Salah Siapa Pelajar Jadi Manja

Assalamulaikum dan salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Zaman yang makin canggih dan maju ini di lihat para pelajar jadi manja, makin manja yang melampau. Kena rotan terus terpampang di dada akhbar, kena denda sikit terus masuk buletin utama dan macam-macam lagi. Saya sendiri kadang kala terdiam.

Salah Siapa Pelajar Jadi Manja
Salah Siapa Pelajar Jadi Manja

Gambar di atas adalah yang saya ambil dari laman sosial muka buku. Dan saya telah bertanya kepada kawan saya yang menjadi guru adalah semua ini betul, jawab mereka betul. Saya tidak pasti.

Tapi dari segi senarai yang saya lihat semua ini adalah antara isu yang keluar di dada akhbar Harian Metro, Berita Harian dan juga Buletin Utama. Mungkin sekarang ini pelajar kita tidak boleh disentuh atau tegur, benarkah begitu? Mengapa para pelajar jadi manja?

Saya boleh katakan lebih 50% dari senarai di atas saya pernah kena buat pada masa saya bersekolah dulu. Ya saya adalah pelajar yang nakal zaman sekolah dulu. Saya pernah kena berdiri atas kerusi, berdiri atas meja, berdiri luar kelas, cabut pokok semalu, cabut rumput, lari kaki ayam, rotan, tarik telinga, cubit, ketuk ketampi, star jump, kena rampas sebelah kasut, kena gunting rambut dan banyak lagi. Ya semua saya pernah kena dengan guru-guru saya dulu.

Saya memang bencikan guru saya semasa saya sekolah dulu. Setiap kali kena denda saya akan menyumpah-nyumpah kerana saya rasa saya tidak salah. Saya tidak pernah mengalah dan muhasabah diri.

Pernah juga saya balik kerumah, cuba mengadu pada abah saya, ini jawapan yang saya terima ‘Nak abah tambah lagi’. Sejak itu saya tidak pernah lagi mengadu apa-apa pada abah.

Itu memang abah saya, dia memang selalu berpesan pada semua guru kepada anaknya, saya sendiri pernah dengar iaitu ‘Cikgu buatlah apa saja, ajarlah anak saya. Pukul tak mengapa jangan mati sudah’.

Mungkin zaman sudah berubah, murid dulu mungkin lebih kental berani tapi takut dan hormat kepada guru. Nampak saja guru pasti kelam kelibut lari terjun parit dan paya, terutama cikgu disiplin. Pelajar kini mungkin mereka lebih sentimental, pelajar jadi manja.

Apapun, saya tetap ingin terima kasih kepada semua guru dulu dan kini, terutama mereka yang pernah mengajar saya dan denda saya. Kerana tanpa mereka semua saya tidak akan ada ditempat sekarang ini. Terima kasih cikgu.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Hujung minggu seperti biasa, rutin harian saya akan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... UPSR sudah berlalu, PMR pula bakal menjelma. Sudah

Medidik Dalam Filem : Perginya Seorang Lagenda

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Saya membesar dalam filem lakonan beliau. Dari saya mula pandai melihat television sehingga sekarang saya masih menonton filem lakonan beliau, Allahyarham S. Shamsuddin. Al Fatihah buat Allahyarham S. Shamsuddin yang telah kembali ke Rahmatullah. Semoga Allahyarham akan ditempatkan dikalangan orang yang beriman.

Lagenda yang mendidik dan menghiburkan
Lagenda yang mendidik dan menghiburkan

Saya akui saya amat menggemari filem arahan Allahyarham Tan Sri P. Ramlee terutama filem legasi Bujang Lapok. Memang amat saya gemari. Jika dulu saya menonton dengan sekadar ingin berhibur dengan filemnya yang lawak dan best, tapi seiring dengan usia saya yang meningkat  saya mula sedari filem-filem lagenda ini sebenarnya mendidik saya dalam sedar atau tidak. Banyak isu moral yang digarapkan dalam setiap filem nya. Banyak garapan skrip nya adalah membidas orang Melayu untuk mendidik.

Ingin menjadi pakat internet

WTF! Rahsia menjadi Jutawan Hartanah

Sebagai dalam filem Pendekar Bujang Lapok, kalau kita ingat sekolah orang tua yang diselitkan dalam cerita tersebut adalah menyedarkan kita bahawa ilmu perlu dituntut sehingga akhir nyawa. Dan jangan sombong dan malu dalam menuntut ilmu kerana ilmu saja boleh mengubah kita.

Saya sering mengharapkan akan lahir generasi baru yang mampu berbuat apa yang pernah lagenda ini lakukan. Iaitu mendidik dalam filem. Bukan sekarang menghiburkan. Kalau dulu lagenda ini mendidik dalam filem dengan kiasan dan sindiran sinis. Tapi cara orang kita sekarang adalah mendidik melalui unsur negetif untuk kita jadikan sempadan. Ya, itu bagi mereka yang berfikir? Bagi yang tidak befikir dia mengambil yang negetif ini sabagai panduan bukannya sempadan. Fikir-fikir kan?

Sekali lagi, Al-fatihah buat Allahyarham S. Shamsudin. Semoga allahyarham ditempatkan di golongan orang yang beriman.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat PDRM kerana berjaya memberkas antara penjenayah
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Kering idea punya pasal, jadi saya nak riak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Terima kasih buat para
Guru, terima kasih atas pengorbanan mu selama ini dalam mendidik aku sehingga aku berada di

Terima Kasih Para Pendidik

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Terima kasih buat para guru
Terima kasih buat para pendidik

16 Mei, sempena Hari Guru saya ingin mengucapkan jutaan terima kasih buat semua guru-guru dan pendidik saya yang pernah mengajar saya di TASKI Kg. Telaga Bata (sekarang ini PASTI), Sekolah Rendah Kebangsaan Bunohan, Sekolah Menengah Kebangsaan Tumpat, MRSM Kuala Terengganu, Kolej MARA Kulim, Universiti Kebangsaan Malaysia dan Universiti Putra Malaysia. Terima kasih buat guru-guru dan pendidik semua, yang selama ini:

  • Mengajar saya
  • Mendidik saya
  • Mendenda saya
  • Merotan saya
  • Menampar saya
  • Mengejar saya
  • Mengherdik saya

Terima kasih kerana semua yang di atas, kerana semua itu saya berada di sini hari ini. Kerana ajaran, didikan, denda, rotan dan segalanya itu telah mematangkan diri saya menjadi seorang manusia. Terima kasih.

Tak lupa buat dua grandmaster saya, Ma Abah, guru terbaik dan idola daku sepanjang zaman.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat PDRM kerana berjaya memberkas antara penjenayah
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Kering idea punya pasal, jadi saya nak riak
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Saya membesar dalam filem lakonan beliau. Dari saya
Guru, terima kasih atas pengorbanan mu selama ini dalam mendidik aku sehingga aku berada di

Mengapa Saya Tolak Menjadi Guru Tuisyen

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Sekadar berkongsi pengalaman saya suatu ketika dulu yang ingin menjadi guru tuiyen tapi saya terpaksa tolak pada peringkat akhir.

Saya pernah dapat offer untuk menjadi guru tuisyen part time dulu, tapi saya menolaknya di saat akhir. Masa itu saya baru berpindah dari tapak projek di Kuala Terengganu ke pejabat baru di Kuala Lumpur, perpindahan yang paling nekad pernah saya buat dengan menerima tawaran dengan potongan gaji hampir 15%. Bukan tambahan gaji tapi potongan gaji. Saya tetap terima kerana saya nak ubah laluan kerjaya saya.

Guru Tuisyen
Guru Tuisyen – Ajar yang terbaik

Tapi kehilangan 15% dari jumlah gaji lama, dengan perpindahan dari kota ke kota metropolitan yang kos sara hidup berlipat kali ganda. Maka saya nekad untuk mencari kerja part time, masa itu masih bujang jadi komitmen masa lebih banyak lapang. Saya memilih untuk menjadi guru tuisyen part time.

Saya memohon kerja tersebut dan berjaya. Tawaran telah saya terima tapi keputusan belum saya buat. Saya tenung dalam diri saya, saya ni tak lah pandai sangat. Bengong, gila, bengis dan sombong memang sudah sinonim dnegan saya. Mampukah saya mendidik mereka.

Sedangkan saya cuba adik saya dan anak buah saya, saya lihat seorang saja yang berjaya faham apa yang saya sampaikan dari 5 orang. Maknanya peratusan kejayaan saya adalah 20% sahaja. Ini kerana, pendekatan saya adalah dengan mengajak mereka berfikir dengan saya bukan menyuap mereka.

Matlamat asal saya hanya wang, tapi matlamat ibu bapa dan pelajar sudah pastinya A dan ilmu. Setelah saya fikirkan, saya rasa keikhlasan saya untuk mengajar pada masa itu adalah kurang kerana matlamat saya adalah wang. Ilmu memang elok dikongsi tapi kalau tidak ikhlas bagaimana?

Guru Tuisyen
Guru Tuisyen

Tenung punya tenung akhirnya saya menolak untuk jawatan guru tuisyen itu. Bukan kerana saya tidak mampu mengajar, bagi saya baik Math, Add Math, Sejarah atau Fizik bukan masalah bagi saya. Tapi kesediaan dan keikhlasan saya untuk mengajar itu yang tiada. Matlamat wang saya mungkin akan tercapai tapi bagaimana dengan matlamat ibu bapa dan pelajar?

Bagi saya dalam mengajar tidak kita umur audien kita sama ada kanak-kanak, remaja atau adult, keikhlasan dalam mengajar itu perlu ada. Keikhlasan dalam mengajar pasti akan membuatkan suasana pembelajaran itu lebih menyeronokkan dan capai matlamat bersama.

Dragon Ball z semamangnya salah satu komik besar yang banyak mempengaruhi diri aku, dan ramai
2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Wordless Wednesday : Heavy Metal Symbol

Heavy Metal Symbol
Heavy Metal Symbol
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Hari ini hari rabu pasti ramai blogger akan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ubi Keling - Sedang
Posted with WordPress for BlackBerry.