Jangan Mengalah Dengan Spekulasi

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Ramai kawan-kawan sekeliling saya mengeluh kini. Mengeluh dan mengalah dengan spekulasi yang tersebar.

Tenat memang tenat. Saya juga terasa tenat dan penat dengan keadaan ekonomi semasa.

Jangan Mengalah Dengan Spekulasi
Jangan Mengalah Dengan Spekulasi

Dari tahun 2015 permulaan perlaksanaan GST memang orang ramai mula terasa bahangnya. Harga barang naik mendadak.

Jangan Mengalah Dengan Spekulasi

Saya sebagai sumber ekonomi utama keluarga lagi terasa bebanannya. Jika saya tewas jika saya tumbang seluruh keluarga saya akan tewas.

Jadi saya perlu terus berjuang.

Prisip saya satu saja sejak dari dulu ‘Biar Kalah Tapi Jangan Mengalah’.

Juara mungkin bukan untuk kita tapi kita berhak untuk terus berjuang. Terutama dalam keadaan ekonomi yang tak stabil ini kita perlu lipat gandakan perjuangan kita.

Hayat kita tidak tahu sampai bila. Jadi berjuanglah sehabisnya bagai ini hari terakhir kita.

Dan jangan lupa serahkan segalanya pada Allah swt. Jangan lupa akan Dia.

Mohon doa untuk orang tua kita dan mohon ibu bapa doakan kita. Doa mereka amat makbul.

Juang terus berjuang. Jangan mengalah dengan spekulasi.

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Saya amat tertarik dengan tajuk eksklusif dalam Berita
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Siang malam bekerja memerah keringat demi sekeping kertas.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Apa yang saya belajar tentang buat duit dengan

Rintihan Rakyat Bawahan

Assalamulaikum Dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Saya memang tidak berminat untuk bicara perihal politik Malaysia bukan kerana takut tapi kerana letih dengan ragam politik yang memang haprak. Memang sana sini sama saja, parti A ke parti B sama je.

Tapi pemerintahan 2015, di bawah Perdana Menteri sekarang memang meloyakan bagi saya. Paling teruk bagi saya sepanjang umur saya hidup.

Lagi bosan bila melihat senarai jemaah Menteri yang hampir semuanya ‘kaki bodek’.

Rintihan Rakyat Bawahan
Rintihan Rakyat Bawahan

Apakah maksud Wakil Rakyat? Tolong jelaskan.

Mereka dipilih oleh rakyat untuk mewakili rakyat bawahan, untuk bawa suara kecil rakyat bawahan ke atas. Memperjuangkan nasib rakyat yang pilih mereka sebagai pemimpin.

Tapi adakah mereka membantu rakyat bawahan sekarang ini?

Saya lihat rakyat bawahan semakin tertindas sekarang ini. Satu demi satu beban di tambah ke bahi rakyat.

Harga barangan bukan lagi naik setiap tahun tapi hampir setiap bulan harga barangan naik. Harga barang naik, tol naik, harga minyak naik, harga rumah memang tak terjangkau dek akal.

Bukan nak mengeluh, bukan nak merungut. Dan saya tahu ramai yang cakap ‘Rileks lah, ulat dalam batu boleh hidup’. Saya nak cakap satu je ‘Pernah tengok ulat hidup dalam batu ke?’

‘Jangan cakap hal ulat dalam batu’. Sekarang ni hal kita, kita yang nak hidup kat dunia ni. Kita nak gerak ke depan ke belakang.

Duit RM 50 dalam poket kita yang dulu boleh beli lengkap barang dapur tapi sekarang dapat apa? Fikir fikirkan.

Bukan tak nak usaha. Saya juga berusahaa. Dan saya yakin rakyat bawahan yang lain pun sama sedang berusaha bersungguh sungguh. Tiada seorang punyang goyang kaki goyang bontot. Masing-masing memerah keringat dan idea untuk mencari rezeki lebih.

Tapi dalam keadaan sekarang rakyat terus dihimpit. Wahai wakil rakyat jangan fikir pasal poket kalian saja. Tapi tenungkan perut ramai orang susah yang belum terisi.

Jadilah contoh buat kami, biar kami iringan kalian dengan doa dan pujian bukannya kejian.

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sekarang ini masih ramai yang menilai dari warna
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Tarikh Pilihan Raya Umum ke-13 (PRU13) saya masih
Menjadikan pelajar sekolah sebagai mangsa politik adalah sesuatu yang kejam. Sesuatu yang tidak patut. Itu
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam

Golongan Muda Ramai Yang Muflis?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Saya amat tertarik dengan tajuk eksklusif dalam Berita Harian Ahad, 28 Oktober 2012 iaitu ‘50,000 Muflis Muda’. Antara petikannya adalah ‘Lebih 50,000 orang muda berusia bawah 34 tahun di isytiharkan muslis di negara ini dalam tempoh 5 tahun lalu’.

Suatu fakta yang menarik dan membimbangkan bagi saya. Mengapakah situasi ini terjadi? Adakah kerana orang kita terlalu bermewah? Atau tiadanya kesedaran atau ilmu tentang wang?

Dan lagi fakta menarik adalah ‘Menurut Persatuan Pengguna Islam Malaysia (PPIM), daripada 4,568 kes muflis suku pertama tahun ini adalah 47% Melayu, 34% Cina, 9% India dan 10% lain-lain kaum.’

Jangan Terjerat dalam HUTANG
Jangan Terjerat dalam HUTANG

Orang Melayu, orang kita yang mendahului dalam bilangan paling ramai yang muflis. Kesemuanya mempunyai masalah hampir sama iaitu terjerat dalam masalah hutang. Kabanyakan mereka terjerat dalam masalah kegagalan membayar balik pinjaman samada pijaman kenderaan, pinjaman perumahan, pinjaman peribadi atau pinjaman perniagaan.

Kekadang kita terjerat dengan kononnya tawaran menarik dari pemiutang. Saya sendiri amat tidak bersetuju dengan sesetegah pemiutang yang amat mudah untuk memberikan pinjaman kepada graduan baru terutamanya pinjaman kenderaan. Pengalaman saya sendiri pun ketika menjadi graduan baru menjejak kaki ke alam pekerjaan saya memerlukan 6 bulan untuk memastikan status kewangan saya stabil. Terlalu ghairah untuk memiliki barangan impian seperti kereta membuatkan kita tidak menimbang elemen yang sepatutnya sebelum membuat satu keputusan terutama dalam membuat pinjaman. Rasanya ramai yang tidak baca T&C perjanjian pinjaman dengan terperinci sekadar baca sekali imbas saja, yalah ketika itu hanya memikirkan habuan yang akan diterima. Tidak memikirkan kesan dan akibat nya nanti.

Sapatutnya, kita perlu memikirkan kesan dan akibat dalam setiap tindakan yang kita lakukan. Ianya adalah amat perlu. Bukan menjadi pengecut atau tidak berani ambil risiko tapi ambillah risiko mengikut kemampuan.

Kehidupan ini tidak dapat kita jangka sama sekali roda pusingannya. Kita tidak dapat membuat meramal masa depan kita. Buatlah persediaan sebaiknya. Dan adalah yang terbaik untuk membuat simpanan demi keperluan kita kelak.

Ingat ‘Sikit-sikit lama lama jadi bukit’.

Assalamualaikum... Hari ni daddydee.net ingin berkongsi pengalaman tentang ASB Loan yang telah lama dilancarkan oleh
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Hidup ini mesti ada matlamat, sama juga dalam
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku.... Entri kali ini adalah bagi menjawab persolan yang
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Agihan Pendapatan ASN 1.23