Kerja Mudah Gaji Lumayan

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang terang tantang, gerak gaya ligat cam gasing. Memang kerja pun tak pernah melekat satu tempat. Pindah sana sini cam kaum nomad sudah. Pantang tak puas hati terus cari kerja lain. Satu hari saya melepak bersama seorang kawan lama di Damansara. Sambil makan mee goreng dan nescafe tarik sambil layan game bola sepak Manchester United lawan Chelsea.

Kerja mudah gaji lumayan
Kerja mudah gaji lumayan

Kerja Mudah Gaji Lumayan

‘Rasa nak cari kerja lain la. Dah tak tahan dah kerja tempat sekarang ni’ saya meluahkan perasaan pada kawan saya.

‘Kenapa nak tukar kerja pula? Kau dah kenapa?’ Tanya kawan saya nak kan kepastian.

‘Saja nak tukar angin la. Kau ada lubang baik ke?’

‘Ada. Tapi hati kena kering la. Kerja mudah gaji lumayan.’

Kerja mudah gaji lumayan satu quote yang cukup menarik bagi saya. Ya lah dalam dunia ini mana ada kerja mudah gaji lumayan. Yang banyaknya kerja cam macai gaji ciput saja.

‘Kau jangan main main. Mana ada kerja mudah gaji lumayan. Aku serius ni.’

‘Betul la. Aku tengok kau memang dah ada gaya. Muka dah bengis. Garang pun dah ada.’ Terang kawan saya bersungguh-sungguh

‘Aik…. muka aku je kau tengok. Tak perlu ada ijazah ke sijil ke.’ Tanya saya lagi.

‘Tak perlu semua itu. Itu semua dunia’

‘Main-main pula kau ni. Kerja apa kau cakap ni.’

Kerja Mudah Gaji Lumayan - Nak kena cincang tak?
Kerja Mudah Gaji Lumayan – Nak kena cincang tak?

‘Pembunuh upahan. Kau mahu ke?’

Ya malam itu memang saya nak je bunuh kawan saya buat sate. Tengah saya serius nak mencari kerja boleh dia mempermainkan hati dan perasaan saya ini. Oh sahabat sampai hati kamu.

Benar kah ke kerja sebagai pembunuh upahan itu kerja mudah gaji lumayan? Betul ke? Saya tak rasa kerja mencabut nyawa orang lain itu kerja yang mudah. Betul tak? Saya tak sampai hati untuk bunuh orang.

Nak kerja mudah gaji lumayan jom cuba ini.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Minggu lepas situasi saya agak kelam kabut, keadaan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

Bayar Zakat : Dah Bayar Ke Belum

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Sakan sungguh orang kita membeli belah untuk berhari raya nanti. Semalam saya ke SOGO masa lunch hour penuh sesak orang dalam SOGO mungkin ramai yang membeli belah last minit. Alhamdulillah saya telah selesai semuanya.

Dalam kita ghairah membeli belah nak bersiap untuk hari raya, jangan pula kita lupa untuk membayar zakat. Bayar zakat fitrah bukan susah sekarang ni, saya lihat setiap mall yang saya singgah ada kaunter bayaran zakat dijaga oleh amil. Sambil tunggu orang rumah nak bayar shopping sempat kita bayar zakat, sekejap saja.

Bayar Zakat - Jangan silap macam ini pula ya.
Bayar Zakat – Jangan silap macam ini pula ya.

Dan lagi best ada kaunter bayar zakat drive thru. Jadi jangan beri alasan lupa bayar zakat. Mudahnya nak berzakat sekarang ini.

Jangan terlalu nak kejar masa afdal berzakat iaitu pagi aidilfitri sebelum solat sunat aidilfitri, menjadikan zakat kita tidak diterima dan jadi sedekah. Kerana amil pastinya sibuk di pagi Aidilfitri. Jadi elok selesaikan awal-awal.

Untuk ingatan semula pelajaran Darjah Empat semasa kelas fardhu áin masa sekolah rendah, jadi saya kongsikan Hukum Waktu-waktu untuk bayar zakat fitrah adalah:

  • Waktu Yang Dibolehkan iaitu dari awal Ramadhan sehingga akhir Ramadhan
  • Waktu Wajib iaitu selepas terbenam matahari pada akhir Ramadhan
  • Waktu Afdhal iaitu selepas sembahyang subuh pada hari akhir Ramadhan sehingga sebelum mengerjakan sembahyang Raya Aidil Fitri.
  • Waktu Makruh iaitu selepas sembahyang Hari Raya Aidil Fitri sehingga tibanya Waktu Maghrib (iaitu sebelum terbenam matahari).
  • Waktu Haram iaitu selepas terbenam matahari pada 1 Syawal (Hari Raya Aidilfitri).

Alhamdulillah saya sudah selesaikan zakat fitrah saya dan tanggungan. Pada yang belum jangan lupa bayar zakat ya. Saudara bagaimana?

Di mana zakat fitrah perlu dibayar ? Antara ulama Mazhab Syafie yang menyentuh tentang 'di
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Takut Hantu Atau Tuhan ???

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Takut Hantu atau Tuhan - Hantu Cina lompat-lompat
Takut Hantu atau Tuhan – Hantu Cina lompat-lompat

Apa khabar semua? Sihat lah semuanya saya harapkan disisi keluarga yang ceria, bahagia dan harmoni.

Seringkali, kita mendengar ayat-ayat begini seperti ‘Jom masuk, takut hantu’, ‘Main lah kat luar tu, nanti hantu datang makan’ atau ‘Hantu ambillah budak degil’. Dari kecil kita ditakutkan dengan hantu. Mana satu patut kita takut hantu atau tuhan? Sudah tentu tuhan, Allah swt. Tapi pendedahan awal pada anak kita adalah untuk takut hantu bukannya takut tuhan. Dari kecil ditakutkan dengan hantu sampai ke besar pun takut hantu, sampai yang ada kena berteman untuk kencing malam.

Pesepsi ini patut kita ubah, dari takut hantu kepada takut tuhan. Huruf yang sama kita gunakan cuma bezanya mana dahulu HanTu atau TuHan. Tu dan Han itu yang perlu kita susun dengan betul.

Paradigma kita perlu diubah, ayat-ayat takut hantu patut diubah kepada takut tuhan. Sekiranya kita didedahkan pada umur yang kecil untuk takut tuhan, Allah swt yang esa. Insyallah, satu ummah yang berkualiti akan lahir. Jika dari kecil kita didedahkan takut tuhan, insyallah akan tersemat hingga dewasa. Dengan ini, pemikiran tahyul ini dapat dibuang dari pemikiran masyarakat kita.

Takut Hantu atau Tuhan - Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.
Takut Hantu atau Tuhan – Didiklah anak untuk takut kepada Allah swt yang esa, asuh akhlak dan akidah anak-anak dari kecil.

Kita sebagai ibu bapa perlu bijak mendidik. Didik dan asuhlah anak kita sebaiknya. Didik mereka supaya takutkan Tuhan bukannya hantu.

Pilihan ditangan kita mahu anak-anak takut hantu atau tuhan. Fikirkanlah?

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam

Usah Diubah Ciptaan Yang Sempurna

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua…

Sebentar tadi ada terbaca satu petikan dari laman facebook seorang kawan tentang ‘seorang suami telah menyaman isterinya kerana hodoh dan menang’. Petikannya adalah berbunyi seperti berikut:

Ciptaan yang sempurna - tidak perlu pembedahan plastik
Ciptaan yang sempurna – tidak perlu pembedahan plastik

CHINESE MAN SUES WIFE FOR BEING UGLY, AND WINS

This is not new news….Northern Chinese resident Jian Feng divorced and sued his wife for $120,000 and won! The story goes that Mr. Feng was deeply in love with his beautiful wife until they had a baby girl.

Feng was horrified at how ugly the baby was and demanded to know who his wife had cheated on him with because the baby resembled neither of the parents.

It was only then that his wife confessed that she had received intense plastic surgery to look radically different. Feng divorced and sued his wife under the terms that she had gotten him to marry her under false pretenses!

Not only did the woman pay $100,000 for the surgery to make her pretty, she had to pay $120,000 to a guy who apparently only loved her for the looks she paid for.

Manusia adalah ciptaan yang sempurna. Tidak perlu ditambah atau diubah. Tapi sekarang ini banyak kejadian seperti di atas berlaku, sudah ramai manusia yang berani mengubah ciptaan yang sempurna untuk kelihatan lebih cantik. Berbelanja ratusan ribu ringgit bukan satu halangan bagi mereka, semata-mata untuk kelihatan cantik di dunia yang sementara ini.

Dalam Islam, tindakan mengubah ciptaan Allah swt adalah haram seperti mana firman Allah swt dalam Surah At-Tin ayat 4 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).”

Manusia adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah swt. Manusia dijadikan khalifah di dunia ini dikurniakan akal dan pancaindera tidak seperti makhluk lain di muka bumi ini. Oleh itu, bersyukurlah atas segala nikmat yang telah dikurniakan Allah swt kepada kita. Hargailah setiap nikmat yang dikurniakan.

Ciptaan yang sempurna -sempurnakan lagi dengan akhidah dan akhlak yang mulia
Ciptaan yang sempurna -sempurnakan lagi dengan akhidah dan akhlak yang mulia

Ciptaan yang sempurna ini tidak perlu diubah, jangan terikut dengan dakyah barat yang sanggup berhabisan ribuan ringgit semata untuk kelihatan cantik. Kecantikan kita adalah pinjaman sahaja, hanya untuk sementara. Seiring dengan umur kecantikan luaran itu akan tetap dimamah usai kita, kecantikan yang abadi adalah kecantikan dalaman.

Sempurnakan ciptaan yang sempurna dari Allah swt ini dengan menambahkan kecantikan akhlak dan akidah kita. Insyallah hidup kita lebih bahagia.

Tuan Puan rasa blog daddydee.net cantik tak?? Opss... Lupakan soalan ini. Cantik menurut kamus dewan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Apa khabar semua? Harap sihat sejahtera semuanya. Sayang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa khabar semua saudaraku sekalian? Bagaimana percutian? Hebat,

Berani Kerana Benar

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

‘Berani kerana benar, takut kerana salah’. Itu ungkapan yang selalu saya dengar sewaktu saya membesar, bukan sekadar ungkapan kosong, bukan omongan semata. Tapi itu prinsip hidup yang cuba diterapkan dalam hidup saya oleh orang sekeliling saya pada masa itu.

Ma abah selalu sangat berpesan kepada saya setiap pagi sebelum pergi ke sekolah, ‘Gi skolah ngaji, ngaji sungguh. Jange malas. Kalu dok saloh jange takut. Tok soh takut ko oghe, takut tuhe jah.’* (Pergi sekolah belajar, bekajar bersungguh-sungguh. Jangan malas. Kalau kita tidak salah jangan takut. Usah takut pada manusia, takut hanya pada Allah swt.)

Pesan ma abah saya ‘Kalau tidak salah jangan takut’, itulah berani kerana benar.

‘Berani kerana benar, takut kerana salah’ yang saya faham adalah jangan takut untuk menegakkan kebenaran walaupun ianya amat pahit. Kerana percayalah kebenaran akan tetap terserlah cuma lambat atau cepat sahaja.

Sekarang ini, ungkapan ‘berani kerana benar, takut kerana salah’ makin jarang saya dengari. Apakah kebenaran makin tenggelam dek pembohongan? Apakah ungkapan azimat ‘berani kerana benar, takut kerana salah’ sudah terhakis dek teknologi? Atau ianya sudah tidak releven lagi? Atau mungkin ia bukan lagi pegangan anak muda sekarang?

*Loghat kelate.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pray For Gaza :
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa khabar semua saudaraku? Semoga semuanya sihat sejahtera
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah