Antara Ilmu atau Harta

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku…

Antara Ilmu atau Harta ?? Mana akan saudaraku sekalian akan pilih. Pasti akan ramai memilih harta, dan akan ada juga yang memilih ilmu. Terpulang pada diri masing-masing yang mana lagi penting antara ilmu atau harta. Masing-masing ada hak.

Mari kita lihat satu kisah bagaimana Saidina Ali ra, menjawab apabila diajukan satu soalan iaitu Manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

ilmu atau harta, ilmu, saidina ali, teladan
Ilmu atau Harta

Rasulullah saw pernah bersabda: “ Aku adalah kota ilmu pengetahuan, sedangkan Ali adalah pintunya.”

Oleh kerana kemasyuran ilmu yang dimiliki oleh Saidina Ali ra, maka ramailah yang mahu mengujinya. Pada suatu hari, sepuluh orang ulama’ telah datang menemui Saidina Ali ra, dan secara bergilir mereka mengajukan pertanyaan yang sama.

Soalan Kesepuluh Ulama’  itu adalah sama iaitu:

Manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

Jawapan pertama Saidina Ali ra

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab ilmu adalah pusaka para Nabi,sedangkan harta adalah pusaka Qarun dan Fir’aun.”

Jawapan kedua

“Ilmu lebih utama daripada harta, sebab ilmu akan menjaga kamu,sedangkan harta,engkaulah yang harus memeliharanya.”

Jawapan ketiga

” Ilmu lebih utama daripada harta,sebab harta boleh menyediakan diri kita dikelilingi banyak musuh,sedangkan ilmu akan menjadikan engkau mempunyia banyak sahabat.”

Jawapan keempat

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab harta apabila dikeluarkan semakin berkurangan, sedangkan ilmu apabila dikeluarka akan semakin bertambah.”

 Jawapan kelima

” Ilmu lebih utama daripada harta, sebab orang yang mempunyai banyak harta kadangkala dipanggil dengan panggilan kedekut, sedangkan orang yangbanyak ilmu selalu dipanggil dengan nama yang mulia dan megah.”

 Jawapan keenam

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab orang yang punya harta akan dihisab pada hari kiamat sedangkan orang yang punya ilmu diberi syafa’at pada hari kiamat.”

Jawapan ketujuh

“Ilmu lebih utama daripada harta, sebab   ilmu membawa ketenangan dan terang-benderang,sedangkan harta menjadikan mereka berasa gusar.”

 Jawapan kelapan

” Ilmu lebih utama daripada harta sebab harta semakin lama akan habis, sedangkan ilmu tak akan habis walau pun tidak ditambah.”

Jawapan kesembilan

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab ilmu akan menjadikan orang yg berilmu itu bersikap lemah lembut,sedangkan harta menjadikan mereka bersikap kasar.”

 Jawapan kesepuluh

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab orang yang berilmu termasuk ubudiyyah(pengabdian) yang diberi pahala oleh allah Taala,sedang orang yang berharta termasuk rubudiyyah(kekaburan).”

Para ulama’ itu pun tercengang mendengar jawapan Saidina Ali(Imam Ali) yang berbeza-beza itu, walaupun pertanyaan mereka adalah sama.

Lihatlah betapa hebatnya ilmu Saidina Ali ra, walaupun diajukan dengan soalan yang sama tapi jawapan yang berbeza diberikan tapi memberi maksud yang sama. Renung-renungkan mana lagi penting ilmu atau harta. Fikirkanlah.

Iklan jap : Kontest SEO Eyriqazz vs Denaihati… Jom ramai-ramai sertainya.

 

Kalau kita sekarang mampu juga memberi jawapan berbeza bagi soalan yang sama tapi membawa maksud juga berbeza. Malah amat ramai sekarang ini. Iaitu Penipu.

Bersamalah kita renungkannya.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

I’m Addicted

Assalamualaikum and best wishes to all My Pals.

I’m addicted. Yes, I’m already addicted. Don’t worry I not addicted to the drug. Until now, I never ever think to touch the drug. Never ever.

Thanks to Allah swt, till now, 28 years I’m still never smoking. But I never condemn the smoker because 75% of my friend are smoker.

Right now, I’m addicted to bought the book. Not the novel, my wife love novel and sometime I also read it, to fill my time. Yes, I read love novel, but I never think I’m to romantic like Seth Tan (Nora Elena drama). Never I think.

Now day, I spend some money to bought the book. Already about a year I like to bought a book but lately my sickness too critical. I bought 3 to 4 book a month.

Finish the book? No, I not finish them all. Even, La Tahzan that I bought in 2008, I’m not finish it yet. Hahaha…

I’m bookworm. No!!! I’m not bookworm. I just love to buy a book as my collection. And read it to fill my time.

List of my book for this month:
1. WTF? (Faizul Ridzuan)

WTF? (source pakdi.net)


2. Hidup Tenang Walaupun Berhutang (Shamsudin Kadir)

Hidup Tenang Walaupun Berhutang by Shamsuddin Kadir


3. Seni Bercakap-Cakap (Ainon Mohd)

Seni Bercakap-cakap Berbual-Bual


4. Start Where You Are (Chris Gardner)

Start Where You Are (Segalanya Bermula Disini) by Chris Gardner


5. Panduan Menulis Novel Teknik Surah Yusof (Ainon Mohd)

Panduan Menulis Novel (Teknik Surah Yusof)

All picture source by google.com

 

And the first ever my e-book, the e-book Rahsia Jutawan Hartanah by Abang Ensem. Next, e-book might be AriffShah‘s e-book.

 

My teacher’s say ‘Read the book. Reading makes us a years ahead’.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Saudaraku,   Perihal Buku Tajuk : Hidup Tenang Walaupun Berhutang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Hari Jumaat menjelma lagi, hari yang sememangnya ditunggu

Yang Lalu Biarkan Berlalu

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat saudaraku

‘Yang lalu biarlah berlalu. Biarkan ia pergi bersama angin semalam.’

Pasti akan ada yang cakap. ‘Daddydee cakap je senang lah. Daddydee tak melalui apa yang kami lalui.

Ya betul, bercakap memang senang tapi hati yang menanggung siapa tahu. Daddydee tak nafikan semua itu. Dan Daddydee juga pernah lalui nya. Kerana Daddydee juga manusia sama seperti saudara semua.

Hidup dalam masa lalu adalah suatu yang bodoh. Kerana ia akan membantutkan segala usaha kita. Pepatah Melayu juga ada berkata Yang baik jadikan tauladan, Yang buruk jadikan sempadan maknanya ambil pegajaran dari setiap yang kita lalui agar mematangkan kita bukannya Hidup dalam masa lalu.

Setiap yang kita lalui pasti ada sebab disebaliknya. Cuma antara kita mahu berfikir ataupun tidak untuk menilai kembali setiap yang berlaku itu.

Allah swt menguji hambanya kerana Allah swt tahu kita mampu menghadapinya.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Tinggallah daku dengan sebuah memori,
Terpahat abadi di jiwa nan sepi,
Tersemat mati dalam hati yang suci.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Tinggallah daku terus di sini,
Pergi dikau terbanglah tinggi,
Doaku bahgialah dikau nanti.

Yang lalu, biarkan lah ia pergi,
Hanya disini aku terus berdiri,
Bukan mengharap pada pengganti,
Kerna Allah swt sentiasa di hati.

Sekian. Terima kasih banyak-banyak. Semoga kita semua redha dan yang lalu biarkan berlalu.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... Identity Entri ini juga
PSY Gangnam Style suatu fenomena yang amat mengejutkan apabila berjaya menarik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi.... Senarai peserta bagi Giveaways Pertama Daddydee.net adalah : keretahitam jebengotai budakfelda

Port Makan : Puncak Mutiara Cafe

Asslamualaikum dan salam 1 inspirasi buat semua saudaraku…

Kalian semua pernah pergi tak ke Puncak Mutiara Cafe di Kg. Pelet, Bukit Mertajam Penang??

Ya, saya berkesempatan menyinggah ke situ ketika berkursus di Hotel Summit, Bukit Mertajam tempoh hari. Terima kasih buat Tuan Fazly kerana sudi menjadi pemandu pelancong kami. Kami menerjah ke sana berlima saya (tuan blog), Tuan Fendi (tuan kereta), Tuan Fazly (tuan pemandu pelancong), Tuan Irwan dan Tuan Awang.

Memang kalau pergi sendiri memang kami tak jumpa tempat ni yang agak ke dalam kawasan kampung. Memang tak berani nak masuk pun takut kena kejar dengan orang kampung tapi sebab ada pemandu pelancong berani lah kami.

Pintu Masuk….Puncak Mutiara Cafe, Kg Pelet

Sampai saja kesini, lepas parking kereta, bau kambing mula menusuk hidung. Busuk?? Saya dah biasa bau kambing sebab saya pun orang kampung. (Tetiba rasa nak nyanyi lagu Orang Kampung) Bau kambing ni membuatkan kita berasa yang kita lepas dari kota.

Tempatnya memang best sangat. Aman. Dan nyaman.

Lauk Segar untuk Di Pilih
Pondok Makan yang santai

Tempat makan nya yang konsep pondok yang santai dan privacy. Kedudukan pondok tu memang jauh dan susah nak panggil waiternya. Tapi jangan risau ada butang untu kita panggil waiter yang sedia membantu dan mesra.

Kawan – kawan yang turut sama.

Antara menu best yang ada kat sana (sumber: www.puncakmutiara.com)

Air Kelapa Krital Blender (susu kambing + kelapa) (RM 7.80)
Memang best, saya order dan minum hari tu. Susu kambing segar. Terbaik.
Puncak Mutiara Special (RM 19.90)
Ini Tuan Irwan dan Tuan Awang order. Diorang kata best.
Kambing Masalla (RM 7.50)
Nanti kalau singgah nak cuba ini pula.
Ostrich Masak Pedas (RM27.90)
Insyallah..Nanti ini sasaran utama. hehehe

Saya memang suka makan di tempat ni. Insyallah nanti nak menyinggah ke sini bersama Madam Besar Saya dan Tuan Kecik.

 

Kalau berminat boleh lah menyinggah di Puncak Mutiara Cafe

Peta Puncak Mutiara Cafe

GPS Coordinate :N5.41517° E100.45613°
Address: 

Lot 179, MK 3, Kampung Pelet,
14400 Bukit Mertajam,
Pulau Pinang.
HotLine No :     1-700-81-9595
Tel No     :     604 – 522 8502 / 522 8503
Fax No     :     604 – 5228501
H/P No     :  
012 – 5175503 / 012 – 206 5003 /
012 – 286 5363
Email     :     query@puncakmutiara.com
Website     :     www.puncakmutiara.com

 

 

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Warong Pokok Ceri Jalan Beserah Kuantan adalah satu
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Sebut saja Burger Bakar yang Best di Kuantan
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Mak Long Corner No
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Balik dari Pekan sempat lagi kami menyinggah untuk

MasterChef Celebriti : Celebriti Ke-10 Terkeluar

Pada minggu ini, 3 orang celebriti masuk pusingan elimination iaitu Angah, Farouk dan Tomok.

Tema pusingan Elimination pada minggu ini adalah Lempeng.

Beri Lempeng yang dihidang oleh Farouk agak menarik dan menyelerakan. Bila tengok saya pun rasa terliur dengan kombinasi hidangan oleh Farouk. Dan hidangan beliau memang mendapat pujian dari ketiga-tiga Chef.

Angah menyajikan Lempeng Rolling Stone. Satu-satunya lempeng berkonsep Malaysia daripada ketiga-tiga hidangan. Lempeng dihidang dengan sambal bilis suatu yang agak biasa tapi menarik dan unik.

Tomok, hidangan yang kurang menarik dari segi tekstur dan sos coklat bak kata ketiga-tiga chef. Hidangannya simple tapi menarik pada pandangan saya.

Celebriti ke-10 yang tersingkir adalah Tomok. Setelah 7 kali masuk pusingan elimination minggu ini tidak bernasib baik buat Tomok.

Apapun, tahniah buat Tomok yang menjadi celebriti 7 yang terbaik dalam MasterChef Celebriti Musim Pertama.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... Identity Entri ini juga
PSY Gangnam Style suatu fenomena yang amat mengejutkan apabila berjaya menarik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi.... Senarai peserta bagi Giveaways Pertama Daddydee.net adalah : keretahitam jebengotai budakfelda