Wordless Wednesday : Jualan Murah

Jualan  Murah, Potongan harga
Jualan Murah
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Rindu ragam si anak, itulah satu kerugian bagi
Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi... Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.
Emel dan Surat....Dulu dan Sekarang..

Angan-Angan

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi…

Angan-angan? Semua orang pun ada angan-angan. Dan rasanya semua orang suka berangan. Saudaraku suka tak?

Angan-angan
Angan-angan

Saya akui saya jenis budak yang suka berangan-angan dari kecil sampai ke dewasa. Dulu saya suka sangat berangan-angan untuk jadi kuat dan jadi hero seperti Gavan, Masked Riders, Superman dan lain-lain. Watak-watak dalam komik Hong Kong juga mempengaruhi saya seperti Ji Fat, Tiger Wong, Sang Merah, Xinan, Penjejak Neraka Pendekar Laut dan lain-lain. Saya bayangkan saya menjadi hero yang menyelamatkan dunia. Itulah sebab bila ditanyakan apa cita-cita saya, dengan yakin dan pasti saya akan jawab ‘ASKAR’.

CIMB hadiahkan Galaxy S3 setiap bulan. Mahu??

Seringkali juga semasa sekolah, saya berangan-angan dalam kelas. Terutama bila kelas yang subjeknya saya tak suka atau gurunya tidak menarik, pasti saya tidak fokus pada apa yang diajar. Maafkan saya cikgu.

Kena denda dek cikgu sudah biasa untuk budak cam saya. Sudah lali dengan semua itu.

Sebenarnya, angan-angan bagus sebenarnya jika kena pada tempatnya. Angan-angan akan melahirkan satu idea yang kreatif, inspirasi, cita-cita dan tekad. Dari angan-angan kita akan merangka jalan hidup kita yang seterusnya. Menentukan laluan mana yang akan kita pilih.

Sokong atlet negara untuk emas olympik.

Saya tidak tahu ada atau tidak manusia dalam dunia ini tiada angan-angan? Setahu saya semua orang ada angan-angan. Baik atau buruk mereka yang tentukan.

Angan-angan untuk berjaya. Sekiranya digerakkan angan-angan itu, dengan cara yang efektif untuk menuju tepat pada kejayaan, Isyallah kejayaan itu pasti milik kita. Tetapi sekiranya hanya berangan, tunggu dan lihat, maka makin menjauhlah kejayaan itu.

Pecutan emas negara. 

Tapi ingat, Tiada kejayaan yang datang bergolek, tanpa usaha dari kita.

Jangan jadi sepertiMat Jenin sudah.

Bulan puasa ni lagi lah banyak angan-angan nya, angan-angan nak buka puasa makan apa petang ni, angan-angan raya tahu ni nak pakai baju apa. heheheeh

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Melihat dari sudut pandang yang berbeza adalah amat
Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Budak Kampung Yang 'Bodoh'... 'Bodo mung' dah lali
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Apakah matlamat tukar kerja?
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara yang ke 57. Alhamdulillah

ASB Loan : Cara Saya

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian.

Kalau dulu saya pernah berbicara tentang ‘loan ASB’. Kali ini saya ingin membicarakan lagi sedikit hal ini dengan lebih terperinci. Harap sudilah membacanya. Dan diingatkan sekali lagi saya bukanlah agen untuk ‘loan ASB’ berminat silalah ke bank yang berdekatan. Bank yang menyediakan khidmat ‘loan ASB’ setahu saya adalah Maybank, CIMB dan RHB Easy. Setakat yang saya tahu.

Hebat sangat kah ‘loan ASB’? Bagi yang tak berduit seperti saya sudah tentu hebat. Dalam masa boleh mendisiplinkan saya yang tidak pandai menabung.

Walaupun saya tahu, adalah berlawanan dengan prinsip ‘Financial Freedom’ iaitu berhutang untuk menabung, saya tetap pilih jalan ini. Kenapa?? Kerana ianya boleh menggandakan wang kita dalam jangka masa yang panjang. 

ASB LOAN

Perihal Pinjaman

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Jumlah Keseluruhan yang Dibayar kepada Bank : RM 52,500.00

Keuntungan yang Bank Dapat : RM 22,500.00

 

Banyakkan keuntungan bank dapat iaitu RM22,500.00. Kalau jumlah itu dimasukkan kedalam poket kita lebih bagus dari dimasukkan ke poket Bank. Bukan begitu ke?

Tunggu dulu, tengok ini pula dan ini adalah cara saya buat :

Tabungan dalam ASB : RM 30,000.00

Anggaran Dividen Tahunan ASB (+- 10%) : RM 3,000.00 setahun

Jumlah Pendapatan + Jumlah Pinjaman selepas 25 tahun (sekiranya pendapatan tidak dikeluarkan) : RM 295,491.98*

*Pengiraan terperinci tak dapat saya tunjukkan kerana saya gunakan Excel. Maafkan saya.

Keuntungan pelabur : RM 295,491.98 – RM 52,500.00 = RM 242,991.98

Pendapatan : RM 242,991.98 – RM 30,000.00 = RM 212,991.98

Dalam masa 25 tahun kita telah berjaya menyimpan sebanyak RM 30,000.00 dan mendapat bonus tambahan sebanyak RM 212,991.98 jadi jumlah terkumpul yang kita dapat adalah RM 242,991.98. Banyakkan??

SIMPANAN BIASA (Bukan ASB Loan)

Dan sekiranya kita hanya menyimpan dengan kaedah biasa (bukan loan ASB) dengan jumlah yang sama RM 175 sebulan pula :

Tabungan Kaedah Biasa 

Simpanan Bulanan : RM 175.00

Jumlah Simpanan selepas 25 tahun (Tanpa Pendapatan/Diveden) : RM 175.00 x 12 bulan x 25 tahun = RM 52,500.00

Dan sekiranya pelaburan adalah kedalam akaun ASB 

Jumlah pendapatan (+-10%) selama 25 tahun tanpa dikeluarkan pendapatan : RM 68,250.00

Jumlah tabungan selepas 25 tahun dalam ASB : RM 120,750.00

CARA SAYA

Saya pula tidak memilih untuk memaksimumkan pendapatan seperti pengiraan pertama yang saya tunjukan. Sebabnya saya mahukan menggunakan modal minimum sahaja. Itulah sebabnya

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Anggaran Dividen Tahunan (+-10%) : RM 3,000.00

Jumlah perlu dibayar setahun : RM 2,100.00

Saya memilih untuk menggunakan pendapatan tahunan saya untuk membayar balik pijaman ASB saya. Jadi saya hanya akan perlu mengeluarkan duit RM 2,100.oo untuk tahun pertama. Pada tahun kedua saya akan menggunakan hasil dari dividen untuk membayar balik pinjaman saya. Dan begitulah pada tahun berikutnya.

Baki dividen sebanyak RM 900.00 saya kekalkan dalam akaun ASB saya.

Dan sekiranya berjaya :

Selepas 25 tahun saya akan mengumpulkan : RM 109,647.59

Menggunakan modal RM 2,100.00 untuk mengumpulkan RM 109,647,59 selepas 25 tahun sudah cukup lumayan bagi saya.

 

 

KESIMPULANNYA

Semua cara adalah betul dan tidak salah, sama ada anda mahu simpan secara bedisiplin tanpa membuat pinjaman. Atau ingin membuat secara pinjaman ASB dari bank terdekat. Tepuk dada tanyalah hati, buatlah keputusan yang bijak dan tepat demi masa depan kita.

Apa yang saya kongsikan adalah sebahagian dari pengalaman hidup saya. Harap maaf sekiranya maklumat yang saya berikan adalah tidak tepat dan menyinggung perasaan saudara sekalian.

Moganya apa yang saya kongsikan ini bermanafaat bagi semua pembaca blog Daddydee.net.

*Semua pengiraan saya lakukan dengan menggunakan Microsoft Excel dan tidak dapat saya paparkan disini. Maafkan saya.

Sekian, Terima Kasih

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Petang Jumaat lalu, tika bersantai bersama Isteri dan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang

Nak Untung Tapi Rugi

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi…

Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya. Nak kata pengalaman ditipu memang tak, sebab ianya silap saya dalam membuat keputusan. 

Adaptor Laptop HP

Laptop Compaq saya telah hampir 4 tahun lebih menabur bakti kepada saya. Banyak telah saya gunakan dan buat dengan laptop ni, dari benda elok sampai lah kepada benda yang tak elok. (Saya bukan budak baik).

4 tahun jugalah saya menggunakan laptop ini untuk berblog. Ya jasanya sememangnya amat besar pada saya. Dari bujang sampai bertiga sekarang ini dia masih lagi berjasa.

TV terbaik ketika ini

Laptop power?? Laptop saya spec biasa saja. Rank Windows7 pun 3.5 saja kerana tiada grafik card. Memang laptop ini ada masalah untuk mainkan game atau sebarang perisian bergrafik tinggi.

April tahun 2012, laptop ini mula meragam. Bukan masalah apa pun. Adaptor laptop ni dah blow. Dah meletup. Almaklum lah dah sampai ajalnya setelah lama berkhidmat.

Nak dijadikan cerita, disebabkan nak sangat untung. Nak jimat punya pasal. Saya mencari lah adaptor baru di Low Yat. Dapat 1 adaptor RM60. Murah kan?? Memang murah. Semua nya ok dan lancar. Khidmatnya tiptop.

Checkup Kereta guna Twiiter?? Boleh caya ke??

Prestasi cermerlangnya tidak lama. Dua bulan sahaja. Waranti adaptor murah ini hanya sebulan. Jadi dah tak boleh nak buat apa. Masalah adaptor ini adalah lambat tangkap current. Kadang terpaksa menunggu hampir 30minit baru boleh on power laptop. Kekadang langsung tak boleh on. (Bateri laptop memang dah lama kong.)

Julai 2012, saya nekad. Dah tak tahan dengan adaptor murah, lalu saya pecat adaptor murah dari jawatannya. Lalu saya mencari pengganti baru di Digital Mall, PJ SS14.

Mencari punya mencari saya jumpa 4 pilihan :

  1. Original Hp : RM139.00
  2. Adaptor multi purpose (Brand A…brand sebenar lupa) : RM110.00
  3. Adaptor multi purpose (Brand B…brand sebenar pun lupa) : RM89.00
  4. Adaptor murah : RM69.00

 

Pilihan no.4 memang saya reject terus sebab dah ada pengalaman lalu. Tinggal pilhan no 1, 2 dan 3. Disebabkan tak yakin dan tak berani ambil risiko sekali lagi saya nekad untuk reject pilihan 2 dan 3. Jadi saya beli pilihan 1, original HP.

Walaupun mahal, kualitinya lebih terjamin. Dan sekarang beliau sedang ceria menjadi bini baru Laptop Compaq saya.

Dek kerana nak jimat sangat. Saya telah kerugian RM60.00, kalau dari awal saya pilih original HP selamatlah RM60.00 itu dan boleh buat belanja. Itulah kesilapan dalam membuat keputusan nak untung tapi rugi.

Membuat keputusan yang tepat dalam apa jua keadaan adalah penting dalam hidup ini.

 

PS: Sekarang memikirkan untuk menukar bateri Blackberry yang sudah kong. Kawan ada suggest bateri China RM60.00….Tapi saya dah serik rasanya, sekarang tengah kumpul untuk beli bateri original.

 

Galaxy S3 murah..murah..murah bangat..

 

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Rindu ragam si anak, itulah satu kerugian bagi
Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Emel dan Surat....Dulu dan Sekarang..

Buku Jutawan : Kenapa Saya Membeli Buku Jutawan??

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi.

Sebelum ini saya ada bercerita tentang Buku Jutawan : Untuk Jutawan Ke??. Hari ini saya ingin berkongsi kenapa saya membeli buku-buku jutawan. 

Buku yang bertajuk Jutawan ni boleh saya katakan satu niche yang menarik untuk kita beli dan baca. Beberapa contoh buku jutawan:

Jutawan Dari Planet Jupiter, azizi ali
Jutawan Dari Planet Jupiter
Rahsia jutawan Internet, irfan khairi
Rahsia Jutawan Internet – Irfan Khairi
Minta jutawan gaya trump, shah kadir
Minda Jutawan Gaya Trump – Shah Kadir

Bila tengok tajuk ketiga-tiga buku di atas pasti ramai yang akan tergoda apabila niche Jutawan diletakkan disitu. Saya pun sama juga. Tapi ketiga-tiga buku di atas saya belum milikki, insyallah suatu hari nanti.

Saya miliki buku ini :

Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman Bin Auf , Aizuddinur Zakaria
Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman Bin Auf – Aizuddinur Zakaria

Pernah seorang saudara dan kawan datang ke rumah saya, dan terlihat atas meja buku di atas iaitu Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman bin Auf. 

“Wah, baca buku jutawan lagi dia. Hebat. Nak jadi jutawan ke?”

“Ya, saya nak jadi jutawan

Terus terdiam saudara saya itu.

Memang saya ingin jadi jutawan kalau ada rezeki. Tapi buku Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman bin Auf, saya beli kerana saya kagumi sahabat rasulullah tersebut. Sedikit petikan dalam buku ini yang menggambarkan betapa hebatnya Abdul Rahman bin Auf (RA) adalah:

Dalam sejarah hijrah, Rasulullah telah mempersaudarakan Abdul Rahman bin Auf (RA) dengan sorang hartawan Madinah iaitu, Sa’ad bin Rabi‘. Sa’ad bin Rabi’ telah menawarkan harta dan istierinya untuk saudara barunya, tetapi Abdul Rahman bin Auf (RA) telah menolaknya tawaran suadara Ansar beliau. Lalu Abdul Rahman bin Auf (RA) berkata :

“Tolong tunjukkan saya jalan ke pasar”

Hebat bukan??

Sebenarnya saya membeli buku sebegini tiada sebab lain lagi tapi adalah kerana saya suka membaca. Membaca buku mahupun blog adalah salah satu hobi saya. Saya juga suka melihat koleksi buku saya bertambah. Sebenarnya, semakin banyak kita membaca, semakin banyak yang kita tidak tahu dan merasakan kita semakin kecil. Ilmu tidak akan habis untuk kita pelajari, jadi belajarlah sehingga ke liang lahad.

TV terhebat masa kini…

Walaupun saya tidak menjadi seorang jutawan atau hartawan, saya tidak pernah kecewa sedikit pun. Sekurang-kurangnya jadilah saya seorang berilmu. Itu lagi bermakna dan bahagia. 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua saudaraku... Soalah biasa di tanya oleh siapa saja, 'Bagaimana
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Konvesyen Usahawan Muslim 2013
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku....... Semangat kekitaan yang hilang? Betul ke semangat kekitaan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya mahu jadi jutawan, ya saya menyimpan cita-cita