Apa Itu Pedofilia? Fakta Tentang Pedofilia Yang Ibu Bapa Patut Tahu

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Apa itu Pedofilia?

Apa itu Pedofilia
Apa itu Pedofilia

Pedofilia adalah orientasi seksual yang mana seseorang itu lebih tertarik dan mempunyai nafsu seksual ke atas kanak-kanak di bawah 13 tahun. Golongan Pedofilia lebih tertarik untuk melakukan hubungan seks dengan kanak-kanak.

Suatu yang gila kan? Mempunyai nafsu pada kanak-kanak? Ya, tapi itulah pedofilia.

Dalam kebanyakan kes pedofilia tidak melibatkan penembusan, kebiasaan akan melibatkan seks oral atau sentuhan alat kelamin.

Lebih merbahaya dalam kebanyakan kes pedofilia, mereka biasanya menggunakan pendekatan bersahabat, berkawan, pujukan dan tipu helah untuk mendekati mangsa mereka.

Tingkahlaku pedofilia adalah satu jenayah kejam apabila memaksa mangsa yang tidak berdaya untuk melawan seperti kanak-kanak. Ianya pasti akan meninggalkan kesan negetif pada mangsa mereka, menyebabkan mangsa trauma dan memberi kesan kepada psikologi dan hubungan interpersonal mangsa kelak. Dari kajian menunjukkan, pedofilia kebanyakkan adalah mangsa gangguan seksual di zaman kanak-kanak mereka.

Pedofilia banyak gunakan pujuk rayu
Pedofilia banyak gunakan pujuk rayu

Selain dari itu, pedofilia juga boleh disebabkan oleh pendedahan kepada filem lucah yang tidak terkawal sejak dari awal usia. Ataupun pernah menjadi mangsa penderaan seksual, mempunyai nafsu seks yang tinggi (hyper sexuality).

Pengidap pedofilia kebiasaan tidak akan mendapat kepuasan dalam hubungan seks dewasa. Dan lebih cenderung untuk melakukan seks dengan kanak-kanak yang tidak memberi ancaman kepada mereka.

Sebagai ibu bapa kita perlu tahu hal ini. Bukan sewenangnya membiarkan anak kita tanpa pemantauan. Pengawasan yang rapi perlu diberikan memandangkan golongan pedofilia boleh terangsang nafsu mereka dengan hanya melihat kanak-kanak dan juga melalui sentuhan.

Mungkin kita merasakan kita masih selamat? Betul kan?

Sedar atau tidak kes kehilangan / penculikan kanak-kanak berkemungkinan berkaitan dengan pedofilia. Antara kes yang popular di Malaysia adalah sesuatu yang mengejutkan apabila menemukan mayat mangsa dengan timun di kemaluan. Apakah semua ini?

Mengikut statistik yang dikeluarkan oleh PDRM pada 2013, terdapat 4,998 kes individu hilang dan hanya 2,382 berjaya ditemui semula. Dan 45 peratus dari angka itu adalah melibatkan remaja dan kanak-kanak yang berusia bawah 18 tahun.

Pedofilia akan cuba mendekati anak anak
Pedofilia akan cuba mendekati anak anak

Apa yang perlu ibu bapa lakukan?

Sebolehnya sebagai ibu bapa elakkan perkara-perkara berikut:

  • elakkan berkongsi gambar anak-anak terutama dalam keadaan tidak berpakaian atau berpakaian tidak sopan tidak kira lelaki atau perempuan
  • elakkan berkongsi lokasi sekolah dan lokasi keberadaan anak di laman sosial
  • latih anak untuk tidak membenarkan sesiapa menyentuh kemaluan
  • beri perhatian lebih kepada anak terutama apabila mereka berada dalam keadaan murung untuk mendekati seseorang.
  • Jangan biasakan anak-anak duduk di atas riba orang lain terutamanya lelaki
  • Jangan biarkan anak-anak bawah 13 tahun dibiar berjalan atau keluar tanpa pengawasan kita.

Jaga-jaga semakin kita mendekati penghujung dunia ini, makin banyak benda-benda pelik yang gagal diterima akal akan terjadi dan berlaku. Sebagai ibu bapa, kita pelindung anak-anak. 

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Terlebih dahulu saya ingin nyatakan di sini, kisah
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Apa khabar buat semua saudaraku? Saya harap semua
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Jasa Bonda - Warisan Di saat kau lena
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun

Kasihnya Ibu

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya, pemeriksaan rutin, saya berehat seketika di pejabat sahabat saya. Sedang saya berehat saya didatangi seorang wanita yang dalam lingkungan 40-an rasanya, sebab saya berada di kaunter terpaksalah saya melayan kakak tersebut.

Kasihnya ibu
Kasihnya ibu

‘Assalamualaikum, dik, akak nak tanya pasal kemahiran, boleh?’  akak itu memulakan bicara.

‘Boleh, kak. Kemahiran macam mana tu?’

‘Untuk anak akak ni, dia minat menjahit. Dulu dah ambil kemahiran di A tapi separuh jalan saja bila sampai peringkat 2 ada sedikit masalah semasa dia praktikal. Jadi dia, tak boleh sambung. Sekarang ni, akak nak carikan tempat baru untuk dia belajar kemahiran. Kalau boleh biar lah menjahit’ panjang lebar akak tu cuba menerangkan situasi dia padaku, tampak kasihnya ibu di wajah akak itu. Seorang ibu yang risau akan masa depan anaknya.

‘Keputusan dia macam mana ya kak? Untuk menjahit kita ada sediakan kursus peringkat diploma dan sijil. Kalau tahu keputusan dia senang saya nak bagi cadangan’. Saya cuba mendapatkan maklumat lanjut.

‘SPM dia tak berapa cantik. Memang teruk. Dia tak ambil Bahasa Melayu. Dia tak pergi masa exam rasanya. Tu yang akak nak carikan dia kemahiran.’ Akak tu bercerita perihal anaknya tampak dia sedikit serba salah untuk menceritakan tentang keputusan anaknya.

‘Tak apa kak, boleh tu. Tak jadi masalah. Mungkin akak boleh ke……..bla….bla…..’ Saya memberikan cadangan pada akak itu untuk menyelesaikan masalah beliau. Sempat juga saya bertanya akak tu dia tinggal di mana. Nyata agak jauh dari situ, tapi beliau sanggup datang demi untuk sedikit maklumat demi masa depan anaknya. Begitulah kasihnya ibu, sanggup melakukan apa saja untuk anaknya.

Bila teringatkan perihal akak tersebut, saya berasa betapa bertuahnya adik itu yang mendapat ibu yang sangat penyayang dan bertanggung jawab. Walaupun adik itu sudah boleh berdikari tapi ibu itu tetap membantunya, mencarikan maklumat untuk adik itu sambung belajar. Saya doakan agar adik itu akan membanggakan ibunya pada suatu hari nanti.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Sinopsis Movie Elysium Movie Elysium adalah satu filem
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki

Mendidik Anak Biar Betul Caranya

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar buat semua saudaraku? Saya harap semua sihat sejahtera semuanya. Saya mungkin orang yang tepat untuk bercakap pasal hal mendidik anak kerana umur saya yang masih mentah dan anak juga masih kecil. Pertamanya 10 jari saya susunkan jika apa yang saya hujahkan di sini membuatkan anda semua tidak selesa.

Saya terpanggil untuk berbicara hal ini apabila melihat terlalu banyak isu berkaitan kanak-kanak sehari dua ini. Kes adik Muhammad Firdaus, kes culik kanak-kanak, kes penggunaan anak kecil untuk minta sedekah dan banyak lagi kes lain. Pilu hati ini bila membaca kes sebegini, kadang kala berkaca mata saya membacanya. Walaupun saya lelaki dan seorang bapa saya tetap seorang manusia yang mempunyai hati.

Seminggu lalu di sebuah R&R tika saya mahu ke tandas tunaikan hajat, saya melihat seorang ibu (seorang Islam dan Melayu) menarik tangan anak nya ke surau R&R, saya sangkakan mungkin mereka ingin solat Dhuha. Saya teruskan ke tandas meninggalkan mereka berdua.

Usai urusan saya, saya melewati hadapan surau, saya lihat ibu tadi sedang marahkan anak.perempuannya. Anaknya menangis tereasak-esak. Ibunya sedang marah-marah, saya tidak pasti apa puncanya dan saya tidak mahu ambil tahu. Tapi saya kesal.

Saya kesal cara ibu itu memarahkan anak nya di khalayak ramai, saya tahu beliau ini mendidik anak beliau. Dan saya tahu itu hal rumah tangga beliau. Tapi sebaiknya jangan marah anak di khalayak ramai sebegitu. Anak yang meningkat remaja akan mempunyai ego dan jiwa memberontak. Sebaiknya berbincang atau jika ingin marah, marahlah dalam rumah atau dalam kereta bukan di tempat awam.
Memarahi anak di tempat awam pasti akan mengganggu psikologi anak. Ia akan menjadi serangan mental kepada anak kita. Dalam usia yang remaja tidak mustahil dia akan memberontak suatu masa nanti.

Dalam mendidik anak kalau boleh jangan marahkan anak, nak marah pun marahlah cara untuk mengajar anak. Cara yang paling berhemah. Ingat zaman dulu dan kini berbeza, dulu ayah saya mendidik anak anaknya dengan rotan tapi sekarang ini ibu bapa dan guru yang merotan anak juga boleh di dakwa. Dunia telah berubah cara kita mendidik anak juga perlu berubah.

Semoga kita semua dapat mendidik anak anak kita menjadi khalifah yang soleh dan solehah. Amin.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Berperang dengan diri -
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Kejayaan tidak mengenal siapa, tapi siapa yang mahukan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Sering kali kita menyatakan nanti lah dulu, biarlah,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tahniah buat semua adik-adik yang baru mendapat keputusan

Berbaktilah Sehingga Akhir Nyawa

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Jasa Bonda – Warisan
Di saat kau lena dia berjaga
Kau bersenang dia bekerja
Untuk mu tiada terbatas
Memberi tidak minta dibalas
Ingin dibinanya untuk mu
Kehidupan yang sempurna
Punya kekuatan jiwa
Punyai maruah

( 1 )
Leterannya dari rasa luhur
Menegur sebelum terlanjur
Itulah yang diwarisi
Pesan ibu terpahat di hati
Beringat-ingatlah berpesan pesan
Untuk kebaikan
Marah bukan kebencian
Tapi tanda sayang

( 2 )
Engkau semakin dewasa
Berjiwa merdeka
Sedang dia semakin tua
Membilang usia
Di saat kau berjaya
Dia tiada berdaya
Semoga kau tak lupa
Jasa bonda

Jika tiada mereka tiadalah kita. Hargai, berbaktilah, hormatilah kedua-dua ibu bapa kita selagi masih ada hayat nyawa mereka berdua.

Tidak kira seteruk mana, seburuk mana dan sejahat mana pun mereka, mereka tetap ibu bapa kita. Mereka tetap selamanya ibu bapa kita yang mulia. Berjasa dan berbaktilah kepada mereka selagi masih ada hayat mereka.

Jangan kita menyesal kerana tidak sempat berbakti kepada mereka. Seperti dalam senikata diatas ‘Disaat kita berjaya, Mereka tiada berdaya’. Ingatlah, jangan bertunggu lagi.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Dragon Ball z semamangnya salah satu komik besar yang banyak mempengaruhi diri aku, dan ramai
2017 dah melabuhkan tirainya. Dan 2018, langkah baru akan mulakan dengan rentak baru. Sejarah hanya
Bila sebut Jumanji aku teringat zaman tonton guna VHF. Memang best filem Jumanji akibat satu
Hari ni pergi RHB Bank, pasal kad dah kena block. Rupanya dah kena tukar kad
Satu ketika dulu di bengkel M ‘Bang, abang punya arm ni lari sikit. Alignment dah

Hukum Karma

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun mereka tidak berpendidikan tinggi. Masa zaman saya kanak-kanak, kami mesti masuk ke rumah tepat jam 7.00 malam dan siap mandi serta bersedia untuk solat Maghrib. Selepas, Maghrib semua kena siap sedia untuk mengaji Quran. Kalau tak ikut aturanya, siap sedialah untuk merasa nikmat rotan hinggap ke badan.

Tapi bila sudah melangkah ke alam kolej, abah mula melonggarkan syarat ketatnya saya dibenarkan keluar sehingga pukul 10 malam. Kalau mahu pulang balik agak lewat, laporan mesti diberikan kepada ma abah. Setiap pergerakan saya akan dilaporkan. Itupun, diberikan kebenaran atas dasar kepercayaan. Yang pasti kepercayaan ma abah tidak saya khianati. Tidak sama sekali.

Dan sehingga kini saya sudah berumah tangga, ajaran itu tetap kekal abadi selamanya dalam diri saya. Selamanya ma abah tetap yang terbaik dan tiada galang gantinya. Terima kasih ma abah yang telah membesarkan saya. Terima kasih.

Tak dinafikan saya agak nakal dan mungkin sukar untuk ma abah. Tapi mereka tabah mendidik dan membesarkan saya. Dan kini saya menjadi ayah. Saya pula perlu mendidik anak saya.

Saya harap saya juga dapat menjadi ayah yang baik pada anak saya dan mendidik anak saya. Ya Allah, berikan saya kekuatan.

Jika dulu saya dididik, sekarang saya perlu mendidik.

Posted with WordPress for BlackBerry.

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Sinopsis Movie Elysium Movie Elysium adalah satu filem
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Dalam minggu ini kita dikejutkan oleh beberapa siri
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku... Pengalaman adalah satu pembelajaran yang paling berguna dalam