Category Archives: personal

Selamanya Harimau Malaya

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Sedih dan kecewa dengan kekalahan pasukan Harimau Malaya pada malam ini, nampaknya Thailand membawa 2 gol dari Bangkok untuk perlawanan kedua untuk perlawanan akhir AFF di Malaysia.

Pujian saya berikan buat semua pemain Harimau Malaya yang telah memberikan komitmen penuh dan mempamerkan satu permainan yang hebat.

Selamanya Harimau Malaya

Selamanya Harimau Malaya

Fadli Sas? Bagi saya bukan salah beliau yang menjadi punca penalti tersebut tapi pemain Thailand memang hbat berlakon. Gol kedua, memang satu gerakan cantik dari pasukan Thailand.

Malayasia? Bukan tiada percubaan ada percubaan, banyak juga percubaan menarik tapi belum cukup untuk menewaskan Kawin yang ternyata lebih cekap mengawal gawang gol Thailand.

Indra Putra…. Sepakan gunting itu memang menarik. Tandukan yang menarik dari Indra juga tapi Kawin memang cekap. Badrol percubaan jarak jauh yang menarik. Piya jadi nadi penggerak bahagian tengah.

Bukan tuah Harimau Malaya di Bangkok dan harapnya Harimau Malaya mengaum di Bukit Jalil Sabtu ini.

Selamanya Harimau Malaya

Tapi sebagai anak Malaysia, Selamanya Harimau Malaya tetap di hati. Harapnya skuad Harimau Malaya di bawah bimbingan Dolah Salih akan terus menerkam Gajah putih di perlawanan kedua nanti.

Tergoda Dengan Keseksian Nya

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku….

Orang tua selalu cakap kalau dah cinta kentut pun wangi, cakap apa pun tak peduli. Orang tua selalu cakap bila dah suka cuka getah pun kata manis. Hebat hebat penangan bila dah angau bukan. Serius ini memang buat saya angau.

Angau zaman bercinta dulu pun tidak sehebat ini. Dulu zaman bujang pun tak begini, tengok awek seksi pun tak tergoda begini. Tak pernah lagi tengok awek, saya tergoda dengan keseksian nya. Tapi sekarang memang tak boleh, tambah yang satu ni memang kalau terlebih seksi hati mudah terpikat.

Kalau mampu memang saya dah ambil dah untuk dijadikan bini no-2,  fuh pasti hidup ini lebih indah. Tiap tiap hari akan saya belai dia dengan penuh kasih sayang. Bangun je pagi akan saya mandikan dia. Malam akan kita berasmara dana, kalau malam Jumaat jangan ceritalah itukan malam sunat.

Saya sudah terpikat sudah tergoda dengan keseksian nya, tahap angau tak sudah dah ni. Memang jadi impian untuk pinang dia untuk bersama saya dalam hidup ini. Pilihan pertama tetap Ducati Monster dan yang terbaru berjaya membuat saya tergoda dengan keseksiannya adalah Yamaha MT-07. Fuhhhhh…Bikin cair hati dan perasaan.

Tergoda Dengan Keseksian Nya

Yamaha MT-07

Andai Ku Tahu

Assalamulaikum dan salam inpirasi buat semua saudaraku…

andai ku tahu

Adakah kita tahu?

Andai ku tahu hari ini ku begini kerana tidak sia-siakan masa lalu, bersungguh semasa belajar dahulu. Jika tidak pasti aku dulu pelajar yang tekun dan gigih.

Kalau ku tahu betapa susahnya mahu mencari duit, sungguh aku telah belajar rajin rajin. Mungkin hari ini aku seorang graduan kelas pertama. Pasti mudah aku mencari kerja sekarang ini.

Kalau ku tahu bila ajal ku menjemput, pasti aku tidak akan mempersiakan hari ku dengan sesuatu yang sia sia. Akan ku penuhi hari ku dengan amal ibadah. Hanya kepada Mu, aku bersujud tuhan Ku yang maha esa.

Tapi itu semua andai ku tahu, kalau ku tahu, ternyata kita tidak tahu apa yang terjadi pada diri kita. Bukan saja esok atau masa depan malah seminit lagi pun kita tidak tahu apa yang akan jadi pada diri kita. Mungkin juga ajal akan menjemput kita seminit lagi? Siapa tahu? Hanya Allah swt yang tahu, kita tidak akan tahu.

Kita bisa merancang sejuta perancangan tapi hanya Allah swt yang menentukan.

Putus asa? Jangan putus asa. Biarpun kita tidak menentukan tapi biarlah kita berusaha sehabisnya kemudian doa dan tawakal. Biarpun kita tidak berjaya hari ini tapi esok mungkin akan berjaya dan Allah swt suka orang yang berusaha.

Andai ku tahu memang tidak akan kita tahu apa yang jadi esok. Jadi bekerjalah mengejar dunia bagai esok sudah tiada dan beramal ibadahlah bagai esok ajal kita.

Jadual Gaji 2015 Untuk Penjawat Awam

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Berita gembira untuk Penjawat Awam, Jadual Gaji 2015 telah ada keluar jadi boleh lah mula merangka perbelanjaan tahun 2015.

Jadual Gaji 2015 penjawat awam

Jadual Gaji 2015

Dari sekarang sudah boleh merangka perbelanjaan untuk 2015 berdasarkan Jadual Gaji 2015, boleh sudah nak rancang bila kena bayar insuran road tax kereta? Bila nak melabur dalam unit trust (untuk pertanyaan tentang unit trust boleh aju pada saya, insyaallah saya bantu)? Bila nak mula main saham? Bila nak bayar hutang kahwin?

Selamat merancang ya buat semua.

Menyusahkan Laluan Sehala Di Petaling Jaya

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Saudaraku…

Sudah lama saya tidak masuk ke Bandar Petaling Jaya sekitar Jalan Sultan dan Jalan Selangor kawasan berhampira  sekitar kawasan Pejabat Pendaftaran. Saya banyak jalankan urusan di Seksyen 14 Petaling Jaya.

image

Laluan Sehala

Selama 3 minggu ini saya mengikuti kursus sekitar sini, terpaksa saya tempuhi kawasan Bandar Petaling Jaya. Memang saya sudah tahu yang jalan sekitar sini ditukarkan kepada laluan sehala. Memang menyusahkan laluan sehala di Petaling Jaya bagi saya. Kerana saya perlu rancang perjalanan saya jika tidak saya terpaksa membuat satu pusingan dari Amcorp Mall hingga ke Seksyen 14.

Tapi lebih mengejutkan lagi menyusahkan laluan sehala di sekitar sini ditukarkan lagi hala nya pada minggu ini. Memang mengejutkan. Perubahan drastik dilakukan dalam masa yang singkat pasti akan mengelirukan orang ramai dan pengguna jalan raya.

Dalam masa yang pendek arah laluan di ubah lagi. Bagi saya sepatutnya pihak bertanggung jawab perlu membuat kajian yang terperinci sebelum membuat sesuatu keputusan seperti ini. Kajian trend lalulintas perlu dilakukan dan modelling lalulintas dilakukan sebelum satu keputusan dibuat dan dikuatkuasakan.

Memang bagus niat untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas tapi banyak lagi faktor yang perlu di lihat seperti dari segi keselamatan pejalan kaki dan kenderaan kecil (laluan sehala 5 lorong dan tiada jejantas di depan Amcorp Mall) dan trend pemanduan di Malaysia.

Entri ini bukan ingin tunjuk pandai, apatah lagi nak berlagak tapi sekadar berkongsi pandangan saya.

Membesarkan Anak Membentuk Kesabaran

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

‘Nanti dah besar, dah ada anak, tahulah kamu.’ itu selalu ma cakapkan dulu, bila saya marahkan adik atau tidak pedulikan adik. Ya, kini saya faham apa maksud ma itu dulu, membesarkan anak memang memerlukan kesabaran dan anak membentuk kesabaran dalam diri saya.

anak membentuk kesabaran

Permata hati hidupku

Saya akui saya bukan seorang anak dan bapa yang baik, saya seorang yang panas baran. Tapi alhamdulillah, hasil dari bimbingan dan sokongan isteri ianya beransur kurang. Dan bila sudah mempuyai anak, anak mebentuk kesabaran saya. Dari anak seorang sehingga anak dua.

Cabaran membesarkan anak memang besar dan satu nikmat yang hebat. Mereka yang pernah laluinya pasti tahu perasaannya. Melihat anak tersenyum gembira, teletah mereka, kerenah mereka menghilangkan sejuta masalah dalam kepala. Nikmat tidak terhingga sebenarnya dan membentuk jati diri saya juga.

Syukur ke hadrat Ilahi atas kurniaan nikmat sabar ini dan terima kasih kepada Isteri dan Anak-Anak yang banyak membentuk diri saya sekarang ini. Tanpa mereka urusan ini lebih sukar.

Saya sentiasa berdoa agar sifat sabar ini akan kekal dalam diri saya. Hanya dengan bantuan dari Allah swt sajalah semua ini boleh terjadi, tiada apa yang dapat menghalangnya.

Semoga nikmat sabar ini akan kekal dalam diri saya.