Buruk Baik Berkahwin Zaman Belajar?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Hari terbaca satu post di laman sosial yang mana seoran kawan bertanya ‘Buruk Baik Berkahwi Zaman Belajar?’. Topik ini dah banyak kali diperdebatkan dan kali ini saya saja nak berkongsi dari sudut pandangan saya.

Kita lari sikit dari topik kewangan hari ini. Kita ke arah soal hati dan perasaan.

Buruk Baik Berkahwin Zaman Belajar?

Cinta itu buta. Cinta tidak kenal siapa.

Itu unggapan yang selalu kita dengar, sesuatu yang benar. Tak dapat disangkal dan dinafikan.

Buruk Baik Berkahwin Zaman Belajar
Buruk Baik Berkahwin Zaman Belajar

Baik dari zaman sekolah, zaman cinta monyet atau zaman belajar di kolej atau universiti lagilah tebal dugaan bercinta ini. Saya percaya lebih dari 50% pelajar bercinta.

Kalau dibuat soal selidik pasti ramai yang menjawab pernah bercinta sama ada bercinta sebelah tangan atau tidak. Kan?

Berbalik kepada persolan Buruk Baik Berkahwin Zaman belajar di sini saya kongsikan beberapa hujah yang boleh di rungkaikan lagi

Persoalan yang perlu ditanya sebelum berkahwin zaman belajar

  • Mana sumber kewangan kita?
  • Bagaimana persediaan mental kita?
  • Sudah bersedia untuk memimpin dan memikul tanggungjawab?
  • Sudah memikirkan baik buruknya?

Keburukan Berkahwin Zaman Belajar

  • Kematangan akal fikiran. Zaman muda mudi biasanya akal kita masih belum matang terutama di awal 20-an. Ingat ramai yang menjanda di usia muda sekarang ini.
  • Status Kewangan? Adakah sudah mempunyai sumber kewangan sendiri jika ya teruskan. Jika tidak fikir dulu.
  • Fokus pada pelajaran. Jangan tersasar dari matlamat asal kita jadi pelajar. Untuk berjaya mendapatkan sijil yang dimahukan.

Kebaikan Berkahwin Zaman Belajar

  • Mengelakkan maksiat. Dari diangkut kesana sini berpeluk tak tentu pasal. Baik bernikah halalkan hubungan.
  • Membina masjid suatu perkara elok jadi usah tangguhkan.
  • Meramaikan umat Islam

Kalau ada yang nak tambah boleh tambah di ruangan komen. Sila-sila.

 

Anak Anugerah Terindah

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudarku…

Dalam hubungan cinta suami isteri, anak anugerah yang terindah. Kehadiran seorang anak dalam sesuatu keluarga anugerah yang tiada nilainya, sebab itulah anak dibesarkan bagai menatang minyak yang penuh.

Berkahwin membuka pintu rezeki, begitu juga kelahiran seorang anak membuka pintu rezeki kepada sesuatu keluarga. Biasa kita dengar ayat ‘rezeki anak’.

JANGAN DIHUKUM ANAK ITU

Bila melihat mudahnya manusia berhati Syaitan diluar sana membuang bayi yang baru dilahirkan. Apakah dosa bayi itu?

Kenapa kerana dosa kita bayi itu dihukum? Kenapa perlu menutup satu dosa dengan menambah dosa?

Kerana takut dan malu dengan dosa yang telah kita lakukan, kita buat dosa yang baru. BUNUH zuriat sendiri.

Hnetikanlah semua itu. Jika kita sudah berdosa, mohonlah ampun dari Yang Maha Kuasa, Dia Maha Pengampun. Taubatlah.

Hargai cahaya mata yang kita ada. Belai dengan kasih sayang. Besarkan mereka sebaiknya. Berikan pendidikan dunia dan akhirat.

Ingat ramai yang diluar sana yang mahukan anak. Jadi hargailah anugerah yang terindah ini. Nikmat yang paling berharga.

image

Anak… Menceriakan hidup saya. Permata yang amat bernilai dan berharga buat saya dan isteri.

12 Kebaikan Ginseng Untuk Lelaki

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Ginseng Untuk Lelaki
Ginseng Untuk Lelaki

Sebut saja supplement untuk lelaki dewasa pasti kita akan temui Ginseng antara bahan asas dalam produk tersebut – antara kegemaran saya adalah produk PowerRoot (Gantikan Red Bull terutama semasa memandu). Dan boleh tengok banyak lagi produk lain seperti Nu-Prep, Proviton dan lain-lain.

Ginseng adalah antara herba yang amat kuat pengaruh dalam masyarakat Cina. Kalau tengok filem pahlawan Cina lama siap boleh gaduh lagi sebab Ginseng. Kenapa?

Kandungan Ginseng Untuk Lelaki

  • Saponin
  • Minyak vaporising
  • Asam organik
  • Ester
  • Sterols
  • Asam folat
  • Ginsenosides
  • Glikosida
  • Phytosterol
  • Resin
  • Fenolase
  • Neoclaven
  • Minyak atsiri
  • Vitamin B1
  • Vitamin B2
  • Vitamin B12
  • Vitamin C
  • Zat besi
  • Mineral
  • Enzim
  • Kamfer
  • Pansenoside
  • Geomisin N
  • Geomisin A
  • Gula

12 Kebaikan Ginseng Untuk Lelaki

  1. Memulihkan dan Meningkatkan Stamina
  2. Menghilangkan stress
  3. Melancarkan aliran darah dan mengubat prostat
  4. Mencegah sakit jantung
  5. Mengubat susah tidur
  6. Meningkatkan memori otak
  7. Meningkatkan hemoglobin
  8. Meningkatkan sistem Imun
  9. Mengelakkan gangguan sistem pencernaan
  10. Mengelakkan ejaksi pramatang
  11. Tahan lama atas ranjang
  12. Membantu membesarkan dan memanjangkan penis

Hal ini juga diakui oleh Ahli Farmasi, En. Mohd Farik

“Selain tongkat ali, ginseng adalah alternatif terbaik kerana sejak dulu lagi ujian klinikal membuktikan kemampuannya memulihkan tenaga dan menjadi amalan kebanyakan ahli sukan di negara kita sendiri,” (Sumber: Harian Kosmo)

Sememangnya, stamina adalah amat penting bagi seorang lelaki. Kelesuan memang meanggangu aktiviti seharian – bukan aktiviti di bilik tidur saja, nak bersuka ria dengan anak pun terganggu kalau badan dah penat dah letih. Bersukan memang tak lah bila badan dah letih.

Pengambilan supplement yang bersesuaian mungkin dapat membantu dengan amalakan kehidupan yang sihat.

Berciuman dan Bermesra Di Bulan Ramadhan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Sedikit perkongsian yang saya ambil dari page Dr.MAZA mengenai bercium dan bermesra di bulan Ramadhan.

Bercium dan Bermesra Di Bulan Ramadhan
Bercium dan Bermesra Di Bulan Ramadhan

Soalan: Bolehkah seseorang yang berpuasa berciuman dan bermesra dengan isterinya yang biasanya dilakukan sebelum persetubuhan tetapi tidak sampai bersetubuh?

Jawapan:
1. Seorang yang berpuasa boleh untuk mencium dan bermesraan dengan isterinya selagi dia tidak melakukan persetubuhan. Jika dia tahu dia bahawa dia tidak mampu mengawal diri maka hendaklah dia mengelakkan cium dan ‘kemesraan yang lain’.
2. Kata ‘Aishah:
يُقَبِّلُ وَيُبَاشِرُ وَهُوَ صَائِمٌ، وَكَانَ أَمْلَكَكُمْ لِإِرْبِهِ
“Nabi s.a.w mencium dan bermesraan dengan isteri sedangkan baginda berpuasa. Baginda itu paling dapat mengawal kemaluannya” (Riwayat al-Bukhari)
3. Kata Masruq:
سَأَلْتُ عَائِشَةَ مَا يَحِلُّ لِلرَّجُلِ مِنَ امْرَأَتِهِ صَائِمًا؟ قَالَتْ: كُلُّ شَيْءٍ إِلَّا الْجِمَاعَ
Aku pernah bertanya A’ishah: “Apakah yang halal untuk lelaki lakukan kepada isterinya semasa berpuasa?”. Jawab ‘Aishah: “Semua perkara kecuali persetubuhan” (Riwayat ‘Abd al-Razzaq dengan sanad yang sahih).

Semoga kita bersama mendapat manafaat dari nya.

Hangout With My Boy

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

My family, my wife and my kids – they are my everything. Nothing more important than they. This is my priority. 

To be weekend husband not my choice. Hard for me to leave my kids and my wife in Kuala Lumpur while I’m working in Kuantan. Really miss the moment how my kid to grow in front of me. To see both of them smile, laugh and cry. Damn…. Unlucky me.

Actually before I had transferred to Kuantan, i spend 1 whole day in weekend to hangout with my boy. We spend a day with full of joy at the mall, park or etc. Leaving my wife and my daughter home. Hahahhaa….

This time i bring my boy to Mid Valley Mega mall, his favorites spot. Not at Toys’r’Us, not the playground but at the walk way between Mid Valley and the Garden – the fountain spot. This his favorite since baby.

20150505_163958
See the smile on his face….
20150505_164053
Now Enjoy the Show

After enjoy the fountain show, i bring my prince to the Secret Recipes (Ok… this is last month not today). Bring my cake’s monster to cake’s palace, he enjoy the walnut chocolate cakes. Just a piece for both of us. Sweet daddy, right? 

20150505_170308
My monster with the cake

20150505_170041

Hangout with my boy – with my family and see they smile is the sweetest moment for me. To see my family happy. To see my kids grow up.

Sorry my wife – you still the Queen of My Heart but the Chart goes down to no 2 now. Both of out diamond takes the 1st place. Hehehehe