Kepelbagaian Cara Berdakwah

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pertamanya, saya tabik buat semua saudara saya yang sanggup luangkan masa untuk berdakwah yang mana saya sendiri belum mampu jadi seperti mereka, belum mampu untuk meluangkan masa untuk lakukan dakwah. Insyallah suatu hari nanti.

Kepelbagaian Cara Dakwah yang menarik orang muda
Kepelbagaian Cara Dakwah yang menarik orang muda

Melihat kepelbagaian cara berdakwah yang mereka gunakan saya ‘respect’, bukan senang untuk berada di stesen LRT untuk mengajak masyarakat untuk mendekati Islam. Bukan mudah untuk mendekati golongan geladangan yang jijik di mata masyarakat, bukan semua orang faham akan AIDS dan mendekati golongan ini, bukan semua orang berani mendekati pekerja sosial untuk berdakwah. Tapi itulah yang saudara saya, Tuan Hamli Hamdan dan Pertubuhan Amal Firdausi lakukan. Tabik bro.

Begitu juga dengan seorang sahabat yang aktif berjuang untuk golongan asnaf, turun naik pejabat kerajaan untuk membantu orang lain. Bukan untuk diri sendiri. Dan saya percaya yang dia tolong itu tiada pun tali persaudaraan malah bukan kenalan. Itu pasti. Tapi kemurniaan hati untuk membantu dan berjuang untuk orang lain yang langsung tidak dia kenali. Hebat.

Begitu juga bila melihat ramai artis di Malaysia yang mula aktif berdakwah, sebelum ini biasa dengan kumpulan dari Indonesia saja yang menyanyikan lagu dakwah, bila melihat Kumpulan Khalifah turut menggunakan medium muzik untuk berdakwah. Muzik tetap keras tapi lagu penuh 1001 makna yang padu.

Saya percaya dengan kepelbagaian cara berdakwah yang digunakan akan membantu orang Islam terutamanya lebih memahami tentang Islam, dan menggalakkan golongan muda mendekati Islam.

Semoga syiar Islam di Malaysia akan terus berkembang.

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sakan sungguh orang kita membeli belah untuk berhari
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua sahabatku... Sempena hari Jumaat dan Nuzul Quran yang mulia
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Apa khabar semua? Harap sihat sejahtera semuanya. Sayang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa khabar semua saudaraku sekalian? Bagaimana percutian? Hebat,

Andai Ku Tahu

Assalamulaikum dan salam inpirasi buat semua saudaraku…

andai ku tahu
Adakah kita tahu?

Andai ku tahu hari ini ku begini kerana tidak sia-siakan masa lalu, bersungguh semasa belajar dahulu. Jika tidak pasti aku dulu pelajar yang tekun dan gigih.

Kalau ku tahu betapa susahnya mahu mencari duit, sungguh aku telah belajar rajin rajin. Mungkin hari ini aku seorang graduan kelas pertama. Pasti mudah aku mencari kerja sekarang ini.

Kalau ku tahu bila ajal ku menjemput, pasti aku tidak akan mempersiakan hari ku dengan sesuatu yang sia sia. Akan ku penuhi hari ku dengan amal ibadah. Hanya kepada Mu, aku bersujud tuhan Ku yang maha esa.

Tapi itu semua andai ku tahu, kalau ku tahu, ternyata kita tidak tahu apa yang terjadi pada diri kita. Bukan saja esok atau masa depan malah seminit lagi pun kita tidak tahu apa yang akan jadi pada diri kita. Mungkin juga ajal akan menjemput kita seminit lagi? Siapa tahu? Hanya Allah swt yang tahu, kita tidak akan tahu.

Kita bisa merancang sejuta perancangan tapi hanya Allah swt yang menentukan.

Putus asa? Jangan putus asa. Biarpun kita tidak menentukan tapi biarlah kita berusaha sehabisnya kemudian doa dan tawakal. Biarpun kita tidak berjaya hari ini tapi esok mungkin akan berjaya dan Allah swt suka orang yang berusaha.

Andai ku tahu memang tidak akan kita tahu apa yang jadi esok. Jadi bekerjalah mengejar dunia bagai esok sudah tiada dan beramal ibadahlah bagai esok ajal kita.

Seorang nelayan di botnya sedang menjala ikan di sungai terlihat seorang lelaki di tepi sungai
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Bagaimanakan diri kita hari ini? Adakah hari ini
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian... Sebelum ini, saya ada membicarakan tentang angan-angan.
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Hina Agama : Sekali Lagi Umat Islam Malaysia Dicabar

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Semalam kita dikejutkan satu lagi post yang hina agama, yang bagi saya lagi mencabar kesabaran diri saya sendiri sebagai Umat Islam dan orang Melayu. Lagi menghina berbanding tindakan dua orang yang sebelum ini malas saya nak sebutkan di sini.

Hina agama - sumber xlupa.net
Hina agama – sumber xlupa.net

Post hina agama kali ini memaparkan seorang lelaki bersama 3 ekor anjing berlatarkan sebuah kampung dan menggunakan takbir Raya sebagai muzik latar. Dalam video ini juga menggambarkan lelaki ini seperti mengambil wudhuk untuk dia dan anjing nya. Di bahagian akhir video ini ada menyatakan Selamat Hari Raya Aidilfitri bagi manusia dan haiwan (anjing), tidak kira warna dan asal usul.

Video ini memang satu penghinaan yang amat melampau bagi saya. Menyentuh sentiviti umat Islam bukan saja di Malaysia malahan seluruh dunia.

Saya cadangkan mungkin telah tiba masanya untuk mewujudkan satu undang-undang dan tindakan sewajarnya bagi pelampau-pelampau hina agama ini. Sesiapa saja yang menghina agama lain wajar dikenakan tindakan sewajarnya. Jangan biarkan hina agama ini menjadi satu virus berjangkit yang akan memecahbelahkan perpaduan yang ada dikalangan kita rakyat Malaysia selama ini. Pada pihak yang berwajib harapnya dapat ambil tindakan segera yang sewajarnya bagi membendung virus hina agama ini.

Semua agama wajar dihormati bukan untuk dihina sesuka hati. Tidak kira agama apa yang kita anuti kita tetap menghormati agama lain bukan buat kenyataan sesuka hati.

Ps: Video ini saya tidak mahu kongsikan kerana saya tidak mahu meyebarkan penghinaan agama Islam kepada orang lain.

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sekarang ini masih ramai yang menilai dari warna
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku....... Semangat kekitaan yang hilang? Betul ke semangat kekitaan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Di internet saya lihat ramai yang sedang melancarkan

Tujuh Perkataan Sahaja : Amat Mudah

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua sahabatku…

Sempena hari Jumaat dan Nuzul Quran yang mulia ini ayuh kita amalkan tujuh perkataan di bawah:

7 perkataan : Ayuh kita amalkan
7 perkataan : Ayuh kita amalkan

Hanya tujuh perkataan sahaja wahai saudaraku, ayuh kita amalkan. Tujuh perkataan bukan banyak tapi Inn-sha-allah besar impaknya dalam hidup kita.

2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Takut Hantu Atau Tuhan ???

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Takut Hantu atau Tuhan - Hantu Cina lompat-lompat
Takut Hantu atau Tuhan – Hantu Cina lompat-lompat

Apa khabar semua? Sihat lah semuanya saya harapkan disisi keluarga yang ceria, bahagia dan harmoni.

Seringkali, kita mendengar ayat-ayat begini seperti ‘Jom masuk, takut hantu’, ‘Main lah kat luar tu, nanti hantu datang makan’ atau ‘Hantu ambillah budak degil’. Dari kecil kita ditakutkan dengan hantu. Mana satu patut kita takut hantu atau tuhan? Sudah tentu tuhan, Allah swt. Tapi pendedahan awal pada anak kita adalah untuk takut hantu bukannya takut tuhan. Dari kecil ditakutkan dengan hantu sampai ke besar pun takut hantu, sampai yang ada kena berteman untuk kencing malam.

Pesepsi ini patut kita ubah, dari takut hantu kepada takut tuhan. Huruf yang sama kita gunakan cuma bezanya mana dahulu HanTu atau TuHan. Tu dan Han itu yang perlu kita susun dengan betul.

Paradigma kita perlu diubah, ayat-ayat takut hantu patut diubah kepada takut tuhan. Sekiranya kita didedahkan pada umur yang kecil untuk takut tuhan, Allah swt yang esa. Insyallah, satu ummah yang berkualiti akan lahir. Jika dari kecil kita didedahkan takut tuhan, insyallah akan tersemat hingga dewasa. Dengan ini, pemikiran tahyul ini dapat dibuang dari pemikiran masyarakat kita.

Takut Hantu atau Tuhan - Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.
Takut Hantu atau Tuhan – Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.

Kita sebagai ibu bapa perlu bijak mendidik. Didik dan asuhlah anak kita sebaiknya. Didik mereka supaya takutkan Tuhan bukannya hantu.

Pilihan ditangan kita mahu anak-anak takut hantu atau tuhan. Fikirkanlah?

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam