Photography Tips : DSLR Manual Mode

Photography, so many of us interested in it. Some made photography as career, hobby or part time jobs. Because of this, so many manufacture has been compete each to provide the best camera even DSLR, compact camera or compact system camera.

Whatever model your got in hand (DSLR or CSC), using Manual Mode is the way to show up your creativity in photography. Here daddydee.net wanna share the basic tips in using this Manual Mode.

Source : dslrkingdom.com

1. Set the ISO
The ISO setting to decides how sensitive your camera to light. The higher number of ISO, the more sensitive the sensor to the light. If your place has good lightning such as sunny or bright, its the best to try ISO 200. If the lighting drops, cloudy or dark, try to bring up the ISO to 400 or 800. This will make your camera more sensitive to light.

 

2. Select the Aperture
The aperture control the quantity of light that passes through the lens. The lowest number of f it is mean your lens (aperture) are widest open. Lowest f number mean the aperture are large. Lowest f number also will gives us swallow depth of field as result.

Bigger f number (closing the aperture) will increase DOF. Bigger f number usually use to capture the landscape or group of people.

aperture

Source : Wikipedia

 

 

3. Decide the Shutter Speed


This is final exposure variable. Adjusting shutter speed is alike adjusting aperture. Each time you increase the shutter speed, will decrease amount of light can get to the sensor.

Fast shutter speed means short exposure time and give frozen motion. However, slow shutter speed means long exposure time and give blurred motion as result.

 

 

Master this three major + creative will make u master in photography.

That’s all for now. Hopefully this will help us. Thanks.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku...
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Mulai esok pasti ramai yang akan mula bercuti
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Minggu ini adalah minggu yang agak kelam kabut
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Buat duit dengan Nuffnang, bukan lagi fantasi, sudah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku... [caption id="" align="aligncenter" width="243"] Identity Entri ini juga

DikirZikir: Amanah

Amanah seperti yang kita semua tahu amanah adalah salah satu sifat wajib bagi rasul.

Hari ni daddydee.net nak share pasal amanah. Hari Sabtu (kalau tak silap) hari tu saya secara tak tersengaja tertengok DikirZikir di TV AlHijrah. First time tengok terus sangkut.

Pendekatan DikirZikir ni memang menarik. Program ni dikendalikan oleh UNIC. Dan ada panel jemputan serta artis. Apa yang menarik cara penyampaian program ini adalah secara santai. Dialog santai. Bukan seperti forum yang biasa kita lihat.

Selain topik yang dibincangkan adalah suatu yang menarik. Pendekatan muzik dan lagu juga digunakan dalam program ini. Suatu yang bagus dan lain dari yang lain. Cara yang mampu menarik jiwa anak muda untuk melihat program ini.

Berbalik pada tajuk yang di bincangkan amanah. Amanah suatu yang mudah tapi sukar dilakukan.

Amanah adalah berpucuk pangkal dari hati. Dari hati ia mengawal minda dan tindak tanduk kita supaya amanah. Sekiranya hati kita bersih dan jujur insyallah amanah akan dapat dilaksanakan dalam kehidupan kita.

Amanah bukan sahaja dalam kerja seharian. Kerja yang kita terima gaji untuk melakukan kerja tersebut. Setiap sen yang kita terima biarlah berpadanan dengan keringat yang kita keluarkan. Usah harapkan lebih, bersyukur adalah lebih baik.

Teringat kata-kata Ustaz dalam program DikirZikir “Kerja adalah amanah. Hidup adalah amanah. Masa adalah amanah. Anak adalah amanah.”

Kesimpulanya kehidupan kita didunia ini adalah satu amanah dari Allah swt.

Seperti yang kita tahu. Tugas kita di muka bumi ini sebagai Khalifah adalah terlalu berat dan penuh dengan amanah yang perlu dilaksanakan.

Lepas lihat program ini, terlintas dalam hati ini.

“Amanahkah aku sebagai seorang pekerja. Amanahkah aku sebagai seorang anak. Amanahkah aku sebgai seorang suami. Amanahkah aku sebagai seorang ayah.”

Aku berharap aku menjalankan tanggungjawab aku sebaiknya.

Semoga Allah swt sentiasa memberikan hidayah kepada kita semua bagi menjalankan amanah kita sebagai Khalifah di muka bumi ini. Amin.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Rumah Tangga : Runtuh Dek Kerana Laman Sosial

Salam buat semua,

Semalam, saya ada terbaca mengenai satu keluarga di Selayang bergaduh dek kerana facebook. Sang isteri dihentak, dipukul si suami dek kerana sangkakan si isteri curang. Ini berpunca disebabkan keasyikan sang isteri yang suka ber’facebook’.

Sudah banyak kes begini terjadi di negara kita. Bergaduh atau bercerai kerana facebook.

Hari ini, daddydee.net ingin berkongsikan satu dua tips yang mungkin berguna dalam kita berumah tangga. Tips ini untuk saya juga yang masih baru dalam dunia rumah tangga.

Sebaiknya kita dalam berumah tangga ini selalu melakukan aktiviti bersama.Banyakkan masa bersama. Dengan cara ini kita akan lebih mengenali pasangan kita. Jangan kata bercinta setahun kita sudah kenal hati pasangan. Itu belum tentu.

Kerana ada kes bercinta 5 tahun, merasakan sudah serasi dan sehati lalu mengambil keputusan berkahwin tetapi perkahwinan hanya kekal 1 tahun. Bila ditanya kenapa kerana tidak serasi. Bercinta selalunya memang manis, tapi berumah tangga ada pasang surut manisnya, kekadang terlebih masam, terkurang masin ataupun terlebih manis. Semua ada, kita tentukan.

Walaupun aktiviti luar seperti sukan pejabat, bawalah pasangan anda bersama. Dengan ini dapat mengeratkan hubungan anda dan secara tidak langsung pasangan anda boleh mengenali kawan pejabat anda. Ini boleh mengurangkan perasaan cemburu dan curiga pasangan.

Sebaiknya kenalkan kawan anda kepada pasangan. Kita sudah berkahwin. Kawan anda adalah kawan keluarga. Jadi sepatunya kenal dan ini memudahkan kita untuk berkawan tanpa ada perasaan cemburu oleh pasangan.

Kenal kawan pasangan untuk berkawan saja. Jangan ada lebih pula. Jangan sampai kawan pasangan jadi kekasih gelap sudah. Lagi kacau nanti. Awas ya.

Dan yang paling penting adalah sentiasa memaafkan pasangan kita. Sifat memaafkan ini adalah suatu sifat yang amat mulia. Sebolehnya sentiasa lah kita memaafkan semua orang disekeliling kita juga. Agar kita lebih tenang dan selamat dari berdendam.

Teringat satu cerita zaman Rasulullah saw, ketika sedang berjemaah di masjid. Rasulullah saw berkata ‘Sekejap lagi akan masuk seorang ahli syurga ke dalam masjid ini’. Tidak lama selepas itu masuk seorang lelaki. Rasulullah mengulangi 3kali kata-kata tersebut pada hari yang lain.

Para sahabat ingin tahu apakah amalan lelaki tersebut. Bila diselidiki amalannya adalah amat biasa sama dengan mereka.

Oleh kerana ingin tahu, sahabat bertanya pada lelaki itu ‘Apakah amalan kau sebenarnya? Sehingga Rasulullah saw mengatakan engkau bakal ahli syurga’

Lalu lelaki itu menjawab’Sebelum tidur, aku memaafkan semua orang yang disekeliling aku’

Jadi amalan lelaki itu memaafkan orang lain pada setiap malam. Jadi kita dalam kehidupan berumah tangga sememangnya perlu saling bermaafan. Tidak berbaloi rumah tangga runtuh dek kerana laman sosial, mengejar cinta yang belum pasti halalnya.

Semoga perkongsian ini bermakna buat semua.


Janganlah terlalu asyik di laman maya atau laman sosial sehingga menimbulkan curiga dan lupa akan tanggungjawab kita di alam nyata.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Isteri atau ibu atau wanita memang tinggi martabatnya

Cantik : Wanita, Siapa Yang Cantik??

Tuan Puan rasa blog daddydee.net cantik tak?? Opss… Lupakan soalan ini.

Cantik menurut kamus dewan adalah bermaksud menarik dipandang; sangat elok;………

Saya sebagai seorang lelaki. Pasti ingin menceritakan perihal perempuan yang cantik. Bagaimanakah perihal cantik di mata anda semua??

Siapakah yang cantik?? Karena Kapoor? Helle Berry? Megan Fox? Fasha Sanda? Nora Danish? JLO? Shakira? Tata Young? Luna Maya??

Adakah ini cantik di mata anda??

Atau ini cantik di mata anda….

Atau adakah ini….

Adakah ini tidak cantik…..

Cantik adalah sesuatu yang abstrak. Cantik di mata anda, mungkin tidak cantik di mata dia dan saya. Citarasa dan definasi cantik adalah berbeza bagi setiap insan.

Yang membezakan cantik atau tidak sebenarnya terletak pada mata dan hati kita. Mata yang melihat dan menilai kecantikan seseorang itu dari segi luaran nya atau dari fizikalnya. Manakala hati akan menaksirkan kecantikan dalaman seseorang itu. Menilai peribadi dan sifat sebenar seseorang itu.

Bagi aku yang terbaik untuk menilai kecantikan adalah menggunakan kedua-duanya iaitu mengunakan mata dan hati. Penilai menggunakan mata dan hati insyallah akan menzahirkan satu keputusan yang lebih telus dan berkualiti. Terutama dalam mencari pasangan hidup.

Kalau kita scan orang gemuk dan juga orang kurus hasilnya lebih kurang begini seperti gambar di bawah……

Kurus atau gemuk kalau di x-ray nampak sama saja. Tulang-tulang yang sama akan kelihatan.

Sepertimana yang kita tahu : Allah itu cantik dan Allah suka akan kecantikan.

Itu adalah kenyataan. Tapi kecantikan yang dimaksudkan adalah kecantikan luar dalam yang semula jadi. Maksud kecantikan itu terlalu mendalam untuk dikupas.

Walaupun begitu, Jangan lah dek kerana nak terlalu cantik sampaikan kita mengubah ciptaan Allah swt. Sepertimana yang berlaku sekarang ramai orang perempuan terutamanya sanggup berhabisan ribuan ringgit untuk mendapatkan kecantikan yang diinginkan sehinggakan ada yang mengetepikan hukum halal dan haram.

Ada yang sanggup memakai susuk, botox, pembedahan plastik dan memacam lagi. Jangan kita jadi begini. Cukup lah apa yang ada, dan terimalah seadanya.

Kecantikan luaran tiada kekal abadi. Tetapi kecantikan dalaman (akhlak) akan kekal sehingga akhir nyawa dan akan dikenang oleh masyarakat. Ingat Harimau mati meninggalkan belang manusia mati meninggalkan nama. Biarlah kita mati dengan nama yang harum.

Duhai wanita-wanita seluruh dunia, kalian semua cantik. Usahlah mengubah ciptaan agung Allah swt.

Hargai diri kalian wahai wanita. Dan para lelaki (suami terutamanya) hargailah pasangan anda dan terimalah seadanya.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Penderaan Kanak-Kanak : Bukalah Mata dan Hati

Dua minggu lepas, kita semua dikejutkan dengan penyebaran video penderaan bayi oleh seorang ibu muda dalam Facebook dan blog. Ramai yang meluahkan kata-kata ketidakpuashatian terhadap tindakan ibu muda itu. Itu baru satu kes, sebenarnya banyak lagi kes sebegini terjadi di negara kita.

Pendapat Daddydee pun semua ini tidak patut berlaku. Terlalu kejam sangat. Kesian pada anak kecil yang masih belum mengerti. Memukul untuk mengajar tidaklah salah tapi kalau sampai mencederakan itu adalah satu kesalahan.

Memukul untuk mendidik dan mengajar tidak salah tapi kalau sampai memudaratkan dan mencederakan adalah suatu yang tidak patut.

Semasa saya kecil dulu (umur 7-8 tahun) bapa saya pun selalu memukul saya. Tapi pukulan itu sekadar mengajar saya supaya tidak melakukan kesilapan itu lagi. Saya tidak salahkan bapa saya kerana itu salah saya.

Dalam umut 7-8 tahun kita sudah boleh mula menilai baik dan buruk. Kalau umur 0-3 tahun, mereka masih tidak mengerti. Hidup mereka pun masih banyak dalam khayalan mereka sahaja. Mahu seronok saja.

penderaan kanak-kanak
Statistik penderaan kanak-kanak

Kalau di lihat pada statistik kes penderaan kanak-kanak di Malaysia yang di keluarkan oleh Jabatan Kebajikan Masyarakat Malaysia menunjukkan negeri Selangor dan Kuala Lumpur yang paling banyak kes penderaan kanak-kanak dilaporkan.

Dimanakan silapnya?? Adakah kerana kemajuan menyebabkan kita semakin hilang sifat perikemanusiaan? Seperti mana yang kita tahu, Kuala Lumpur dan Selangor merupakan lubuk emas bagi penduduk negara ini mencari rezeki.

Atau benarkah seperti yang dilaporkan bahawa semakin hari semakin ramai rakyat Malaysia yang mengalami masalah tekanan mental. Sama ada sedar atau tidak.

Apa pun puncanya. Tepuk dada tanya hati. Sampaikah hati kita untuk melihat kanak-kanak yang tidak berdosa dihukum. Selamatkan mereka. Bantulah mereka, perjalanan mereka masih panjang. Ayuh kita bersatu hentikan penderaan kanak-kanak ini. Jadilah masyarakat yang penyayang dan bersatu demi generasi akan datang.

Sekian.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan