Dividen ASB 2016 Rendah, Peminjam ASB Loan Rugi Teruk. Mestikah Jual ASB Loan?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku.

Dividen ASB 2016 telah diumumkan dan menunjukkan penurunan dari agihan dividen tahun 2015. Hal ini telah mengejutkan dan membuatkan ramai orang marah. Anda tak marah?

Dividen ASB dari 1990 hingga 2015
Dividen ASB dari 1990 hingga 2015

Saya pun marah tapi memang saya dah faham risiko pelaburan. Jadi, telan sajalah. Asam garam pelaburan memang ada untung rugi nya. INGAT YA.

Continue reading “Dividen ASB 2016 Rendah, Peminjam ASB Loan Rugi Teruk. Mestikah Jual ASB Loan?”

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pendapatan ASB Sikit Apa
Posted with WordPress for BlackBerry.
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Tahukah anda 10 tahun dari sekarang mungkin ramai diantara kita akan bekerja dari rumah ?.

Bonus ASB Sikit, Apa Perlu Buat?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Pendapatan ASB Sikit
Pendapatan ASB Sikit

Apa khabar semua? Layan monday blues lagi ke? Hehehehe… Kerja-kerja ya.

Bonus ASB dah diagihkan, kalian semua macamana? Sudah semak berapa bonus ASB yang dapat tahun ni? Pakcik punya malas nak pergi beratur dekat pejabat Pos yang tentunya no giliran beratus sebab ramai yang nak kemaskini buku. Lagipun pakcik tau dah berapa bonus pakcik dengan simpanan yang pakcik kayo tu. Almaklum lah duit simpanan sejoota setengah rupiah tu memang tak pakcik usik. Jadi tak perlu tergesa-gesa, duit pakcik ado sejoota setengah rupiah.

Sekarang ini ramai yang sibuk beratur kat pejabat Pos sebab nak keluarkan duit bonus ASB, yalah awal tahun banyaklah perbelanjaan nak pakai. Nak bayar yuran anak sekolah, beli baju anak sekolah lah. Macam-macam lah.

Ramai juga kawan-kawan pakcik yang mengeluh sebab bonus ASB sikit. Yang buat simpanan tetap setiap bulan tu mungkin tak mengeluh tapi yang buat ASB loan pasti terkesan. Ya lah ada yang kata bonus ASB sikit tak cover montly yang kena bayar kat bank.

Berapa Bonus ASB 2014?

Bonus ASB 2014
Bonus ASB 2014 (sumber Astro Awani)

Mungkin disebabkan oleh ekonomi yang agak goyah sekarang ini, bonus ASB 2014 juga menurun berbanding tahun-tahun sebelumnya.

Kalau dilihat dari jadual di sebelah pendapatan dari 1990 sehingga 2014 terdapat penurunan yang mana pada tahun 2014 dividen ASB adalah 7.50 dan bonus sebanyak 1.00.

Dividen ASB 7.50 adalah sama seperti tahun 2010 dulu tapi pada 2010 bonus adalah lebih tinggi dari tahun ini.

Bagi yang masih tidak tahu cara pengiraan pendapatan ASB boleh baca disini.

Secara ringkas pengiraan pendapatan ASB adalah dividen dikira dari purata minima simpanan ASB selama setahun. Manakala bonus adalah purata minima terendah bagi tempoh 10 tahun.

Konsep ASB tetap sama dengan unit amanah saham (unit trust) yang lain diluar sana. Jumlah pendapatan simpanan adalah berkadaran dengan masa. Makin lama kita simpan makin meningkatlah pendapatan simpanan tersebut.

Pelbagaikan Simpanan

Pada pandangan pakcik, sebaiknya pelbagaikan simpanan kita. Jangan bergantung pada satu sumber. Betul orang kata kalau ekonomi jatuh semua akan terkesan tapi bila simpan di banyak tempat kesan dia akan berbeza.

Contoh: ASB mungkin melabur dalam kompeni A,B dan C yang mana pendapatan dia adalah D, manakala Unit Trust P mungkin melabur dalam kompen V, W, X dan Y yang pendapatannya Z.

Jadi kalau kita melabur dalam ASB saja pendapatan kita akan dapat D, manakala kalau melabur dalam Unit Trust P saja pendapatan akan kita dapat Z. Dan kalau kita melabur keduanya kita akan merasa D & Z sekali gus. Mana pilihan kalian? Pakcik akan pilih dua-dua sebab pakcik tamak.

Sebenarnya banyak skim simpanan yang menawarkan pulangan lumayan diluar sana, sama ada kita punyai keberanian atau tidak saja. Tapi jangan pula terpelosok dalam skim cepat kaya, itu pakcik tak campur tau.

PS: Kalau ada yang berminat nak tau pasal Unit Trust boleh contact pakcik kat contact form. Nanti kita PM-PM ya.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ingat lagi pada tahun 2007 semasa saya mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk
Seminar Duit Pantas oleh Jootawan.com pasti suatu yang ditunggu oleh semua. Siapakah jootawan.com? Jootawan adalah

Dividen ASB

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pendapatan ASB Sikit Apa
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Tahukah anda 10 tahun dari sekarang mungkin ramai diantara kita akan bekerja dari rumah ?.

ASB Loan : Bagus ke tidak??

Assalamualaikum…

Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh bank-bank di Malaysia. Banyak bank seperti Maybank, CIMB dan easy RHB juga menyediakan perkhidmatan ini.

Saya tahu di luar sana telah banyak blog mengulas soal ini. Tapi saya tetap ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dan pandangan saya. Dan dijelaskan di sini, saya bukan ajen ASB LOAN. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya semata-mata.

simpanan
ASB Laon : Salah satu cara untuk menyimpan

Sebut saja LOAN, semuanya sama. Takkan menguntungkan kita. LOAN mesti akan menguntungkan pemberi pinjam sebabnya semua LOAN pasti ada faedahnya yang perlu ditanggung oleh peminjam. Sama juga ASB LOAN ni.

Tapi ada sedikit perbezaannya, jumlah pinjaman yang di pinjam kita tidak dapat. Sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun kita dan hanya boleh diambil apablia cukup masanya. Peminjam hanya boleh mengeluarkan dividen sahaja. Senang cakap pinjam duit tapi tak dapat duit la. Pinjam duit dan simpan saja.

Ianya bagus untuk orang macam saya yang agak kurang disiplin dalam menabung. Orang yang pabila tengok duit tabung penuh, saya akan gatal tangan nak keluarkan untuk membeli gadget impian.

Tapi dengan ASB LOAN tak dapat lah. Dapat pun awal tahun bila pengagihan dividen dilakukan.

Contohnya :

Kita pinjam RM15,000. Dan kita perlu bayar RM180 sebulan bagi 10 tahun. Jadi jumlah yang kita bayar adalah RM21,600. Jumlah faedah yang kita bayar pada bank adalah RM6,600.

Katakan dividen tahunan kita dapat dalam RM1,100 setahun. Jadi bagi tempoh sepuluh tahun kita akan dapat RM11,000 jumlah dividen sepuluh tahun. (Ini sekiranya dividen dikeluarkan bagi setiap tahun. Kalau di simpan lagi bagus lah.)

Jadi, jumlah keuntungan kita dapat adalah RM11,000 – RM6,600 = RM 4,400. Jumlah keuntungan kita dapat adalah RM4,400.

RM 4,400 bukanlah banyak sangat kan. Betul tu, tapi baiklah ada dari langsung tiada.

Apabila cukup tempoh dia, 10tahun, jumlah pinjaman kita akan dimasukkan kedalam akaun. Jadi barulah dapat merasa duitnya.

Lambat…… Memang lambat. Tapi biar lambat asalkan selamat.

Sikit-sikit lelema jadi bukit.

Tapi, apa yang paling penting bagi saya bukannya jumlah duit tu. Tapi sebaliknya disiplin menabung yang dipupuk dari ASB LOAN ni.

Kalau kalian semua berdisiplin, sejujurnya saya cakap, tak perlulah ambila LOAN ni. Kenapa nak berhutang. Ye tak?

Semoga apa yang dikongsikan oleh daddydee.net memberi manafaat buat semua.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia