Buku Jutawan : Kenapa Saya Membeli Buku Jutawan??

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi.

Sebelum ini saya ada bercerita tentang Buku Jutawan : Untuk Jutawan Ke??. Hari ini saya ingin berkongsi kenapa saya membeli buku-buku jutawan. 

Buku yang bertajuk Jutawan ni boleh saya katakan satu niche yang menarik untuk kita beli dan baca. Beberapa contoh buku jutawan:

Jutawan Dari Planet Jupiter, azizi ali
Jutawan Dari Planet Jupiter
Rahsia jutawan Internet, irfan khairi
Rahsia Jutawan Internet – Irfan Khairi
Minta jutawan gaya trump, shah kadir
Minda Jutawan Gaya Trump – Shah Kadir

Bila tengok tajuk ketiga-tiga buku di atas pasti ramai yang akan tergoda apabila niche Jutawan diletakkan disitu. Saya pun sama juga. Tapi ketiga-tiga buku di atas saya belum milikki, insyallah suatu hari nanti.

Saya miliki buku ini :

Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman Bin Auf , Aizuddinur Zakaria
Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman Bin Auf – Aizuddinur Zakaria

Pernah seorang saudara dan kawan datang ke rumah saya, dan terlihat atas meja buku di atas iaitu Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman bin Auf. 

“Wah, baca buku jutawan lagi dia. Hebat. Nak jadi jutawan ke?”

“Ya, saya nak jadi jutawan

Terus terdiam saudara saya itu.

Memang saya ingin jadi jutawan kalau ada rezeki. Tapi buku Rahsia Jutawan Islam Abdul Rahman bin Auf, saya beli kerana saya kagumi sahabat rasulullah tersebut. Sedikit petikan dalam buku ini yang menggambarkan betapa hebatnya Abdul Rahman bin Auf (RA) adalah:

Dalam sejarah hijrah, Rasulullah telah mempersaudarakan Abdul Rahman bin Auf (RA) dengan sorang hartawan Madinah iaitu, Sa’ad bin Rabi‘. Sa’ad bin Rabi’ telah menawarkan harta dan istierinya untuk saudara barunya, tetapi Abdul Rahman bin Auf (RA) telah menolaknya tawaran suadara Ansar beliau. Lalu Abdul Rahman bin Auf (RA) berkata :

“Tolong tunjukkan saya jalan ke pasar”

Hebat bukan??

Sebenarnya saya membeli buku sebegini tiada sebab lain lagi tapi adalah kerana saya suka membaca. Membaca buku mahupun blog adalah salah satu hobi saya. Saya juga suka melihat koleksi buku saya bertambah. Sebenarnya, semakin banyak kita membaca, semakin banyak yang kita tidak tahu dan merasakan kita semakin kecil. Ilmu tidak akan habis untuk kita pelajari, jadi belajarlah sehingga ke liang lahad.

TV terhebat masa kini…

Walaupun saya tidak menjadi seorang jutawan atau hartawan, saya tidak pernah kecewa sedikit pun. Sekurang-kurangnya jadilah saya seorang berilmu. Itu lagi bermakna dan bahagia. 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua saudaraku... Soalah biasa di tanya oleh siapa saja, 'Bagaimana
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Konvesyen Usahawan Muslim 2013
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku....... Semangat kekitaan yang hilang? Betul ke semangat kekitaan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya mahu jadi jutawan, ya saya menyimpan cita-cita

Wordless Wednesday : Putera Lindungan Bulan

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... My family, my wife and my kids -
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Inilah kerja saya kalau bosan, tiada apa yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tuan baru diperlukan bagi  barang DSLR Canon iaitu Lens
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Teringat komen mamamurai dalam entri saya sebelum ini iaitu

Wordless Wednesday : Reality #2

realiti, emel, surat, ragam
Emel dan Surat….Dulu dan Sekarang..
Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi... Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.

Pelajar Sekolah Di Benarkan Membawa Handphone

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi…

Juara masterchef selebriti malaysia, dato fazli
Juara Masterchef Selebriti Malaysia

Tadi menyempat menonton Buletin Utama seketika sebelum menonton kemenangan Dato’ Fazley sebagai 1st Malaysia’s MasterChef Celebriti. Tahniah Dato’ Fazley. Tahniah juga buat Angah Raja Lawak. Saya tak nak ambil port sangat perihal perhimpunan oren ke, hijau ke, pink ke, merah ke, biru ke, kelabu ke, atau berwarna-warna suram sekalipun sebab bagi saya itu tidak seberapa menarik perhatian saya. Saya lebih suka kalau warta berita di Malaysia memaparkan realiti sebenar kehidupan rakyat kita dari fantasi yang dikejar bagai menembak bulan dengan lastik. Belum tentu akan kena. Sekadar membuang masa kami yang menonton.

Walau apa pun cara yang digunakan untuk menyembunyikan fakta. Lama-lama semua akan ketahuan jua. Kerana rakyat kini lebih banyak pilihan, bukan bergantung 100% surat khabar atau media massa arus perdana semata-mata. Fikir-fikirkan lah. Rakyat sekarang sudah bijak menilai.

Maaf, terpanjang pula pengenalan dan terpesong pula dari tajuk. Berbalik kepada tajuk asal, tadi saya terlihat ada satu usul untuk membenarkan pelajar sekolah membawa handphone ke sekolah. 

Dark Knight arise…Tak sabar nak layan.

Wow, ini sudah hebat. Kalau zaman saya belajar dulu, handphone tidak dibenarkan sama sekali. Pelajar yang membawa handphone, boleh dirampas handphone nya dan hanya akan dikembalikan kepada ibu bapa pelajar. Tapi sekarang, pelajar dibenarkan membawa handphone. Mungkin zaman sudah berubah.

Ini memang bagus sekali. Kenapa saya kata bagus :

  1. Memudahkan ibu bapa, girlfriend dan boyfriend untuk menghubungi pelajar. Cikgu mengajar didepan, pelajar dibelakang akan sibuk lah berfesbuk atau ber’YM’. Dan mungkin juga ber’viber’. Hehehe
  2. Memudahkan pelajar untuk mencari maklumat yang diperlukan di alam maya. Silap hari bulan budak lelaki layan ‘redtube’ dibelakang.
  3. Memudahkan pelajar merakam apa jua gambar atau video yang diperlukan. (Pasti lebih banyak 3gp pelajar akan boleh didapati di pasaran gelap)
  4. Memudahkan pelajar untuk lebih berlagak dengan cikgu-cikgu kerana mereka pakai iPhone5 manakala cikgu hanya pakai Nokia 3310.
  5. Memberi tekanan moral kepada pelajar yang tidak mampu memiliki handphone canggih. (Jarang pelajar mampu mengambil tekanan menjadi pendorong untuk lebih maju)
  6. Menambahkan bebanan kepada cikgu dan pengawas untuk mencari handphone yang hilang.

Itu saja yang saya mampu senaraikan setakat ini.

Unifi… Internet terlaju di Malaysia.

Secara peribadinya, memang saya tak setuju dengan usul ini. Kerana saya tak rasa ianya membantu proses pembelajaran pun. Saya rasa ianya akan lebih kepada mengganggu kosentrasi pelajar itu sendiri untuk belajar. Ada baiknya kalau larangan membawa handphone di kekalkan. Ini kerana pelajar ke sekolah adalah untuk belajar bukan untuk bergaya. Untuk akses internet rasanya semua sekolah sekarang sudah dilengkapi dengan makmal komputer yang canggih dan boleh digunakan oleh pelajar. Malah sesetengah sekolah juga ada komputer di dalam perpustakaan.

Budak sekarang pun sudah tak kenal akan BUKU SIFIR. 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pada zaman saya sekolah dahulu, di kawasan luar
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku. .... Perlawanan akhir Pestabola Merdeka antara Malaysia lawan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia

Buku Jutawan – Untuk Jutawan Saja Ke??

Assalamualaikum dan Salam 1Inspirasi buat semua sahabat….

Hal ini terjadi dua tiga minggu lepas, di MPH Bookstore, Mid Valley. Ketika itu saya sedang membelek buku-buku di bahagian pengurusan, dan adalah buku-buku jutawan di bahagian tersebut. Masa saya menyelak satu buku berkenaan pelaburan saham, datang dua orang perempuan Melayu. Dan saya dengan perbualan mereka :

“Ini buku-buku jutawan saja ni. Dah kita kesebelah sana, sini untuk orang yang nak jadi jutawan saja. Kita nak cari buku exam kan?”

Lalu mereka bergerak ke bahagian sebelah, dan saya lihat mereka membelek buku Tips Lulus Ujian kalau tak silap. Mungkin mereka ni nak ambil ujian untuk kemasukan ke sektor awam.

Sentap hati daddydee bila dengar mereka kata buku tu untuk jutawan je, pasal daddydee pun orang makan gaji je. 

Tamat disitu.

Menangi pelbagai hadiah menarik dari Ambank.

Jadilah yang pertama memiliki iPhone5. 

————————————————————————————

Jutawan menurut definisi dari Kamus Dewan adalah bermaksud orang yang mempunyai wang (harta benda) yang jumlahnya (nilainya) berjuta-juta ringgit.

Dalam dunia ini, semua orang mahu jadi jutawan. Daddydee pun mahu jadi jutawan. (Kalau rezeki, insyallah) Semua orang mahukan wang yang banyak, yang berjuta-juta. Hidup mewah dan kaya raya mesti impian semua orang. Ramai sangat orang yang suka kalau dapat jadi kaya, dapat jadi jutawan.

jutawan,
Mungkin beginilah rupa wang yang berjuta-juta.

Siapa tak mahu jadi jutawan angkat tangan? Mesti kalian tipu kan.

Jom kita buat duit tabung.

HyppeTV….Memang hype.

Internet terlaju di Malaysia

Kalau tak ramai yang mahu jadi jutawan tiadalah orang yang kena tipu dek skim cepat kaya, tiadalah orang yang kena tipu dek saham internet, tiadalah orang yang kena tipu dek MLM dan bermacam-macam skim lagilah. Sebab ramai yang nak jadi jutawan lah, banyak skim penipu yang di buat.

Dan bila pasal skim ini biasanya kita akan dibutakan mata dek kereta mewah seperti BMW mata setan, Mercedes mata belalang, AUDI R3, Nissan Skyline dan pelbagai lagi. Dan gambar wajib dalah berdiri depan kereta mewah tersebut ataupun berdiri tepi pintu kereta mewah terbut. Dan biasanya no pendaftaran akan di hitamkan. (Kenapa?? Wallahualam…) Mungkin itu kereta mereka dan mungkin juga bukan. Kalau pun kereta mereka, dah habis loan ke? Kalau beli cash daddydee, tabik mereka. Terutama yang MLM ni.

Kalau tak ramai nak jadi jutawan, tiadalah buku-buku, ebook-ebook dan seminar panduan jutawan begitu banyak ditulis. Saya pun ada membeli beberapa buah buku jutawan dan juga ebook AbangEnsem.

Sebenarnya buku, ebook atau seminar jutawan ini bukan untuk jutawan tapi untuk kita semua yang ingin berubah. Membaca buku, ebook dan seminar itu tidak akan membuat kita menjadi jutawan. Buku itu tidak mengajar kita secara A to Z tentang cara untuk menjadi jutawan. Tetapi buku tersebut ditulis untuk panduan kita, sebagai panduan kita. Memberikan kita idea untuk berfikir dengan lebih jauh dan lebih positif. Bukan hanya terperap dalam minda yang sama kelompok yang sama.

Sebenarnya bila kita duduk dalam keadaan yang terlalu selesa dan tidak ingin berubah, itulah menyebabkan diri kita tidak maju. Orang yang berjaya selalu merancang apa yang mereka akan lakukan dan lakukan apa yang mereka rancang. Walk the Talk and Never talk, wait and see.

Tapi ingat, tiada jalan mudah untuk menjadi jutawan.

 Samsung S3 Murah…Murah…

PS: Teringin masuk kelas seminar hebat seperti Dr Azizan.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Bagaimanakan diri kita hari ini? Adakah hari ini
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian... Sebelum ini, saya ada membicarakan tentang angan-angan.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya mahu jadi jutawan, ya saya menyimpan cita-cita