Sikap Suka Bertangguh Memakan Diri… Kuasa Lakukan Sekarang

‘Ah… Nanti aku buat lah’, ‘Aku tahulah apa aku nak buat’, ‘Nanti-nantilah’…. Ini antara alasan yang kerap aku berikan. Bukan tak tahu buat atau tiada masa tapi SIFAT MALAS yang membesar dalam diri pada dan ketika itu.

Sikap Suka Bertangguh Memakan Diri

Tak kira dalam dunia pekerjaan atau belajar sifat suka bertangguh kelak akan memakan diri. Tak percaya sudah. Aku dah rasa dan lalui, aku percaya ramai juga percaya akan benda ini.

Zaman belajar biasa kawan akan cakap macam ni ‘Ala… Assignment ni nanti boleh buat. Aku pun belum buat lagi’. Bila dengar kawan cakap macam tu apa lagi terus tutup buku dan follow kawan merempit.

Hello… Kawan… Otak kau dengan dia tak share!!!

Dia mungkin perlukan 30 minit untuk faham satu tajuk. Kau mungkin perlukan 30 hari untuk fahamkan tajuk tu. Tu pun kalau faham.

Lagi satu kena ingat, pointer kau dan dia bukan kongsi. Kalau dia dapat 4.0 dia punya, kalau kau dapat 2.0 pun kau punya bukan boleh kongsi or puratakan.

Continue reading “Sikap Suka Bertangguh Memakan Diri… Kuasa Lakukan Sekarang”

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Kesukaran untuk menulis blog adalah apabila kekeringan idea.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Vote for Malaysia Apa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Dugaan tiada siapa mahu dugaan. Tiada siapa yang

Duit Derma Dah Aku Pulangkan…

Kecoh sehari dua ini pasal duit derma dipulangkan bagi menunjukkan keikhlasan hati penerima derma untuk membersihkan diri. Betul atau tak aku pun tak tahu.

Tapi sifat manusia hutang pun susah nak bayar kalau barang dapat free memang jadi harta tak akannya nak pulangkan kembali. Betuk tak?

DUIT DERMA DAH AKU PULANGKAN…

Pada tahun 2007, seorang pakcik telah menyatakan hasrat nak dermakan aku RM2.6juta sebab dia tengok muka aku ni baik, jujur dan amanah. Dia percaya aku akan jaga belai duit RM2.6juta tu umpama puteri kayangan.

Duit Derma Buat Aku Kaya
Duit Derma Buat Aku Kaya

Aku memula aku ingat pakcik tu bergurau je. Aku cakap dalam hati ‘Kaya sangat pakcik ni, pakai basikal tua buruk, baju pun beli kat Bundle Abu, ada hati nak derma aku RM2.6juta.’

‘Eh… Pakcik gurau kasar nampak’ kata aku kat pakcik itu.

‘Kenapa kau tak nak ke?’

‘Gila tak nak duit pakcik. Sebab saya pun tengah cari tin ni nak jual. Sengkek….’

‘Tapi pakcik ada duit ke?’ sambung aku lagi.


Perghhh… Kaya aku, ini strategi aku. Aku mula berangan-angan.

Duit yang aku dapat akan aku masukkan kedalam akaun Unit Amanah yang aku jangkakan akan memberi pulangan dividen 10% setahun. Setahun dividennya adalah lebih kurang RM260k. Itu belum lagi kalau ada split unit yang akan double kan jumlah unit dan juga kenaikkan harga per unit.

Kenapa Unit Amanah bukan beli share saham? Aku dapat duit ni free. Kalau aku masuk dalam Saham risiko dia tinggi dan juga pulangan yang tinggi. Tapi aku tak nak kehilangan duit jika rugi sebab aku tak tau nak jana kembali RM2.6juta jadi aku pilih suatu investment yang boleh aku rendahkan risikonya tapi pulangan yang berbaloi.

Pulangan daripada dividen Unit Amanah berjumlah RM260k aku keluarkan dan memilih untuk labur dalam pelaburan yang lebih selamat iaitu Tabung Haji (masa ini Tabung Haji ada tabung lagi kot) pada 2008. Aku rasa TH masa ni lebih selamat sebab tak wujud lagi Ajis dan Ah Jib.

Katakan pulangan TH lebih kurang 8% setahun jadi pulangan lebih kurang RM20,800. Jadi di awal tahun 2009 aku dapat pulangan dari dividen TH berjumlah 20,800.

Simpanan aku pada tahun 2009 di TH menjadi RM280,800. Dividen TH aku tidak keluarkan dan biarkan ia terus kompoun. Dan setiap tahun aku keluarkan dividen dari Unit Amanah untuk labur ke TH.

Begitulah seterusnya hingga tahun 2014 aku nekad nak pulangkan derma RM2.6juta pada pakcik tu semula. Fuh… kaya aku beb. Komfirm tak rugi. Cuba korang kira berapa aku kumpulkan pada tahun 2014?

Boleh pakai Kereta Merah Cap Kuda Berdiri beb.

Derma Sudah Aku Pulangkan... Gaya Masa Nak Pulang Derma
Duit Derma Dah Aku Pulangkan… Gaya Masa Nak Pulang Derma

Aku pandu Kereta Merah Cap Kuda Berdiri pergi pada pakcik tu dan bawa briefcase hitam, aku pakai tuxedo kemas. Bersama briefcase tu aku selitkan nota dan aku tuliskan satu nota ringkas. ‘DUIT DERMA DAH AKU PULANGKAN. SATU SEN AKU TAK AMBIL. SEKIAN TERIMA KASIH.’

Mesti pakcik tu tak tahu kan?


‘Kau nak ke tak ni’ jerit pakcik tu kat aku.

Lama aku berangan agaknya. Bengang je muka orang tua depan aku ni.

‘Nak pakcik. Gila tak nak’

‘Nak ambil ni’ pakcik tu menghulurkan sekeping cek.

Aku tak buka cek tu terus. Aku salam pakcik tu siap cium tangan cium pipi. Masam pakcik ni aku cium juga sebab dah dapat RM2.6juta.

Aku hanya tersenyum gembira. Jalan tersengih je.


‘Sengih je bang’ tegur seorang budak dalam umur 10 tahun.

‘Hehehehe…. ‘ aku hanya gelak. Aku dah kaya,

‘Dapat RM2.6 juta ke?’ sapa adik tu lagi.

‘Mana kau tau?’

‘Saya nampak abang dengan pakcik 2.6juta tu. Dia memang gila bang. Dulu memang orang kaya tapi dah gila lepas kalah judi.’

‘Orang sini semua tahu’ sambung adik tu lagi.

Hancur hati ku… Kecewa aku kecewa… Aku kena tipu dengan orang gila.

PS: Ada yang nak derma kat saya RM2.6juta?

PS2: Hidup kena usaha mana ada yang mudah datang bergolek.

Mohd Zaidi
0182477971
Perunding Unit Amanah dan Takaful
www.takaful4u.com

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku Terbaca satu artikel yang menarik di themalaymailonline.com yang bertajuk 91
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku....... Semangat kekitaan yang hilang? Betul ke semangat kekitaan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya mahu jadi jutawan, ya saya menyimpan cita-cita

10 Tips Lulus Dalam Pelajaran Di Universiti

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Hari minggu lepas sempat bertemu dengan sahabat lama, sahabat zaman sekolah menegah dulu. Lebih 16 tahun kami tidak berjumpa selepas saya ke MRSM.

16 tahun, tempoh yang lama. Hanya beberapa trademark saja yang menyebabkan saya masih kenal sahabat saya. Ya lah, bila dah kahwin sana sini kembang. Hahaha… Bukan dia saja tapi saya juga.

‘Yo, besar weh saing’ sapa saya bila lihat dia keluar dari pejabat.

‘Mu pun sama. Hahaha…’ gelak panjang sambil berjalan ke warung. Sembang punya sembang. Masuk bab seorang lagi kawan lama.

‘Wei… Panjang apa cite loni?’ Tanya saya.

‘Teruk di.  Dia down loni’

‘Kenapa pula?’

‘Aku jumpa dia. Aku tanya dia apa cite? Dia kata dia down. Belajar tak habis sekarang menanggung hutang banyak. Memang lain aku tengok dia di. Sian dia.’ Panjang Yo bercerita dengan saya.

*down = murung

Termangu… mengenangkan Panjang. Salah seorang kawan rapat saya dulu. Seorang pelajar yang pintar zaman belajar dulu. Dan berjaya ke Universiti tetapi kandas. Lagi sedih bila dia murung dek kegagalan lalu.

Ok… cukup cerita pasal saya, Yo dan Panjang. Kalau cerita memang tak habis. 16 tahun tak jumpa beb.

Tips Lulus Pelajaran Di Universiti
Tips Lulus Pelajaran Di Universiti

10 Tips Lulus Dalam Pelajaran Di Universiti

  1. Masuk universiti adalah satu kejayaan tapi ingat itu permulaan nya. Apa yang penting bagaimana penamat yang kita mahukan? Tetapkan matlamat penamat yang kita mahukan
  2. Pilih kawan yang terbaik semasa belajar di Universiti. Bukan cari kawan untuk enjoy atau have fun saja. Tapi cari kawan yang boleh push kita untuk belajar
  3. Rancang masa yang kita miliki. Jangan biarkan masa yang kita ada ditentukan oleh orang lain. Biar kita jadi tuan kepada masa kita.
  4. Jangan percaya setiap kata kawan-kawan kita terutamanya bila kawan cakap ‘Aku pun belum study’. Jangan tertipu. Kita masing masing punya otak dan otak kita berlainan. Mungkin kawan kita hanya perlu 5 minit untuk faham 1 topik tapi kita mungkin 5 minggu pun belum tentu faham. Renungkan.
  5. Time study adalah masa untuk study bukan untuk enjoy. Ada sesetengah orang cakap masa study adalah masa enjoy. No… No… Masa study adalah masa untuk study. Set the priority is study.
  6. MLM bukan satu dosa. Nak suruh suka pun tidak nak suruh benci pun tidak MLM ni, tepuk dada tanya selera. Jika masuk MLM jangan fikir nak jadi jutawan je, kencing tu tapi kalau nak ‘belajar’  meniaga dan bina networking itu satu benda yang bagus. Jutawan satu bonus jika kalian berjaya.
  7. Ambil peluang belajar meniaga. Tak kisah lah nak meniaga online ke, offline ke atau MLM ke terpulanglah tapi masa belajar ambil peluang untuk belajar rahsia berniaga. Sebab? Masa belajar banyak masa free kalau pandai urus dengan baik.
  8. Jangan takut dengan Pensyarah. Jangan takut nak berjumpa pensyarah walaupun pensyarah tu muka bengis. Sebab markah kita ada di tangan pensyarah. Jadi fikirlah sendiri.
  9. Pergi ke kelas jangan ponteng. Saya dulu kerap juga ponteng tapi ada sebabnya, apapun sebabnya saya kesal juga. Sebab masa dalam kelas walaupun tak faham sekurangnya ada input walaupun sedikit.
  10. Rendah diri, jangan sombong. Tak tahu bertanyalah pada kekawan yang lebih pandai yang lebih tahu, tanya pada senior atau tanya pada pensyarah. Buang ego be humble, tak hilang bisa ular menyusul akar. Ingat tu?
  11. Lain-lain…. sila tambah Tips Lulus Dalam Pelajaran Di Universiti

Semoga berjaya buat adik-adik pelajar sekalian.

Life it's likes a drama. Yeah, likes a drama. But it's not easy likes drama.
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Dugaan tiada siapa mahu dugaan. Tiada siapa yang

Bukan Herdik Bukan Pukul Tapi Didik Anak Sebaiknya

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin membesar – Abang Haiqal sudah 3 tahun 6 bulan dan Adik Afina sudah 8 bulan lebih. Masih teringat masa Abang Haiqal masih kecil, apa yang di buat abangnya dulu itu juga yang adiknya lakukan. Licah dan lasak tapi menghiburkan hati kami sekeluarga.

Anak permata yang amat istimewa. Anak anugerah dan amanah Allah swt kepada kita sebagai ibu bapa – amanah yang bukan untuk diherdik dan dipukul tapi untuk dididik.

Terbaca kisah-kisah anak kecil di dera dengan kejam tanpa belas kasihan, saya tertanya kemana perginya nilai kemanusiaan dalam diri mereka? Apa tiada langsung rasa kasih?

Anak kecil dilahirkan umpama kain putih bersih ke dunia ini, tugas kita ibu bapa untuk bentuk mereka. Tugas ibu bapa untuk didik anak sebaiknya.

Adik dan Abang - Didik anak sebaiknya
Adik dan Abang – Didik anak sebaiknya

Dulu saya juga cemburu pada adik saya yang lebih diberi perhatian oleh mak ayah saya. Saya rasa terpinggir. Tapi bila sudah jadi ibu bapa, saya mula faham – tiada istilah pilih kasih. Semua anak saya sayangi – baik abang Haiqal yang becok mulutnya atau adik Afina yang lincah. Dua-dua permata hati papa yang tiada gantinya.

Tidak dapat lagi saksikan gelagat abang yang suka mengusik adiknya, dan muka adik yang pasrah setiap kali di usik abang nya. Kadang kala saya tersenyum sendiri bila mengingatkan semua ini.

Sejak menjadi weekend husband, tiada tergambar perasaan rindu di hati terhadap anak-anak dan isteri. Hidup kosong. Setiap kali pulang ke rumah dari tempat kerja tiada mulut becok abang Haiqal terngiang di telinga, tiada aksi lincah adik Afina. Masa bersama anak anak yang telah di rampas – kurangnya masa untuk saya luangkan bersama anak saya ke taman. Untuk jalinan kasih antara kami.

Hidup jadi sunyi tiba-tiba. Kadang kala merasakan diri tidak mampu lalui semua ini. Tidak mampu untuk tidak tatapi mata anak saya untuk sehari – apatah lagi seminggu. Rindu tidak tergambar.

Hargai Anak, Didik Anak Sebaiknya

Walaupun berjauhan, tugas tetap perlu laksanakan. Tugas seorang ayah dan suami perlu di laksana. Bimbing keluarga di jalan yang diredhai. Didik anak ke arah jalan yang diredhai.

Saya bukan sempurna dan bukan insan yang baik. Tapi saya tetap cuba menjadi ayah yang baik buat anak-anak saya. Saya cuba ajari mereka didik mereka dan terpaling penting adalah belai mereka kasih mereka.

Hati lelaki mana mampu menahan apabila setiap kali pulang ke rumah, anak kecil yang lena tidur boleh terjaga setiap kali saya sampai di rumah, bangun mencari saya. Bagaikan dia tahu yang papanya pulang, tidak mampu berkata lagi kerana masih kecil tapi renahnya membuat hati saya sayu. Maafkan papa kerana terpaksa menjauh demi tugas dan kerja.

Seandainya saya ada pilihan sememang saya tidak mahu jauh dari mereka semua biar semua membesar di depan mata saya. Biar mulut becok abang jadi irama merdu di telinga saya, biar lincah adik menjadi drama hidup di mata saya. 

Insyallah pasti ada hikmah semua ini dan ada jalan. Bersabarlah isteri dan anak anak ku. Papa akan pulang.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudarku... Dalam hubungan cinta suami isteri, anak anugerah yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Hidup Berjauahan dengan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki

Dugaan Bukan Di Pinta

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Dugaan tiada siapa mahu dugaan. Tiada siapa yang suka akan dugaan. Datangnya dugaan bukan di pinta. Tiada siapa yang pinta dugaan tapi ia datang kerana Allah swt mahu menguji hambanya.

Tidak kira kecil atau besar dugaan yang mendatang kita perlu menghadapinya perlu tabah menangani nya. Bagaimana cara kita hadapi dugaan itu adalah amat penting.

Kejadian Tsunami di Acheh, Kedah dan Penang, Kejadian Ribut Haiyan di Filipina, Kejadian Banjir Lumpur di Cameron Highland, Kejadian Ribut Creek di Sabah, Tragedi Pos Dipang, Tragedi Hoghland Tower dan banyak lagi. Semua adalah dugaan. Dugaan yang datang menguji kita. Apakah pelajaran yang kita ambil dari semua dugaan ini? Tengok saja atau ambil iktibar? Fikirkan. Semua yang terjadi pasti ada sebabnya.

Demam, sakit kepala dan batuk juga dugaan. Dugaan kecil yang datang menguji kita. Bagi menghapus dosa kecil.

Tidak kira besar atau kecil dugaan yang terjadi, tabahlah menghadapinya dan ambilah iktibar dari setiap dugaan yang mendatang. Dugaan bukan di pinta tapi perlu kita hadapinya.

Posted from WordPress for Android

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua... Kita lihat dalam cermin, hanya diri sendiri yang kelihatan.
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam