuk membeli belah, menukar itu ini yang baru. Pastikan kita mengukur baju pada badan sendiri. Berbelanjalah mengikut kemampuan kita. Jangan berlebih-lebih dan membazir. Ingat, membazir itu amalan syaitan.

Jangan terlalu seronok berbelanja. Swap sana swap sini tidak terhingga. Selepas raya tepuk dahi bila melihat jumlah hutang yang melambung. Cukuplah berbelanja setakat termampu. Janji kita bahagia. Biarlah bersederhana saja.

Semua ini nasihat untuk diri saya juga.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi... Saudara semua sudah habis bershopping ke? Ke bershopping last minute? Petang
Assalamualaikun dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... Bulan Ramadhan sudah masuk ke fasa kedua, sudah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi.... Senarai peserta bagi Giveaways Pertama Daddydee.net adalah : keretahitam jebengotai budakfelda

Jangan Jadikan Bazaar Ramadhan Medan Eksperimen

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Semua Saudaraku….

Hari ini genap seminggu kita semua mengerjakan ibadah puasa. Sudah seminggu jugalah Ramadhan sudah berlalu meninggalkan kita. Lagi 3 minggu Ramadhan yang tinggal.

Bila bulan Ramadhan tiba, pasti akan tumbuhnya bazar Ramadhan bagai cendawan tumbuh selepas hujan.

Ramai yang cukup teruja untuk berniaga di bazar Ramadhan ni. Apa taknya berniaga cendol pun boleh dapat RM 120,000. Banyak tu?

Bazar Ramadhan

Ada yang balik dari pejabat sambung berniaga di Bazar Ramadhan. Ada juga yang sanggup ambil cuti tanpa gaji sebulan Ramadhan untuk berniaga. Tidak dinafikan pendapatan perniagaan memang mengagumkan. Dalam Islam pun ada menyatakan 9/10 sumber pendapatan adalah dari perniagaan.

Sesiapa yang pernah berniaga atau ada pengalaman berniaga pasti rasa cukup hebat dan teruja. Saya sendiri pernah menolong ma abah dan saudara saya berniga di tapak pasar malam dan expo. Memang satu pengalaman yang hebat.

Berbalik kepada cerita bazar Ramdhan, setiap kali bazar Ramadhan saya lihat pasti ada muka-muka baru yang berniaga. Yang cuba bereksperimen.

Bagi yang berniaga juadah berbuka, janganlah berniaga syok sendiri. Masakan yang disediakan biarlah kena rasanya. Jangan berniaga untuk mengaut keuntungan saja kelak nanti sendiri juga yang rugi.

Masaklah masakan yang hendak diniagakan dengan kasih sayang dan hati yang ikhlas. Barulah masakkan itu lebih mengancam.

Pernah saya membeli satu bungkus nasi Tomato semasa bujang dulu. Nampak macam okey je masakannya. Tapi bila makan memang hampa, memang membantutkan selera.

Candangan saya yang tidak pernah berniaga masakan atau kuih ini kepada yang nak berniaga, sebelum memasarkan masakan anda buat lah seperti di bawah:

  1. Masak dan makan sendiri dahulu, sedap tak?
  2. Kalau anda rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada keluarga, sedap tak?
  3. Kalau keluarga rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada sahabat, sedap tak?
  4. Kalau sahabar rasa sedap, ulang masak dan hidangkan pula pada tetangga, sedap tak?
  5. Kalau tetangga rasa sedap, masaklah dan pasarkan, insyallah akan dapat sambutan.
Kalau tak sedap, ulang masak sampai sedap dulu. Masakan yang sedap orang suka.

Rugi buat seperti yang saya cadangkan? Ingat dalam Islam menggalakkan kita untuk memberi. Tangan yang memberi lebih baik dari tangan menerima.

Teknik yang saya cadangkan juga secara tidak langsung dapat mempromosikan produk yang ingin dipasarkan. Bila orang dah kenal masakan kita kerana keenakkannya, pasti akan ada yang membeli, dan pasti ada yang ulang beli.

Lakukan eksperimen dulu sebelum berniaga, jangan buat eksperimen semasa berniaga.

Kepada yang berniaga, saya ucapkan selamat berniaga dan selamat berjaya.

Sekian, terima kasih.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Alhamdulilah, hari ni dapat berbual bersama seorang hebat.
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pengalaman pertama menjadi peniaga jalanan yang bakal aku
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalaamualaikum dan Salam Syawal buat semua saudaraku sekalian... denaihati.com Denahati.com satu

ASB Loan : Cara Saya

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian.

Kalau dulu saya pernah berbicara tentang ‘loan ASB’. Kali ini saya ingin membicarakan lagi sedikit hal ini dengan lebih terperinci. Harap sudilah membacanya. Dan diingatkan sekali lagi saya bukanlah agen untuk ‘loan ASB’ berminat silalah ke bank yang berdekatan. Bank yang menyediakan khidmat ‘loan ASB’ setahu saya adalah Maybank, CIMB dan RHB Easy. Setakat yang saya tahu.

Hebat sangat kah ‘loan ASB’? Bagi yang tak berduit seperti saya sudah tentu hebat. Dalam masa boleh mendisiplinkan saya yang tidak pandai menabung.

Walaupun saya tahu, adalah berlawanan dengan prinsip ‘Financial Freedom’ iaitu berhutang untuk menabung, saya tetap pilih jalan ini. Kenapa?? Kerana ianya boleh menggandakan wang kita dalam jangka masa yang panjang. 

ASB LOAN

Perihal Pinjaman

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Jumlah Keseluruhan yang Dibayar kepada Bank : RM 52,500.00

Keuntungan yang Bank Dapat : RM 22,500.00

 

Banyakkan keuntungan bank dapat iaitu RM22,500.00. Kalau jumlah itu dimasukkan kedalam poket kita lebih bagus dari dimasukkan ke poket Bank. Bukan begitu ke?

Tunggu dulu, tengok ini pula dan ini adalah cara saya buat :

Tabungan dalam ASB : RM 30,000.00

Anggaran Dividen Tahunan ASB (+- 10%) : RM 3,000.00 setahun

Jumlah Pendapatan + Jumlah Pinjaman selepas 25 tahun (sekiranya pendapatan tidak dikeluarkan) : RM 295,491.98*

*Pengiraan terperinci tak dapat saya tunjukkan kerana saya gunakan Excel. Maafkan saya.

Keuntungan pelabur : RM 295,491.98 – RM 52,500.00 = RM 242,991.98

Pendapatan : RM 242,991.98 – RM 30,000.00 = RM 212,991.98

Dalam masa 25 tahun kita telah berjaya menyimpan sebanyak RM 30,000.00 dan mendapat bonus tambahan sebanyak RM 212,991.98 jadi jumlah terkumpul yang kita dapat adalah RM 242,991.98. Banyakkan??

SIMPANAN BIASA (Bukan ASB Loan)

Dan sekiranya kita hanya menyimpan dengan kaedah biasa (bukan loan ASB) dengan jumlah yang sama RM 175 sebulan pula :

Tabungan Kaedah Biasa 

Simpanan Bulanan : RM 175.00

Jumlah Simpanan selepas 25 tahun (Tanpa Pendapatan/Diveden) : RM 175.00 x 12 bulan x 25 tahun = RM 52,500.00

Dan sekiranya pelaburan adalah kedalam akaun ASB 

Jumlah pendapatan (+-10%) selama 25 tahun tanpa dikeluarkan pendapatan : RM 68,250.00

Jumlah tabungan selepas 25 tahun dalam ASB : RM 120,750.00

CARA SAYA

Saya pula tidak memilih untuk memaksimumkan pendapatan seperti pengiraan pertama yang saya tunjukan. Sebabnya saya mahukan menggunakan modal minimum sahaja. Itulah sebabnya

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Anggaran Dividen Tahunan (+-10%) : RM 3,000.00

Jumlah perlu dibayar setahun : RM 2,100.00

Saya memilih untuk menggunakan pendapatan tahunan saya untuk membayar balik pijaman ASB saya. Jadi saya hanya akan perlu mengeluarkan duit RM 2,100.oo untuk tahun pertama. Pada tahun kedua saya akan menggunakan hasil dari dividen untuk membayar balik pinjaman saya. Dan begitulah pada tahun berikutnya.

Baki dividen sebanyak RM 900.00 saya kekalkan dalam akaun ASB saya.

Dan sekiranya berjaya :

Selepas 25 tahun saya akan mengumpulkan : RM 109,647.59

Menggunakan modal RM 2,100.00 untuk mengumpulkan RM 109,647,59 selepas 25 tahun sudah cukup lumayan bagi saya.

 

 

KESIMPULANNYA

Semua cara adalah betul dan tidak salah, sama ada anda mahu simpan secara bedisiplin tanpa membuat pinjaman. Atau ingin membuat secara pinjaman ASB dari bank terdekat. Tepuk dada tanyalah hati, buatlah keputusan yang bijak dan tepat demi masa depan kita.

Apa yang saya kongsikan adalah sebahagian dari pengalaman hidup saya. Harap maaf sekiranya maklumat yang saya berikan adalah tidak tepat dan menyinggung perasaan saudara sekalian.

Moganya apa yang saya kongsikan ini bermanafaat bagi semua pembaca blog Daddydee.net.

*Semua pengiraan saya lakukan dengan menggunakan Microsoft Excel dan tidak dapat saya paparkan disini. Maafkan saya.

Sekian, Terima Kasih

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Petang Jumaat lalu, tika bersantai bersama Isteri dan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang