10 Cara Menjimatkan Petrol Di Musim Perayaan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Cuti Musim Perayaan Tahun Baru Cina ini pasti ramai yang ambil peluang untuk pulang ke kampung kan?

Ya lah cuti 4 hari dari Sabtu sampai Selasa. Saya sendiri ambil cuti terus seminggu sebab ada urusan yang perlu diselesaikan pada minggu tersebut. Harapnya semua berjalan lancar.

Hari ini saya nak kongsikan tips untuk menjimatkan petrol walaupun harga minyak turun pada 1 Februari 2016.

Cara menjimatkan petrol
Cara menjimatkan petrol

10 Cara Menjimatkan Petrol Di Musim Perayaan

  • Memandu mengikut had laju. Memandu mengikut had laju yang di tetapkan sebenarnya dapat menjimatkan minyak kerana setiap kali kita memecut penggunaan minyak adalah meningkat. Mengikut kajian memandu dengan kelajuan 100km/h dan 120km/h pada jarak yang sama memberi perbezaan sehingga 15% penggunaan petrol.
  • Elakkan memecut secara mendadak dan brek mengejut, mengikut kajian tindakan ini dapat meningkatkan penggunaan minyak sebanyak 20%.
  • Periksa keadaan tayar. Keadaan tayar yang kurang angin akan meningkatkan penggunaan petrol. Kekurangan 2 psi tekanan angin tayar akan meningkatkan pengunaan petro sebanyak 1%.
  • Gunakan penyaman udara secara berhemah. Dalam keadaan sejuk elakkan menggunakan penyaman udara, penggunaan penyaman udara juga akan meningkatkan penggunaan petrol sebanyak 10-20%.
  • Pastikan tingkap tertutup.  Memandu dengan tingkap terbuka pada ketika kelajuan tinggi akan meningkatkan pengunaan petrol sebanyak 10%.
  • Servis kereta secara tetap secara berkala. Pastikan kereta kita diservis mengikut jadual yang ditetapkan bagi memastikan kecekapan enjin berada di dalam keadaan terbaik.
  • Gunakan Cruise Control. Memandu dengan halaju yang tetap adalah menjimatkan minyak.
  • Buang beban yang berlebihan. Pastikan tiada barangan yang tidak diperlukan terutama ketika memandu jauh. Kereta yang mempunyai bebanan yang tinggi akan meningkatkan pengunaan petrol.
  • Elakkan kereta dalam idle terlalu lama, lebih baik mematikan enjin dari membiarkan kereta dalam keadaan idle terutama di lampu isyarat.
  • Pilih kereta yang menjimatkan petrol berdasarkan fuel comsumption setiap kenderaan.

Semoga entri ini dapat memberi manafaat pada semua pembaca diluar sana.

Selamat memandu dan hati hati memandu. Semoga perjalanan anda selamat pergi dan balik.

Cukupkah Wang Persaraan Kita?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku

Terbaca satu artikel yang menarik di themalaymailonline.com yang bertajuk 91 peratus rakyat tidak boleh bersara sebab tiada wang, kata HSBC. 

Petikan artikel adalah seperti berikut:

Cukupkah Wang Persaraan Kita?
Cukupkah Wang Persaraan Kita?

Hutang yang banyak dan tabungan yang rendah merupakan antara sebab utama rakyat Malaysia tidak boleh bersara.

Laporan oleh HSBC menyebut 91 peratus rakyat Malaysia berusia 45 dan ke atas, yang mahu besara dalam tempoh lima tahun akan datang, tidak dapat berbuat demikian disebabkan kekangan kewangan.

Ketua pengurusan kekayaan HSBC Malaysia Lim Eng Seong yang memetik laporan itu berkata lebih 18,000 orang dari 17 negara, termasuk 1,105 rakyat Malaysia, menyertai tinjauan dua bulan itu.

Peserta kajian menyatakan mereka tidak mempunyai simpanan yang mencukupi kerana bergantung semata-mata ke atas pendapatan, selain hutang pinjaman perumahan.

Mereka berkata bil kesihatan dan yuran pendidikan anak-anak sebagai sebab utama mereka tidak mempunyai tabungan yang mencukupi untuk bersara, katanya pada taklimat mengenai masa depan persaraan di sini hari ini.

Sejumlah 69 peratus rakyat Malaysia yang berusia 45 dan ke atas, mahu bersara dalam tempoh lima tahun akan datang jika keadaan mengizinkan, kata Lim. (Sumber: themalaymailonline)

Cukupkah Wang Persaraan Kita?

Dalam beberapa entri sebelum ini saya turut membincangkan hal wang persaraan iaitu:

Melihat artiket yang diterbitkan di atas, sekali lagi timbul persoalan dalam minda saya ‘Adakah aku termasuk dalam golongan 91% itu?’

‘Cukupkah Wang Persaraan Kita?’. Cukupkah? Boleh dikatakan setiap bulan duit gaji habis membayar hutang.

Duit simpanan ada tapi masih sedikit bagi saya. Dan saya yakin ia belum cukup untuk saya bersara.

Tetapkan Matlamat Pelaburan
Tetapkan Matlamat Pelaburan

Sedikit simpanan saya masukkan dalam Unit Amanah, ikat perut sikit dan disiplinkan diri. Saya membuat pemotongan terus dari akaun bagi memastikan setiap bulan simpanan adalah secara konsisten.

Duit EPF turut saya laburkan dalam Unit Amanah. Ini adalah untuk memaksimakan wang perasaraan saya kelak. Kerana duit EPF akaun 1 hanya dapat saya keluarkan pada umur saya 55 tahun. Jadi saya maksimakan duit sebelum tempoh tersebut.

Matlamat saya adalah jangka panjang. Gandakan wang simpanan sebelum saya bersara agar saya boleh menggunakan kelak.

Apapun rancanglah sebaiknya duit persaraan kita. Jangan biarkan kita termasuk dalam 91% golongan yang disebut di atas.

Mohd Zaidi
0182477971
Perunding Unit Amanah

Harga Minyak Turun 1 Februari 2016

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua…

Harga Minyak Turun
Harga Minyak Turun

Sedikit berita gembira Harga Minyak Turun walaupun harga barangan keperluan lain masih lagi kekal tinggi dan membebankan kesemua rakyat Malaysia.

Apapun, syukur alhamdulillah.

Kita teruskanlah usaha kita.

Terus berusaha untuk membebaskan diri dari belengu kewangan yang teruk ini.

Jangan terus memandang ke belakang, tapi pandang ke depan.

Lawan arus badai yang menerkam di depan kita. Pedulikan semua.

Kita usaha kita dapat.

Mengeluh? Siapa mahu dengar? Siapa peduli?

10 FAKTA Dato’ Seri Mukhriz Mahathir

10 FAKTA Dato’ Seri Mukhriz Mahathir

10 Fakta Dato' Seri Mukhriz Mahathir
10 Fakta Dato’ Seri Mukhriz Mahathir

1. Beliau adalah bekas pelajar MRSM yang melanjutkan pelajaran ke negeri Jepun. Maka, beliau sudah terbiasa dengan rakyat kebanyakan dan berdikari sejak dari zaman remaja lagi.

2. Sebelum berkecimpung dalam arena politik, beliau sudah pun menjadi seorang usahawan yang berjaya bertaraf ratus jutawan. Semasa Tun Dr. Mahathir bin Mohamad menjadi Perdana Menteri, beliau tidak dibenarkan memasuki arena politik.

3. Dato’ Seri seorang anak yang sangat patuh kepada orang tuanya dan hasil didikan Tun Dr Siti Hasmah Mohamad Ali, beliau amat menghormati masyarakat dari pelbagai lapisan. Beliau selesa bergaul dengan rakyat kebanyakan dan tidak kekok serta sangat merendah diri. Beliau tidak lokek dengan senyuman, salah satu saranan Baginda Rasulullah s.a.w. Beliau juga sangat rapat dengan golongan muda.

4. Semasa menjadi Menteri Besar Kedah, beliau menyalurkan keseluruhan gaji beliau kepada sekolah-sekolah pondok dan agama di negeri Kedah. Beliau sangat menyantuni dan menghormati guru-guru agama.

5. Hasil didikan agama yang baik, beliau sangat suka melawat pondok-pondok agama di negeri Kedah dan boleh menjadi imam untuk solat berjemaah. Rakyat negeri Kedah dari pelbagai lapisan serta fahaman politik amat menyayangi beliau kerana mudah untuk didekati.

6. Semenjak menerajui kerajaan negeri Kedah, beliau telah berjaya membawa masuk pelaburan dari luar sebanyak RM11.8 bilion. Kini, ramai pelabur-pelabur dari negara China sangat berminat melabur di negeri Kedah. Langkawi sahaja bakal melihat pembangunan 5 buah hotel baru bertaraf 5 bintang.

7. Dalam usaha beliau untuk menambah pendapatan negeri Kedah, beliau telah melancarkan tahun Discover Kedah 2016 untuk menarik pelancong asing datang melawat Kedah. Menerusi kerjasama Tourism Malaysia ~ Cuti-Cuti 1Malaysia, seramai 200 pengusaha pelancong dan media antarabangsa telah di bawa melawat negeri Kedah dalam langkah mempromosikan tempat-tempat menarik untuk dilawati.

8. Usaha berterusan beliau menghasilkan kerjasama dengan syarikat penerbangan AirAsia di mana,pada 24hb Januari, 2016 nanti, penerbangan terus dari negara China ke Langkawi akan mendarat di Langkawi International Airport dan bakal menjadi laluan tetap.

9. Beliau dapat merasai kesusahan rakyat bawahan dan dengan lantang mencadangkan agar kerajaan persekutuan menurunkan kadar GST dari 6% kepada 3%.

10. Sukan bolasepak Kedah menerusi KFA (Kedah Football Association) telah berjaya kembali memenangi beberapa piala apabila beliau memberi sokongan dan perhatian yang khusus kepada agenda meningkatkan mutu bola sepak negeri Kedah.

Secara peribadi, saya sangat menghormati beliau dan menyokong penuh Dato’ Seri menerajui negeri Kedah sebagai Menteri Besar. Kami penduduk Langkawi menyokong Dato’ Seri. Teruskan perjuangan.

(Sumber Dari Facebook)

Duit Derma Dah Aku Pulangkan…

Kecoh sehari dua ini pasal duit derma dipulangkan bagi menunjukkan keikhlasan hati penerima derma untuk membersihkan diri. Betul atau tak aku pun tak tahu.

Tapi sifat manusia hutang pun susah nak bayar kalau barang dapat free memang jadi harta tak akannya nak pulangkan kembali. Betuk tak?

DUIT DERMA DAH AKU PULANGKAN…

Pada tahun 2007, seorang pakcik telah menyatakan hasrat nak dermakan aku RM2.6juta sebab dia tengok muka aku ni baik, jujur dan amanah. Dia percaya aku akan jaga belai duit RM2.6juta tu umpama puteri kayangan.

Duit Derma Buat Aku Kaya
Duit Derma Buat Aku Kaya

Aku memula aku ingat pakcik tu bergurau je. Aku cakap dalam hati ‘Kaya sangat pakcik ni, pakai basikal tua buruk, baju pun beli kat Bundle Abu, ada hati nak derma aku RM2.6juta.’

‘Eh… Pakcik gurau kasar nampak’ kata aku kat pakcik itu.

‘Kenapa kau tak nak ke?’

‘Gila tak nak duit pakcik. Sebab saya pun tengah cari tin ni nak jual. Sengkek….’

‘Tapi pakcik ada duit ke?’ sambung aku lagi.


Perghhh… Kaya aku, ini strategi aku. Aku mula berangan-angan.

Duit yang aku dapat akan aku masukkan kedalam akaun Unit Amanah yang aku jangkakan akan memberi pulangan dividen 10% setahun. Setahun dividennya adalah lebih kurang RM260k. Itu belum lagi kalau ada split unit yang akan double kan jumlah unit dan juga kenaikkan harga per unit.

Kenapa Unit Amanah bukan beli share saham? Aku dapat duit ni free. Kalau aku masuk dalam Saham risiko dia tinggi dan juga pulangan yang tinggi. Tapi aku tak nak kehilangan duit jika rugi sebab aku tak tau nak jana kembali RM2.6juta jadi aku pilih suatu investment yang boleh aku rendahkan risikonya tapi pulangan yang berbaloi.

Pulangan daripada dividen Unit Amanah berjumlah RM260k aku keluarkan dan memilih untuk labur dalam pelaburan yang lebih selamat iaitu Tabung Haji (masa ini Tabung Haji ada tabung lagi kot) pada 2008. Aku rasa TH masa ni lebih selamat sebab tak wujud lagi Ajis dan Ah Jib.

Katakan pulangan TH lebih kurang 8% setahun jadi pulangan lebih kurang RM20,800. Jadi di awal tahun 2009 aku dapat pulangan dari dividen TH berjumlah 20,800.

Simpanan aku pada tahun 2009 di TH menjadi RM280,800. Dividen TH aku tidak keluarkan dan biarkan ia terus kompoun. Dan setiap tahun aku keluarkan dividen dari Unit Amanah untuk labur ke TH.

Begitulah seterusnya hingga tahun 2014 aku nekad nak pulangkan derma RM2.6juta pada pakcik tu semula. Fuh… kaya aku beb. Komfirm tak rugi. Cuba korang kira berapa aku kumpulkan pada tahun 2014?

Boleh pakai Kereta Merah Cap Kuda Berdiri beb.

Derma Sudah Aku Pulangkan... Gaya Masa Nak Pulang Derma
Duit Derma Dah Aku Pulangkan… Gaya Masa Nak Pulang Derma

Aku pandu Kereta Merah Cap Kuda Berdiri pergi pada pakcik tu dan bawa briefcase hitam, aku pakai tuxedo kemas. Bersama briefcase tu aku selitkan nota dan aku tuliskan satu nota ringkas. ‘DUIT DERMA DAH AKU PULANGKAN. SATU SEN AKU TAK AMBIL. SEKIAN TERIMA KASIH.’

Mesti pakcik tu tak tahu kan?


‘Kau nak ke tak ni’ jerit pakcik tu kat aku.

Lama aku berangan agaknya. Bengang je muka orang tua depan aku ni.

‘Nak pakcik. Gila tak nak’

‘Nak ambil ni’ pakcik tu menghulurkan sekeping cek.

Aku tak buka cek tu terus. Aku salam pakcik tu siap cium tangan cium pipi. Masam pakcik ni aku cium juga sebab dah dapat RM2.6juta.

Aku hanya tersenyum gembira. Jalan tersengih je.


‘Sengih je bang’ tegur seorang budak dalam umur 10 tahun.

‘Hehehehe…. ‘ aku hanya gelak. Aku dah kaya,

‘Dapat RM2.6 juta ke?’ sapa adik tu lagi.

‘Mana kau tau?’

‘Saya nampak abang dengan pakcik 2.6juta tu. Dia memang gila bang. Dulu memang orang kaya tapi dah gila lepas kalah judi.’

‘Orang sini semua tahu’ sambung adik tu lagi.

Hancur hati ku… Kecewa aku kecewa… Aku kena tipu dengan orang gila.

PS: Ada yang nak derma kat saya RM2.6juta?

PS2: Hidup kena usaha mana ada yang mudah datang bergolek.

Mohd Zaidi
0182477971
Perunding Unit Amanah dan Takaful
www.takaful4u.com