Rintihan Rakyat Bawahan

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik Malaysia bukan kerana takut tapi kerana letih dengan ragam politik yang memang haprak. Memang sana sini sama saja, parti A ke parti B sama je.

Tapi pemerintahan 2015, di bawah Perdana Menteri sekarang memang meloyakan bagi saya. Paling teruk bagi saya sepanjang umur saya hidup.

Lagi bosan bila melihat senarai jemaah Menteri yang hampir semuanya ‘kaki bodek’.

Rintihan Rakyat Bawahan
Rintihan Rakyat Bawahan

Apakah maksud Wakil Rakyat? Tolong jelaskan.

Mereka dipilih oleh rakyat untuk mewakili rakyat bawahan, untuk bawa suara kecil rakyat bawahan ke atas. Memperjuangkan nasib rakyat yang pilih mereka sebagai pemimpin.

Tapi adakah mereka membantu rakyat bawahan sekarang ini?

Saya lihat rakyat bawahan semakin tertindas sekarang ini. Satu demi satu beban di tambah ke bahi rakyat.

Harga barangan bukan lagi naik setiap tahun tapi hampir setiap bulan harga barangan naik. Harga barang naik, tol naik, harga minyak naik, harga rumah memang tak terjangkau dek akal.

Bukan nak mengeluh, bukan nak merungut. Dan saya tahu ramai yang cakap ‘Rileks lah, ulat dalam batu boleh hidup’. Saya nak cakap satu je ‘Pernah tengok ulat hidup dalam batu ke?’

‘Jangan cakap hal ulat dalam batu’. Sekarang ni hal kita, kita yang nak hidup kat dunia ni. Kita nak gerak ke depan ke belakang.

Duit RM 50 dalam poket kita yang dulu boleh beli lengkap barang dapur tapi sekarang dapat apa? Fikir fikirkan.

Bukan tak nak usaha. Saya juga berusahaa. Dan saya yakin rakyat bawahan yang lain pun sama sedang berusaha bersungguh sungguh. Tiada seorang punyang goyang kaki goyang bontot. Masing-masing memerah keringat dan idea untuk mencari rezeki lebih.

Tapi dalam keadaan sekarang rakyat terus dihimpit. Wahai wakil rakyat jangan fikir pasal poket kalian saja. Tapi tenungkan perut ramai orang susah yang belum terisi.

Jadilah contoh buat kami, biar kami iringan kalian dengan doa dan pujian bukannya kejian.

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sekarang ini masih ramai yang menilai dari warna
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) saya masih
Menjadikan pelajar sekolah sebagai mangsa politik adalah sesuatu yang kejam. Sesuatu yang tidak patut. Itu
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam

Senang Untuk Susah, Susah Untuk Senang

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua saudaraku…

Soalah biasa di tanya oleh siapa saja, ‘Bagaimana cara nak cepat kaya?’, ‘Ada tak cara mudah buat duit?’ dan banyak lagi soalan yang seangkatan dengan nya. Jawapan nya adalah cara paling adalah jadi anak jutawan. Boleh ke?

Pasti tidak boleh bukan? Kerana bukan pilhan kita untuk dilahirkan sebagai anak jutawan, tapi adalah pilihan kita untuk jadi jutawan atau tidak. Betul tak?

Mengapa saya cakap begitu? ini adalah kerana senang untuk susah, susah untuk senang. Buatlah pilihan kita samaada mahu susah atau mahu senang.

Susah untuk senang - Bukan seperti main monopoly
Susah untuk senang – Bukan seperti main monopoly

Senang Untuk Susah, Susah Untuk Senang

Masih ingatkah kita kepada cerita ‘Mat Jenin’, bagaimana Mat Jenin yang berangan untuk jadi kaya bermula dari panjat kelapa sahaja. Dia mula berangan dapat duit panjat kelapa, dia beli anak ayam. Ayam dah beranak pinak mahu pula, dia beli lembu. Dan berjaya membuka ladang lembu. Tapi sayang beribu kali sayang Mat Jenin berangan atas pokok kelapa akhirnya mati ditimpa kelapa.

Cerita Mat Jenin ini, banyak pengajarannya, kalau dilihat angan Mat Jenin memang cantik dan tersusun elok. Kalau dirangka atas kertas ianya akan menjadi satu kertas kerja perancangan jangka panjang yang cantik. Tapi silap Mat Jenin hanya berangan saja sebelum mula bertindak.

Jika kita lihat cara Mat Jenin, dia ingat senang untuk senang. Tapi hakikatnya memang susah untuk senang, tapi jika kita rajin berusaha memang ianya bukanlah suatu yang mustahil. Jika ada kelapangan, ambillah peluang untuk cari cerita disebalik kejayaan tokoh hebat dunia seperti Abdul Rahman bin Auf ra, Tan Sri Syed Al-Bukhary, Robert Kiyosaki, dan ramai lagi. Baca kisah apa yang mereka lalui untuk berjaya, betapa berlikunya jalan kejayaan.

Kejayaan bukan satu yang mustahil asalkan kita berusaha dan rajin. Boleh juga dapatkan inspirasi dengan membaca blog kegemaran saya HidupRingkas.com

2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah