Budak Maut Jatuh Tingkat Sembilan: Awasi Anak-Anak

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat Semua Saudaraku…

Sayu hati saya apabila melihat antara tajuk akhbar hari ini, Budak Maut Jatuh Tingkat Sembilan. Walaupun saya tidak mengenali arwah adik Aiman ini tapi apabila mendengar cerita dari keluarga arwah semalam memang saya sayu sangat.

Terutama apabila mendengar arwah sempat memanggil ‘Nenek’ dan ‘Ibu’ selepas dari terjatuh, sebelum menghembuskan nafas yang terakhir. Sama kita sedekahkan Al Fatihah buat arwah, semoga arwah tenang di sana.

Sedih hati saya sebagai seorang bapa.

Anak-anak mungkin belum mengerti istilah bahaya, jadi kitalah yang dewasa perlu memerhatikannya. Perlu menjaganya. Kitalah yang perlu awasi anak-anak kita, kena pastikan ianya bebas dari bahaya.

Saya sendiri pernah hampir mati lemas ketika usia 5 tahun. Kenapa? Kerana saya yakin saya boleh ke tempat yang lebih dalam. Saya tidak tahu bahaya yang menanti. Saya sangkakan ianya cetek tapi walhal ianya amat dalam.

Kasih sayang seorang ibu dan abang-abang menyelamatkan saya. Walaupun bahaya dan mereka sendiri hampir lemas, mereka tetap cuba menyelamatkan saya. Tika itu saya hanya nampak biasan cahaya matahari dan air sungai berwarna coklat, sesekali terselang wajah ma abah dan adik beradik.

Alhamdulillah, pengorbanan mereka ketika itu untuk menyelamatkan saya membuatkan saya masih di sini hari ini. Terima kasih ma dan abang abang ku.

Bukan ma tidak awasi anak-anak nya. Tapi saya yang degil. Saya yang ingin tahu dan mencuba tapi gagal menilai bahaya yang menanti.

Saudaraku, awasi anak-anak tika mereka bermain. Berpesanlah pada anak-anak selalu. Agak mereka tidak lupa. Anak tiada galang gantinya.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku.... Suami jadi isteri, itu yang saya terbaca dalam
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku....... Semangat kekitaan yang hilang? Betul ke semangat kekitaan

Kasihnya Ibu

Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku…

Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya, pemeriksaan rutin, saya berehat seketika di pejabat sahabat saya. Sedang saya berehat saya didatangi seorang wanita yang dalam lingkungan 40-an rasanya, sebab saya berada di kaunter terpaksalah saya melayan kakak tersebut.

Kasihnya ibu
Kasihnya ibu

‘Assalamualaikum, dik, akak nak tanya pasal kemahiran, boleh?’¬† akak itu memulakan bicara.

‘Boleh, kak. Kemahiran macam mana tu?’

‘Untuk anak akak ni, dia minat menjahit. Dulu dah ambil kemahiran di A tapi separuh jalan saja bila sampai peringkat 2 ada sedikit masalah semasa dia praktikal. Jadi dia, tak boleh sambung. Sekarang ni, akak nak carikan tempat baru untuk dia belajar kemahiran. Kalau boleh biar lah menjahit’ panjang lebar akak tu cuba menerangkan situasi dia padaku, tampak kasihnya ibu di wajah akak itu. Seorang ibu yang risau akan masa depan anaknya.

‘Keputusan dia macam mana ya kak? Untuk menjahit kita ada sediakan kursus peringkat diploma dan sijil. Kalau tahu keputusan dia senang saya nak bagi cadangan’. Saya cuba mendapatkan maklumat lanjut.

‘SPM dia tak berapa cantik. Memang teruk. Dia tak ambil Bahasa Melayu. Dia tak pergi masa exam rasanya. Tu yang akak nak carikan dia kemahiran.’ Akak tu bercerita perihal anaknya tampak dia sedikit serba salah untuk menceritakan tentang keputusan anaknya.

‘Tak apa kak, boleh tu. Tak jadi masalah. Mungkin akak boleh ke……..bla….bla…..’ Saya memberikan cadangan pada akak itu untuk menyelesaikan masalah beliau. Sempat juga saya bertanya akak tu dia tinggal di mana. Nyata agak jauh dari situ, tapi beliau sanggup datang demi untuk sedikit maklumat demi masa depan anaknya. Begitulah kasihnya ibu, sanggup melakukan apa saja untuk anaknya.

Bila teringatkan perihal akak tersebut, saya berasa betapa bertuahnya adik itu yang mendapat ibu yang sangat penyayang dan bertanggung jawab. Walaupun adik itu sudah boleh berdikari tapi ibu itu tetap membantunya, mencarikan maklumat untuk adik itu sambung belajar. Saya doakan agar adik itu akan membanggakan ibunya pada suatu hari nanti.

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Sinopsis Movie Elysium Movie Elysium adalah satu filem
Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku... Ma abah saya cukup tegas bab anak-anak walaupun
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki

Kasih Seorang Isteri

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku…

Biasa kita dengar ayat ‘Disebalik kejayaan seorang lelaki ada perempuan di belakangnya’, tiada yang tidak benar dalam ayat ini semuanya benar belaka.

‘Owh… Jadi lepas ini bolehlah mencari lebih ramai skandal dan kekasih gelap? Sebab makin ramai perempuan dibelakangnya mesti makin berjaya seorang lelaki itu kan?’ Pasti ada yang berseloroh begini bukan? Bukan begitu maksudnya, tetapi lebih kurang begini ‘Kejayaan seorang lelaki adalah kerana kekasih halal dibelakangnya, kasih seorang isteri’.

Kasih Seorang Isteri
Kasih Seorang Isteri

Tidak saya nafikan sedikit kejayaan yang saya kecapi hari ini adalah kerana sokongan keluarga saya – ibu, bapa dan juga isteri saya. Isteri saya adalah merupakan orang yang paling banyak berkorban, mungkin tanpa pengorbanan dia saya tidak akan kecapi semuanya hari ini.

Saya akui saya tidak mampu untuk menjadi seorang anak, seorang bapa, seorang pelajar dan seorang pekerja dalam satu masa tanpa isteri saya. Tapi isteri saya mampu melakukannya menjadi seorang anak, seorang isteri, seorang bapa, seorang ibu dan seorang pekerja di saat saya sedang bekerja dan juga belajar. Walaupun tampak wajahnya yang kepenatan tidak pernah dia merungut dan mengeluh, malah tetap tersenyum. Begitulah hebatnya kasih seorang isteri.

Saat anak sedang demam dia, Isteri ku sanggup bersengkang mata demi menjaga anak. Sanggup berjaga malam walaupun penat kerana kasih kepada anak. Mampukah kita seorang lelaki melakukanya? Saya tidak mampu.

Hebat kasih seorang isteri, begitulah hebat kasih seorang ibu, itulah hebatnya darjat seorang perempuan yang mampu melakukan apa yang tidak pernah termampu dek kaum lelaki. Ingat ‘Tangan yang menghayun buaian mampu menggongcang dunia’.

Duhai isteriku, terima kasih ku ucapkan kepada mu atas segala pengorbanan dan kasih sayang mu kepada diriku dan anak-anak. Duhai ibuku, terima kasih ku ucapkan kepada mu atas segala kasih sayangmu. Terima kasih atas segalanya.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Hidup Berjauahan dengan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,

Eratkan Hubungan : Bawa Si Kecil Ke Taman

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua…

Memang sudah jadi rutin kami, suami isteri setiap hujung minggu biasanya akan membawa si kecil ke taman. Selain untuk mengajar si kecil kami tentang perihal dunia, boleh juga kami mengeratkan lagi hubungan cinta kami suami isteri. Kan sweet gitu?

Eratkan Hubungan Suami Isteri

Betul sebenarnya dengan meluangkan masa ke luar bersama keluarga adalah perlu untuk mengeratkan lagi hubungan cinta, kasih sayang dan kekeluargaan dalam keluarga kita. Itu sebab kalau sebuah famili yang dengna melakukan aktiviti reunion atau gathering.

Keluar bersama keluarga ke taman, air terjun atau pantai adalah salah satu cara untuk eratkan hubungan suami isteri dan keluarga. Lagi pun ini, cara ini tidak memerlukan kos yang tinggi. Tidak perlu ke luar negara dan passport, dalam Malaysia pun banyak tempat menarik.

Ketahui Punca Penceraian

Si kecil saya memang lasak, kalau bawa ke Taman Tasik Titiwangsa memang berpeluh saya dah macam orang jogging dibuatnya sebab semua permainan hendak dicuba. Disebabkan bulan puasa lagi pun untuk mengelakkan jam kami buat keputusan untuk bawa si kecil ke Taman Jaya, Petaling Jaya saja. Sambil itu saya juga nak test lens Canon 50mm 1.4 saya.

Siap Untuk Ke Taman photo besiap_zps63608def.jpg
Si Kecil yang excited nak ke taman

Si kecil saya memang excited kalau nak ke taman. Tahu saja nak ke taman memang dia lah yang akan bising dan heboh satu rumah. Kalau ke shopping mall, dia akan buat muka bosan. hahaha

Ini adalah kerenah si kecil saya di taman:

Buai Laju laju photo afifmainbuaian_zps50d65e80.jpg
Buai laju laju
Tunggang Kuda photo tunggangkuda_zps94ae6397.jpg
Tunggang kuda pula
jonkit photo haiqaljongkit_zps5ee719ca.jpg
Haigal main jongkang jongkit
Ready untuk gelongsor photo ready_zps42e910e3.jpg
Ready untuk gelongsor
Rahsia Emas
Bergayut photo gayut_zps53720f08.jpg
Muka gayat masa bergayut
Happy time photo gelungsurlaju_zpsbbdd1883.jpg
Budak yang suka ke taman

Semua gambar ini di ambil menggunakan lens 50mm 1.4 dan semuanya tanpa edit. Sebab saya tidak pandai guna adobe photoshop.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Saat Berkasih Sungguh Indah - Ke mana saja
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Ginseng Untuk Lelaki Sebut
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Benar kata orang tua, Untuk Memikat Hati Suami
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Suami Baran? Saya juga suami yang baran di

Cinta : Hargailah Sebelum Ianya Pergi

Assalamualaikum dan Salam Inspirasi buat semua saudaraku…

cinta
cinta

Hawa dicipta dari tulang rusuk Adam. Hawa diciptakan untuk mendampingi dan melengkapkan hidup Adam. Sebab itulah, pasangan suami isteri akan melengkapkan kekurangan masing-masing.

Dalam kehidupan ini, kita sering melihat akan kecacatan atau kekurangan pasangan kita / orang lain. Jarang sekali kita nampak kekurangan diri sendiri. Kita sering mengharapkan kesempurnaan dari pasangan sedangkan kita sendiri tidak sempurna. Sebenarnya tiada manusia yang sempurna Kerana yang sempurna hanya Allah swt.

Kenapa mesti kita mencari kecacatan? Kenapa kita tidak mencari kelebihan dan kekuatan pasangan kita?

Support Blue Support Volkswagen

 Brainstrom dan Menang

Terimalah seadanya, itu adalah sebaiknya. Bersama, Insyallah kita lebih kuat dan teguh. Hidup rumah tangga pasti ada pasang surut nya. Bertoleransi, bertolak ansur pasti cinta dan kasih sayang akan kekal selamanya.

Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudarku... Dalam hubungan cinta suami isteri, anak anugerah yang
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Capatnya masa berlalu, dua permata saya sudah makin
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Tips Hidup Berjauahan dengan
Assalamualaikum dan salam inspirasi buat semua saudaraku... Tengahari semalam, selepas saya melakukan rutin kerja saya,
Assalamulaikum dan Salam Inspirasi Buat Semua Saudaraku... Biasa kita dengar ayat 'Disebalik kejayaan seorang lelaki