Selamat Hari Raya Qurban

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua saudara muslimin dan muslimat di seantaro dunia. Semoga semua ibadah kita diterima Allah swt. Semoga ibadah qurban kita diterima Allah swt sebagaimana yang pernah dilakukan oleh Nabi Ibrahim a.s.

Selamat Hari Raya Qurban
Selamat Hari Raya Qurban

Tahun ini sekali lagi saya beraya di kota metropolitan ini. Sayu hati dek kerna tidak dapat pulang ke Kelantan. Apa boleh buat ini pengorbanan yang terpaksa saya lakukan untuk keluarga tersayang. Saya sentiasa berdoa agar pengorbanan ini akan membuahkan kejayaan. Amin.

Sekali lagi, Selamat Hari Raya Qurban buat semua saudaraku.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Sedikit gambar tuan kecil berhari raya pada tahun
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku.... Yeahhh.... Esok hari raya. Esok hari raya. Esok
Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Alhamdulillah saya telah selamat berada di Ipoh, tahun

Tuan Kecil Berhari Raya

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Sedikit gambar tuan kecil berhari raya pada tahun ke dua, walaupun dah terlambat tapi tetap saya kongsikan disini.

tuan kecik berhari raya 2 photo tuankecilberhariraya2_zps6b200700.jpgTuan kecil berposing dulu sebelum berhari raya.

tuan kecik berhari raya 3 photo tuankecilberhariraya3_zps875e9e83.jpgJelingan mata yang menikam kalbu jantung.

tuan kecik berhari raya 1 photo tuankecilberhariraya_zpscf4c5d28.jpgSeronok tuan kecil dapat duit raya selepas berhari raya.

‘Papa, Haiqal nak kahwin’ kata Haiqal selepas dapat duit raya.

tuan kecik berhari raya photo tuankecilberhariraya4_zps5631271a.jpgMama dan papa dia terus pengsan.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Selamat Hari Raya Aidiladha buat semua saudara muslimin
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku.... Yeahhh.... Esok hari raya. Esok hari raya. Esok
Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Alhamdulillah saya telah selamat berada di Ipoh, tahun

Tips Untuk Sihat Dan Bergaya Dengan Six Pack Di Musim Perayaan

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Bila tiba hari raya pasti jejaka-jejaka idaman Malaya akan melaram sakan dengan baju baru. Dengan pakaian baru yang sangat bergaya dengan fesyen terkini. Tak kurang yang berkerja keras supaya kelihatan sihat dan bergaya dengan ketul-ketulan pejal di bisep.

Tapi sempena Hari Raya Aidilfitri ini pasti nafsu makan akan melonjak sakan, menggila habis melihat pelbagai juadah yang terhidang sana sini penuh menyelerakan. Almaklumlah sebulan sudah berpuasa di bulan ramdhan, melihat kerepek ubi kayu pun rasa sedap apa lagi bila melihat lemang yang dipasang kan dengan rendang tok. So delicious. So yummy dor my tummy.

Jangan biarkan nafsu makan merosakkan wajah macho sihat dana bergaya itu. Jangan terlalu lahap. Kekalkan matlamat untuk six pack dan cegah diarrhea.

Sihat dan Bergaya - Bila terlebih saiz perempuan tengok saja la
Sihat dan Bergaya – Bila terlebih saiz perempuan tengok saja la

Tapi jangan dilupa di musim perayaan ini diarrhea memang suka mendampingi kita. Salah sikit pasti diarrhea datang berkunjung dan menjengah kepala. Kalau diarrhea ni singgah sejam dua tak mengapalah kalau singgah berhari-hari macam mana? Haru jawab nya.

Jadi sebelum diarrhea datang melawat dan bertandang dengan kita baik beringat dulu. Makan jangan ikut nafsu tapi makan ikut keperluan saja. Makan berpada-pada saja. Ambil ikut keperluan saja.

Jangan jadikan bulan Ramadhan saja bulan sihat, bulan Syawal bulan makan sampai lebam. Qada’ makan katanya. Almaklum lah sana sini ada open house dengan 1001 juadah hidangan. Jangan dan jangan.

Jadikan bulan Ramadhan adalah permulaan untuk matlamat kita untuk six pack. Kekalkan momentum yang sama untuk terus mencapai bentuk badan impian dan berat ideal. Untuk menjadi lelaki idaman Malaya yang sihat dan bergaya. Selain itu boleh juga mendapat stamina optimum yang penting dalam kehidupan seharian. Apa yang penting stamina? Nanti kita bincangkan kemudian kenapa stamina penting.

Jom sambung puasa sunat enam di bulan Syawal.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Alhamdulillah sudah sampai kita ke separuh Ramadhan kita lalui,
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Ramadhan mendekat, kurang dari 24jam kita akan mula
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Migrain adalah sejenia sakit kepala yang amat menyakitkan.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Keselamatan dan Kesihatan Pekerjaan masih dianggap satu pekara

Selamat Memandu : Perjalanan Pulang Ke Kampung untuk Berhari Raya

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Alhamdulillah saya telah selamat berada di Ipoh, tahun ini turn Isteri dulu. Jadi ikutlah aturannya. Adat sudah bila pasangan dari negeri berbeza terpaksa lah beralah. Beralah bukan mengalah, tetapi hormat.

Perjalanan pulang saya siang semalam alhamdulillah lancar sepanjang perjalanan dari Kuala Lumpur ke Ipoh. Trafik lancar, memang tenang memandu kali ini berbanding tahun lepas. Agaknya ramai yang telah pulang awal. Hari ini mungkin suasananya akan berbeza sebab Khamis semua sudah mula bercuti.

image
Perjalanan Pulang mereka pun nak pulang dah.

Perjalanan pulang kami di siang hari agak lancar ditemani cahaya matahari bersinar terang. Cuma apabila tiba sekitar Behrang, cahaya matahari bertemankan cahaya AES menyinari. Rasanya cahaya AES itu tidak ditujukan kepada kami, rasanya saya pandu bawah speed limit. Harapnya pun cahaya AES itu bukan milik kami.

Perjalanan pulang ke Kelantan dari Kuala Lumpur juga lancar menurut seorang kawan saya. Kami insyallah akan pulang ke Kelantan pada Hari Raya Ke 2.

Bagi yang belum lagi pulang ke kampung halaman pastikan semuanya dalam keadaan terbaik sebelum memulakan perjalanan. Pastikan kereta, rumah dan diri dalam keadaan terbaik. Hati-hati memandu, pandulah dengan selamat.

Selamat hari raya aidilfitri. Maaf Zahir Batin dari daddydee.net

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku.... Yeahhh.... Esok hari raya. Esok hari raya. Esok
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Sedikit gambar tuan kecil berhari raya pada tahun

Beri Duit Raya Untuk Bersedekah Atau Menunjuk

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Hari Raya bakal menjelma tidak sampai lagi 10 hari, saya dengan bank pun sudah buka untuk pertukaran duit raya. Kawan-kawan pejabat pun sibuk berbicara tentang duit raya. Berapa peruntukan duit raya untuk tahun ini? Berapa peruntukan duit raya suadara untuk tahun ini?

Saya melihat tradisi ini semakin menjadi satu kemestian, saya pun tidak tahu dari mana asal ‘beri duit raya’ ini sendiri. Sebab apa yang saya tahu adalah amalan bersedekah untuk berkongsi di musim perayaan.

Beri duit raya - Guna duit siling ok tak?
Beri duit raya – Guna duit siling ok tak?

Kadang-kala sedih juga apabila ada kawan-kawan yang datang bercerita yang duit gaji mereka habis buat berlanja hari raya. Antara peruntukkan tertinggi adalah peruntukan duit raya sebab nak bagi sentanding dengan adik beradik dan ipar duai. Apa yang lagi sedih adalah apabila terpaksa buat hutang untuk musim perayaan ini, hutang yang ada pun tidak terbayar satu bulan sebab hari raya.

Bagi saya, sebaiknya selesaikan semua hutang dahulu baru fikirkan untuk persiapan hari raya. Persiapan ala kadar cukup, tidak perlu terlalu terikut ikut dengan orang lain. Kita ber ‘hari raya’ untuk gembira dan ceria bersama sanak saudara bukan untuk LEMAS dalam hutang.

Beri Duit Raya Untuk Bersedekah Atau Menunjuk??

Biar orang kata kita berkira, kedekut dan sebagainya janji kita tidak lemas dalam hutang. Ingat beri duit raya untuk bersedekah bukan untuk menunjuk-nunjuk. Jadi kalau ada duit lebih mari kita bersedekah kepada orang yang lebih memerlukan. Kalau kita tidak mampu, pandai-pandailah, bersedekah bukan paksaan.

Kalau saya, saya akan rancang untuk beri duit raya terlebih dahulu sebab saya adalah orang yang makan gaji bukan duit turun dari langit. Jadi cara saya gunakan adalah:

  1. Hadkan peruntukkan duit raya. Kalau saya tetapkan RM100, maka RM 100 lah saya akan agihkan. Untuk tentukan peruntukkan hari raya ini, tentukan sekali berapa hari akan kita lalui selepas hari raya sebelum gaji seterusnya.
  2. Berikan mengikut keutamaan. Keutamaan saya mestilah ibu, bapa, mak mertua, nenek dan anak-anak buah. Peruntukkan yang ada akan saya agihkan mengikut keutamaan dan portion masing-masing.
  3. Bahagikan seadil-adilnya. Saya akan bahagikan sama rata untuk setiap peruntukan mengikut keutamaan. Sebagai contoh ibu, bapa, mak mertua dan nenek akan dapat sama banyak kalau sorang dapat RM 10 semua dapat sepuluh. Dan untuk anak buah juga akan dapat sama banyak kalau seorang dapat RM 1 semua dapat RM 1. Jadi tiadalah yang berbunyi “Dia dapat banyak”.
  4. Pekakkan telinga. Ini yang paling penting, selepas dah berikan duit raya seikhlas hati pekakkan lah telinga tu. Sebab budak-budak kecil ayat mereka pun boleh tahan juga pedanya. Ayat yang biasa kita dengar ‘Rumah punya besar bagi 50 sen je’.

Itu adalah cara saya gunakan semasa nak beri duit raya. Dan sekarang ini masih ada 10 hari lagi sebelum 1 Syawal, jadi masih ada ruang untuk tambahkan duit raya. Sambil melayari internet saya buat sikit sikit duit raya.

Jangan jadikan musim perayaan sebagai satu bebanan tapi jadikan ia sebagai ruang meraikan kejayaan dan bertemu sahabat handai.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua... Buat duit dari rumah dengan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Seorang sahabat telah mengajak saya untuk menyertai satu
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua saudaraku... Terdapat 3 Golongan orang kaya iaitu: 1. Mengorbankan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam