Pelaburan Tabung Haji Sudah Terancam? Masih Relevenkah Simpan Di Tabung Haji?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Konspirasi dan kontroversi yang timbul antara Kerajaan Malaysia, Tabung Haji dan 1MDB membuatkan ramai yang resah gelisah ada juga yang buat tak tahu saja. Buat tak endah. Lumrah ada yang melatah, ada yang menyokong ada yang diam seribu bahasa.

Pelaburan Tabung Haji Masih Releven Kah?
Pelaburan Tabung Haji Masih Releven Kah?

Adakah Pelaburan Tabung Haji Sudah Terancam?

Sebenarnya tidak, kalau buat semakan akaun jumlah duit kita masih lagi sama, tidak terusik sebenarnya. Tiada perubahan pun dalam baki akaun kita walaupun Tabung Haji telah membelanjakan jumlah ratusan juta Ringgit untuk membeli tanah Tun Razak Exchange dari 1MDB.

Ya, duit dalam penyata kita tetap sama. Tiada perubahan.

Tidak terkesan ke dek pembelian? Terkesan atau tidak saya tidak boleh menjawabnya kerana hanya Tabung Haji yang tahu berapa jumlah duit yang telah mereka diamanahkan untuk pegang. Dan berapa duit yan tinggal dalam akaun mereka sekarang ini.

Kenapa perlu Tabung Haji melabur?

Tabung Haji melabur untuk memberi pulangan atau dividen kepada semua pemegang akaun Tabung Haji. Tabung Haji juga perlu menyediakan dana yang besar untuk menampung kos operasi termasuk dengan gaji ahi lembaga Tabung Haji dan kakitangan Tabung Haji. Kalau tak melabur macam mana Tabung Haji mahu menjana pendapatan mahu menampung kos operasi.

Habis Kenapa Orang Bising Pasal Pelaburan Tabung Haji?

Isu ini timbul apabila wujudnya 1MDB. Kenapa perlu pembelian tanah TRX perlu melalui 1MDB kenapa tidak dari Kerajaan Malaysia terus ke Tabung Haji? Itu yang jadi persoalan nya. Hanya mereka yang tahu jawapan sebenar di sebalik konspirasi semua ini.

Perlu ke keluarkan duit dari Pelaburan Tabung Haji sebagai Tanda Protes?

Untuk keluarkan duit dari akaun tabung Haji bukan satu tindakan bijak bagi saya. Kita melabur dalam Tabung Haji untuk duit simpanan kita untuk mengerjakan Ibadah Haji. Bukan untuk keuntungan atau lain-lain kan? Jadi kekalkan simpanan itu kerana tujuan kita adalah untuk mengerjakan ibadah Haji kelak.

Persoalan pecah amanah atau salah guna kuasa bukan hak kita menghukum. Biar Allah swt yang menghukum mereka. Doakan agar mereka terbuka untuk kembali ke jalan yang benar.

PS: Pelaburan yang melibatkan kerajaan pasti akan ada campur tangan kerajaan dalam pelaburan.

2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Bilakah Ajal Kita?

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar semua saudaraku? Harapnya tuan puan masih dikurniakan kesihatan yang hebat untuk mengharungi kehidupan ini. Sebelum saya menulis lebih panjang saya memohon semua untuk bersama sedekahkan Al Fatihah buat Makcik saya, Allahyarhamah Faridah Binti Hussain dan sahabat saya Allahyarham Shahrul.

Bilakah ajal kita?
Bilakah ajal kita?

Dua berita kematian ini saya terima dalam jarak masa yang dekat. Berita kematian yang mengejutkan. Arwah makcik saya seorang OKU yang menjadi peneman setia nenek saya dirumah nya, kini nenek berseorangan. Tiada lagi teman setia nenek, anak yang lain semuanya berkeluarga dan berkerjaya. Terngiang persoalan ‘Siapa sangka dia pergi dulu?’.

Muda atau tua bukan pengukur cepat atau lambat, ajal bukan mengira semua itu. Ada yang bayi pun sudah dijemput, ada juga yang sempat berusia 100 tahun baru dijemput, ada juga yang baru berkahwin yang dijemput. Semua telah tertulis cuma kita yang tidak tahu bilakah ajal kita?

Bilakah ajal kita? Saya tidak tahu jika saya tahu bila ajal saya, kehidupan saya pasti bukan hari ini. Setiap saat pasti nilainya terlalu besar. Tiada lagi ‘rileks dulu’, ‘esok esok lah’.

Masih adakah esok untuk kita? Masih mampukah kita menatapi mentari terbit pagi esok? Atau malam ini yang terakhir? Ianya akan menjadi tanda tanya selamanya.

Jika esok sudah tiada untuk kita, adakah kita sudah bersedia untuk mati? Cukupkah persiapan kita untuk hadapi kematian yang bakal menjengah?

Isilah masa yang ada sebaiknya. Hargai setiap detik yang ada. Seimbangkan dunia dan akhirat, ‘Bekerja bagai kita hidup seribu tahun, Beribadat bagai esok kita akan mati’. Keduanya kita perlukan dunia dan akhirat. Kehidupan di dunia hari ini adalah pengukur untuk kehidupan kita di akhirat kelak.

Semoga hari hari kita penuh makna. Hidup ini hanya pinjaman, akhirat yang kekal selamanya.

Bilakah ajal kita?

2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Kasihnya Ibu

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya, pemeriksaan rutin, saya berehat seketika di pejabat sahabat saya. Sedang saya berehat saya didatangi seorang wanita yang dalam lingkungan 40-an rasanya, sebab saya berada di kaunter terpaksalah saya melayan kakak tersebut.

Kasihnya ibu
Kasihnya ibu

‘Assalamualaikum, dik, akak nak tanya pasal kemahiran, boleh?’  akak itu memulakan bicara.

‘Boleh, kak. Kemahiran macam mana tu?’

‘Untuk anak akak ni, dia minat menjahit. Dulu dah ambil kemahiran di A tapi separuh jalan saja bila sampai peringkat 2 ada sedikit masalah semasa dia praktikal. Jadi dia, tak boleh sambung. Sekarang ni, akak nak carikan tempat baru untuk dia belajar kemahiran. Kalau boleh biar lah menjahit’ panjang lebar akak tu cuba menerangkan situasi dia padaku, tampak kasihnya ibu di wajah akak itu. Seorang ibu yang risau akan masa depan anaknya.

‘Keputusan dia macam mana ya kak? Untuk menjahit kita ada sediakan kursus peringkat diploma dan sijil. Kalau tahu keputusan dia senang saya nak bagi cadangan’. Saya cuba mendapatkan maklumat lanjut.

‘SPM dia tak berapa cantik. Memang teruk. Dia tak ambil Bahasa Melayu. Dia tak pergi masa exam rasanya. Tu yang akak nak carikan dia kemahiran.’ Akak tu bercerita perihal anaknya tampak dia sedikit serba salah untuk menceritakan tentang keputusan anaknya.

‘Tak apa kak, boleh tu. Tak jadi masalah. Mungkin akak boleh ke……..bla….bla…..’ Saya memberikan cadangan pada akak itu untuk menyelesaikan masalah beliau. Sempat juga saya bertanya akak tu dia tinggal di mana. Nyata agak jauh dari situ, tapi beliau sanggup datang demi untuk sedikit maklumat demi masa depan anaknya. Begitulah kasihnya ibu, sanggup melakukan apa saja untuk anaknya.

Bila teringatkan perihal akak tersebut, saya berasa betapa bertuahnya adik itu yang mendapat ibu yang sangat penyayang dan bertanggung jawab. Walaupun adik itu sudah boleh berdikari tapi ibu itu tetap membantunya, mencarikan maklumat untuk adik itu sambung belajar. Saya doakan agar adik itu akan membanggakan ibunya pada suatu hari nanti.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Sinopsis Movie Elysium Movie Elysium adalah satu filem
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki

Sekejam Kejam Manusia Atau Manusia Hebat?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Tahniah buat PDRM kerana berjaya memberkas antara penjenayah paling kejam di abad ini. Sejujurnya tiada apa yang boleh saya ucapkan saya lafazkan buat pasukan PDRM yang berjaya memberkas penjenayah ini selain dari ucapan Terima Kasih dan Tahniah. Ingat sekejam kejam manusia tumpas juga akhirnya.

Sekejam Kejam Manusia Tumpas Juga
Sekejam Kejam Manusia Tumpas Juga

Bagi saya manusia ini memang amat kejam sekali, dia adalah sekejam kejam manusia. Dia sanggup menembak seorang wanita yang tidak berdosa untuk merompak duit yang bukan milik mangsa terbabit. Kenapa perlu tembak? Kenapa?

Duit itu sudah pasti akan jadi milik penyamun ini buat sementara waktu kerana dia bersenjata. Manakala, orang lain langsung tiada bersenjata. Menyerang dan membunuh orang yang tidak berdaya manusia ini bukan lagi manusia. Tidak layak juga saya gelar binatang kerana binatang tidak sekejam manusia. Apa yang layak, kalian labelkan?

Tutup cerita manusia kejam, ini pula cerita manusia yang tulus membantu dan bersemangat berdakwah. Beliau bersama Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI) dengan bersemangat waja untuk terus menggerakan usaha dakwah dikalangan anak muda dengan cara mereka sendiri tanpa pernah kenal mengenal erti penat lelah dengan sukarela. Tanpa sebarang paksaan.

Gema Jalanan
Gema Jalanan

Sekali lagi tahniah buat mereka yang berjaya melakukan satu program hebat iaitu Gema Jalanan. Tahniah buat PAFI, semoga PAFI terus berjaya dan berjaya.

Akhir kata, pilihlah mana jalan yang kita mahu, jalan yang kita inginkan. Ingin dikenang sebagai Sekejam Kejam Manusia atau Manusia Hebat. Fikir-fikirkan.

PS: Jom like page Pertubuhan Amal Firdausi Kuala Lumpur (PAFI) untuk mengetahui perkembangan mereka.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Kering idea punya pasal, jadi saya nak riak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Saya membesar dalam filem lakonan beliau. Dari saya
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Terima kasih buat para
Guru, terima kasih atas pengorbanan mu selama ini dalam mendidik aku sehingga aku berada di

Mana Lagi Mudah Kerja Sambilan atau Belajar Sambilan?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Belajar Sambilan perlu bijak
Belajar Sambilan perlu bijak

Kerja Sambilan atau Belajar Sambilan keduanya saya pernah alami situasi ini. Memang kedua-dua nya ada kelebihan dan kekurangan nya yang tersendiri. Dan saya rasa setiap orang ada pendapat dan pandangan tersendiri tentang isu ini.

Saya pernah lalui kedua dua situasi ini, pernah menjadi pelajar dengan kerja sambilan dan pernah kerja dan belajar sambilan. Dua dua nya ada lebih dan kurang yang tersendiri.

Jika saya diberi pilihan saya akan memilih belajar dan kerja sambilan yang bagi saya lebih mudah dari kerja dan belajar sambilan. Belajar sambil kerja sambilan memberikan peluang untuk lebih fokus kepada belajar. Kerja sambilan biasanya bebanan kita tidak seberat pekerja tetap, dan komitmen diletakkan kepada kita adalah kurang berbanding kita kerja tetap. Tapi amanah dalam pekerjaan tetap perlu ada, amanah dalam diri kena ada.

Masa saya belajar dulu saya belum terpengaruh dengan dunia blog dan hasilkan duit secara online, jobdirumah juga belum ada. Jika ada jobdirumah memang saya tidak perlu kerja di restoren McDonald dan KFC dulu. Tapi semua ini pengalaman berharga dalam hidup saya.

Susah kah Belajar Sambilan?

Jawapan saya ya, memang susah tapi tidak ada yang mustahil jika ada kemahuan. Kerana kita perlu bahagikan masa sebaiknya, bila masa untuk kerja, untuk belajar dan untuk keluarga. Setiap satu perlukan perhatian yang khusus, pengorbanan yang besar diperlukan dari diri kita dan juga keluarga.

Belajar Sambilan pengurusan masa perlu bijak
Belajar Sambilan pengurusan masa perlu bijak

Semestinya jika kita belajar sambilan kita tidak boleh hilang fokus kepada kerja dan belajar. Jika hilang fokus mungkin kita akan dibuang kerja dan mungkin juga gagal dalam pelajaran. Perhatian keduanya diperlukan.

Kadang kala sedang bekerja tapi kepala memikirkan soal assignment yang belum disiapkan, begitulah sebaliknya. Pening memang pening tapi perlu bijak menanganinya.

Ianya bukanlah satu yang mustahil, saya mempunyai seorang sahabat yang sanggup datang ke Kota Metropolitan ini setiap hujung minggu untuk menuntut ilmu dari Penang. Dan seorang lagi terbang dari Bandung setiap minggu demi untuk ilmu. Hari Isnin hingga Jumaat mereka adalah pekerja, Sabtu dan Ahad adalah pelajar. Semuanya tidak mustahil, ada kemahuan dan pengorbanan pasti ada kejayaan.

Knowledge Is Power

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... TIPS EXAM Tips ini adalah pengalaman peribadi sepanjang
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Buat duit dengan blog bukan suatu mitos, ia
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Syukur alhamdulillah rezeki di bulan Ramadhan, betul kata
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Keputusan UPSR Tahniah pada semua adik-adik yang telah