Rumah Tangga : Tips Bila Keluar Dengan Kawan

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Saudaraku Sekalian.

Alhamdulillah. Badan makin sihat. Walaupun kepala masih stim je. Macam baru lepas telan ubat batuk. Selsema memang suatu yang menyiksakan.

Dek kerana selsema Kursus Jom Kurus tak dapat saya join. Maaf PuanBee. Nak update blog untuk kontest SEO Eyriqazz vs Denaihati pun tak diupdate.

 

 Ayuh bersama kita selamatkan penyu.

 

Bila search keyword Eyriqazz vs Denaihati tiada pun blog daddydee.net yang naik. Dan blog no 1 untuk keyword Eyriqazz vs Denaihati silih berganti. Makin rancak nampaknya kontest Eyriqazz vs Denaihati ni serancak mood nak sambut bulan Ramadhan. Bagi yang belum habis ganti puasa, cepatlah ganti.

Broadband terlaju di Malaysia.

Berbalik kepada tajuk entri kali ini iaitu Tips Bila Keluar Denagan Kawan. Saya walaupun dah kahwin selalu juga keluar minum dengan kawan-kawan (lelaki saja), lepak sampai awal malam, sampai pukul 11 hingga 12 malam. Kalau zaman bujang biasalah sampai 3 pagi. Semenjak dah berkahwin ni, control lah sikit ya tingkah laku.

Biasanya lepak dengan kawan-kawan lama ini buatkan kita tak sedar masa berlalu, dan kekadang boleh terlajak masa dek kerana rancak bersembang. Terlupa sekejap isteri di rumah.

Sesetengah Isteri akan selalu call. Bukan sebab jealous. Tapi sebab sayangkan suami. Takut apa-apa jadi pada suami. Ya lah, malam hari, macam-macam boleh terjadi.

Jadi dalam situasi begini ada tips nya, supaya kita ingat dan supaya tak bergaduh dengan bini. Merana kalau gaduh dengan bini ni. Hehehe

Tipsnya adalah :

  1. Letakkan handphone kita ditempat yang mudah di lihat dan kita sedar. Seperti atas meja. Walaupun pakai 3310 mahupun Samsung Galaxy S3, letak je atas meja, bukan mahu menunjuk tapi senang, dan mudahkan kita terperasan apabila ada call atau SMS dari bini masuk.
  2. Kuatkan volume bunyi handphone. Kuatkan bunyi handphone supaya kita boleh sedar akan bunyi handphone kita apabila call atau SMS dari bini masuk.
  3. Tukar bunyi ringtone. Tukar bunyi ringtone kepada bunyi yang unik, seperti suara kerbau ke, bunyi belalang mengawan ke, bunyi bas brek emergency ke atau mana-mana bunyi yang unik. Janji bila ringtone itu berbunyi kita boleh sedar.
  4. Kuncikan jam. Kuncikan jam bukan untuk kita nak bangun tidur saja. Tapi nak bangunkan kita supaya sedar kita dah janji dengan isteri untuk balik pada sekian waktu. Bersembang dengan kawan ni memang syok. Ralik bak kata orang Kelate.

Itu antara tips bila keluar dengan kawan yang boleh diguna pakai ketika kita keluar bersama kawan tanpa membawa bini. Bila bawa bini lain pula tipsnya, nanti saya kongsikan.

Tips ini bukan tunjukkan kita takut bini. Tapi sayangkan bini. Bukan senang nak pujuk bini / isteri merajuk ni. Dan susah orang lelaki kalau isteri merajuk.

Bukan cam lirik lagu ‘Madu Tiga’:

Isteri tua merajuk
Balik kerumah isteri muda
Kalau dua-dua merajuk
Ana kahwin tiga

Bukan semua orang mampu nak kahwin tiga. Kalau mampu dan berani, apa salahnya. Baik halal dari yang haram.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hari terbaca satu post di laman sosial yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di

Khalwat Dengan Mat Karpet : Cinta ke?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku…

Khalwat Dengan Mat Karpet begitulah salah satu tajuk dalam Harian Metro semalam.

Seorang janda muda telah ditangkap khalwat bersama dengan Mat Karpet di sebuah hotel. Pasangan tersebut ditangkap dalam keadaan yang agak mengaibkan. Untuk maklumat lanjut bolehlah baca Harian Metro, 8 Julai 2012.

Persoalannya, mengapa gadis/wanita di negara kita mudah percayakan cinta warga asing? Ada yang cintakan Mat Bangla, Mat Indon, Mat Pakistan dan ada juga cintakan Awang Hitam.

Tiadakah lagi lelaki sejati, jati di Malaysia lagi? Mungkin juga, pengalaman lalu menyebabkan mereka serik dengan lelaki ataupun desakan hidup yang memaksa mereka.

Dari pengamatan dan pengalaman, saya sendiri, selama beberapa tahun bergaul dengan warga asing di tapak bina terutamanya. PATI dan PADI mereka sanggup berbuat apa saja untuk memuaskan nafsu mereka.

Mengeluarkan ribuan ringgit sebulan bukan masalah besar bagi mereka. Ya, mereka sanggup tabur gaji sebulan mereka untuk perempuan. Seorang pekerja saya sendiri pernah mengaku bahawa duit gaji dia habis untuk perempuan, sampaikan tiada nafkah yang dihantar untuk anak isteri di negara asal.

Asalkan mereka dapat melempiaskan nafsu mereka. Mereka sanggup buat apa saja. Kekadang duit mereka berikan dalam bentuk top up. Selain berikan cash.

Wanita/Perempuan akan gelap mata dek ayat-ayat manis dan wang ringgit mereka berikan sehinggakan ada yang sanggup ke ranjang. Berani saya katakan ada segelintir perempuan sekarang tidak kisah dengan semua itu janji mereka dapat wang dan cinta. Ada juga yang berkata ‘Bukan luak pun’

Apapun, celik lah mata. Mereka hanya mahu memuaskan nafsu mereka. Mahukan seks semata. Tiada lain. Tiada istilah CINTA pun.

Kembalilah ke pangkal jalan. Kembali pada jalan diredhai. Kalau pun, cintakan warga asing pun, berkahwinlah. Halalkan hubungan itu.

Tapi, nasihat saya baik janganlah khalwat dengan mat karpet. Cari yang halal.

Sekian, terima kasih bebanyak.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ramai kawan-kawan sekeliling saya mengeluh kini. Mengeluh dan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Berita gembira untuk Penjawat Awam, Jadual Gaji 2015
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan

Rumah Tangga : Tinggal Bersama Mertua

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua.

Tinggal bersama mertua selepas berkahwin?? Pasti ramai akan berkata ‘Apa barang tinggal dengan mertua?’,  ‘Tak berdikarilah tinggal dengan mertua’, ‘Tak bebas apabila tinggal dengan mertua’ dan banyak lagilah.

Semua kata-kata diatas adalah tidak salah, dan adalah benar. Tak percaya tanyalah semua pasangan yang tinggal dengan mertua, jangan ditanya pada anak, tanya pada menantunya. Hehehe….

Jujur, daddydee katakan, daddydee tinggal bersama mertua di rumah mertua. Dari mula berkahwin sampailah sekarang ini, dari berdua hingga bertiga, Daddydee tinggal bersama mak mertua. Bapa mertua daddydee telah kembali ke rahmatullah.

Hari ini, daddydee nak kongsikan sedikit kelebihan dan kekurangan tinggal bersama mertua.

Kekurangan Tinggal bersama mertua

  1. Tidak bebas untuk bergerak kemana-mana.
  2. Banyak pantang larang. Terpaksa ikut kadangkala merasakan segalanya terbatas.
  3. Tak boleh nak buat suka hati kita.
  4. Kena membebel…. Pekara biasa. Memang panas telinga.
  5. Tak boleh keluar sampai lewat malam dan tak boleh nak lepak sesuka hati dengan kawan.

 

Kebaikan Tinggal bersama mertua

  1. Berbakti pada orang tua. Mertua sama je dengan mak ayah kita.
  2. Sewa rumah tak perlu nak bayar. Tapi bil utiliti dan belanja dapur keluarkan lah duit poket kita walaupun tidak diminta. Jangan jadi tangkai jering sangat.
  3. Kena membebel…. Anggap saja satu nasihat. Fikir positif je. Nanti kita pun tua juga nanti.
  4. Perabut rumah dan kelengkapan rumah tak perlu lah nak fikir. Kalau menyewa rumah baru, pasti kena beli perabut dan kelengkapan. Duit juga tu.
  5. Sesekali dapat hadiah. Best dapat barang free….
  6. Berpeluang jadi menantu kesayangan. Best, kekadang dilayan bagai anak raja. Hehehe…
  7. Boleh belajar macam-macam pekara. Orang tua yang makan garam dulu dari kita, pasti banyak ilmu yang akan di kongsikan.
  8. Kekadang tak payah susah nak masak. Sebab biasanya orang tua suka masak dan tak suka sangat nak makan kedai.

Itu sedikit sebanyak yang boleh saya kongsikan.

Tak teringin ke nak hidup berdikari?? Pasti teringin. Dan memang saya teringin nak berdikari. Suatu hari nanti sememangnya pasti.

Sebenarnya bukan tak ingin berdikari, dan bukan tak ingin duduk rumah sendiri (walaupun sewa), teringin sebenarnya. Tapi mengenangkan mertua sudah berumur, dan wife saya bongsu, tak sampai hati untuk meninggalkan mertua bersendirian. Bila kami tinggal bersama, senang juga, sakit demam makan minum dia ada orang tengokkan. Dan kalau saya nak outstation pun tidak lah risau sangat.

Memang pernah beberapa kali saya hilang sabar, dan nekad nak pindah. Tapi bila difikir balik, tertalu kejam untuk tinggalkan mertua bersendirian.

Teringat, ada ustaz pernah cakap ‘Apa yang kita lakukan kita akan dapat. Kalau kita baik pada orang tua, insyallah anak kita akan baik pada kita apabila tua nanti’. 

PS: Bila selsema menyerang nak update blog pun tak selesa.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Hari kekasih adalah hari untuk kita terapkan rasa
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Alhamdulillah. Badan makin sihat. Walaupun kepala masih stim
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua... Bila isteri membebel Hari ini,

Antara Ilmu atau Harta

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua Saudaraku…

Antara Ilmu atau Harta ?? Mana akan saudaraku sekalian akan pilih. Pasti akan ramai memilih harta, dan akan ada juga yang memilih ilmu. Terpulang pada diri masing-masing yang mana lagi penting antara ilmu atau harta. Masing-masing ada hak.

Mari kita lihat satu kisah bagaimana Saidina Ali ra, menjawab apabila diajukan satu soalan iaitu Manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

ilmu atau harta, ilmu, saidina ali, teladan
Ilmu atau Harta

Rasulullah saw pernah bersabda: “ Aku adalah kota ilmu pengetahuan, sedangkan Ali adalah pintunya.”

Oleh kerana kemasyuran ilmu yang dimiliki oleh Saidina Ali ra, maka ramailah yang mahu mengujinya. Pada suatu hari, sepuluh orang ulama’ telah datang menemui Saidina Ali ra, dan secara bergilir mereka mengajukan pertanyaan yang sama.

Soalan Kesepuluh Ulama’  itu adalah sama iaitu:

Manakah yang lebih utama, ilmu atau harta?

Jawapan pertama Saidina Ali ra

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab ilmu adalah pusaka para Nabi,sedangkan harta adalah pusaka Qarun dan Fir’aun.”

Jawapan kedua

“Ilmu lebih utama daripada harta, sebab ilmu akan menjaga kamu,sedangkan harta,engkaulah yang harus memeliharanya.”

Jawapan ketiga

” Ilmu lebih utama daripada harta,sebab harta boleh menyediakan diri kita dikelilingi banyak musuh,sedangkan ilmu akan menjadikan engkau mempunyia banyak sahabat.”

Jawapan keempat

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab harta apabila dikeluarkan semakin berkurangan, sedangkan ilmu apabila dikeluarka akan semakin bertambah.”

 Jawapan kelima

” Ilmu lebih utama daripada harta, sebab orang yang mempunyai banyak harta kadangkala dipanggil dengan panggilan kedekut, sedangkan orang yangbanyak ilmu selalu dipanggil dengan nama yang mulia dan megah.”

 Jawapan keenam

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab orang yang punya harta akan dihisab pada hari kiamat sedangkan orang yang punya ilmu diberi syafa’at pada hari kiamat.”

Jawapan ketujuh

“Ilmu lebih utama daripada harta, sebab   ilmu membawa ketenangan dan terang-benderang,sedangkan harta menjadikan mereka berasa gusar.”

 Jawapan kelapan

” Ilmu lebih utama daripada harta sebab harta semakin lama akan habis, sedangkan ilmu tak akan habis walau pun tidak ditambah.”

Jawapan kesembilan

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab ilmu akan menjadikan orang yg berilmu itu bersikap lemah lembut,sedangkan harta menjadikan mereka bersikap kasar.”

 Jawapan kesepuluh

“Ilmu lebih utama daripada harta sebab orang yang berilmu termasuk ubudiyyah(pengabdian) yang diberi pahala oleh allah Taala,sedang orang yang berharta termasuk rubudiyyah(kekaburan).”

Para ulama’ itu pun tercengang mendengar jawapan Saidina Ali(Imam Ali) yang berbeza-beza itu, walaupun pertanyaan mereka adalah sama.

Lihatlah betapa hebatnya ilmu Saidina Ali ra, walaupun diajukan dengan soalan yang sama tapi jawapan yang berbeza diberikan tapi memberi maksud yang sama. Renung-renungkan mana lagi penting ilmu atau harta. Fikirkanlah.

Iklan jap : Kontest SEO Eyriqazz vs Denaihati… Jom ramai-ramai sertainya.

 

Kalau kita sekarang mampu juga memberi jawapan berbeza bagi soalan yang sama tapi membawa maksud juga berbeza. Malah amat ramai sekarang ini. Iaitu Penipu.

Bersamalah kita renungkannya.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Ada sesiapa berminat??

Assalamualaikum dan salam inspirasi…

Ada sesiapa yang berminat untuk Lihat Persembahan Kumpulan Rabbani di Sekolah Agama Rakyat (KAFA Integrasi) Al-Furqan, Bandar Baru Selayang pada 13 Julai 2012 pada jam 9.30 malam.

Saya ada satu tiket, dan sekiranya ada sesiapa berminat sila tinggalkan komen. Insyallah, saya akan poskan. Siapa cepat dia dapat.

Bukan tidak berminat tapi jauh untuk saya pergi. Terima kasih banyak-banyak.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Gambar di atas antara kes yang saya jumpa
Ni la bab yang paling tak best dalam kerja 'maintanance' pagi-pagi lagi sudah main air
Nampak tak naga tu? Garang tak? Nampak tak logo Espirit tu? Stapler tu bukan hadiah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Saudaraku,   Perihal Buku Tajuk : Hidup Tenang Walaupun Berhutang