Tag Archives: islam

Bayar Zakat : Dah Bayar Ke Belum

Assalamulaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Sakan sungguh orang kita membeli belah untuk berhari raya nanti. Semalam saya ke SOGO masa lunch hour penuh sesak orang dalam SOGO mungkin ramai yang membeli belah last minit. Alhamdulillah saya telah selesai semuanya.

Dalam kita ghairah membeli belah nak bersiap untuk hari raya, jangan pula kita lupa untuk membayar zakat. Bayar zakat fitrah bukan susah sekarang ni, saya lihat setiap mall yang saya singgah ada kaunter bayaran zakat dijaga oleh amil. Sambil tunggu orang rumah nak bayar shopping sempat kita bayar zakat, sekejap saja.

Bayar Zakat - Jangan silap macam ini pula ya.

Bayar Zakat – Jangan silap macam ini pula ya.

Dan lagi best ada kaunter bayar zakat drive thru. Jadi jangan beri alasan lupa bayar zakat. Mudahnya nak berzakat sekarang ini.

Jangan terlalu nak kejar masa afdal berzakat iaitu pagi aidilfitri sebelum solat sunat aidilfitri, menjadikan zakat kita tidak diterima dan jadi sedekah. Kerana amil pastinya sibuk di pagi Aidilfitri. Jadi elok selesaikan awal-awal.

Untuk ingatan semula pelajaran Darjah Empat semasa kelas fardhu áin masa sekolah rendah, jadi saya kongsikan Hukum Waktu-waktu untuk bayar zakat fitrah adalah:

  • Waktu Yang Dibolehkan iaitu dari awal Ramadhan sehingga akhir Ramadhan
  • Waktu Wajib iaitu selepas terbenam matahari pada akhir Ramadhan
  • Waktu Afdhal iaitu selepas sembahyang subuh pada hari akhir Ramadhan sehingga sebelum mengerjakan sembahyang Raya Aidil Fitri.
  • Waktu Makruh iaitu selepas sembahyang Hari Raya Aidil Fitri sehingga tibanya Waktu Maghrib (iaitu sebelum terbenam matahari).
  • Waktu Haram iaitu selepas terbenam matahari pada 1 Syawal (Hari Raya Aidilfitri).

Alhamdulillah saya sudah selesaikan zakat fitrah saya dan tanggungan. Pada yang belum jangan lupa bayar zakat ya. Saudara bagaimana?

Tujuh Perkataan Sahaja : Amat Mudah

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua sahabatku…

Sempena hari Jumaat dan Nuzul Quran yang mulia ini ayuh kita amalkan tujuh perkataan di bawah:

7 perkataan : Ayuh kita amalkan

7 perkataan : Ayuh kita amalkan

Hanya tujuh perkataan sahaja wahai saudaraku, ayuh kita amalkan. Tujuh perkataan bukan banyak tapi Inn-sha-allah besar impaknya dalam hidup kita.

Perubatan Moden vs Perubatan Tradisional

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Apa khabar semua? Harap sihat sejahtera semuanya. Sayang kalian semua.

Doktor adalah merupakan satu cita-cita saya pada zaman kanak-kanak dulu, tapi apakan daya saya agak lemah semangat tengok darah. Darah sembelih ayam boleh la saya tengok, tapi kalau darah orang kena operate memang tak sanggup saya tengok. Saya jarang sangat tengok video pembedahan dan memang tak sanggup nak tengok movie horror cam series SAW tu. Saya akui.

Perubatan Moden

Perubatan Moden

Berbalik kepada perubatan moden vs perubatan tradisional, yang manakah lebih releven bagi anda semua? Adakah perubatan moden atau perubatan tradisional.

Perubatan moden adalah perubatan yang biasa di praktikkan di klinik dan hospital sekarang ini dengan menggunakan segala kemajuan teknologi dan sains. Manakala, perubatan tradional atau alternatif yang saya maksudkan adalah perubatan secara Islam yang menggunakan ayat suci al-Quran, bukannya perubatan cara Melayu lama menggunakan kemenyan, bomoh, puja, seru, ‘tok’ dan sebagainya.

Saya pernah menggunakan kedua-dua perkhidmatan tabib moden dan ustaz ini. Alhamdulillah. Pada pandangan saya, perubatan moden dan perubatan tradisional tidak dapat dipisahkan. Bagi saya ada penyakit yang boleh dirawat menggunakan kaedah moden tapi ada kalanya perubatan tradisional (Islam) adalah lebih baik. Terpulang pada keadaan dan penyakitnya. Contohnya, penyakit yang melibatkan gangguan Jin kita memerlukan ustaz untuk mengubatinya. Bukan begitu?

Saya mempercayai kewujudan jin walaupun saya tidak pernah melihatnya secara terus ini kerana saya mempunyai beberapa pengalaman dan juga dalil yang sahih yang terang dan nyata dalam al-Quran:

“Dan (ingatlah) Aku tidak menciptakan jin dan manusia melainkan untuk mereka menyembah dan beribadat kepadaKu” Surah al-Dhariyat :56)

“Dan Bahawa Sesungguhnya adalah (amat salah perbuatan) beberapa orang dari manusia, menjaga dan melindungi dirinya Dengan meminta pertolongan kepada ketua-ketua golongan jin, kerana Dengan permintaan itu mereka menjadikan golongan jin bertambah sombong dan jahat.”( Surah al-Jinn :6)

Pada saya, tidak salah kita mencuba kedua-dua kaedah bagi merawat penyakit yang kita hadapi. Jika gagal cara moden mungkin kita boleh cuba cara tradisional, rawatan Islam. Jika gagal cara perubatan tradisional kita cuba pula perubatan moden. Tidak salah kita mencuba. Kita berikhtiar dan berubat. Ingat Rasulullah saw ada berpesan:

“Tidak ada seorang muslim pun yang ditimpa gangguan seperti tusukan duri atau lebih berat daripadanya melainkan dengan ujian itu dihapuskan Allah perbuatan buruknya serta digugurkan dosanya sebagaimana pohon kayu yang menggugurkan daunnya”

(Riwayat Bukhari dan Muslim )

Tiada sakit yang tiada penawarnya kecuali tua dan mati.

Cuba berusaha dengan kedua kaedah perubatan moden mahupun perubatan tradisional pasti akan membuahkan hasil jika tepat. Yang penting kita berusaha dan mencuba. Jangan putus asa.

Ini adalah sekadar pandangan peribadi saya sahaja. Pandangan saudara mungkin berbeza. Jadi apa fikir saudara?

Konsert Besar Sana Sini

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Apa khabar semua saudaraku sekalian? Bagaimana percutian? Hebat, cuti saya biasa saja bersama keluarga di rumah. Santai-santai bersama keluarga di kota, hajat memang mahu pulang ke kampung halaman tapi apakan daya ada saja halangan yang mendatang.

Konsert Besar -PSY abang penari kuda

Konsert Besar -PSY

Orang Penang ada ke membaca di sini? Ada ke yang pergi melihat konsert besar tarian kuda, bukan tarian kuda kepang tapi tarian kuda si PSY yang menjadi satu fenomena pada 2012 dengan lagu ‘Oppa Gangnam Style’. Hebat sungguh kerana ada yang mampu membawa PSY ke mari yang saya dengar bayarannya yang terlalu mahal. Berapa harganya pun saya tidak tahu, sila lah tanya pada penganjur.

Sekarang ini saya melihat ramai sudah artis luar negara masuk mengadakan konsert besar sana sini. Ada saja jemputan dari artis luar untuk mengadakan konsert besar, bayaran mereka bukan murah dan bukan murah juga harga tiketnya. Tapi sambutannya tetap luar biasa. Mungkin orang kita sekarang ini terlalu suka berhibur?

Saya masih ingat suatu ketika dulu, jarang kedengaran konsert besar diadakan. Bukan saja artis Malaysia, artis luar negara lagi lah susah. Kalau ada pun tengok lah konsert kecil di fun fair. Ingat lagi pernah satu ketika, pernah saya melihat kumpulan May main di fun fair berdekatan rumah. Lagu ‘Jemu’ memang menjadi siulan ketika itu, jadi alang-alang mereka datang dan masuk percuma saya pun pergi lah tengok. Itu pun sebab percuma, kalau berbayar rasanya tidak saya pergi. Tidak mampu saya untuk membayar harga tiket, banyak lagi kepentingan lain yang perlu di utamakan.

Sekarang ini makin banyak pula konsert sana sini, makin menjadi-jadi. Bila baca di akhbar jualan tiket yang beratus-ratus tetap sold out. Ramai yang teruja untuk melihat artis pujaan agaknya. Berhujan tetap mereka redah untuk berhibur punya pasal. Apa saja sanggup dilakukan untuk menonton artis kegemaran mereka.

Kalau artis popular luar negara datang lagi lah, memang penuh saja stadium untuk konsert besar begitu. Ramai sudah menjejak kaki ke Malaysia untuk buat persembahan. Kalau mahu di bilang memang tidak terkira. Memang ramai rasanya cuma yang belum Metallica, Korn, Slipknot dan Iron Maiden. Kalau mereka datang saya tidak tahulah apa yang akan jadi, silap-silap saya pun join sama.

Saya juga sukakan hiburan tapi untuk mengeluarkan duit untuk tiket mungkin tidak. Tapi kalau Metallica datang dengan line up lama dengan  Jason Newsted sebagai basist memang saya tebuk tabung gajah untuk pergi layan head-bang. Hahaha…

Apapun, dalam sibuk kita berhibur jangan di lupa agama pula. Saya sangat suka dengan pendekatan Ustaz Azhar Idrus yang menggunakan elemen hiburan dalam berceramah. Memang berjaya memberi tarikan kepada orang muda untuk lebih dekat kepada agama. Jangan terlalu lalai dengan hiburan sampai kita alpha dan hanyut dalam keseronokan dunia. Ingat dunia ini hanya sementara.

Usah Diubah Ciptaan Yang Sempurna

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua…

Sebentar tadi ada terbaca satu petikan dari laman facebook seorang kawan tentang ‘seorang suami telah menyaman isterinya kerana hodoh dan menang’. Petikannya adalah berbunyi seperti berikut:

Ciptaan yang sempurna - tidak perlu pembedahan plastik

Ciptaan yang sempurna – tidak perlu pembedahan plastik

CHINESE MAN SUES WIFE FOR BEING UGLY, AND WINS

This is not new news….Northern Chinese resident Jian Feng divorced and sued his wife for $120,000 and won! The story goes that Mr. Feng was deeply in love with his beautiful wife until they had a baby girl.

Feng was horrified at how ugly the baby was and demanded to know who his wife had cheated on him with because the baby resembled neither of the parents.

It was only then that his wife confessed that she had received intense plastic surgery to look radically different. Feng divorced and sued his wife under the terms that she had gotten him to marry her under false pretenses!

Not only did the woman pay $100,000 for the surgery to make her pretty, she had to pay $120,000 to a guy who apparently only loved her for the looks she paid for.

Manusia adalah ciptaan yang sempurna. Tidak perlu ditambah atau diubah. Tapi sekarang ini banyak kejadian seperti di atas berlaku, sudah ramai manusia yang berani mengubah ciptaan yang sempurna untuk kelihatan lebih cantik. Berbelanja ratusan ribu ringgit bukan satu halangan bagi mereka, semata-mata untuk kelihatan cantik di dunia yang sementara ini.

Dalam Islam, tindakan mengubah ciptaan Allah swt adalah haram seperti mana firman Allah swt dalam Surah At-Tin ayat 4 yang bermaksud:

“Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).”

Manusia adalah sebaik-baik makhluk ciptaan Allah swt. Manusia dijadikan khalifah di dunia ini dikurniakan akal dan pancaindera tidak seperti makhluk lain di muka bumi ini. Oleh itu, bersyukurlah atas segala nikmat yang telah dikurniakan Allah swt kepada kita. Hargailah setiap nikmat yang dikurniakan.

Ciptaan yang sempurna -sempurnakan lagi dengan akhidah dan akhlak yang mulia

Ciptaan yang sempurna -sempurnakan lagi dengan akhidah dan akhlak yang mulia

Ciptaan yang sempurna ini tidak perlu diubah, jangan terikut dengan dakyah barat yang sanggup berhabisan ribuan ringgit semata untuk kelihatan cantik. Kecantikan kita adalah pinjaman sahaja, hanya untuk sementara. Seiring dengan umur kecantikan luaran itu akan tetap dimamah usai kita, kecantikan yang abadi adalah kecantikan dalaman.

Sempurnakan ciptaan yang sempurna dari Allah swt ini dengan menambahkan kecantikan akhlak dan akidah kita. Insyallah hidup kita lebih bahagia.

Kisah Seorang Nelayan

Seorang nelayan di botnya sedang menjala ikan di sungai terlihat seorang lelaki di tepi sungai yang berjalan tetiba jatuh di tepi tebing.

Nelayan itu terus mendekat botnya di tebing dan menolong lelaki tersebut. Nelayan itu menolong lelaki tersebut mengumpulkan semula buku-bukunya, baju sejuk, topi dan sebuah perakam suara. Nelayan turut membantu lelaki tersebut memungut kembali kertas-kertas yang ditiup angin.

“Nak pergi mana jalan seorang diri,” tanya nelayan tersebut.

“Nak balik rumah di sana,” kata lelaki tersebut.

“Ini dah nak malam, ana nak balik sana juga, jom naik bot ana,” tawar nelayan tersebut.

Dalam perjalanan tersebut, nelayan dan lelaki tersebut berbual mesra. Nelayan itu mengetahui nama lelaki itu ialah Ramli. Dalam perjalanan balik ke rumah, nelayan tersebut mengetahui hobi Ramli ialah menulis diari dan rencana untuk surat khabar. Ramli tinggal membujang kerana baru bercerai dengan isterinya dan anaknya pula mengikut ibunya. Setibanya di rumah Ramli, nelayan dijemput untuk minum teh dan menonton TV. Nelayan yang lapar, mencadangkan untuk makan malam dengan ikan patin yang ditangkapnya tadi.

Mereka terus berbual mesra. Rupanya Ramli sangat pandai memasak, patin tempoyaknya cukup sedap, Setelah makan malam, nelayan itu mengundurkan diri untuk pulang. Sejak itu, Ramli selalu pergi ke jeti mencari nelayan itu untuk berbual dan berkongsi pengalaman hidup. Mereka menjadi rakan karib.

Ramli bertemu jodoh lagi – dan bakal berkahwin. Ketika menghantar surat jemputan kahwin kepada nelayan… Ramli bertanya, “Ingat tak masa mula-mula kita jumpa hari itu?”

“Ingat,” jawab nelayan tersebut.

“Anta tak rasa pelik ke mengapa ana membawa buku, baju sejuk, topi dan perakam suara berjalan seorang diri di tepi sungai…” tanya Ramli.

Nelayan terdiam…

“Sebenarnya hari itu, ana ingin membunuh diri pada tengah malam dengan menerjun sungai ketika air pasang deras. Tapi malam itu, ana terjatuh dan enta tetiba muncul membantu. Masa yang dihabiskan bersama anta malam itu membuat ana terasa dunia ini masih ada harapan. Kalau ana mati hari itu, takkan ana dapat berjumpa dengan jodoh yang lebih baik ini. Jadi, sebenarnya bantuan enta hari itu, bukan sekadar membantu seorang lelaki yang terjatuh terpijak lubang, anta telah menyelamatkan nyawa ana,” kata Ramli sambil menangis.

Dapat isi tersirat? Jangan perkecilkan sebarang kebaikan dan kebajikan – belum tentu anda tahu besar mana nikmatnya.

(Sumber Facebook)

PS: setiap kejadian pasti ada asbab dan hikmah yang tersembunyi.
Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...