Ragam Si Anak

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Rindu ragam si anak, itulah satu kerugian bagi saya seorang Bapa jarak jauh atau lebih glamour ‘weekend husband’. ‘Weekend Husband’ bukan bermakna kahwin 2 hari bujang 5 hari. Status tetap sama bezanya cuma tidak dapat bersama keluarga setiap hari.

Rugi serugi ruginya… Terlepas momen terbaik untuk melihat anak membesar di depan mata memang satu kerugian. Tidak dapat nak lihat ragam si anak.

Kekadang terkedu meilhat foto-foto kiriman isteri, terutama melihat teletah si Adik yang semakin lincah dan lasak. Hanya mampu tersenyum sendiri melihat teletah Anak Dara saya yang seorang itu.

Kalau nak dibandingkan dengan Abang Haiqal dia memang lagi hebat, lagi Advance kata orang. Benar kata orang tua-tua ‘Anak Perempuan lebih lasak’, kenyataan yang tidak dapat saya sangkal apabila melihat teletah adik yang bermacam ragam.

Ragam Si Anak Dara Saya
Ragam Si Anak Dara Saya

Setiap kali hujung minggu berjumpa dengan anak-anak ada saja perkembangan baru. Ada saja teletah baru. Ada saja ragam baru.

Anak-anak memang melengkapkan hidup kami suami isteri, menceriakan dan membuat kami terenyum.

Anak juga mematangkan saya dalam kehidupan ini.

Bagi saudara diluar sana, hargai setiap detik bersama keluarga. Kerana ia adalah masa yang paling berharga.

Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi... Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.
Emel dan Surat....Dulu dan Sekarang..

Bestnya Dapat Berterawikh Bersama Anak-Anak

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Seronok apabila melihat anak-anak kecil turut sama dalam solat terawikh. Ada yang diam mengikut setiap pergerakan imam, dan ayah mereka di sebelah. Tidak kurang yang berlari-lari sana sini bagaikan di sebuah taman permainan, ya lah anak kecil bila jumpa kawan-kawan, macam kita jumpa kawan di kedai kopi lah kan?

Berterawikh Bersama Anak Kecil
Berterawikh Bersama Anak Anak

Untung mereka yang dapat berterawikh dengan anak-anak. Dapat bersama keluarga untuk melakukan amal ibadah bersama. Sejujurnya saya cemburu kerana saya tak boleh buat begitu kerana status sebagai ‘weekend husband’.

Walaupun ada yang bising tak bagi bawa anak kecil ke surau atau masjid, bagi saya masa kecillah kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Peringkat awal mereka mungkin mengganggu kita solat, tapi bila sudah biasa mereka akan mula mengikuti dan mungkin suatu masa mereka akan mendalami. Indah bukan? Anak kecil mula mendekati rumah Allah swt.

Tahniah buat para ibu bapa yang berbuat begini.

Semasa di Seremban, di Masjid Negeri selepas solat Zohor, saya sempat memerhatikan gelagat dua anak kecil yang memanjat badan ayah mereka ketika solat. Saat ayahnya sujud, dua anak kecil ini bergilir memanjat ayah mereka. Ayah mereka hanya membiarkan saja.

Hebat saudara ini, ayah yang hebat. Saya tabik pada beliau. Bila melihat hal ini teringat akan peristiwa Rasulullah dengan cucunya ketika solat.

Teladan sudah ada di situ, dari umur yang kecil kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Dari kecil kita bina asasnya, biar kukuh biar teguh berdiri sampai dewasa.

Hidup ini mungkin singkat mungkin lanjut, tapi kita tidak mengetahuinya. Jadi jangan bertangguh didik anak se-awal mungkin.

Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah
Kali ini berkesempatan untuk menonton Justice League dengan wife dan anak-anak. Ikutkan kehendak abang Haiqal
Bulan Ramadhan adalah bulan 1,000 rahmat di dalam nya. Ganjaran pahala berlipat kali ganda bagi
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Lama sudah saya tak menulis di sini, disebabkan

Apa Itu Pedofilia? Fakta Tentang Pedofilia Yang Ibu Bapa Patut Tahu

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Apa itu Pedofilia?

Apa itu Pedofilia
Apa itu Pedofilia

Pedofilia adalah orientasi seksual yang mana seseorang itu lebih tertarik dan mempunyai nafsu seksual ke atas kanak-kanak di bawah 13 tahun. Golongan Pedofilia lebih tertarik untuk melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak.

Suatu yang gila kan? Mempunyai nafsu pada kanak-kanak? Ya, tapi itulah pedofilia.

Dalam kebanyakan kes pedofilia tidak melibatkan penembusan, kebiasaan akan melibatkan seks oral atau sentuhan alat kelamin.

Lebih merbahaya dalam kebanyakan kes pedofilia, mereka biasanya menggunakan pendekatan bersahabat, berkawan, pujukan dan tipu helah untuk mendekati mangsa mereka.

Tingkahlaku pedofilia adalah satu jenayah kejam apabila memaksa mangsa yang tidak berdaya untuk melawan seperti kanak-kanak. Ianya pasti akan meninggalkan kesan negetif pada mangsa mereka, menyebabkan mangsa trauma dan memberi kesan kepada psikologi dan hubungan interpersonal mangsa kelak. Dari kajian menunjukkan, pedofilia kebanyakkan adalah mangsa gangguan seksual di zaman kanak-kanak mereka.

Pedofilia banyak gunakan pujuk rayu
Pedofilia banyak gunakan pujuk rayu

Selain dari itu, pedofilia juga boleh disebabkan oleh pendedahan kepada filem lucah yang tidak terkawal sejak dari awal usia. Ataupun pernah menjadi mangsa penderaan seksual, mempunyai nafsu seks yang tinggi (hyper sexuality).

Pengidap pedofilia kebiasaan tidak akan mendapat kepuasan dalam hubungan seks dewasa. Dan lebih cenderung untuk melakukan seks dengan kanak-kanak yang tidak memberi ancaman kepada mereka.

Sebagai ibu bapa kita perlu tahu hal ini. Bukan sewenangnya membiarkan anak kita tanpa pemantauan. Pengawasan yang rapi perlu diberikan memandangkan golongan pedofilia boleh terangsang nafsu mereka dengan hanya melihat kanak-kanak dan juga melalui sentuhan.

Mungkin kita merasakan kita masih selamat? Betul kan?

Sedar atau tidak kes kehilangan / penculikan kanak-kanak berkemungkinan berkaitan dengan pedofilia. Antara kes yang popular di Malaysia adalah sesuatu yang mengejutkan apabila menemukan mayat mangsa dengan timun di kemaluan. Apakah semua ini?

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh PDRM pada 2013, terdapat 4,998 kes individu hilang dan hanya 2,382 berjaya ditemui semula. Dan 45 peratus dari angka itu adalah melibatkan remaja dan kanak-kanak yang berusia bawah 18 tahun.

Pedofilia akan cuba mendekati anak anak
Pedofilia akan cuba mendekati anak anak

Apa yang perlu ibu bapa lakukan?

Sebolehnya sebagai ibu bapa elakkan perkara-perkara berikut:

  • elakkan berkongsi gambar anak-anak terutama dalam keadaan tidak berpakaian atau berpakaian tidak sopan tidak kira lelaki atau perempuan
  • elakkan berkongsi lokasi sekolah dan lokasi keberadaan anak di laman sosial
  • latih anak untuk tidak membenarkan sesiapa menyentuh kemaluan
  • beri perhatian lebih kepada anak terutama apabila mereka berada dalam keadaan murung untuk mendekati seseorang.
  • Jangan biasakan anak-anak duduk di atas riba orang lain terutamanya lelaki
  • Jangan biarkan anak-anak bawah 13 tahun dibiar berjalan atau keluar tanpa pengawasan kita.

Jaga-jaga semakin kita mendekati penghujung dunia ini, makin banyak benda-benda pelik yang gagal diterima akal akan terjadi dan berlaku. Sebagai ibu bapa, kita pelindung anak-anak. 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Terlebih dahulu saya ingin nyatakan di sini, kisah
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Apa khabar buat semua saudaraku? Saya harap semua
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Jasa Bonda - Warisan Di saat kau lena
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun

Masa Bersama Keluarga Amat Berharga

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Seminggu berfoya-foya dengan anak isteri memang nikmat, walaupun tidaklah sampai melancong ke oversea, tidaklah sampai ke hotel lima bintang, hanya sekadar di rumah. Tapi tersangat heaven. Memang benar rumah ku syurga ku.

Sekarang kembali  tinggal sesorang, menjauh dari keluarga. Tiada lagi rengekkan manja Adik Afina, tiada lagi bebelan becok Abang Haiqal. Balik rumah terasa sepi.

Masa Bersama Keluarga
Masa Bersama Keluarga – Indah Sangat

Balik kali ni Abang Haiqal sudah dapat gen Perak, mungkin seharian dengan opah nya. Hari tu Abang cakap pada Mamanya ‘Atenya kalau dah tak buka kasut macamana nak buka seluar’.

Sudah pandai Atenya mengkome…

Nanti papa pula masukkan gen Kelate ya. Setakat ni memang hantu keropok ikan. Nanti papa ajarkan makan budu pula ya abang Haiqal.

Abang Haiqal masih jalankan tugasnya macam biasa ‘warden’. Dia akan pastikan semua orang tidur baru dia tidur. Ada satu malam saya sedang edit foto majlis pertunangan untuk buat album sampai jam 2 pagi, dia pun tak tidur. Hai, abang Haiqal memang warden yang baik. Hehehe…

Bila Adik Afina tertidur di atas pangkuan saya, terasa sangat manjanya puteri saya seorang itu. Nak lari dari sepupu dan mak saudara yang mengusik dia datang selamatkan diri dekat saya. Datang letak kepala di pangku saya.

Adik jangan cepat besar, papa belum puas gomol adik.

Masa bersama keluarga amat berharga, setiap saat sangat indah. Melihat teletah dua cahaya mata depan mata. Best sangat best.

Harapnya status weekend husband ini tidak panjang.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... My family, my wife and my kids -
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami

Tuan Kecil Yang Menunggang

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku….

Bila anak sudah besar makin banyak ragam nya. Makin ragam yang menghiburkan kami ibu bapa mereka. Ragam terbaru tuan kecil adalah menunggang.

Beberapa minggu lalu, kami membelikan tuan kecil permainan baru, sebuah lori mainan. Kami beli lori sebab tuan kecil selalu tunjuk lori dan sebut ‘iori’ setiap kali kami membawanya berjalan. Ingatkan tuan kecil akan main sorong je lori tu, tapi tua  kecil yang menunggang lori tu. Aduhai anak.

Tuan Kecil Yang Menunggang - Haiqal tunggang lori
Tuan Kecil Yang Menunggang – Haiqal tunggang lori

Kesian melihat tuan kecil yang menunggang lori mainan itu. Kami buat keputusan untuk belikan mainan baru yang membolehkan tuan kecil menunggang. Yang besar sikit dan yang reti untuk tuan kecil kami bermain.

Kami membawa Haiqal ke kedai. Kami memberi peluang beliau membuat pilihan nak yang style cam baby comel ke apa. Semua ada. Tapi model tunggangan yang berbentuk ala ATV juga yang menjadi pilihan nya.

Tuan Kecil Yang Menunggang - Haiqal Menunggang ATV
Tuan Kecil Yang Menunggang – Haiqal Menunggang ATV

Sampai di rumah bukan main lagi seronok Haiqal bermain dengan ATV mainannya. Sekarang semua yang Haiqal buat semua menggunakan ATV mainan, baik makan minum semua atas ATV. Aduhai anak. Seronok melihat anak yang semakin membesar.

Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di