Category Archives: personal

Teknik Menjual Diri Semasa Temuduga

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Teknik menjual diri? Ya, teknik menjual diri untuk menarik perhatian bakal majikan ketika proses temuduga kerja bukan teknik menjual diri untuk aktiviti tidak sihat seperti pelacuran atau mak nyah. Sila ambil maklum, teknik itu masih belum saya terokai akan saya kongsi jika ada.

Teknik menjual diri

Teknik menjual diri

Sebenarnya saya pun sudah lama tidak di temuduga, kalau dulu semasa baru lepas habis belajar memang banyak kali temuduga boleh dikatakan hampir setiap hari dan boleh mengagak apa soalan yang bakal ditanyakan. Sebab saya hanya minta jawatan yang sama dan mempunyai skop kerja hampir sama jadi boleh lah agak soalan yang bakal di tanya.

Tapi itu dulu, sekarang bila dah lama tak di temuduga dan bakal di temuduga kembali memang agak gemuruh sebenarnya. Kalau tanya setakat soalan kerja harian Insyallah dapat saya goreng tapi kalau bertanyakan luar skop kerja atau bertanyakan soal rekabentuk atau teknikal memang mati kutu saya. Sebab telah lama meninggalkan bab ini, otak pun dah agak berkarat sebab lama tidak di asah. Pekali-pekali atau pemalar dalam sesuatu rumus pun sudah saya lupa bagaimana nak lakukan kalkusi. Hehehehe

Apa pun, hari ini saya ingin kongsikan sedikit Teknik Menjual Diri semasa temuduga:

  • Tiba awal ke tempat temuduga – ini tips biasa yang saya warisi dari guru dan lecturer saya. Bukan setakat untuk menunjukkan kita orang yang jenis menghargai masa tapi menunjukkan kita bersungguh mahukan jawatan tersebut. Lagipun kalau datang awal kalau ada yang terkurang sempat lagi kita betulkan dan buang rasa gemuruh.
  • Jaga Penampilan Diri – ‘Dont Judge The Book by Its Cover’ tapi itu kata pepatah hakikatnya manusia suka menilai dari luaran – dari penampilan diri kita. Jadi pastikan semasa sesi temuduga kita berpakaian kemas dan sopan. Kalau lelaki biasanya biarlah bertali leher. Pastikan juga kombinasi warna adalah menarik, elakkan warna yang suram dan warna yang menyakitkan mata.
  • Buat ‘Home Work’ – Lakukan sedikit ‘home work’ dengan mengkaji tentang background syarikat, visi dan misi syarikat, core business syarikat kalau boleh dapat background founder or CEO syarikat pun bagus juga. Ini menunjukkan kita berminat dengan kerja tersebut.
  • Buat Latihan – Kalau boleh buat latihan bercakap, boleh latih dengan kawan atau di hadapan cermin. Ini adalah untuk memastikan kita lebih yakin dan bersedia.
  • Jaga Kelakuan – Jaga kelakuan semasa dalam bilik temuduga dan tunjukkan tahap professionalism kita yang tinggi.
  • Bertanya Soalan – Biasa di akhir sesi akan ada sesi soal jawab. Jadi tanyalah soalan kepada penemuduga, pastikan soalan yang releven.

Itu sedikit Teknik Menjual Diri semasa temuduga yang boleh saya kongsikan. Ingat ‘First Impression’ sangat penting.

iPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

iPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger

iPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger

Blogger dan gajet adalah sesuatu yang tidak dapat dipisahkan lagi, jika dulu seorang blogger mungkin memerlukan sebuah komputer (laptop), kamera, perakam video dan lain-lain. Setiap kali untuk kemaskini entri blog blogger perlu satu jangka masa iaitu dari mengambil gambar kejadian, upload ke komputer seterusnya ke internet dan menaip sedikit cerita mengenai kejadian. Namun dalam dunia yang sudah semakin maju ini, hanya dengan sebuah telefon pintar sahaja yang lengkap dengan segala fungsi pasti akan memudahkan kerja seseorang blogger untuk kemaskini sesuatu entri, pasti lebih menjimatkan masa. Tidak hairan mengapa telefon pintar sentiasa menjadi gajet impian setiap blogger.

Gajet pintar seperti iPhone 5s menjadi gajet impian kerana ianya akan memudahkan kerja seseorang blogger untuk mengemaskini dan mengurus tadbir blog mereka tidak kira di mana mereka berada. Seperti kita sudah ambil maklum produk unggul keluaran Apple ini sudah tidak perlu dipertikaikan lagi kebolehfungsiannya.

5 Sebab kenapa iPhone 5s ini perlu menjadi milik saya:

  • Naiktaraf telefon sedia ada – Sungguh indah kalau ini rezeki saya, bolehlah saya naiktaraf telefon kesayangan saya iaitu Nokia cakoi yang hanya boleh membuat panggilan dan pesanan ringkas sahaja – sesekali layan game carrom kat telefon tu memang layan juga, tapi kalau dapat iPhone 5s yang boleh layan game ‘ Clash of the Clan’ pun bagus juga.
Contest iPhone 5s gajet impian setiap blogger

Contest iPhone 5s gajet impian setiap blogger

  • Menangkap moment yang terbaik – Dengan adanya telefon pintar seperti iPhone 5s pastinya dapat membantu saya menangkap gambar-gambar terbaik pada setiap momen dalam hidup saya sama ada untuk koleksi peribadi ataupun untuk kemaskini entri blog. Dengan lengkapan camera 8 megapixels dengan aperature f/2.2 (bukaan yang luas membenarkan lebih cahaya masuk) yang akan dapat membantu kita menangkap gambar dalam kualiti terbaik.
  • Fungsi Panorama menjadi idaman- Fungsi ‘panorama’ dalam iPhone 5s ini pasti menjadi pilihan saya. Walaupun sesetengah orang tidak meminatinya, bagi saya fungsi ini amat membantu kerana luar permandangan yang boleh ditangkap adalah lebih besar dari biasa. Momen terbaik di sesuatu tempat yang cantik pasti lebih bermakna dengan fungsi panorama ini.
  • Beralih ke IOS – Selama ini saya hanya menggunakan ‘Android’, mungkin ini adalah peluang saya untuk beralih ke IOS yang banyak diperkatakan oleh ramai sahabat diluar sana.
  • Menjadi peneman setia – Dengan iPhone 5s yang mempunyai dimensi kompak dan kemas yang memudahkan saya memasuk ke dalam saku seluar untuk saya berjalan kemana saja dan pasti menjadi peneman setia. Dengan adanya telefon pintar ini pasti lebih mudahlah kerja saya selepas ini untuk menghantar emel dan kemaskini blog tidak kira di mana saya berada, itulah sebabnya iPhone 5s gajet impian saya.

ContestiPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger ini telah dibawakan oleh Denaihati.com dan ditaja bersama oleh http://ejamothman.com, http://www.eridy.com, http://www.hilalazmi.com, http://eizil.com/, http://asamboi.my, http://www.diarymama.com, http://pendekarberkuda.org, http://www.saji.my, http://abangensem.com, http://www.enveeus.com, http://www.pakarniaga.com, http://anarm.net, http://www.daddydee.net, http://www.sunshinekelly.com, http://sweetkurma.com, http://awn.my, http://mawarmerah2008.com, http://www.blogieta.com, http://www.broframestone.com, http://www.akmaomar.com, http://khairilmazri.com dan arwah Syuhada Baharudin (bersama kita sedekahkan al-Fatihah buat arwah)

Bagi yang belum menyertai bolehlah sertainya segera contest iPhone 5s Gajet Impian Setiap Blogger yang akan tamat pada hari ini.

Buku Denaihati

Malaysia Kita

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Malaysia adalah negara kita, tempat lahir tumpah darah saya. Malaysia kita, hak kita, tanggungjawab kita adalah untuk menjaga keamanan dan membangunkan nya. Kita yang membentukkannya.

Malaysia Kita

Malaysia Kita

Dalam dunia moden, dengan talian internet tanpa sempadan, dapat kita melihat pelbagai kerenah manusia terutamanya rakyat Malaysia sendiri. Dalam media sosial, blog, web dan lain lain lagi kita boleh melihat pelbagai kerenah manusia, manusia yang hebat yang berkongsi makanan minda yang hebat, menyebarkan aura positif. Mereka berkongsi buah fikiran yang hebat agar orang lain sama membangun dan positif seperti mereka.

Namun, dalam ramai pihak sibuk menyatukan semua pihak ada juga pihak yang cuba menjadi api perpecahan. Cuba semarakan perpecahan dalam perpaduan Malaysia kita. Sedih. Bukan ingin menyatukan tapi memecahkan.

Dek kerana terlalu taksub dengan sesuatu kita sanggup mengikut apa saja, mengiyakan semua hal walaupun kita tahu hal itu salah dek akal fikiran manusia. Dek kerana taksub dengan parti politik, individu, ideologi dan lain lain kita sanggup buat apa saja. Walaupun hanya dengan satu ayat yang kita sebarkan salam media sosial kita telah jadi agen perpecahan.

Fikirkan jangan dek kerana taksub kita menjadi virus. Biar kita menjadi makjun dan penawar untuk perpaduan. Bersatu kita membangunkan Malaysia kita tidak kira apa agama kita, bangsa kita, asal kita dan pegangan kita. Bersatulah kita demi negara Malaysia yang kita cintai.

Selamat Hari Merdeka.

Jangan Boikot Ikut-Ikutan

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Isu boikot semakin hangat diperkatakan baik dalam dunia maya atau realiti, sana sini pergi kita akan melihat ramai yang berbicara isu ini. Mungkin semakin ramai mula timbul kesedaran dan prihatin terhadap penderitaan yang diterima oleh saudara kita di Palestin akibat dari serangan kejam rejim Zionis. Semua produk yang mempunyai hubung kait dengan Israel mula di boikot oleh masyarakat seluruh dunia seperti McDonalds, Starbuck, Coca Cola, Tesco, Nestle dan banyak lagi. Produk di atas ini ada antara produk yang dikaitkan dengan penyumbang kepada rejim zionis.

Jangan Boikot, ayuh berjihad

Jangan Boikot, ayuh berjihad

Dalam ramai yang sibuk menyeru yang untuk boikot ramai juga yang mempertikaikannya. Menyatakan itu hak mereka, mereka punya pasal nak makan apa, produk itu bukan haram, barang free ambil saja lah bukan kena bayar dan bermacam macam lagi. Memang pilihan di tangan kita hak kita, nak boikot kita punya hal lah, kalau tak mahu pun hak kita. Pilihan di tangan kita.

Isu boikot bukan isu halal haram, makanan itu bukan haram dimakan status ‘Halal’ yang dikeluarkan oleh JAKIM adalah kekal, mahu makan atau tidak itu adalah hak kita. Dan kita tiada hak menghalang orang lain untuk makan kerana itu pilihan mereka.

Begitu juga soal sesetengah orang yang mendesak pekerja pekerja berkaitan jenama tersebut letak jawatan dengan menyatakan ‘ulat dalam batu boleh hidup’. Itu ulat saudara sekalian, kita manusia yang memerlukan pekerjaan untuk menjana pendapatan untuk tampung kos kehidupan seharian kita. Jangan sesekali cakap banyak lagi kilang lain yang memerlukan pekerja kerana kita tidak tahu apa kelebihan dan kekurangan seseorang itu. Setiap manusia itu ada banyak perbezaannya, belum tentu kilang akan menerimanya bekerja dan belum tentu dia dapat bertahan dengan bebanan kerja baru. Ingat kita semua berbeza. Jangan sesekali pandang hina atau perlekehkan sumber rezeki seseorang itu selagi ia sumber pendapatan yang halal kerana kita juga belum tahu penamat kita. Hormati mereka dan hormati sumber rezeki mereka.

Boikot dapat pahala? Sejujurnya saya tidak tahu sangat soal dosa pahala ini, mungkin ramai Ustaz diluar sana yang mampu meberikan jawapan yang padu dan jitu. Memang ada yang mengatakan Boikot itu satu jihad kecil kerana kita tidak berkemampuan untuk mengangkat AK47 untuk berjihad bersama saudara kita di Gaza. Jadi perjuangan kita adalah dengan memulau produk yang mempunyai kaitan dengan rejim Zionis dan Yahudi. Boikot juga menunjukkan kita mengecam tindakan kejam penghapusan umat Islam di Palestin oleh Yahudi.

Nak boikot, boikotlah sebetulnya. Jangan boikot sebab orang lain suruh boikot, kita boikot sebab terpaksa. Bagi saya boikotlah seikhlas hati dan secara yang berhemah. Boikot tak perlu sampai nak melakukan ‘vandalism’, tak perlu sampai melakukan ‘riot’. Boikot dengan tidak membeli produk yang berkaitan dan menggantikan dengan produk tempatan yang keluaran Malaysia dan Halal itu lagi baik.

Jangan boikot, sebab semua orang boikot. Jadi kita boikot ikut-ikutan. Tak perlu terpaksa dalam melakukan sesuatu sebab hidup ini adalah pilihan.

Gaza: Isu Kemanusian Bukan Agama

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pray For Gaza : Free Gaza

Pray For Gaza : Free Gaza

Selamat Hari Raya Aidifitri dan Maaf Zahir Batin terlebih dahulu sebelum saya meneruskan penulisan ini. Ampun maaf saya pinta, tahun ini sekadar beraya di kota tidak dapat balik ke Tumpat Kelantan tahun ini, Insyallah Hari Raya Qurban kita ketemu.

Dalam kita bergembira berhari raya, umat Islam di Gaza menyambutnya dalam ketakutan dan kesedihan dek kerana serangan kejam dari tentera zalim Zionis, semoga Allah swt melindungi umat Islam di sana. Semoga akan diberikan kemenangan kepada umat Islam di Palestin.

Saya tahu apabila berbicara soal serangan rejim zionis keatas Gaza pasti masih ada yang menyatakan alah itu hanya soal mereka di sana, soal umat Islam sahaja, bagi yang berfikiran begini ayuh celik mata dan bangkit. Ya, ini mungkin soal serangan Zionis ke atas saudara Islam kami di Gaza, tapi ianya bukan soal agama semata tapi juga isu kemanusian. Jangan sempitkan pemikiran.

Gaza: Isu Kemanusian

Gaza: Isu Kemanusian

Walaupun sebenarnya, pemikiran saya sedikit berubah apabila mengenali seorang sahabat sekelas yang berasal dari Palestin, tapi saya percaya seorang insan yang saya kenali bukan alasan untuk saya menilai seluruh rakyat Palestin. Sememangnya saya amat simpati dengan apa yang menimpa saudara seagama kita di sana.

Bayangkan seandainya perkara yang sama menimpa kita, saat kita sedang sedap memakan lemang ketupat bersama keluarga tetiba peluru menghujani rumah kita bunyi dentuman bom sana sini. Apakah perasaan kita? Fikir-fikirkan. Ini soal kemanusian, hak mereka sedang dirampas oleh rejim Zionis yang zalim.

Adalah tidak mustahil apa yang berlaku di sana, hari ini juga akan berlaku pada kita jua nanti jika masyarakat kita terus berpecah belah dan mementingkan diri.

Anugerah Terindah Ramadhan Kali Ini

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

18 Ramadhan yang lalu isteri saya telah selamat melahirkan anak ke-2 kami. Syukur alhamdulillah isteri dan anak saya sihat dan selamat. Melihat wajah comel anak kecil saya merupakan satu anugerah terindah bagi saya Ramadhan kali ini.

Sememangnya dari awal lagi kami sudah bersedia untuk menyambut anugerah terindah di bulan Ramadhan ini. Segala persiapan telah awal di siapkan. Di kala insan lain sibuk mempersiapkan diri untuk berhari raya pulang ke kampung halaman, kami pula bersiap untuk menyambut anak ke-2. Tahun ini kami berhari raya di Kota Metropolitan lah jawabnya.

Kami memohon maaf kepada saudara dan sahabat semua kerana tidak dapat bersama pulang berhari raya. Sayu hati kerana beraya di kota tapi gembira teramat kerana mendapat anugerah terindah. Semoga anak kami akan membesar menjadi anak yang solehah dan berbakti kepada agama, keluarga, bangsa dan negara.