Ragam Si Anak

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Rindu ragam si anak, itulah satu kerugian bagi saya seorang Bapa jarak jauh atau lebih glamour ‘weekend husband’. ‘Weekend Husband’ bukan bermakna kahwin 2 hari bujang 5 hari. Status tetap sama bezanya cuma tidak dapat bersama keluarga setiap hari.

Rugi serugi ruginya… Terlepas momen terbaik untuk melihat anak membesar di depan mata memang satu kerugian. Tidak dapat nak lihat ragam si anak.

Kekadang terkedu meilhat foto-foto kiriman isteri, terutama melihat teletah si Adik yang semakin lincah dan lasak. Hanya mampu tersenyum sendiri melihat teletah Anak Dara saya yang seorang itu.

Kalau nak dibandingkan dengan Abang Haiqal dia memang lagi hebat, lagi Advance kata orang. Benar kata orang tua-tua ‘Anak Perempuan lebih lasak’, kenyataan yang tidak dapat saya sangkal apabila melihat teletah adik yang bermacam ragam.

Ragam Si Anak Dara Saya
Ragam Si Anak Dara Saya

Setiap kali hujung minggu berjumpa dengan anak-anak ada saja perkembangan baru. Ada saja teletah baru. Ada saja ragam baru.

Anak-anak memang melengkapkan hidup kami suami isteri, menceriakan dan membuat kami terenyum.

Anak juga mematangkan saya dalam kehidupan ini.

Bagi saudara diluar sana, hargai setiap detik bersama keluarga. Kerana ia adalah masa yang paling berharga.

Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi... Nak Untung Tapi Rugi. Ini saya ingin berkongsi pengalaman saya.
Emel dan Surat....Dulu dan Sekarang..

Bestnya Dapat Berterawikh Bersama Anak-Anak

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Seronok apabila melihat anak-anak kecil turut sama dalam solat terawikh. Ada yang diam mengikut setiap pergerakan imam, dan ayah mereka di sebelah. Tidak kurang yang berlari-lari sana sini bagaikan di sebuah taman permainan, ya lah anak kecil bila jumpa kawan-kawan, macam kita jumpa kawan di kedai kopi lah kan?

Berterawikh Bersama Anak Kecil
Berterawikh Bersama Anak Anak

Untung mereka yang dapat berterawikh dengan anak-anak. Dapat bersama keluarga untuk melakukan amal ibadah bersama. Sejujurnya saya cemburu kerana saya tak boleh buat begitu kerana status sebagai ‘weekend husband’.

Walaupun ada yang bising tak bagi bawa anak kecil ke surau atau masjid, bagi saya masa kecillah kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Peringkat awal mereka mungkin mengganggu kita solat, tapi bila sudah biasa mereka akan mula mengikuti dan mungkin suatu masa mereka akan mendalami. Indah bukan? Anak kecil mula mendekati rumah Allah swt.

Tahniah buat para ibu bapa yang berbuat begini.

Semasa di Seremban, di Masjid Negeri selepas solat Zohor, saya sempat memerhatikan gelagat dua anak kecil yang memanjat badan ayah mereka ketika solat. Saat ayahnya sujud, dua anak kecil ini bergilir memanjat ayah mereka. Ayah mereka hanya membiarkan saja.

Hebat saudara ini, ayah yang hebat. Saya tabik pada beliau. Bila melihat hal ini teringat akan peristiwa Rasulullah dengan cucunya ketika solat.

Teladan sudah ada di situ, dari umur yang kecil kita perlu dekatkan mereka dengan masjid. Dari kecil kita bina asasnya, biar kukuh biar teguh berdiri sampai dewasa.

Hidup ini mungkin singkat mungkin lanjut, tapi kita tidak mengetahuinya. Jadi jangan bertangguh didik anak se-awal mungkin.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Lama sudah saya tak menulis di sini, disebabkan
Dimanakah letaknya nilai sebuah perkahwinan?? Adakah nilai hantaran yang tinggi itu adalah nilai sebuah perkahwinan.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hari terbaca satu post di laman sosial yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Isu Bauksit Di Kuantan kini telah menjadi isu

Mendidik Anak Biar Betul Caranya

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar buat semua saudaraku? Saya harap semua sihat sejahtera semuanya. Saya mungkin orang yang tepat untuk bercakap pasal hal mendidik anak kerana umur saya yang masih mentah dan anak juga masih kecil. Pertamanya 10 jari saya susunkan jika apa yang saya hujahkan di sini membuatkan anda semua tidak selesa.

Saya terpanggil untuk berbicara hal ini apabila melihat terlalu banyak isu berkaitan kanak-kanak sehari dua ini. Kes adik Muhammad Firdaus, kes culik kanak-kanak, kes penggunaan anak kecil untuk minta sedekah dan banyak lagi kes lain. Pilu hati ini bila membaca kes sebegini, kadang kala berkaca mata saya membacanya. Walaupun saya lelaki dan seorang bapa saya tetap seorang manusia yang mempunyai hati.

Seminggu lalu di sebuah R&R tika saya mahu ke tandas tunaikan hajat, saya melihat seorang ibu (seorang Islam dan Melayu) menarik tangan anak nya ke surau R&R, saya sangkakan mungkin mereka ingin solat Dhuha. Saya teruskan ke tandas meninggalkan mereka berdua.

Usai urusan saya, saya melewati hadapan surau, saya lihat ibu tadi sedang marahkan anak.perempuannya. Anaknya menangis tereasak-esak. Ibunya sedang marah-marah, saya tidak pasti apa puncanya dan saya tidak mahu ambil tahu. Tapi saya kesal.

Saya kesal cara ibu itu memarahkan anak nya di khalayak ramai, saya tahu beliau ini mendidik anak beliau. Dan saya tahu itu hal rumah tangga beliau. Tapi sebaiknya jangan marah anak di khalayak ramai sebegitu. Anak yang meningkat remaja akan mempunyai ego dan jiwa memberontak. Sebaiknya berbincang atau jika ingin marah, marahlah dalam rumah atau dalam kereta bukan di tempat awam.
Memarahi anak di tempat awam pasti akan mengganggu psikologi anak. Ia akan menjadi serangan mental kepada anak kita. Dalam usia yang remaja tidak mustahil dia akan memberontak suatu masa nanti.

Dalam mendidik anak kalau boleh jangan marahkan anak, nak marah pun marahlah cara untuk mengajar anak. Cara yang paling berhemah. Ingat zaman dulu dan kini berbeza, dulu ayah saya mendidik anak anaknya dengan rotan tapi sekarang ini ibu bapa dan guru yang merotan anak juga boleh di dakwa. Dunia telah berubah cara kita mendidik anak juga perlu berubah.

Semoga kita semua dapat mendidik anak anak kita menjadi khalifah yang soleh dan solehah. Amin.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Bila Anak Sudah Besar : Hobi Baru Tuan Kecil

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Bila anak sudah besar, inilah jadinya sudah ada hobi baru tuan kecil saya ini. Celik mata ‘obot obot’, nak tidur ‘obot obot’, memang tak boleh berpisah dengan ‘obot obot’ nya.

Hari Ahad lepas bawa tuan kecil ke Tesco Scott Garden, Jalan Klang Lama untuk membeli robot baru nya. Sampai saja di kawasan jualan toy memang rambang mata tuan kecil. Kejap dia pegang kereta kejap pegang robot.

Kami buat keputusan untuk beli Robot Bumblebee untuk tuan kecil. Temankan Optimus Prime yang sudah kami beli. Kni sudah dua buah robot Transformers tuan kecil, Bumblebee dan Optimus Prime. Main robot adalah hobu baru tuan kecil selain daru menunggang.

Hobi Baru Tuan Kecil
Hobi Baru Tuan Kecil

Saya juga menumpang hobi baru tuan kecil. Almaklum lah dari kecil sampai besar saya minat Transformers tapi tak mampu miliki permainannya. Kini tumpang main tuan kecil punya la. Hehehe

Sebenarnya, sebagai bapa melihat anak gembira adalah satu kepuasan.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Hidup Berjauahan dengan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki

Tuan Kecil Yang Menunggang

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku….

Bila anak sudah besar makin banyak ragam nya. Makin ragam yang menghiburkan kami ibu bapa mereka. Ragam terbaru tuan kecil adalah menunggang.

Beberapa minggu lalu, kami membelikan tuan kecil permainan baru, sebuah lori mainan. Kami beli lori sebab tuan kecil selalu tunjuk lori dan sebut ‘iori’ setiap kali kami membawanya berjalan. Ingatkan tuan kecil akan main sorong je lori tu, tapi tua¬† kecil yang menunggang lori tu. Aduhai anak.

Tuan Kecil Yang Menunggang - Haiqal tunggang lori
Tuan Kecil Yang Menunggang – Haiqal tunggang lori

Kesian melihat tuan kecil yang menunggang lori mainan itu. Kami buat keputusan untuk belikan mainan baru yang membolehkan tuan kecil menunggang. Yang besar sikit dan yang reti untuk tuan kecil kami bermain.

Kami membawa Haiqal ke kedai. Kami memberi peluang beliau membuat pilihan nak yang style cam baby comel ke apa. Semua ada. Tapi model tunggangan yang berbentuk ala ATV juga yang menjadi pilihan nya.

Tuan Kecil Yang Menunggang - Haiqal Menunggang ATV
Tuan Kecil Yang Menunggang – Haiqal Menunggang ATV

Sampai di rumah bukan main lagi seronok Haiqal bermain dengan ATV mainannya. Sekarang semua yang Haiqal buat semua menggunakan ATV mainan, baik makan minum semua atas ATV. Aduhai anak. Seronok melihat anak yang semakin membesar.

Assalamualaikum buat semua saudaraku... Apa khabar semua saudara ku? Sihat sejahtera bahagia senantiasa hendaknya buat
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di