Bersopanlah Sikit

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku….

Hari ini saya ingin kongsikan pengalaman saya berurusan dengan salah satu agensi kerajaan pada semalam dan dua minggu sudah. Satu agensi yang sama, dua tempat berbeza dengan layanan yang berbeza amat sangat.

kaunter
Kaunter adalah frontliner…. (sumber : mstar)

Dua Minggu Sudah

Di pejabat cawangan, saya duduk sementara menunggu no giliran saya di panggil. Masih ramai yang menunggu giliran, ya lah di Pusat Bandar memang menjadi tumpuan. Apabila no giliran saya di panggil saya terus ke kaunter berkenaan dan saya di sambut oleh seorang kakak dengan senyuman.

Saya terus memberi salam pada kakak tersebut, duduk dan menyuarakan masalah saya pada dia. Lalu dia menyemak data saya dalam komputer beliau. Beliau menerangkan saya perlu menjelaskan RM xxx untuk menyelesaikan hal ini. Saya bertanya sekiranya boleh dikurangkan amaun tersebut dan menceritakan kejadian tersebut. Beliau menjawab dengan tenang bahawa rayuan hanya boleh di buat di ibu pejabat.

Saya turut bertanyakan beberapa pekara lain kepada beliau dan alhamdullillah semua pertanyaan saya dilayan dan dijawab sebaik mungkin. Saya amat berpuas hati. Lalu, saya menghulurkan RM xxx untuk menjelaskannya.

Kakak tersebut yang baik hati. Memulangkan wang saya dan menyuruh saya ke Ibu Pejabat. Katanya ‘Di sana, saya boleh berbincang kerana ada pegawai dan mungkin boleh lakukan pengurangan bayaran’. Saya ucapkan terima kasih pada kakak tersebut dan berlalu.

Berani saya katakan servis yang kakak itu berikan pada saya pada tahap 4.5/5 bintang. Memang terbaik.

Semalam

Saya telah pergi ke Ibu Pejabat seperti mana yang disarankan oleh kakak yang baikhati itu.

Saya pergi ke kaunter utama, untuk mengambil no giliran. Saya terus menerangkan sebab saya datang, dan bertanyakan no giliran pada kakak jaga kaunter berkenaan. Tanpa memandang saya (sibuk sms) lalu dia berkata sila ke Pintu lain dibelakang sana.

Saya terus mencari pintu yang dimaksudkan. Dan saya menemui nya. Dari pintu masuk saya nampak ‘Sila Ambil No Giliran Anda’. Saya terus ke tempat  berkenaan untuk mengambil no giliran. Ada 8 orang di dalam tempat berkenaan. Dan saya rasa semua perasan saya disitu kerana kesemua mereka mengadap saya tanpa komputer atau laptop di meja. Tapi tiada seorang pun melayan saya walaupun beberapa kali saya memberi salam tiada sahutan. Bila tercari-cari baru saya terperasan satu notis kecil tulisan tangan supaya terus ke kaunter.

Saya terus ke kaunter, dan memberi salam serta menerangkan tujuan saya datang. Lalu dia menyemak data dalam komputernya, dan berkata ‘Kena bayar RM xxx. Nak bayar ke?’. Lalu saya jawab ‘Ya saya nak bayar. Tak boleh kurang atau….’. Belum pun sempat saya menghabiskan ayat saya dia berkata ‘Ke kaunter sebelah untuk bayaran’

Di kaunter sebelah, seorang perempuan India melayan saya. Beliau terus meminta saya RM xxx sekiranya ingin membuat bayaran. Saya bertanya ‘Tidak boleh buat rayuan ke, yang cawangan kata boleh?’. Terus bercakap kalau nak rayuan ‘Pandai lah diorang tu. Nak rayuan ke mahkamah lah’. Dengan nada yang agak sinis jawapan itu. Lalu saya mengeluarkan RM xxx dan terus membuat bayaran.

Selesai dan saya terus balik. Di sini, sebarang pertanyaan saya langsung tidak dilayan. Jawapan yang saya terima amatlah sinis. Apa diorang ingat saya tidak mampu membayar denda tersebut ke? Sengkek sangat ke orang yang datang berurusan dengan mereka?

Senyum, manis senyum, senyuman menawan,
Senyum tanpa kata apa-apa

Pandangan Saya

Saya sendiri sebenarnya berkhidmat untuk pelanggan walaupun tidak di kaunter utama. Saya juga mesti melayan perlbagai kerenah penyewa dan pelanggan yang memeningkan kepala. Tapi saya tetap cuba menghormati setiap mereka yang datang kepada saya.

Bagi saya, mereka yang berkhidmat di kaunter (swasta/kerajaan) perlu lebih bersopan dan berhemah. Berkomunikasilah secara berkesan, lakukan eye contact, setiap persoalan dijawab dengan baik. Jangan emosi. Apapun masalah yang sedang kita hadapi cuba lah bertindak secara profesional.

Dan yang paling penting, Hormatilah Setiap Pelanggan yang Datang. Tanpa mengira darjat, pangkat, pakaian dan sebagainya. Layan sama rata. Tidak rugipun sekiranya kita hormat pada orang lain. Hormat pada orang lain tidak bermakna kita lemah atau kerdil. Malah sekiranya kita hormat pada orang lain, orang lain pastinya akan hormat pada kita juga.

Selamat berkhidmat dengan ikhlas dan ceria.

 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat semua saudaraku... Top 10 bagi Bulan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Syukur Alhamdulillah, kita sudah hampir ke penghujung bulan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Hidup saya memang saya jadikan secawan kopi jadi

Pentingnya Populariti

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku…

Popular? Ramai yang mahu popular. Mahu menjadi seorang popular pasti cita-cita ramai orang. Apa pentingnya populariti?

Saudaraku sekalian bagaimana? Mahu jadi popular ke? Saya tak mahu popular. Begini sudah cukup.

Memang ramai yang mendapat durian runtuh hasil populariti. Sebagai contoh ramai blogger yang mendapat pendapatan yang tinggi dari blog dek kerana populariti seperti penmerah, benashaari, eyriqazz, redmummy dan ramai lagi.

popular,
Lebih menyerlah dari biasa

Ya lah, mana tahu kot rezeki saudaraku sekalian seperti blogger cantik Hanis Zulaikha yang telah berjaya menjadi pelakon. Ya tak?

Memang populariti penting dalam dunia sekarang tidak dapat dinafikan. Populariti memainkan peranan dalam pengaruh seseorang.

Kekadang bila sudah popular ada juga yang mula menggunakan populariti yang mereka ada dijalan yang salah. Sampaikan ada yang menganggap kita semua perlu hormat kepada mereka kerana mereka lebih popular.

Saya sendiri menjadi mangsa dalam keadaan seperti ini, yang mana saya perlu melayan aduan yang bukan-bukan dari penyewa yang berstatus ‘Dato dan Datin’. Bila bercakap dengan kita insan biasa bagai langsung tiada rasa hormat? Cara minta bantuan bagaikan satu arahan? Pening mahu melayan permintaan yang bukan-bukan dari mereka. Dan paling memanaskan hati bila terselit kata-kata penghinaan dan cacian di situ.

Sebenarnya saya hanya yang menurut perintah. Saya tiada kuasa membuat keputusan. Saya hanya mengikut arahan pihak atasan.

Tidak kurang juga yang menjaja populariti mereka untuk mendapatkan projek. Sampai kekadang sanggup mencantas rezeki orang lain. Menabur pasir dalam periuk nasi orang. Keji bukan?

Itulah yang terjadi bila populariti tidak digunakan pada jalan yang betul.

Jika popular adalah wawasan saudara semua, teruskanlah. Terus mengejar wawasan hidup saudara itu. Sekiranya sudah popular, jadilah insan popular yang berjasa yang dikenang disebut seluruh ceruk dunia kerana kebaikannya. Jadilah hebat seperti Ustaz Don atau Ustaz Azhar Idrus yang popular kerana  pendekatan yang digunakan untuk mendidik seluruh umat Islam di Malaysia.

Tapi, jangan kesal kalau tidak popular, dan jangan terdesak untuk popular sampai gadai maruah diri. Tidak popular tidak apa, biarlah orang lain kenal kita kerana kebaikan kita.

Sekian, terima kasih.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... Identity Entri ini juga
PSY Gangnam Style suatu fenomena yang amat mengejutkan apabila berjaya menarik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi.... Senarai peserta bagi Giveaways Pertama Daddydee.net adalah : keretahitam jebengotai budakfelda

Tetapkan Visi Kita

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian…

Sebelum ini, saya ada membicarakan tentang angan-angan. Angan-angan akan melahirkan satu idea yang kreatif. Tapi sekiranya idea yang kreatif tidak dimanupulasi dengan visi dan misi yang tepat ianya akan menjadi sia-sia. Jadi hari ini, saya ingin berkongsi satu lagi cara saya, iaitu tetapkan visi kita.Tetapkan visi kita secara harian itu lebih baik.

Jalan jaya, kejayaan, kehebatan
We makes our own path of glory.

Dalam hidup kita, kita selalu mendengar istilah VISI dan MISI dalam piagam pelanggan mana-mana orginisasi swasta mahupun kerajaan. Mengapakah perlu ada semua ini? Salah satu tujuannya adalah untuk memotivasikan pekerja dan menyakinkan pelanggan.

Maksud VISI dan MISI

  • Visi – tanggapan dan pandangan yang jauh dan mendalam, terutamanya yang berkaitan dengan perkembangan masa depan
  • Misi –  tugas khusus yang dipertanggungjawabkan kpd atau yg akan dilakukan oleh seseorang atau sesuatu kumpulan

Dalam kehidupan seharian kita pun perlu ada matlamat sebenarnya. Apakah visi kita? Apakah visi kita untuk jangka panjang mahupun jangka pendek?

Sebagai insan yang berwawasan kita pun mesti ada visi kita yang tersendiri. Sebagai contoh :

Contoh 1 : Blogger 

Visi : Ingin Memperolehi Unique Visitor 10,000 per hari dan Mencapai Alexa Rank > 10

Misi :

  1. Membuat entri yang menarik secara konsisten
  2. Pingkan entry ke ping website 
  3. Mengadakan kontest menarik untuk menambahkan jumlah backlick

Contoh 2 : Suri Rumah Tangga 

Visi : Membuatkan Suami Bertambah Sayang

Misi :

  1. Memasak makanan kegemaran suami
  2. Menjaga tutur kata ketika bertutur
  3. Sentiasa membuatkan suami tersenyum
  4. Menghormati suami serta menerima seadanya
  5. Menyayangi suami seikhlas hati

Contoh 3 : Site Supervisor

Visi : Memastikan Project Sentiasa Maju 10% dari Perancangan

Misi :

  1. Memastikan pekerja bekerja dengan efisien
  2. Penggunaan masa yang terancang, teratur dan mengikut perancangan
  3. Setiap pekerja mesti tahu visi mereka pada hari itu
  4. Meningkatkan produktiviti kerja
  5. Sentiasa peka dengan perubahan cuaca
Pilhan kita, pilih mana satu
Failure or Success, you decide??
Sebenarnya, dalam kehidupan seharian sebolehnya kita mestilah mempunyai VISI HARIAN. Tidak kira samaada kita berkerja ataupun belajar, tetapkan visi harian kita setiap awal pagi ataupun sebelum tidur. Tetapkan apakah yang ingin kita capai pada penghujung hari keesokan harinya.
Dengan penetapan visi harian ini, hari kita tidak akan terasa kosong. Dan kehidupan kita akan teras lebih terisi dan terancang. Setiap detik yang kita lalui pasti kita akan rasa lebih berharga.
Entri ini bukan menegur orang lain, tapi diri saya sendiri juga. Dahulu, saya sering datang kerja dengan kepala yang kosong tanpa matlamat. Saya akan ‘follow the flow’. Pergi kerja dan balik kerja. Saya tidak tahu apa yang saya capai pada hari tersebut. Tiada ertinya. Waktu 8 hingga 5 saya bagaikan tiada pengisiannya. 
Tapi kini, saya mula merangka apakah yang ingin saya capai pada jam 5 petang nanti seawal pagi. Dan Alhamdulillah, masa saya lebih terisi dan tiada waktu-waktu lompong. Pengisian yang baik dapat memberikan saya satu kepuasan selepas menghabiskan 8jam di pejabat. Saya juga merasakan diri saya lebih berguna dan mampu memberi manafaat pada orang lain.
The path of glory is yours. Ayuh tetapkan visi kita, biar hidup lebih berisi.

Perkongsian ini hanyalah penceritaan pengalaman saya. Tidak lebih dari itu. Tiada langsung niat untuk menyakitkan hati sesiapa. Moga-moga perkongsian kali ini memberi manafaat pada kepada semua.

Sekian terima kasih

Assalamulaikum dan salam inpirasi buat semua saudaraku... Adakah kita tahu? Andai
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Bagaimanakan diri kita hari ini? Adakah hari ini
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi.... Senarai peserta bagi Giveaways Pertama Daddydee.net adalah : keretahitam jebengotai budakfelda

Wordless Wednesday : Jualan Murah

Jualan  Murah, Potongan harga
Jualan Murah
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Rindu ragam si anak, itulah satu kerugian bagi
Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi... Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.
Emel dan Surat....Dulu dan Sekarang..

Angan-Angan

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi…

Angan-angan? Semua orang pun ada angan-angan. Dan rasanya semua orang suka berangan. Saudaraku suka tak?

Angan-angan
Angan-angan

Saya akui saya jenis budak yang suka berangan-angan dari kecil sampai ke dewasa. Dulu saya suka sangat berangan-angan untuk jadi kuat dan jadi hero seperti Gavan, Masked Riders, Superman dan lain-lain. Watak-watak dalam komik Hong Kong juga mempengaruhi saya seperti Ji Fat, Tiger Wong, Sang Merah, Xinan, Penjejak Neraka Pendekar Laut dan lain-lain. Saya bayangkan saya menjadi hero yang menyelamatkan dunia. Itulah sebab bila ditanyakan apa cita-cita saya, dengan yakin dan pasti saya akan jawab ‘ASKAR’.

CIMB hadiahkan Galaxy S3 setiap bulan. Mahu??

Seringkali juga semasa sekolah, saya berangan-angan dalam kelas. Terutama bila kelas yang subjeknya saya tak suka atau gurunya tidak menarik, pasti saya tidak fokus pada apa yang diajar. Maafkan saya cikgu.

Kena denda dek cikgu sudah biasa untuk budak cam saya. Sudah lali dengan semua itu.

Sebenarnya, angan-angan bagus sebenarnya jika kena pada tempatnya. Angan-angan akan melahirkan satu idea yang kreatif, inspirasi, cita-cita dan tekad. Dari angan-angan kita akan merangka jalan hidup kita yang seterusnya. Menentukan laluan mana yang akan kita pilih.

Sokong atlet negara untuk emas olympik.

Saya tidak tahu ada atau tidak manusia dalam dunia ini tiada angan-angan? Setahu saya semua orang ada angan-angan. Baik atau buruk mereka yang tentukan.

Angan-angan untuk berjaya. Sekiranya digerakkan angan-angan itu, dengan cara yang efektif untuk menuju tepat pada kejayaan, Isyallah kejayaan itu pasti milik kita. Tetapi sekiranya hanya berangan, tunggu dan lihat, maka makin menjauhlah kejayaan itu.

Pecutan emas negara. 

Tapi ingat, Tiada kejayaan yang datang bergolek, tanpa usaha dari kita.

Jangan jadi sepertiMat Jenin sudah.

Bulan puasa ni lagi lah banyak angan-angan nya, angan-angan nak buka puasa makan apa petang ni, angan-angan raya tahu ni nak pakai baju apa. heheheeh

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Melihat dari sudut pandang yang berbeza adalah amat
Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Budak Kampung Yang 'Bodoh'... 'Bodo mung' dah lali
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Apakah matlamat tukar kerja?
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Selamat Menyambut Kemerdekaan Negara yang ke 57. Alhamdulillah