5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Hari Malaysia. Buat yang sambut Hari Lahir hari ini 16 September, Selamat Hari Lahir dan semoga panjang umur dan dimurahkan rezeki.

Hari ini hari cuti tapi saya tetap di Pejabat. Siap kerja untuk mesyuarat pagi esok. Siapkan kertas kerja untuk dibentangkan kepada Ahli Mesyuarat.

5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan
5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Letih juga mata memerhatikan setiap tulisan dalam dokumen yang dihantar kepada saya. Tulisan memang bermacam lenggok nya. Hahahaha… Ada yang boleh saya baca dan ada yang tak boleh.

Tulisan boss saya pun saya tak boleh baca. Hahahaha…

5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan

Hari ini saya nak kongsikan sedikit tips, 5 Rahsia Menang Kontrak Kerajaan. Ini bukan berdasarkan pembacaan saya tapi berdasarkan pengalaman dan pemerhatian saya.

Kenapa saya kongsikan di sini? Hasrat saya satu. Membantu kontraktor di luar sana untuk menang kontrak kerajaan. Sebenarnya nak menang kontrak/sebutharga bukan susah kalau kena caranya.

Sedih saya bila melihat ramai kontraktor masih mengisi sebutharga/kontrak secara acuh tak acuh. Sedih… terpaksa tolak sebab kesalahan yang kecil.

Tak mengapalah lupakan yang lalu, hari ini saya kongsikan 5 Rahsia, iaitu:

  1. Tepati Masa – Perhatikan iklan sebutharga, dan catatkan setiap masa yang ditulis. Bila jual dokumen, bila lawatan tapak dan bila tutup? Setiap deadline ini kena tepati. Lambat minta maaf, khas buat siapa cepat sahaja.
  2. Hormati Pegawai Kerajaan – Hormatilah pegawai yang anda berurusan tak kiralah masa nak beli dokumen ke, lawatan tapak ke, masa nak pulang dokumen. Hormati pegawai tersebut walaupun dia lebih muda. Bukan hormat sampai bersujud, cukup sekadar berikan senyuman manis dan bicara yang sopan.
  3. Beri Perhatian Semasa Lawatan Tapak – Mungkin dalam dokumen kontrak atau sebutharga itu penerangan nya terlalu ringkas dan nampak mudah. Dan saya tahu kontraktor lagi pakar dan sebab itu ramai yang tak ambil endah semasa lawatan tapak. Nasihat saya satu je, Beri Perhatian, dan ikut ke setiap pelusuk yang pegawai tersebut bawa sebab mungkin ada arahan semasa lawatan tapak yang tidak tertulis dalam dokumen. Lagi satu, pegawai yang datang memerhatikan, bukan peluk tubuh saja.
  4. Isi setiap Mukasurat dalam Dokumen – saya tahu anda dah penat isi beratus sebut harga dalam setahun dan maklumat sama yang mahu di isi. Tapi itulah tugas anda, isi sebaiknya maklumat yang diperlukan. Tertinggal atau terlupa isi boleh menyebabkan dokumen anda ditolak.
  5. Tunjuk Minat – ini pun sama dengan item no 3. Sebelum, semasa dan selepas jangan malu-malu jumpa dan bertanya pegawai yang memberi kerja, tanyalah hal yang berkaitan. Tunjukkan yang kita minat nak dapatkan kerja. Biar orang menyampah dengan kita, mana tahu bila dah menyampah dapat kerja kecil. Jadilah kan?

Sebenarnya bukan susah nak menang kontrak kerajaan. Tak perlu ada kabel tak perlu ada kroni pun. Janji ada usaha dan minat pasti boleh berjaya.

Usaha teruskan usaha. Bagi yang berminat boleh Dapatkan Rahsia Memenangi Perolehan Kerajaan. Panduan yang amat saya syorkan. 

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Menjadi kontraktor bukan suatu yang mudah, apa yang
Arsene Wenger Tinggalkan Arsenal Arsène Wenger telah mengeluarkan kenyataan berikut: "Selepas
Jujur je aku mengaku memang aku buta pasal ilmu kereta, terutama bab dalam bahagian enjin.
Sempena ulangtahun ke-50 Big Mac, satu kolabrasi andara McDonald's x G-Shock telah berlaku. Dua syarikat

7 Tips Menang Tender Kerajaan

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Menjadi kontraktor bukan suatu yang mudah, apa yang masyarakat nampak bila saja jadi kontraktor adalah KAYA. Atau bahasa orang muda zaman sekarang ‘Masyukkkk’. Betul kan?

Tak percaya cubalah jadi kontraktor. Baru dua hari jadi kontraktor pasti akan ada kawan datang nak pinjam duit sebab kata kita banyak wang. Sana sini mengaku kawan, ini kawan masa senang.

Tips Menang Tender Kerajaan
Tips Menang Tender Kerajaan

Tapi apa yang mereka tidak tahu adalah sama ada kita ada kerja atau tidak. Dan mereka tidak tahu betapa susah nak dapat kerja terutama nak menang sebutharga kerajaan.

Sebenarnya nak jadi KONTRAKTOR BERJAYA bukan lah mudah dan bukan lah susah. Tapi tidak ramai yang tahu cara sebenar untuk Menang Tender Kerajaan ini. Dan ada yang tahu tapi tidak berusaha dengan sepenuhnya.


7 Tips Menang Tender Kerajaan

  • Harus Rajin – Kontraktor kalau malas lupakan hasrat jadi kontraktor, mesti aggresif dan rajin masuk sebutharga. Ingat bila jadi kontraktor kita boss, kitalah kuli – kalau boss malas jangan haraplah anak buah nak rajin.
  • Harus Rajin – Rajin buat kajian. Bukan masuk sekali tidak dapat terus diam, tapi terus masuk dan masuk serta buat kajian bagaimana penilaian setiap jabatan itu. Setiap jabatan ada perbezaan nya. Ingat untuk jadi Kontraktor Berjaya mesti ‘Dare To Fails’ 
  • Harus Rajin – Rajin buat sedikit homework, bila beli sebutharga terus kaji apa yang dikehendaki. Kalau zaman belajar sekolah cikgu suruh cari keyword untuk soalan itu, untuk tender juga sama – CARI KEYWORD tender itu.
  • Harus Rajin – Biar rajin untuk buatkan profail syarikat. Profail syarikat ni membantu penilai sebutharga untuk menilai kita. Memudah kan kerja penilai sebutharga. BUATKAN PROFIL SYARIKAT YANG KEMAS. Ini tidak masuk sebut harga letak salinan lesen je. Lebih parah lesen pun dah mati.
  • Harus Rajin – sentiasa update dan survey harga barangan. Dapatkan harga yang termurah tapi dengan kualiti yang tinggi. Ingat walaupun barang yang sama, harga adalah berbeza mengikut kawasan dan kedai. Jadi pandai pandailah survey. SURVEY HARGA TERBAIK.
  • Harus Rajin – tunjuklah muka kat pejabat kerajaan yang sebutharga kita masuk. Tanyakan pegawai tersebut status sebutharga kita. Tak berjaya tak apa kita cuba lagi. BUANG PERASAAN MALU
  • Harus Rajin Senyum – jangan berkasar apabila bercakap dengan pegawai kerajaan. Hormati mereka rajin senyum ambil hati mereka. Jangan cabar mereka. We Respect Other Will Respect Us.

Kesimpulannya untuk menang sebutharga kerajaan bukan susah tapi kenalah rajin. Kena rajin dalam semua segi. Untuk lebih lagi rajinkan —-> Baca Buku Rahsia Memenangi Perolehan Kerajaan

PS: Bagi yang berminat nak dapatkan khidmat menyediakan Gantt Chart (CPM) atau nak menyediakan PROFIL SYARIKAT boleh berhubung terus dengan saya disini. Insyallah saya sediakan harga yang terbaik. Terima kasih.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku..... Syukur alhamdulillah. Ada yang sudi memandang pada blog
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Hak kita tapi bukan milik kita? Apakah itu?
Nampak tak naga tu? Garang tak? Nampak tak logo Espirit tu? Stapler tu bukan hadiah,
Assalamualaikum dan Salam Ispirasi buat Semua... Syukur. Syukur Alhamdulillah. Dengan nikmat dan kurnianya masih lagi