Jangan Boikot Ikut-Ikutan

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Isu boikot semakin hangat diperkatakan baik dalam dunia maya atau realiti, sana sini pergi kita akan melihat ramai yang berbicara isu ini. Mungkin semakin ramai mula timbul kesedaran dan prihatin terhadap penderitaan yang diterima oleh saudara kita di Palestin akibat dari serangan kejam rejim Zionis. Semua produk yang mempunyai hubung kait dengan Israel mula di boikot oleh masyarakat seluruh dunia seperti McDonalds, Starbuck, Coca Cola, Tesco, Nestle dan banyak lagi. Produk di atas ini ada antara produk yang dikaitkan dengan penyumbang kepada rejim zionis.

Jangan Boikot, ayuh berjihad
Jangan Boikot, ayuh berjihad

Dalam ramai yang sibuk menyeru yang untuk boikot ramai juga yang mempertikaikannya. Menyatakan itu hak mereka, mereka punya pasal nak makan apa, produk itu bukan haram, barang free ambil saja lah bukan kena bayar dan bermacam macam lagi. Memang pilihan di tangan kita hak kita, nak boikot kita punya hal lah, kalau tak mahu pun hak kita. Pilihan di tangan kita.

Isu boikot bukan isu halal haram, makanan itu bukan haram dimakan status ‘Halal’ yang dikeluarkan oleh JAKIM adalah kekal, mahu makan atau tidak itu adalah hak kita. Dan kita tiada hak menghalang orang lain untuk makan kerana itu pilihan mereka.

Begitu juga soal sesetengah orang yang mendesak pekerja pekerja berkaitan jenama tersebut letak jawatan dengan menyatakan ‘ulat dalam batu boleh hidup’. Itu ulat saudara sekalian, kita manusia yang memerlukan pekerjaan untuk menjana pendapatan untuk tampung kos kehidupan seharian kita. Jangan sesekali cakap banyak lagi kilang lain yang memerlukan pekerja kerana kita tidak tahu apa kelebihan dan kekurangan seseorang itu. Setiap manusia itu ada banyak perbezaannya, belum tentu kilang akan menerimanya bekerja dan belum tentu dia dapat bertahan dengan bebanan kerja baru. Ingat kita semua berbeza. Jangan sesekali pandang hina atau perlekehkan sumber rezeki seseorang itu selagi ia sumber pendapatan yang halal kerana kita juga belum tahu penamat kita. Hormati mereka dan hormati sumber rezeki mereka.

Boikot dapat pahala? Sejujurnya saya tidak tahu sangat soal dosa pahala ini, mungkin ramai Ustaz diluar sana yang mampu meberikan jawapan yang padu dan jitu. Memang ada yang mengatakan Boikot itu satu jihad kecil kerana kita tidak berkemampuan untuk mengangkat AK47 untuk berjihad bersama saudara kita di Gaza. Jadi perjuangan kita adalah dengan memulau produk yang mempunyai kaitan dengan rejim Zionis dan Yahudi. Boikot juga menunjukkan kita mengecam tindakan kejam penghapusan umat Islam di Palestin oleh Yahudi.

Nak boikot, boikotlah sebetulnya. Jangan boikot sebab orang lain suruh boikot, kita boikot sebab terpaksa. Bagi saya boikotlah seikhlas hati dan secara yang berhemah. Boikot tak perlu sampai nak melakukan ‘vandalism’, tak perlu sampai melakukan ‘riot’. Boikot dengan tidak membeli produk yang berkaitan dan menggantikan dengan produk tempatan yang keluaran Malaysia dan Halal itu lagi baik.

Jangan boikot, sebab semua orang boikot. Jadi kita boikot ikut-ikutan. Tak perlu terpaksa dalam melakukan sesuatu sebab hidup ini adalah pilihan.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat PDRM kerana berjaya memberkas antara penjenayah
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Pilihanraya umum ke 13 (PRU13) makin dekat, 5
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ramai yang sibuk melaungkan 'Peace, No War', 'Save
Jika Britain mempunyai British Special Air Service (SAS), Amerika Syarikat dengan Navy Sealsnya dan Israel

Apa Tujuan Kita Berkawan?

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Gelapnya dunia ini jika hidup di dunia ini hanya kita. Hanya kita sendirian tanpa seorang kawan tanpa seorang teman. Pasti sunyi dan membosankan hidup ini, tiada pelbagai rencah kehidupan dan warna warni ragam manusia pasti tidak akan wujud. Betul kan?

Kita berkawan
Kita berkawan

Persoalan hari ini, Apa tujuan kita berkawan? Pilihan jawapan

  1. Sebab orang lain berkawan
  2. Sebab aku nak gunakan mereka
  3. Sebab aku nak hancurkan dia
  4. Sebab dia kaya dan popular

Jawapan ada pada kalian semua. Dan bukan hanya yang disenaraikan di atas sahaja pasti banyak lagi. Kalian semua pun mesti ada tujuan bila berkawan kan? Ada sebab yang tersendiri bila berkawan. Pasti kita punya banyak kalangan kawan, kawan satu sekolah, kawan satu pejabat, kawan satu hobi dan kawan alam maya.

Saya juga begitu, saya paling suka berkawan dengan seseorang yang boleh memberi bimbingan kepada saya, yang suka berkongsi ilmu, yang suka membantu tidak kita susah atau senang, dan yang paling penting saya akan berkawan dengan orang yang membuat saya selesa.

Dalam kita berkawan, jangan kita menanam perasaan busuk hati, hasad dengki terhadap kawan. Dan paling saya tidak suka adalah bila berkawan dengan sang psiko. Itu paling memeningkan kepala, dan bagi saya, saya tidak perlukan kawan yang psiko. Sang psiko boleh nyah dari hidup saya.

Dalam berkawan biar lah kita saling memahami dan menghormati hak seorang kawan tanpa kira siapa mereka. Setiap orang ada hak mereka tersendiri, jadi hormatilah orang lain sebagaimana anda mahu dihormati.

Berkawan biar ikhlas, kawan selamanya. Blogger semua adalah kawan saya.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... 10 Cara Habiskan Masa
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saya masa comel bersama
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam

Inovasikan diri majukan diri

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku….

Bagaimanakan diri kita hari ini? Adakah hari ini kita lebih baik dari semalam atau sama saja? Atau sememangnya kita sama dari dulu sampai sekarang.

Inovasikan diri Majukan diri
Inovasikan diri Majukan diri

Bosan dan malangnya kita jika kita hanya sama dari dulu hingga sekarang. Tiada perubahan tiada peralihan. Sedangkan kita sendiri bosan dengan barang yang sama seperti perabut sama, kereta sama dan lain-lain. Bagaimana orang lain melihat kita yang tiada perubahan? Tidak bosankan mereka disekeliling kita?

Perubahan diri kita bukan untuk orang lain tapi untuk diri kita untuk majukan diri kita. Ubah diri untuk kepentingan diri kita, untuk kesejahteraan kita, untuk ketenteraman kita. Ubah ubah ubahlah diri.

Kita sering menyebut inovasi? Kita lakukan inovasi dipejabat. Lakukan inovasi dalam ciptaan kita. Tapi pernahkan kita inovasikan diri majukan diri?

Inovasikan diri majukan diri. Dari seorang yamg ego menjadi seorang yang humble. Dari seorang samseng menjadi seorang ustaz. Dari seorang pemalas kepada pemikir hebat. Dari seorang pemarah kepada penyabar.

Ayuh kita inovasikan diri kita untuk memajukan diri, menjadikan hari kita hari ini lebih baik dari semalam. Menjadi seorang manusia yang lebih dekat kepada Allah swt.  Insyallah tiada yang rugi semuanya demi kebaikan kita.

Posted from WordPress for Android

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku...
[caption id="" align="aligncenter" width="700"] Always be happy
Natalia Partyka Natalia Partyka is one of the athlete in Olympic London 2012,
Nick's childhood Meet Nick Vujicic, pronounced ‘Vooy-cheech’. Born in 1982 in

Contest SEO Eridy

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku….

Contest SEO kembali lagi kali ini adalah Contest SEO Eridy yang dianjurkan oleh Eridy.com. Lama juga saya sudah tidak menceburkan diri dalam Contest apatah lagi Contest SEO.

Saya sebenarnya masih lagi newbie dalam SEO ni, bak kata orang tua-tua masih lagi budak ingusan dalam SEO ini. Banyak lagi yang perlu saya terokai dalam dunia SEO dan blogging ini. Penyertaan Contest SEO ini adalah percubaan saya bukan nak menang tapi kalau dah menang itu rezeki. Melihat ramai otai-otai SEO telah join Contest SEO Eridy ni rasa geram dan gatal tangan pula saya nak turut sama memeriahkan.

Contest SEO Eridy
Contest SEO Eridy

Contest SEO Eridy: Tips Untuk Menang

Bukan nak berlagak bukan nak sombong. Saya rasa setiap peserta Contest SEO Eridy pasti telah memasang stategi, teknik dan taktikal yang hebat hebat belaka. Itu pasti.

Lihat saja nama peserta setakat ini bukan calang-calang semuanya, ada yang telah menjadi penulis E-Book SEO yang tak perlu saya sebutkan lagi nama gergasi SEO ini. Dan ramai juga peserta contest kali ini adalah alumni kelas WordPress Akedemi Denaihati. Dengarnya dalam seminar WordPress ini banyak juga ilmu SEO terhebat didedahkan, saya pun rugi tidak sempat lagi sertai seminar ini.

Apapun sedikit tips untuk menang yang saya ingin kongsikan untuk contest SEO Eridy adalah:

  • Jangan Putus Asa
  • Jangan Takut Mencuba
  • Jangan Mudah Jemu
  • Berusaha-Berusaha-Berusaha dan Terus Berusaha

Ini adalah tips untuk hidup dalam dunia ini dan dunia blog.

Habuan Contest SEO Eridy

Hadiah untuk contest ini ialah wang tunai berjumlah RM500.00

Tempat pertama : RM200 x 1
Tempat kedua : RM 100 x 1
Tempat ketiga : RM 80 x 1
Saguhati : RM 20 x 6

Untuk maklumat lanjut boleh ke blog Eridy.com

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Kesukaran untuk menulis blog adalah apabila kekeringan idea.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Syukur Alhamdulillah, kita sudah hampir ke penghujung bulan
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Sejak awal bulan Julai 2013 saya cuba sebaik
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Jangan beli ebuku Teknik SEO Merah Jambu, sejujur

Mulakan Langkah Pertama

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku….

Langkah pertama adalah suatu yang sukar untuk kita lakukan  dalam hidup ini. Bukan senang. Tampak senang tapi tidak. Saya sendiri sukar untuk mulakan langkah pertama, lama masa untuk saya berfikit dan kaji sebelum mulakan langkah pertama saya.

Langkah Pertama untuk berjaya
Langkah Pertama untuk berjaya

Langkah pertama yang saya maksudkan bukan untuk belajar berjalan tapi yang saya maksudkan adalah memulakan langkah arus perubahan dalam hidup. Tidak ramai yang berani mengambil langkah ini untuk keluar dari zon selesa. Untuk keluar dari kepompong VIP. Keluar dari kepompong selesa kita.

Langkah pertama yang kita ambil akan menentukan sama timbul atau tenggelam. Mulakan perjudian hidup, bukan berjudi ya. Saya suka gunakan term perjudian hidup sebab kita belum tahu langkah pertama akan untung atau rugi. Akan jatuh atau terbang.

Saya juga sedang merancang dan bakal mulakan langkah pertama saya. Harapnya ia aka  menjadikan enjin pemangkin untuk saya terbang. Ini perjudian saya.

Life is gamble, gamble for success.

Posted from WordPress for Android

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Kesukaran untuk menulis blog adalah apabila kekeringan idea.
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku.... Contest SEO kembali lagi kali ini adalah Contest