Benarkah Duit ASB Akan Dibekukan Apabila Pemilik Meninggal Dunia?

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Benarkah duit ASB akan hangus bila kita meninggal?
Benarkah duit ASB akan dibekukan bila kita meninggal?

Semalam buat pertama kalinya saya melakukan urusan Amanah Saham Bumiputera (ASB) di Amanah Saham Nasional Berhad (ASNB), selama bertahun-tahun jadi pelanggan ASB saya hanya berurusan di Pejabat Pos dan Bank-Bank.

Memang tak banyak cawangan ASNB kalau nak bandingkan dengan Pejabat Pos. Dan semalam pun nak dapatkan parking pun punya la susah terpaksa menapak jauh juga.

Sememangnya senang berurusan di ASNB ni sebab orang pun tak ramai. Tak macam di Pejabat Pos atau Bank yang perlu menunggu turn sampai berpuuh-puluh dan beratus-ratus. Hahahah…

Duit ASB Akan Dibekukan Apabila Pemilik Meninggal Dunia?

Semasa nak buka buku akaun ASB dulu, ramai yang cakap kat saya yang duit dalam ASB akan beku bila kita meninggal kelak. Dan ya aku percaya sangat.

Continue reading “Benarkah Duit ASB Akan Dibekukan Apabila Pemilik Meninggal Dunia?”

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Belajar Sambilan perlu bijak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh

Cara Pengiraan Dividen ASB

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku….

Entri kali ini adalah bagi menjawab persolan yang dikemukakan oleh ciknaktahu di ruangan komen entri ASB Loan : Cara Saya, soalanya adalah seperti di bawah:

Komen ciknaktahu
Komen ciknaktahu – saya baru ke baru loan asb ni baru setahun saya nak tanya bagaimana nak  guna duit dividen tu blk ek? bagaimana nak tahu berapa banyak dividen kita dapat?

Walaupun saya tidaklah pakar dalam bidang ini, saya cuba berkongsi setakat yang saya tahu. Maaf sekiranya jawapan yang saya berikan ini tidak tepat dan silalah betulkan.

ASB
ASB

Soalan ciknaktau adalah berapa banyak dividen kita dapat?, jadi disini saya ingin kongsikan cara pengiraan dividen ASB adalah:

Contohnya Pengiraan Dividen:

Dividen = (Purata baki minima terendah setahun) x (Pendapatan ASB)

Diveden adalah 7.75 per unit:

Januari : RM 5,100.25

Februari : RM 5,100.25

Mac : RM 5,100.25

April : RM 105,100.25

Mei :  RM 105,100.25

Jun : RM 105,100.25

Julai : RM 105,100.25

Ogos : RM 105,100.25

Sept : RM 105,100.25

Oct : RM 106,650.25

Nov : RM 106,650.25

Dis : RM 106,650.25

Purata bagi minima adalah :RM 965,853.00 / 12 = RM 80,487.75

Jumlah dividen yang diterima adalah = (RM 80,487.75)(7.75%) = RM 6,237.80

Contoh Pengiraan Bonus :

Bonus = (Purata baki minima terendah bagi 10 tahun) x (Bonus ASB)

Bonus adalah 1.15 sen per unit

Katakanlah purata baki minima terendah bagi 10 tahun adalah  RM 100,000.00

Bonus = (RM 100,000.00) x (1.15%) = RM 1,150.00

Jadi jumlah pendapatan ASB boleh dianggarkan dengan mencampurkan jumlah Dividen ditambah dengan jumlah Bonus ASB.

Diharap cara pengiraan dividen ASB yang saya terangkan di atas ini dapat membantu.

Untuk pengeluaran dividen ASB hasil dari pinjaman ASB (loan ASB) boleh dibuat seperti biasa. Jumlah pendapatan yang dipaparkan adalah jumlah simpanan kita dicampur dengan jumlah pinjaman. Cuma jumlah pinjaman itu tidak pernah dipaparkan dalam buku akaun ASB kita.

Diharapkan penerangan saya di atas ini dapat membantu dan menjawab soalan. Saya tidaklah arif tentang ASB ini, masih lagi mempelajari ilmu selok belok ekonomi dan kewangan ni. Masih banyak yang perlu saya pelajari.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dividen ASB 2012 Pengumuman
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kirakan setiap sen yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Hidup perlukan mentor? Untuk apa mentor sebenarnya? Penting ke

Pendapatan ASB Anda?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Dividen ASB 2012
Dividen ASB 2012

Pengumuman pengagihan dividen Amanah Saham Bumiputera (ASB) (pendapatan ASB) pada Jumaat lalu pasti mengembirakan pelabur ASB. Pemgumanan pengagihan pendapatan ASB pada tahun ini adalah 7.75 sen dan bonus ASB adalah 1.15 sen.

Pengagihan pendapatan ASB menunjukkan peningkatan sebanyak 0.10 sen dari tahun 2011. Pengagihan pendapatan ASB pada tahun 2011 adalah 7.65 sen dan bonus 1.15 sen. Manakala pada tahun 2010, pengagihan pendapatan ASB adalah 7.50 sen dan bonus 1.25 sen. Ini menunjukkan kadar pengagihan pendapatan ASB pada tahun 2012 adalah yang tertinggi dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini.

Tapi ianya, hanya yang tetinggi dalam tempoh tiga tahun kebelakangan ini sahaja, bagi yang telah lama memegang saham ASB ini pasti tahu bahawa pengagihan pendapatan ASB adalah lebih tinggi pada tahun 1990 hingga tahun 2000 iaitu melebihi 10 sen per unit. Berikut adalah jumlah pengagihan pendapatan ASB dari tahun 1990 hingga 2011:

Pengagihan Dividen ASB 1990-2011
Pengagihan Dividen ASB 1990-2011 (klik untuk lebih besar)

Bila tengok rekod di atas, rasa rugi pula kerana saya agak lambat melabur. Bukan sahaja dalam ASB malah dalam pelaburan lain juga. Pada saudara yang masih belum memulakan pelaburan mulakan sekarang.

Bagi semua pelabur ASB segala urusniaga ASB akan boleh dilakukan seperti sediakala bermula 2 Januari 2012. Nanti boleh tengok ramai pelabur ASB akan beratur untuk kemaskini dan pengeluaran. Saya mungkin akan jadi salah sorang dari mereka.

Insyallah, pendapatan ASB pada tahun ini akan saya laburkan ke Unit Amanah yang lain pula. Tak salah mencuba dan tak rugi mencuba selagi pelaburan itu adalah pelaburan yang disahkan oleh Suruhanjaya Sekuriti dan Bank Negara dan menjanjikan pulangan yang lumayan pada jangka panjang. Kalau ada saudara yang berminat bolehlah hubungi saya di daddydee[dot]net[@]gmail[dot]com.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Ramai yang masih meangangap Pelaburan dan Simpanan adalah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Apabila menyebut unit amanah atau unit trust ramai
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Inflasi adalah bermaksud kenaikan tingkat dalam tingkat harga
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Perlukan modal besar atau modal kecil yang diperlukan untuk

ASB Loan : Cara Saya

Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian.

Kalau dulu saya pernah berbicara tentang ‘loan ASB’. Kali ini saya ingin membicarakan lagi sedikit hal ini dengan lebih terperinci. Harap sudilah membacanya. Dan diingatkan sekali lagi saya bukanlah agen untuk ‘loan ASB’ berminat silalah ke bank yang berdekatan. Bank yang menyediakan khidmat ‘loan ASB’ setahu saya adalah Maybank, CIMB dan RHB Easy. Setakat yang saya tahu.

Hebat sangat kah ‘loan ASB’? Bagi yang tak berduit seperti saya sudah tentu hebat. Dalam masa boleh mendisiplinkan saya yang tidak pandai menabung.

Walaupun saya tahu, adalah berlawanan dengan prinsip ‘Financial Freedom’ iaitu berhutang untuk menabung, saya tetap pilih jalan ini. Kenapa?? Kerana ianya boleh menggandakan wang kita dalam jangka masa yang panjang. 

ASB LOAN

Perihal Pinjaman

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Jumlah Keseluruhan yang Dibayar kepada Bank : RM 52,500.00

Keuntungan yang Bank Dapat : RM 22,500.00

 

Banyakkan keuntungan bank dapat iaitu RM22,500.00. Kalau jumlah itu dimasukkan kedalam poket kita lebih bagus dari dimasukkan ke poket Bank. Bukan begitu ke?

Tunggu dulu, tengok ini pula dan ini adalah cara saya buat :

Tabungan dalam ASB : RM 30,000.00

Anggaran Dividen Tahunan ASB (+- 10%) : RM 3,000.00 setahun

Jumlah Pendapatan + Jumlah Pinjaman selepas 25 tahun (sekiranya pendapatan tidak dikeluarkan) : RM 295,491.98*

*Pengiraan terperinci tak dapat saya tunjukkan kerana saya gunakan Excel. Maafkan saya.

Keuntungan pelabur : RM 295,491.98 – RM 52,500.00 = RM 242,991.98

Pendapatan : RM 242,991.98 – RM 30,000.00 = RM 212,991.98

Dalam masa 25 tahun kita telah berjaya menyimpan sebanyak RM 30,000.00 dan mendapat bonus tambahan sebanyak RM 212,991.98 jadi jumlah terkumpul yang kita dapat adalah RM 242,991.98. Banyakkan??

SIMPANAN BIASA (Bukan ASB Loan)

Dan sekiranya kita hanya menyimpan dengan kaedah biasa (bukan loan ASB) dengan jumlah yang sama RM 175 sebulan pula :

Tabungan Kaedah Biasa 

Simpanan Bulanan : RM 175.00

Jumlah Simpanan selepas 25 tahun (Tanpa Pendapatan/Diveden) : RM 175.00 x 12 bulan x 25 tahun = RM 52,500.00

Dan sekiranya pelaburan adalah kedalam akaun ASB 

Jumlah pendapatan (+-10%) selama 25 tahun tanpa dikeluarkan pendapatan : RM 68,250.00

Jumlah tabungan selepas 25 tahun dalam ASB : RM 120,750.00

CARA SAYA

Saya pula tidak memilih untuk memaksimumkan pendapatan seperti pengiraan pertama yang saya tunjukan. Sebabnya saya mahukan menggunakan modal minimum sahaja. Itulah sebabnya

Jumlah Pinjaman : RM 30,000.00

Kadar Pembiayaan Asas (KPA) : 6.60% (-1.65%)

Ansuran Bulanan : RM 175.00 selama 25 tahun

Anggaran Dividen Tahunan (+-10%) : RM 3,000.00

Jumlah perlu dibayar setahun : RM 2,100.00

Saya memilih untuk menggunakan pendapatan tahunan saya untuk membayar balik pijaman ASB saya. Jadi saya hanya akan perlu mengeluarkan duit RM 2,100.oo untuk tahun pertama. Pada tahun kedua saya akan menggunakan hasil dari dividen untuk membayar balik pinjaman saya. Dan begitulah pada tahun berikutnya.

Baki dividen sebanyak RM 900.00 saya kekalkan dalam akaun ASB saya.

Dan sekiranya berjaya :

Selepas 25 tahun saya akan mengumpulkan : RM 109,647.59

Menggunakan modal RM 2,100.00 untuk mengumpulkan RM 109,647,59 selepas 25 tahun sudah cukup lumayan bagi saya.

 

 

KESIMPULANNYA

Semua cara adalah betul dan tidak salah, sama ada anda mahu simpan secara bedisiplin tanpa membuat pinjaman. Atau ingin membuat secara pinjaman ASB dari bank terdekat. Tepuk dada tanyalah hati, buatlah keputusan yang bijak dan tepat demi masa depan kita.

Apa yang saya kongsikan adalah sebahagian dari pengalaman hidup saya. Harap maaf sekiranya maklumat yang saya berikan adalah tidak tepat dan menyinggung perasaan saudara sekalian.

Moganya apa yang saya kongsikan ini bermanafaat bagi semua pembaca blog Daddydee.net.

*Semua pengiraan saya lakukan dengan menggunakan Microsoft Excel dan tidak dapat saya paparkan disini. Maafkan saya.

Sekian, Terima Kasih

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Petang Jumaat lalu, tika bersantai bersama Isteri dan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat saudaraku... Apa khabar tuan puan semua? Sihat ke? Saya doakan
Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Hidup perlukan mentor? Untuk apa mentor sebenarnya? Penting ke

ASB Loan : Bagus ke tidak??

Assalamualaikum…

Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh bank-bank di Malaysia. Banyak bank seperti Maybank, CIMB dan easy RHB juga menyediakan perkhidmatan ini.

Saya tahu di luar sana telah banyak blog mengulas soal ini. Tapi saya tetap ingin berkongsi pengalaman saya sendiri dan pandangan saya. Dan dijelaskan di sini, saya bukan ajen ASB LOAN. Apa yang saya kongsikan adalah pengalaman saya semata-mata.

simpanan
ASB Laon : Salah satu cara untuk menyimpan

Sebut saja LOAN, semuanya sama. Takkan menguntungkan kita. LOAN mesti akan menguntungkan pemberi pinjam sebabnya semua LOAN pasti ada faedahnya yang perlu ditanggung oleh peminjam. Sama juga ASB LOAN ni.

Tapi ada sedikit perbezaannya, jumlah pinjaman yang di pinjam kita tidak dapat. Sebaliknya dimasukkan ke dalam akaun kita dan hanya boleh diambil apablia cukup masanya. Peminjam hanya boleh mengeluarkan dividen sahaja. Senang cakap pinjam duit tapi tak dapat duit la. Pinjam duit dan simpan saja.

Ianya bagus untuk orang macam saya yang agak kurang disiplin dalam menabung. Orang yang pabila tengok duit tabung penuh, saya akan gatal tangan nak keluarkan untuk membeli gadget impian.

Tapi dengan ASB LOAN tak dapat lah. Dapat pun awal tahun bila pengagihan dividen dilakukan.

Contohnya :

Kita pinjam RM15,000. Dan kita perlu bayar RM180 sebulan bagi 10 tahun. Jadi jumlah yang kita bayar adalah RM21,600. Jumlah faedah yang kita bayar pada bank adalah RM6,600.

Katakan dividen tahunan kita dapat dalam RM1,100 setahun. Jadi bagi tempoh sepuluh tahun kita akan dapat RM11,000 jumlah dividen sepuluh tahun. (Ini sekiranya dividen dikeluarkan bagi setiap tahun. Kalau di simpan lagi bagus lah.)

Jadi, jumlah keuntungan kita dapat adalah RM11,000 – RM6,600 = RM 4,400. Jumlah keuntungan kita dapat adalah RM4,400.

RM 4,400 bukanlah banyak sangat kan. Betul tu, tapi baiklah ada dari langsung tiada.

Apabila cukup tempoh dia, 10tahun, jumlah pinjaman kita akan dimasukkan kedalam akaun. Jadi barulah dapat merasa duitnya.

Lambat…… Memang lambat. Tapi biar lambat asalkan selamat.

Sikit-sikit lelema jadi bukit.

Tapi, apa yang paling penting bagi saya bukannya jumlah duit tu. Tapi sebaliknya disiplin menabung yang dipupuk dari ASB LOAN ni.

Kalau kalian semua berdisiplin, sejujurnya saya cakap, tak perlulah ambila LOAN ni. Kenapa nak berhutang. Ye tak?

Semoga apa yang dikongsikan oleh daddydee.net memberi manafaat buat semua.

Sekian, terima kasih.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian. Kalau dulu saya pernah berbicara tentang 'loan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku...... 31 Ogos sudah berlalu, sambutan Hari Merdeka Malaysia