10 Tips Kekal Cergas Di Bulan Ramadhan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Bagaimana Ramadhan kali ini? Pasti lebih hebat dari tahun sebelumnya kan? Begitulah hendaknya. Saya juga harapkan Ramadhan kali ini lebih baik buat saya walaupun sedikit sepi sebab jauh dari keluarga tersayang.

Setiap kali Ramadhan banyak pertandingan yang dibuka, sama ada kita saja mahu rebut atau tidak. Mengejar pahala untuk akhirat atau nikmat dunia yang sementara, sebaiknya biarĀ akhirat dapat dunia pun dapat. Untuk akhirat pastinya amal ibadat kita.

Kurma untuk berbuka dan sahur
Kurma untuk berbuka dan sahur

Mana kala pertandingan nafsu adalah pertandingan buffet di hotel-hotel dan restoran-restoran, pertandingan air pelbagai warna di bazar ramadhan, pentandingan kuih berseri seri di bazar dan banyak lagi lah. Memang menggoda nafsu makan yang telah berpuasa seharian di siang hari.

Saya pun suka pertandingan ni. Kalau dapat air tembikai satu jug pun boleh licin kena sebat. Haus kan.

Kalau buffet lagilah semua pun mahu sebat. Sana sini semua nampak sedap nampak mengiurkan bagkitkan nafsu makan.

Tepuk dada tanya selera.

10 Tips Kekal Cergas Di Bulan Ramadhan

  1. Amalkan berbuka dan sahur dengan kurma (saya selalu ambil 3 biji setiap kali). Kenapa kurma? Salah satu sebab ia adalah sunnah Rasulullah dan satu lagi kurma mampu kenyangkan perut.
  2. Banyakkan minum air kosong. Bukan teh ais, bukan satu jug air tembikai. Ambil air manis tidak salah tapi lebihkan air kosong.
  3. Ambil nasi/bihun atau karbohidrat mengikut keperluan. Mungkin 1/2 pinggan atau segenggam nasi sudah cukup. Terpulang pada keperluan individu. Sebaiknya lebihkan protien dalam pengambilan makanan.
  4. Sahur lebihkan makanan yang lebih serat. Contoh seperti roti wholemeal, brown rice dan lain-lain. Saya cukup dengan 2 keping roti wholemeal dengan peanut butter.
  5. Rehat sekejap pada tengahari. Ambil masa antara 15-30 minit untuk rehat.
  6. Berhenti makan sebelum kenyang. Bukan makan sampai pecah perut terutama semasa berbuka… Saya dulu pun makan sampai pecah perut, lepas tu nak terawikh pun tak larat dan malas. Tau lah dah berpuasa seharian tapi masa berbuka tu bukan masa untuk balas dendam. Jadi kawal nafsu tu, ambil pada jumlah yang kita perlukan.
  7. Solat sunat terawikh jangan tinggal. Sebaiknya berjemaah. Solat sunat terawikh boleh bantu bakar kalori dalam badan kita. Tapi niat utama adalah ibadah.
  8. Kalau rajin dan ada kesempatan, lakukan senaman ringan. Tak payah pergi gym pun tak mengapa. Cukup buat push-up, cruch, squat dan lain-lain yang sesuai.
  9. Tidur awal. Sebaiknya sebelum jam 12 tengah malam. Supaya senang bangkit sahur keesokkannya.
  10. Elakkan tidur selepas bersahur. Badan akan lesu kalau tidur selepas subuh. Lagipun seperti kata orang tua-tua, buka pintu rezeki biar awal pagi.

Dalam hidup ini kita perlu kekal cergas untuk terus bersaing. Dan amalan cara hidup yang sihat adalah amat perlu.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Bila tiba hari raya pasti jejaka-jejaka idaman Malaya
Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ramadhan datang lagi, semua umat Islam telah bermula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ramadhan mendekat, kurang dari 24jam kita akan mula
Sekarang ni aku tengok banyak yang berkongsi status dan juga gambar kegembiraan mereka di media

Haiqal VS Yusof Taiyoob

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Haiqal Jadi Hulk Setiap Kali Iklan Yusof Taiyob
Haiqal Jadi Hulk Setiap Kali Iklan Yusof Taiyoob

Apabila hampir tiba bulan Ramadhan, mula akan aktif pelbagai iklan produk-produk hebat yang untuk kegunaan sepanjang bulan Ramadhan dan Syawal nanti. Memang akan penuh TV dan Radio dengan iklan Jakel, Petronas, Habib, Euro Moda dan lain-lain. Dan tidak lupa juga iklan Yusof Taiyoob.

Kawan saya selalu cakap orang tiada suara pun leh jadi jutawan cuba dengar cara mereka sebut ‘Yusof Taiyoob’. Sepoi sepoi bahasa bunyi sebutan nya.

Siapa sangka produk kurma kegemaran saya menjadi musuh utama anak saya, Haiqal. Hahahaha…

Asal saja iklan Yusof Taiyoob keluar di TV atau Radio, Haiqal akan menjerit.

Pertama kali mendengar Haiqal menjerit:

‘Papa, iklan. Tutup’

Cun gak Yusof Taiyoob
Cun gak Yusof Taiyoob

Adus… Parah. Terpaksa juga tutup. Selagi tidak tutup dia bising. Anak oh anak, Haiqal oh Haiqal.

Bisnes Kuih Raya Di Bulan Puasa

Nampak gayanya bulan Ramadhan dan Syawal ni akan jimatlah elektrik rumah saya dua bulan ini. Pasal anak takut akan Yusoff Taiyob, TV tak payah nak buka. Hahaha…

Haiqal VS Yusof Taiyoob jawabnya Haiqal lah juara sebab kami kena tutup TV. Jimat elektrik rumah.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Iklan percuma di blog Daddydee.net. Ya, saya ingin
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Cinta itu memang indah dan membahgiakan terutama mencintai
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua saudaraku... Tahniah, Tahniah, Tahniah. Tahniah buat pasukan Harimau Malaya.
Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sekarang ini masih ramai yang menilai dari warna

Semoga Ramadhan Ini Lebih Baik

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Ramadhan datang lagi, semua umat Islam telah bermula puasa pada hari ini. Insyallah selama sebulan kita akan berpuasa dan mengharapkan bulan Ramadhan ini lebih baik dari yang sebelumnya.

Seperti yang ketahui bulan Ramadhan semua Syaitan telah di ikat tapi tidak nafsu kita. Nafsu adalah musuh utama yang perlu kita kawal sepanjang bulan Ramadhan.

Nafsu akan bergelegak setiap kali berkunjung ke bazaar Ramadhan semua mahu kita beli, semua mahu kita makan dan minum. Semuanya nampak sedap, berplastik-plastik kita beli dan bawa pulang akhirnya ke tong sampah semuanya kerana tidak larat mahu menghabiskan. Beli juadah berpada-pada, biar ala kadar sahaja.

Itu belum lagi membeli belah untuk hari raya, semua mahu disalin baru. Persalinan tuan rumah dan rumah semuanya mahu baru, dari baju seluar sampai barang kemas, dari langsir sampai ke sofa semuanya mahu yang baru. Beribu berhabis untuk berhari raya. Selepas hari raya mula termenung hutang sana sini, duit juga telah kering.

Renung-renungkan bulan Ramadhan adalah bulan untuk beribadat bukan bulan membazir. Semoga kita dapat jadikan bulan Ramadhan ini lebih baik dari sebelumnya. Selamat berpuasa buat semua.

Assalamulaikum dan salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Bulan Ramadhan bulan 1000 rahmat, tersembunyi pelbagai kebaikan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Setiap kali tiba satu Ramadhan mercun pun akan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Alhamdulillah misi untuk mencari putu bambu telah berjaya

Ramadhan mendekat

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Ramadhan mendekat, kurang dari 24jam kita akan mula menyambut Ramadhan. Insyallah esok malam akan bermulanya solat sunat terawikh.

Kalau dulu zaman kanak kanak saya malam pertama Ramadhan adalah umpama malam kemerdekaan bagi saya. Ya merdeka kerana di bulan Ramadhan, abah bagi kami greenlight untuk keluar rumah sampai pukuk 11 malam. Alasan biasa solat Terawikh di Masjid habis lambat. Pada hal sembayang solat Isyak dan 8 rakaat Terawikh, lagi sejam lebih adalah meronda kampung dan makan colek kerang dan buah. Itu memang kegemaran setiap kali Ramadhan.

Itu kenakalan saya zaman kanak kanak. Tapi saya tahu abah tahu saya menipu dia. Sekali abah tenung mata anak anak nya pasti dia tahu hitam atau putih. Ma abah memang cukup mengenali anak mereka. Rasanya semua ibu bapa begitu?

Sekarang ini saya pula yang jadi papa kepada Afif. Kini masanya saya pula untuk mendidik anak saya, untuk mengenal dunia sementara dan memahami akhirat yang kekal selamanya. Ini adalah tahun kedua Afif melalui bulan Ramadhan dalam hidupnya. Semoga Afif membesar menjadi anak yang soleh.

Dalam Ramadhan nendekat saya memasang azan agar Ramadhan kali ini menjadi satu Ramadhan yang lebih baik dari tahun sebelumnya. Dan harapnya dengan kehadiran Ramadhan saya dapat terus mencari inspirasi untuk berkongsi dan terus bersemangat untuk berjuang.

PS: Harapnya bermula dengan Ramadhan kali ini saya dapat kekalkan semangat saya untuk turunkan berat badan dari one pax kepada six pax.

Assalamualaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Seperti yang kita ketahui banyak sekarang ini produk
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Bila tiba hari raya pasti jejaka-jejaka idaman Malaya
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Migrain adalah sejenia sakit kepala yang amat menyakitkan.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan masih dianggap satu pekara