Nak Buat Kad Bisnes Sempoi?

Assalamualikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Kad bisnes sememangnya satu keperluan bagi kita untuk menjalankan urusniaga walaupun dalam dunia moden lagi teknologi ini, sekeping kertas kad bisnes pasti lebih berguna berbanding kaedah moden lain. Tidak kira bisnes apa, kedai makan, kedai besi buruk, kedai jual kangkung, kedai mainan, kedai tamiya, kedai kopi mahupun blogger semua sekarang ini perlukan kad bisnes bagi memudahkan urusan.

Kenapa kad bisnes perlu? Kad bisnes perlu untuk memudahkan kita berurusan, dalam kad bisnes akan tercatat maklumat ringkas tentang kita (contact information) dan perniagaan kita. Dengan ada dua maklumat ini senanglah kita untuk menghubungi seseorang itu.

Saya juga suka kumpul kad bisnes, bukan apa bila sampai masa koleksi kad bisnes ini memang diperlukan. Sebagai contoh hari ini ada orang beri satu kad bisnes jalankan bisnes sewa lori, kita rasa tak guna pun contact dengan dia tapi tak mengapa simpan kad itu. Mana tahu satu hari kita nak pindah rumah atau pun saudara nak pindah opis boleh kita berikan contact tersebut. Kan?

kad bisnes daddydee.net
kad bisnes daddydee.net

Kad bisnes yang kekadang dah rasa terlalu kaku atau design lama, ingin mencuba design baru? atau Belum ada kad bisnes? Kad bisnes kurang menarik? Nak buat kad bisnes sempoi? Bolehlah cuba untuk kontek brader Hafizzy Aziz, atau di fanpage FizGraphic atau di blog beliau FizGrahic.Com. Brader ni pasti memberikan khidmat terbaik untuk mereka kad bisnes sempoi untuk anda.

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah
Kali ini berkesempatan untuk menonton Justice League dengan wife dan anak-anak. Ikutkan kehendak abang Haiqal
Bulan Ramadhan adalah bulan 1,000 rahmat di dalam nya. Ganjaran pahala berlipat kali ganda bagi
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Lama sudah saya tak menulis di sini, disebabkan

Biaya Keluarga Dengan Menjahit

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Biaya keluarga dengan menjahit adalah bukan suatu yang mustahil. Ia adalah perkara biasa yang terjadi. Ramai saja yang dibesarkan oleh orang tua mereka dengan jasa menjahit, saya adalah salah seorang dari mereka.

Mesin Jahit
Mesin Jahit

Menjahit sememangnya boleh dijadikan pendapatan utama. Malah dengan menjahit juga mampu membuatkan seseorang itu jadi kaya boleh mengalahkan pendapatan seorang jurutera, tiada yang mustahil asal mahu. Malah ada yang sudah jadi jutawan dengan menjahit. Tak percaya datang lihat di Medan MARA dan Wisma Yakin tengok berapa ramai tukang jahit yang berjaya.

Teknik SEO Merah Jambu

Tika musim perayaan begini memang satu rezeki kepada tukang jahit. Tempahan pasti tak menang tangan terlalu banyak tempahan yang diterima. Sampaikan kena limitkan jumlah tempahan pun ada. Kalau tengah Ramadahan sebegini jangan harap ada yang terima tempahan kalau ada pun mesti harga upah berganda.

Biaya keluarga dengan menjahit
Biaya keluarga dengan menjahit

Emak saya dulu pun kalau musim perayaan ini pasti akan sibuk dengan tempahan baju kurung dan hanya menjahit dari rumah. Orang tua biasalah mana tahu baju fesyen, baju kurung merekalah sifu. Kesian juga melihat emak menyiapkan baju kurung dahulu sampai tidak cukup tidur. Kekadang ada juga saya menolong, menolong tolong sembat baju dan jahit ‘mata lalat’. Kalau sekarang jangan suruh memang mata gajah jadi sebab memang lama saya tinggalkan alam menjahit setakat jahit seluar koyak masih lagi boleh.

Panduan Menjahit Baju Kurung

Dengan rezeki menjahit baju kurung jugalah digunakan untuk perbelanjaan perayaan. Senang itu tidaklah zaman saya kecil dulu semua sekolah. Memang tak merasa lah nak beli Robot Transformer Hasbro atau iPhone4S. Tapi cukup untuk makan pakai kami. Boleh dikatakan dengan rezeki menjahit jugalah saya berada di sini sekarang.

Memang tidak mustahil untuk menjana pendapatan dengan menjahit. Bagi suri rumah yang tiada apa yang ingin lakukan mungkin boleh cuba untuk belajar menjahit. Boleh dapatkan panduan menjahit baju kurung. Belajar dahulu sikit sikit. Mana tahu dari sekadar hobi saja-saja, boleh biaya keluarga dengan menjahit. Rezeki bumi Allah swt tiada siapa yang tahu.

Modal untuk beli mesin jahit dan peralatan lain jangan risau banyak tempat yang boleh membantu seperti GiatMARA dan Tekun. Yang penting kita harus berusaha.

Pada yang berminat untuk melakukan bisnes dari rumah mungkin juga boleh cuba bisnes putu dan dapatkan Rahsia Putu atau boleh juga cuba kerjaya dari rumah. Terus berusaha.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Alhamdulilah, hari ni dapat berbual bersama seorang hebat.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.. Bulan Ramadhan memang banyak boleh lihat kedai yang

Roti John Juadah Pilihan

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku..

Bulan Ramadhan memang banyak boleh lihat kedai yang menjual juadah berbuka puasa. Saya tidak suka sangat roti john, tapi ramai juga yang jadikan roti john juadah pilihan untuk berbuka puasa. Saya tak suka sebab besar roti john tak mampu saya untuk habiskannya.

Teknik SEO Merah Jambu

Tapi bila lihat Roti John 79 Pasar Ramadhan Pandai Dalam ni ramai je orang yang beratur untuk membelinya kamipun teruja untuk mencuba. Pandangan saya kalau ramai yang membeli maknanya pasti ada yang istimewa tentang juadah tersebut. Itu pendapat saya lah.

Roti John 79 Pasar Ramadhan Pantai Dalam
Roti John 79 Pasar Ramadhan Pantai Dalam
Orang beratur nak beli roti john
Orang beratur nak beli roti john

Ini adalah rupa Roti John yang dibeli. Rasanya pun memang boleh tahan sedapnya. Saya tak reti sangat bab merasa roti john ni tapi bagi saya memang saya boleh ulang beli roti john ini lagi. Boleh jadikan roti john juadah pilihan saya lepas ini.

Kereta Mampu Milik

Rupa Roti John
Rupa Roti John

Mega Sales sudah mula

Pada pandangan saya kesedapan roti john adalah terletak pada bancuhan intinya biasanya makin banyak daging/ayam digunakan dalam bancuhan dengan telur lebih ramai yang suka. Letakkan sos, mayonis dan sos lada hitam (ikut pelanggan minta) secukup rasa. Sos yang telalu sikit menyebabkan roti jadi kering dan kurang menarik kurang sedap, sos terlalu banyak akan menyebabkan terlalu comot. Jadi pandai-pandailah letak secukup rasa. Yang paling akhir adalah rotinya, roti yang lembut adalah elemen yang utama kalau inti dah sedap tapi roti keras, tak sedap juga roti john itu.

Bagi saya, dalam berniaga terutamanya niaga makanan baik kita ikut kehendak dan selera pelanggan, jangan kita syok sendiri. Sebolehnya dapatkan maklum balas dari pelanggan, jika ada teguran ambil sebagai positif. Apa yang penting pelanggan itu akan ulang datang, bukan sekali beli dah bye-bye. Kan best kalau barang jualan kita jadi juadah pilihan pelanggan?

Apapun, air kurma, kerabu saghe dan solok tetap menjadi juadah pilihan utama di hati saya.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ramadhan mendekat, kurang dari 24jam kita akan mula
Assalamualaikum dan Salam 1 Inspirasi buat Saudaraku Sekalian.... Daddydee ucapkan Selamat Menyambut Ramadhan buat semua
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Biaya keluarga dengan menjahit adalah bukan suatu yang

Layanan Yang Baik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku….

Layanan yang baik - pelanggan berhak mendapatnya
Layanan yang baik – pelanggan berhak mendapatnya

‘Customer always right’ itu adalah ungkapan yang selalu diungkapan kalau dalam soal perniagaan. ‘Customer always right’ tidak bererti pelanggan itu betul tapi adalah soal hak pelanggan. Pelanggan layak mendapat layanan yang baik dan berhak memilih. Itu hak pelanggan.

Itu lah yang terjadi kepada saya dalam 3 hari ini. Hak saya untuk memilih dan mendapat layanan yang baik.

Hari Pertama 

Oleh kerana cuti umum, banyak klinik swasta tidak beroperasi. Kita 1 Malaysia, bila saja perayaan besar banyaklah klinik mengambil peluang untuk cuti rehat. Jadi saya tidak banyak pilihan. Saya pergi ke satu klinik yang saya telah sedia maklum menyediakan perkhidmatan x-ray.

‘Hi, sini boleh buat x-ray tak?’ tanya saya pada seorang perempuan menjaga kaunter.

‘Ada, tapi mesti buat hari ini ke?’ jawab akak tu yang agak pelik soalannya.

‘Ya, saya nak buat hari ini. Boleh ke?’

‘You datang esok boleh tak. Hari ini kita malas nak bukak itu mesin.’

‘Ok, tak mengapa saya datang esok’. Walaupun, ingin menyelesaikan nya cepat saya tetap akur dan faham kerana cuti umum. Kecewa memang kecewa tapi saya terima alasannya, esok saya akan kembali.

Hari Kedua

‘Hi, boleh buat x-ray tak hari ini?’ saya bertanyakan perempuan yang sama di klinik yang sama.

‘Kenapa you datang lewat sangat.’ jawab kakak kaunter yang agak menaikkan amarah. Saya tengok jam baru pukul 7 malam bukannya 12 tengah malam.

‘Boleh buat tak boleh buat ni? Doktor ada tak? Tak boleh tak apa, saya pergi tempat.’

‘Doktor ada. Boleh buat. Tapi sudah lewat lah. Itu lah bla bla bla……’ panjang kakak kaunter tu membebel, saya pun angkat kaki. Saya datang untuk x-ray dan medical check up. Saya pergi ke klinik bersebelahan yang semalam tutup dan dapatkan perkhidmatan di situ.

Layanan yang baik - Pelanggan berhak memilih
Layanan yang baik – Pelanggan berhak memilih

Layanan Yang Baik

Saya tidak pernah minta di layan bagai VVIP. Cukup sekadar memberi layanan yang baik dan dengan senyuman. Klinik yang saya sebutkan di atas itu, kakak kaunter itu mukanya memang mencuka. Layan pun acuh tak acuh saja. Jadi ada baiknya untuk saya memilih tempat lain kerana itu hak saya sebagai pelanggan.

Sama juga dalam kehidupan seharian kita, cubalah memberi layanan yang baik buat semua orang sekeliling kita agar semua orang senang dengan kita. Bukan begitu saudaraku?

 

Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Alhamdulilah, hari ni dapat berbual bersama seorang hebat.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selama tiga tahun dalam bidang senggaraan dan secara
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Biaya keluarga dengan menjahit adalah bukan suatu yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.. Bulan Ramadhan memang banyak boleh lihat kedai yang

Amanah Dalam Perniagaan

Dulu saya berkerja dalam pembinaan, sejak beralih kepada bidang senggaraan, saya mula bergaul dengan usahawan secara tidak langsung. Bermacam orang saya jumpa. Pelbagai ragam. Ya, organisasi saya berkerja adalah bertujuan untuk membantu dan membangunkan usahawan, jadi saya pun terlibat samalah.

Untuk saya menjadi usahawan mungkin nanti sekarang belum lagi ilmu belum tebal.

Kekadang selalu juga saya terlibat bila bos memanggil usahawan bermasalah untuk dibantu. Kebanyakan mereka akan cuba meletakkan kesalahan pada orang lain. Sebgai contoh mereka menyatakan pelanggan mereka lari kerana suasana, tempat makan tidak cukup dan lain-lain lagi. Tapi tidak pula salahkan cara hidangan yang tidak menarik, tiada perubahan menu, kebersihan dan lain-lain lagi. Itu antara sifat mereka.

Masing-masing akan mengatakan mereka adalah peniaga atau usahawan yang amanah. Tidak mementing keuntungan semata. Dan mereka redha kalau itu rezeki mereka untuk hari itu.

Tapi sebenarnya mereka silap, Amanah dalam berniaga besar skopnya. Amanah dalam berniaga bukan saja antara penjual dengan pembeli tetapi merangkumi orang lain seperti pembekal, pemiutang, tuan kedai dan pembekal utiliti.

Membayar hutang pemborong, sewa kedai, bil-bil utiliti adalah amanah dalam perniagaan. Ramai peniaga yang mengambil lewa semua diatas ini. Dan mengeluh kerana pendapatan yang sikit. Sifat Amanah untuk menjelaskan hutang tersebut tiada, dan tidak wujud keberkatan dalam hasil yang diperolehi.

Bukan ingin menuduh, tapi saya bercakap atas dasar pengalaman yang saya lihat. Dengan mata saya yang jadi saksi. Bil elektrik kekadang mencecah ribu ringgit tidak dibayar. Sewa kedai puluh ribu tertunggak selama setahun. Dan bermacam-macam lagi.

Kekadang berniaga dapat RM100 sehari datang mengeluh kerana biasanya mereka dapat RM300++ sehari. Mengeluh sebab pendapatan kurang dan tak mampu nak jelas hutang, sewa, bil dan gaji pekerja. Kalau dilihat sehari kalau dapat RM100-RM300 maknanya secara bulanan mereka akan peroleh antara RM3000 – RM9000. Tak banyak ke?

Bersyukurlah, masih ramai diluar sana yang perpendapatan bawah RM500 sebulan.

Malah ada juga kes dimana, hutang dengan pembekal tidak mampu dijelaskan kerana tiada untung. Tetapi setiap tahun pergi menunaikan umrah, tukar kereta dan rumah besar hasil dari perniagaan tersebut. Masih tiada untungkah? Atau kita sering tamak dan tidak bersyukur dengan nikmatnya??

Bersifat amanah lah dalam hidup seharian kita kerana ia akan memberi keuntungan yang besar kepada kita kelak.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Perkenalan dalam tempoh yang lama, berkawan dalam masa
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Teknik menjual diri? Ya, teknik menjual diri untuk
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hujung minggu seperti biasa, rutin harian saya akan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Ninetology telah melancarkan model terbaru mereka iaitu Ninetology
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Teringat pada zaman muda mudi dulu masa bujang